Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 15.11.2017 klo 21:04

12-vuotiaan adoptiokoiran lievä ongelmakäyttäytyminen/eroahdistus yksin ollessa

KoiraniLeevi

KoiraniLeevi
Viestimäärä: 1

12-VUOTIAAN ADOPTIOKOIRAN LIEVä ONGELMAKäYT... - Keskiviikkona, 15.11.2017 klo 21:04  
+
0
Hei,

Olen lueskellut eri keskusteluja täällä foorumilla siihen liittyen, mitä tehdä kun koira ulvoo yksin. Omalla kohdalla kyse on kuitenkin vähän eri tilanteesta.

Minulla on siis 12-vuotias, leikattu Jack-Russel -uros Leevi. Leevi oli 5-vuotias tullessaan minulle ja entiselle kumppanilleni. Siihen nähden, että kyse on siis adoptiokoirasta ja vielä usein aika haastavasta koirarodusta, on Leevi aika helppo koira.

Tähän asti en ole koskaan kuullut valituksia (eikä entinen kumppaninikaan) Leevistä, kun se on ollut yksin, mutta nyt naapurini tuli kertomaan minulle, että Leevi ulisee yksin ollessaan. Olen kerran aiemmin edellisessä kämpässä äänittänyt silloisen kämppikseni koiran ja Leevin puuhia, kun nämä ovat olleet yksin ja huomasin jo sillon, että Leevi ulisi pari minuuttia noin tunnin välein, mutta luulin sen loppuneen. En ole vielä ehtinyt äänittää ulinaa, että onko se pahentunut vai onko kyse samanlaisesta lievästä häiriökäyttäytymisestä.

Leevi ärisee lelun kanssa aina lähtiessäni, mutta rauhottuu yleensä jo parin minuutin jälkeen. Yksin ollessaan se yleensä nukkuu omalla pedillään (tai on salaa pompannut mun sänkyyn nukkumaan) ja vaihtelevasti syö ja juo yksin ollessaan.

Leevi haukkuu välillä rappukäytävästä kuuluvia ääniä ja sekoaa täysin, jos joku pimpottaa ovikelloa minun ollessa kotona, mutta ei ollessaan yksin. Tällöin haukkumisessa on varmaan kyse ilmottamisesta.

Kotiin tullessani se tervehtii iloisesti ja jos sillä on kova pissahätä se "hänksättää" eteisessä kunnes vien sen oikeestaan heti ulos. Ulkona Leevi usein vetää hihnassa, kunnes on saanut pissat tehtyä.

En siis ole varma, onko tässä kyse lievästä eroahdistuksesta vai mistä. Koira haluaa yleensä arkipäivinä olla lähelläni, kun tulen kotiin ja koira on arkipäivisin 6-8 tuntia yksin ja parina iltana viikossa vielä pari tuntia (minulla on pari harrastusta iltaisin). Olen myös hiljattain opettanut koirani nukkumaan omalla pedillä sänkyni vieressä (sitä ennen se sai nukkua sängyssä), mutta en tiedä liittyykö se asiaan?

Osaisiko joku siis neuvoa, miten tälläisestä lievästä ongelmakäyttäytymiestä pääsisi eroon ja onko minun syytä huolestua, että käyttäytyminen saattaisi pahentua?

Kiitos! :)

T. Leevi -koiran omistaja

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28175
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6327
Viestejä yhteensä545676
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.04.2024 klo 18:00)