Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 12:22

apua!! olen ihan toivoton...

Siirry sivulle: 1 2

SalweenJALilac

SalweenJALilac
Viestimäärä: 5

APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 12:22  
+
0
Minulla on 2,5 vuotias tiibetinmastiffi narttu... yksinään ollessaan koira pissailee ja ulostaa sisälle,, ja öisin kun me nukumme.. vaikka koira pääsee lenkille 3kertaa päivään ja on aidattu takapiha.. koiralla on aktiviteetteja luita.. yms... mutta silti...
Homma loppui vähäksi aikaa kun otin koiralleni kaveriksi toisen koiran... ja tuntui että piristyi ei ollut ulosteita ja pissiä laittioilla.. ja yt kun muutimme uuteen asutoon.. homma jatkuu ja myös että järsii ikkunan pieliä ja ovia... koira saa jonki hepulin yksinään ollessaan..... vaikka sillä ois toinen kaveri ja virikkeitä ja pihalle pääsee.. voiko olla että se on minusta eli omistajastaan niin riippuvainen. että tämä homma tapahtuu... tää on jotain mielenosoitusta... koska koira on muuten ihan rauhallinen, kiltti, sosiaalinen, haluaisin tämän pois, en halua luopua koirastani...

onko kellää vastaavaa tilannetta...

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 12:35  
+
0
Taitaa mennä eroahdistuksen/yksinolemisen ongelmien piikkiin, eli niille on kyllä jo viestiketjuja olemassa. Kannattaa käydä lukemassa niitä :)

taavvvi

taavvvi
Viestimäärä: 18

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 12:40  
+
0
Koska koirasi ulostaa sisälle myös teidän ollessa kotona (öisin), on luultavasti kyse sisäsiisteyden puutteesta. Jotta saatte koirastanne sisäsiistin, teidän tulee aloittaa sen sisäsiisteyskoulutus aivan alusta.
Aloittakaa putsaamalla kaikki koiran ulostamat paikat puhdistusaineella, joka tuhoaa varmasti ulosteen hajun. Kaikki matotkin kannattaa poistaa, jottei niihin tule (enempää) vaurioita. Pidä myös koiran ruokailuajata säännöllisinä - näin suolikin toimii säännöllisemmin. Sitten aloittakaa itse opettaminen.
Jotta koira ymmärtää jutun jujun nopeammin, sen on päästävä useammin kuin 3 kertaa päivässä ulos. Kolme lenkkiä riittää, mutta tarpeidenteko mahdollisuuksia pitää lisätä. Aina, kun koira tekee ulos tarpeensa, pitää sitä kehua vuolaasti. Näin se tajuaa, että tarpeiden tekeminen ulos on hyvä juttu.
Levittäkää aluksi joka huoneeseen useampi sanomalehdenpala. Kun mattoja ei ole, koira etsii mieluusti itselleen jonkun alusta tarpeidensa tekemiseen, tässä tapauksessa sanomalehden. Älkää kiinnittäkö tarpeita tekevään koiraan mitään huomiota, teki se sitten tarpeensa lattialle tai sanomalehdelle.

Muistakaa, että hiljaa hyvä tulee, sisäsiisteyden oppimiseen kun aikuiselta koiralta voi mennä pitkäkin aika.

Tavaroiden tuhoamiseen taas yksinollessa kannattaa kokeilla ensihätään eläinkaupoista löytyvää suoja-ainetta, jota voi suihkutella huonekaluihin, jotka ovat tuhoamisen kohteena. Kaikille tämä keino ei tehoa, osa kun sattuvat tykkäämään tai oppivat ainakin sietämään sitruunan/muun tuotteissa käytettävän hajukarkotteen hajusta.
Edellä mainitun lisäksi on myös tärkeää antaa koiralle sallittua tekemistä yksinolon ajaksi. Jo pelkkä maitopurkki, jonka sisällä on pari namia, on hyvä aloitus. Myös luut, kiinnostavat lelut yms. ovat hyviä. Namien piilottamista ennen lähtöäkin voi kokeilla. Kannattaa kokeilla mistä koirasi kiinnostuu ennen kuin jätät sille mitään yksinolon ajaksi.

Tekemisen tarjoamisen yksinolon ajaksi, tulee myös kiinnittää huomiota teidän kotona olo aikanne viettämistapaan. Onko lenkit varmasti riittävän pitkiä tyydyttämään koiran liikunnantarpeen? Saako koira mieleistään aktivointia riittävästi? Onko jotain, jossa olisi parannettavaa?
Kukaan ei pidä juttujasi yhtä nerokkaina kuin koirasi

Suomenlapinkoira Taavi (s. 3.5.2009)

SalweenJALilac

SalweenJALilac

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 12:58  
+
0
pitäs olla puhdasta kun uusi asunto ja pyyhin uloste kohat joka kerta puhistus aineella...

tehdään koiran kanssa sen verran pitkiä lenkkejä että on tehnyt pissat kakat pihalle ja ollaa kehuttu.. menee välillä tosi pitkään että ees tekee tarpeet pihalle.. ja ruoka ajat on ajoitettu niin että puolen tunnin päästä koirat pääsee pihalle... ei pitäis olla mitää ongelmaa.. ja tekee tarpeensa yleensä eteiseen... tänä päivänä oli hassua, kun vain kävin 60m päässä kaupassa kesti n.30min.. koira oli keksiny tehdä tarpeensa lapseni sänkyyn... sitä en käsittäny vaikka aamulla käytin ulkona ja teki pihalle.. misssä suolessa se varastoi niitä tarpeitaan??!! :/

Oh_no

Oh_no
Viestimäärä: 77

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 21:37  
+
0
Sanoit että koira tekee sisälle myös öisin, nukkuuko se samassa tilassa kanssasi?

SalweenJALilac

SalweenJALilac

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Torstaina, 11.08.2011 klo 08:15  
+
0
ei nuku öitä samassa tilassa kanssani vaan toisen koiran kanssa toisessa huoneessa,

pentuna koira nukkui yöt sängyn alla ja myös isompana ja varmaan tunkeutus vielläkin sinne nukkumaan.. voihan se olla niii että se vaan on niin herkkä koira että se osoittaa mieltään jostakin asiata.. joko ei tarpeeks saa huomioo... ainakin kasvattaja sanoi että se ois vaa mielen osoitusta..
kun jää kotiiin ja ei päässykkää mukaan... jos minä poistun asunnosta koira tulee ihan höpelöks kahtoo ikkunoista ja pyörii edestakaisin...
(Viestiä on muokattu torstaina, 11.08.2011 klo 09:05)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Torstaina, 11.08.2011 klo 12:28  
+
0
Jos koiralla on vähääkään eroahdistusta (ja miksei muutenkin varmuuden vuoksi), kannattaa yksinolon opettelu aloittaa aina muuton yhteydessä alusta. Eli käydään toisissa huoneissa ja ovi perässä kiinni, heti takasin. Sama homma ulko-oven kanssa: ulos, ovi kiinni ja heti sisälle. Viedään nopsaan roskat, haetaan posti. Pikkuhiljaa pidennetään yksinoloaikoja. "Koirakaveri" ei auta eroahdistunutta koiraa, sillä ihmistähän eli ns. perheen päätä se koira kaipaa. Pahimmassa tapauksessa toinen koira voi jopa lietsoa eroahdistusta liittymällä mukaan ahdistuneisuuteen (miten teillä ei kylläkään ollut käynyt?).

Mä suosittelisin jatkamaan runsaan liikunnan ja aivotyön tarjoamista ja aloittamaan yksinonoloharjoitukset ihan nollasta. Kuulostaa nimittäin siltä, että koirakaverin varjolla on koitettu yksinoloissa mennä siitä, missä aita on matalin. Harjoitusten ohella koiralle vois alkaa syöttää Serene-Um -nimistä luontaistuotetta. Se hillitsee koiran pelkotiloja. Ruoka-aikojen säännöllisyydestä myös joku mainitsi. Jos tuonkin kokoinen koira syö pelkkää nappulaa, sitä kakkaa kyllä tulee ja PALJON - olisko ruokavalion uudelleen miettimisessä mitään ideaa?
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Torstaina, 11.08.2011 klo 12:32  
+
0
Eroahdistusta. Meillä oli aiemmin ihan sama, yöllä ja yksin kotona oli heti jätökset olohuoneen lattialla. Yöksi toiseen huoneeseen jättäminen on joillekin koirille kova paikka, kuin laumasta erottaminen. Ensiapuna kävi meillä nukkuminen samassa huoneessa, lattialla tietenkin ja yksin jäädessään samaan huoneeseen laittaminen. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Sitten päästään aiheeseen josta ollaan montaa mieltä. Eroahdistuksen syynä yleisimmin on johtajuus ongelmat. Jos koira pitää itseään laumanjohtajana, se ei hyväksy laumasta erottamista tai yksin jättämistä. Jos taas johtajuus on ihmisellä, koira "tyytyy" siihen mitä johtaja tekee.

Muoks. Ja koira ei osaa "osoittaa mieltään", niinkuin monet koiran inhimillistää.
(Viestiä on muokattu torstaina, 11.08.2011 klo 12:34)

Rez

Rez

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Torstaina, 11.08.2011 klo 13:02  
+
0
^ Höpönpöppöö, ei kyllä liity mihinkään johtajuuksiin yksinolo-ongelmat. Aloittajallakin on kaksi koiraa joista vain toinen on eroahdistunut - miten toisella vois samassa kodissa olla "johtajuusongelma" ja toisella ei? Eroahdistus liittyy AINA koiran hermorakenteeseen eli siihen, mitä sieltä pääkopasta löytyy. Mulla esim. on ääniarka stressierkki, joka ei todellakaan osaa rauhoittua vieraassa paikassa ja sekoaa kun esim. ollaan lähdössä lenkille. Sijaistoiminnoista mainittakoon nyt vaikkapa ulina, rapsuttelu, haukottelu ja edes takaisin ravaaminen. Nämä tulevat esille myös harrastuksissa: koiran kapasiteetti ei riitä keskittymään, vaan se vetää sijaistoiminnoille. Tällaisen koiran kanssa yksinoloa pitää toden totta harjoitella, eikä rutiinien tärkeyttä sovi unohtaa. Sitten mulla on tuo toinen koira, joka katsoo vanhemman toimitusta rauhallisesti lattialla maaten. Sen voi jättää yksin missä vaan, milloin vaan, eikä se mitään kummempaa harjoittelua ole vaatinut. Koira katsoo että "jaaha, siinäpäs lähdette" ja menee huilimaan. Keskustan vilinässäkin se saattaa terassilla ruveta vetämään sikeitä. Hermorakenteeltaan tasapainoinen koira osaa rauhoittua kun on rauhoittumisen aika, ja toimii täysillä kun on aika toimia.

Toki myös heikon hermorakenteen lisäksi liiallinen tai liian vähäinen liikunta ja aktivointi sekä vääränlainen ruoka vaikuttavat eroahdistuksen syntyyn. Täältä löytyy vielä hyvää luettavaa aiheesta.

Oh_no

Oh_no
Viestimäärä: 77

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Torstaina, 11.08.2011 klo 13:04  
+
0
Koirasi ei osoita mieltään. Kuulostaa siltä että se on eroahdistunut.

Eroahdistuksen oireita ovat mm. :
yksinollessa
-sisälle virtsaaminen/ulostaminen
-ovenpielien (irtaimiston) tuhoaminen
-ruokahaluttomuus (pahoin stressaantunut koira ei syö)
-ulvominen/haukkuminen

Mikäli osaa lukea koiraansa, voi eroahdistuksen merkkejä huomata koiran käytöksessä myös lähtemis tai saapumistilanteissa:
-koira hermostuu kun omistaja alkaa tehdä lähtöä (läähättäminen, vinkuminen, levoton liikehdintä jne.)
-koira tervehtii kotiin palaavaa omistajaa ylireagoiden (hyppii, haukkuu, läähätää, riehuu, näykkii, saattaa myös mennä suoraan juomaan/syömään)

Eroahdistuneet koirat voivat oireilla hyvin vaihtelevasti, tässä yksi tarina eroahdistuksesta, vertaa omaan koiraani joka ''vain'' ulvoi ja haukkui, oli ruokahaluton sekä kävi yksinollessaan niin kovilla stressikierroksilla että jo näennäiseen palautumiseen meni tunti sen jälkeen kun saavuin kotiin.

Tässä tässä ja tässä tietoa eroahdistuksesta ja miten sen kanssa esimerkiksi voi toimia. En allekirjoita kaikkia ajatuksia noilla sivuilla, mutta niistä saa vähän näkökulmaa. Täältä koulutuspalstalta löytyy myös keskustelua yksinolosta jo ennestään.

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Torstaina, 11.08.2011 klo 13:27  
+
0

Rez kirjoitti:

^ Höpönpöppöö, ei kyllä liity mihinkään johtajuuksiin yksinolo-ongelmat. Aloittajallakin on kaksi koiraa joista vain toinen on eroahdistunut - miten toisella vois samassa kodissa olla "johtajuusongelma" ja toisella ei? Eroahdistus liittyy AINA koiran hermorakenteeseen eli siihen, mitä sieltä pääkopasta löytyy.

Tämä on kyllä loputon suo mutta vastaan kuitenkin. Koirilla nyt on varmasti johtajuus selvillä. Ei alemman tarvitse stressata mitään kun johtaja on paikalla. Meillä on johtajuuden vahmistaminen vaikuttanut juurikin yksinoloon sekä lukuisiin muihin asioihin missä on ollut parannettavaa. Tottelevaisuus ja vahtiminen nyt tässä esimerkkeinä. Tokihan ongelmat EI AINA liity johtajuuteen vaan hermorakenteeseen.

SalweenJALilac

SalweenJALilac

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Torstaina, 11.08.2011 klo 14:01  
+
0
koira syö normaaliste, eikä ulise, hypi tain muutenkaa reakoi lähtöön.. on ihan rauhallinen....

koira syö kyllä muutakin kuin vain nappuloita,,,..

toinen koira on 7kk ikäinen on oppinut ulos, ei tee sisälle.. eikä koe eroahdistusta. ja kun opetin pentua ulos 2,5v koira pääsi samaan aikaan pihalle ja ainakin 5-6 kertaa.

koirat ovat kuin paita ja peppu tuleevat toimeen keskenään...

Rez: täytyy kokeilla tota Serene-Um tuotetta ja kiitti vinkeistä.. ei ole kyllä mistää johtajuudesta kiinni... eroahdistus se on täytyy enempi ja useemmin ulkoiluttaa ja aloittaa opetus alusta...

Rez

Rez

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Torstaina, 11.08.2011 klo 22:26  
+
0
^^ Mitä olet käytännössä tehnyt "johtajuuden vahvistamiseksi"?

SalweenJALilac

SalweenJALilac

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Perjantaina, 12.08.2011 klo 10:27  
+
0

Rez kirjoitti:

^^ Mitä olet käytännössä tehnyt "johtajuuden vahvistamiseksi"?

luin tossa netistä
yhen jutun mikä vois olla ongelma...

eli jos tää on ongelma mitenkä sen pois saa...

laitoin suluissa mitkä on ne ongelmat...

Dominassihäiriöihin liittyy monenlaisia ongelmia; muriseminen omistajalle, muille ihmisille tai koirille, perheenjäsenien tai muiden ihmisten mahdollinen pureminen tai näykkiminen, (totteleminen vain silloin tällöin kun koiraa itseä huvittaa,) (merkkailu sisätiloissa, )(hyökkäilyt tai rähjääminen ihmisiä tai toisia koiria kohti), polkupyörien tai autojen jahtaaminen, muriseminen hoitotoimenpiteitä tehtäessä, remmissä vetäminen, (karkaaminen), ruuan kerjääminen tai (varastaminen), omistajan ranteessa tai vaatteissa roikkuminen, perheenjäsenien tai muiden ihmisten astuminen jne. Ongelmana voi olla vain yksi asia tai samalla koiralla voi olla useampia ongelmia.

http://www.aktiivinenkoira.com/luennot.htm

Tommi

Tommi
Viestimäärä: 2

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Perjantaina, 12.08.2011 klo 12:17  
+
0
Kannattanee kiinnittää huomiota siihenkin minkälaiseen mielentilaan se koira jää kun lähdet ovesta ulos.

Itse sanon elukalle aina "odottaa" kun jätän sen kotiin, autoon tai mihin vaan odottelemaan. Ovesta en "vain häivy" vaan käännyn ovella koiraan päin ja näytän kädellä ikäänkuin toppuutellen että jää kotiin samalla kun tosiaan sanon että odota ja vahdi vaikka taloa. Pois en lähde ennenkuin ko. kaveri on rauhallinen ja ottaa asian lunkisti (lue : istuu paikallaan eikä ole yhtään täpinöissään että pääsisikö mukaan yms.)

Tuo odottaa sanan pointti on vaan opettaa että ennenpitkään se oppii tuon merkityksen. Odottaa = isäntä tulee takaisin.

Pienempänä tuo vähän kärsi eroahdistuksesta muuton jälkeen. Hieroin sanomalehteen käsiä ja jätin ovenviereen. Karmea silppu oli kotiintullessa mutta loppui se ovenpielen listojen koluaminen. Myöhemmin haki ihan itsestään lehtikorista tuhottavaa jos ahisti, sittemmin lopettanut senkin. Ed. mainitut toimintavat sitten lopetti eroahdistukset kokonaan.

Vieläkin se saa karmean hepulin kun joku tulee kotiin. Rallia pitää juosta ensimmäiset 2min kaikki mahdolliset lelut suussa, tässä kohtaa oon kyllä toisinaan laistanukkin ja palkannut tuosta käytöksestä sen sijaan että olisin ollu noteeraamatta koko koiraa kunnes rauhoittuu... Yritä siinä nyt sit olla kivikasvo kun toinen on onnesta soikeena :) Kyseessä oli siis 2v SPU.

Tommi

Tommi
Viestimäärä: 2

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Perjantaina, 12.08.2011 klo 12:44  
+
0

SalweenJALilac kirjoitti:

Dominassihäiriöihin liittyy monenlaisia ongelmia; muriseminen omistajalle, muille ihmisille tai koirille, perheenjäsenien tai muiden ihmisten mahdollinen pureminen tai näykkiminen, (totteleminen vain silloin tällöin kun koiraa itseä huvittaa,) (merkkailu sisätiloissa, )(hyökkäilyt tai rähjääminen ihmisiä tai toisia koiria kohti), polkupyörien tai autojen jahtaaminen, muriseminen hoitotoimenpiteitä tehtäessä, remmissä vetäminen, (karkaaminen), ruuan kerjääminen tai (varastaminen), omistajan ranteessa tai vaatteissa roikkuminen, perheenjäsenien tai muiden ihmisten astuminen jne. Ongelmana voi olla vain yksi asia tai samalla koiralla voi olla useampia ongelmia.

Suosittelisin näin äkkiseltään lukasemaan vaikka Vilanderin ongelmakoiran koulutusoppaan ja Cesar Milanin Laumanjohtajan. Jälkimmäistä tukee ne ohjelmat aika hyvin, kannattanee lähinnä keskittyä siihen sen Milanin yleiseen habitukseen koirien kanssa toimiessa. Milan itse puhuu energiasta mutta tarkoittaa juuri siis sitä että minkälainen ulosanti ohjaajalla on (kehonkieli yms. tiedostomaton toiminta).

Ja tottiskentälle mars mikäli omatoimisesti noi jutut ei onnistu.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Lauantaina, 13.08.2011 klo 03:46  
+
0

Rez kirjoitti:

Harjoitusten ohella koiralle vois alkaa syöttää Serene-Um -nimistä luontaistuotetta. Se hillitsee koiran pelkotiloja.

Onko sulla itsellä kokemusta tosta tuotteesta? Itse nimittäin olin aikeissa hankkia tuota keväällä tuolle meidän rescuenartulle lähinnä miespelkoon mutta kuulin että se yhtä tyhjän kanssa joten en hankkinut.

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Maanantaina, 15.08.2011 klo 21:46  
+
0
[/quote]luin tossa netistä
yhen jutun mikä vois olla ongelma...

eli jos tää on ongelma mitenkä sen pois saa...

http://www.aktiivinenkoira.com/luennot.htm[/quote]

Tuota tuollee äkkiseltää niin noista mitä olet sulkuihin laittanut on aika tavallisia ongelmia laumanvartijan kanssa.. jos haluaa jokaista käskyä kuin robotti tottelevan koiran älä ota laumanvartijaa, omien kanssa olen ajan kanssa oppinut että suurin merkitys käskyillä ja niitten toimivuudella on omissa äänenpainoissa ja ruumiinkielessä. tuo hyökkäily ihmisiä ja muita kohtaan on joko että koira ei luota siihen että teillä olisi tilanne hallussa tai sitten heikko hermorakenne.. Laumis stressaantuu yllättävän helposti varsinkin paikassa jossa on liikaa vahdittavaa ja ärsykkeitä tai ei vahdittavaa ollenkaan... tuo karkaaminen niin ensimmäinen homma laumiksen kanssa on aidattu piha... ootteko kasvattajaan ollu yhteydessä yms..?
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu

Rez

Rez

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Tiistaina, 16.08.2011 klo 13:39  
+
0
^^ Jep, viime uudeks vuodeks "douppasin" koiran tuolla ja kyllä ero oli huomattava. Yksittäisiä pamauksia ei edes säikkynyt, vasta sarjatulituksen aikaan hakeutui pöydän alle tärisemään. Pystyi kuitenkin makaamaan rauhassa, kun yleensä vaihtaa paikkaa vähän väliä ja läähättää. Toinen hyvä tuote (mitä meillä menee koko ajan) on kauranversouute Avena Sativa.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: APUA!! OLEN IHAN TOIVOTON... - Tiistaina, 16.08.2011 klo 14:38  
+
0
Aloittajalle: Onko koira ollut koskaan sisäsiisti (lukuunottamatta aikaa kun toinen koira tuli taloon)? Olettko koskaa videoineet koiria niiden yksinoloaikana? Jos suinkin mahdollista, niin videoikaa pari päivää tai katsokaa koirien touhuja esim. nettikameran kautta. Jos koira on levoton, niin silloin syy on todennäköisesti jonkinlaisessa eroahdistuksessa, mutta jos koira on rauhallinen ja muuten vain tekee tarpeensa sisälle, niin silloin ongelma on luultavasti ihan vain puutteellinen sisäsiisteys.
Kuinka pitkiä ovat pisimmät välit ulkoilujen välillä?
Jos piha on pieni, niin osa koirista ei välttämättä mielellään tee jätöksiä omalle pihalle. Kuinka pitkiä pissalenkkinne ovat? Onko koira tutkittu eläinlääkärillä eli onko varmistettu ettei kyse ole esim. rakenteellisesta viasta? Oletteko yrittäneet vaihtaa koiran ruokavaliota, esim. kokeilla eri kuivaruoka merkkejä, barffausta jne?

SalweenJALilac kirjoitti:

Dominassihäiriöihin liittyy monenlaisia ongelmia; 1. muriseminen omistajalle, muille ihmisille tai koirille, 2. perheenjäsenien tai muiden ihmisten mahdollinen pureminen tai näykkiminen, (3. totteleminen vain silloin tällöin kun koiraa itseä huvittaa,) (4. merkkailu sisätiloissa, )(5. hyökkäilyt tai rähjääminen ihmisiä tai toisia koiria kohti), 6. polkupyörien tai autojen jahtaaminen, 7. muriseminen hoitotoimenpiteitä tehtäessä, 8. remmissä vetäminen, (9. karkaaminen), 10. ruuan kerjääminen tai (varastaminen), 11. omistajan ranteessa tai vaatteissa roikkuminen, 12. perheenjäsenien tai muiden ihmisten astuminen jne. Ongelmana voi olla vain yksi asia tai samalla koiralla voi olla useampia ongelmia.

Kommentit siitä miksi ko käyttäytyminen ei liity "johtajuuteen", numeroin kohdat kirjoittamisen helpottamiseksi.
1. Muriseminen on koiralle normaali tapa kommunikoida. Se kertoo lähes poikkeuksetta siitä, että koira haluaa lisää välimatkaa murinan kohteeseen, tällöin se on useinmiten merkki epävarmuudesta, eli ei todellakaan mistään pomotuksesta. Toki, jos koira on oppinut että murisemalla se pääsee eroon ikävistä asioista, niin se varmasti murisee samassa tilanteessa myös tulevaisuudessa. Mikäli sen murinaan ei mitenkään reagoida, koira voi ohittaa sen ja alkaa esim. purra varoittamatta, koska sen varoituksia ei ole ennenkään huomioitu.
2. Pureminen ja näykkiminen on pennuille normaalia käytöstä, mutta pentuaikana pennulle tulee opettaa, ettei ihmisten pureminen ole suotavaa. tällöin koiralle muodostuu normaalit puremisenesto mekanismit. Aikuisella koiralla pureminen kertoo yleensä siitä, että koira kokee olevansa todella uhkaavassa tilanteessa tai sillä on esim. kipuja. Jos kyseessä on ns. leikkipureminen, niin silloin koiralle tulee opettaa samoin kuin pennulle, ettei ko. käytösä ole sallittua ihmisiä kohtaan.
3. Koira tottelee aina vain silloin kun sitä itseä huvittaa. Koira on opportunisti, joten miksipä se tekesi jotain, ellei sitä itseään huvita. Toki, jos koirasta haluaa yhteistyökumppanin, niin silloin ihmisen tulee huolehtia koiran riittävästä motivoinnista tavalla tai toisella.
4. Koulutuskysymys. Kyseessä voi olla myös esim. virtsatietulehdus.
5. Kysessä voi olla esim. kiputilat tai puolustushaluisuus. Mikäli kyseessä jälkimmäinen, niin silloin koiralle täytyy opettaa, että nätisti oleminen on paljon kannattavampaa kuin räyhääminen.
6. Ko. toiminta on saalisviettiselle koiralle varsin palkitsevaa, ellei sille ole opetettu, että jokin korvaava toiminta on sille kannattavampaa.
7. Koiralla on todennäköisesti kipuja tai toimenpiteet ovat sille muuten pämiellyttäviä, jolloin se haluaa eroon sille kija auheuttavasta hoitotoimenpiteiden tekijästä. Kivut tulee hoitaa ja koiralle opettaa, että hoitotoimenpiteet ovat oikeastaan varsin mukava juttu.
8. Opetuskysymys. Koira vetää jos eteenpäin meneminen on siitä mukavaa ja se on oppinut että vetämällä pääsee helpoten eteenpäin.
9. Opetuskysymys. Korialle täytyy opettaa omistajan mukana pysyminen ja luoksetulo ja pitää ne koiran mielestä kannattavina.
10. Jos koiralle on opetettu (tahtoen tai tahtomatta), että kerjäämällä tai varastamalla se saattaa edes joskus saada ruokaa, niin totta kai se sitä tekee.
11. Jos koirasta on mukavaa roikkua omistajan vaatteissa tai ranteessa ja sillä vielä saa mahdollisesti omistajan mukaan "kivaan repimisleikkiin", niin tottakai koira niin tekee. Omistaja saa syyttää ihan itseään.
12. Tämä on näistä ehkä ainut kohta, joka voi viitata koiran haluun dominoida, mutta myöskin koulutuskysymys.

Eipä ainakaan minulle tuo antamasi lista antanut kovinkaan suurta selvyyttä niistä käytöksistä, joiden perusteella aloittajalla tai kellään muullakaan olisi "johtajuusongelmaa".

Ja jos niistä kirjoita puhutaan, niin Millanin ja Vilanderin vastapainoksi kannattaa lukea esim Tuire Kaimion Koirien käyttäytyminen ja olikohan nyt Barry Eatonin Dominassi: totta vai tarua.

Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28864
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä7247
Viestejä yhteensä548389
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös266225
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.03.2025 klo 10:30)