Apua outoon käytökseen???
Ebeli

Viestimäärä: 1299
Ikävää jos mielesi pahoittui nimimerkin väärästä taivuttamisesta, toivottavasti vielä toivut tästä kammottavasta erheestä! Kirjoita kuitenkin itse kielellisesti oikein, ennen kuin tulet sellaisesta muille valittamaan. Suomenkieli kirjoitetaan erikseen, suomen kieli.
Vanis

Viestimäärä: 6114
Strikku kirjoitti:
P.S. Kirjoita ihan suomenkieltä poistamalla kaksoiskonsonantin toinen konsonantti sijamuotoja käytettäessä tai käytä kaksoispistettä (Strikun, Strikku:n ei Strikkun). Minä en ainakaan pistä pahakseni, jos taivutat nimimerkkiäni äidinkielellisesti oikein.
Kullanarvoinen vinkki: Jos haluat päteä suomen kielen taidoillasi, varmista että kirjoitat itse kieliopillisesti oikein, edes sen pätemisosuuden

Kerttunen

Viestimäärä: 1770
Vuorisumu

Viestimäärä: 1642
Strikku kirjoitti:
Koiralla on tapahtunut elämässään suuri muutos. Sen entiset asuinolot ovat päinvastaiset nykyisiin verrattuna. Ei siis mikään ihme, ettei koira käyttäydy rodulleen tyypillisesti. Ei se tarkoita, että heti kun koira muuttaa se on ensi minuuteista lähtien rodunomainen. Koira vaatii sopeutumisaikaa enemmän tai vähemmän, mielestäni inhimillinen aika on puolisen vuotta. Jos koirassa ei tapahdu tässä ajassa muutosta on jotakin vialla.
Itse olen kyllä edelleen sitä mieltä, että koira kuin koira, rodusta riippumatta on sen verran sopeutuvainen eläin, siis jos pääkoppa on kunnossa eikä koiraa ole kohdeltu poikkeuksellisen kaltoin, että se viimeistään muutaman viikon jälkeen käyttäytyy jo suht normaalisti. Jos ei, niin sitten koira ei pääkoppansa puolesta ole kyllä ainakaan mitään jalostusmateriaalia.
Strikku kirjoitti:
Kysympähän teiltä vaan naksuttimen ja kosketuskepin käyttäjät että mitä hyötyä niistä on jos niitä ei voi käyttää? Et sinä naksuttimella voi palkata koiraa jos se ei tee haluamaasi asiaa. Kosketuskeppiä et voi käyttää jos koira ei ole vastaanottavainen keppiä kohtaan.
Ensinnäkin, koiraa ei palkita naksuttimella vaan jollakin mitä koira haluaa/kokee positiiviseksi ja kun aloittajan tapauksessa koira sentään syö, niin silloin ruokaa voidaan käyttää helposti palkkiona. Naksutin vain ilmoittaa, että hyvä, ruokaa tulossa.
Mitä tarkoitat "vastaanottavainen keppiä kohtaan"? Jos koira on vastaanottavainen sitä ruokaa kohtaa, niin kosketuskeppin koskettaminen kirsulla on niin yksinkertainen tehtävä, että sen opettaminen on sekä koiralle ja omistajalle helppoa ja yksinkertaista, jos omistajalla vain on käytössään jotakin (esim. sitä ruokaa) jolla koiraa voi palkita. Ja pointtina, joka sulta taisi mennä ohi on siis, että tutun asian (= kepin koskettaminen) varjolla koiralle on sitten helpompaa opettaa, että kodissa ja ulkona on ihan jees hengailla ja olla itsekin aktiivinen.
Strikku

Viestimäärä: 1820
Vanis kirjoitti:
[quote=Strikku]
P.S. Kirjoita ihan suomenkieltä poistamalla kaksoiskonsonantin toinen konsonantti sijamuotoja käytettäessä tai käytä kaksoispistettä (Strikun, Strikku:n ei Strikkun). Minä en ainakaan pistä pahakseni, jos taivutat nimimerkkiäni äidinkielellisesti oikein.
Kullanarvoinen vinkki: Jos haluat päteä suomen kielen taidoillasi, varmista että kirjoitat itse kieliopillisesti oikein, edes sen pätemisosuuden

Anteeksi nyt vain, että käyn puhelimella netissä, ja puhelimeni kosketusnäyttö ei aina reagoi välilyöntiin. Ei se minua sen enempää haittaa, kun pisti silmään, kun niin,yleinen juttu. Kaksoispisteen käyttäminen ei oikein ole kieliopillista, mutta on yleistä keskustelufoorumeilla. Jos esimerkiksi samassa kejussa jutustelevat henkilöt Tika, Tikka, Hika ja Hikka näiden sekoittumiselta voidaan välttyä kaksoispistettä käytettäessä. Ei ole minun ongelma, jos ette pitäneet kommentistani, tähän olen tottunut, siitä vaan!
Kyllä voin yksinkin neuvoa, taaskaan ei minua haittaa yhtään. Mutta jos aloittaja laittaa, että koira kyllä syö, mutta ei hyväksy ruokaa palkkana, jonka eteen pitäisi tehdä jotain. Lukekaa edelliset viestit huolella ja ajatuksella, kommentoikaa vasta sitten.
''vastaanottavainen kosketuskepille'' termillä tarkoitin juurikin tuota mitä äsken sanoin. Tarkemmin sanottuna, mitä hyötyä kosketuskepistä/naksuttimesta on, jos niitä ei voi käyttää? Minä henkilökohtaisesti opettaisin kontaktin ensimmäisenä. Tässä vielä toinen juttu. Jos koira ei ota huomiota vapaaehtoisesti sinuun, miten voisit edes palkita sen? Nameilla? Ei, lelulla? Ei, rapsutuksilla? Ei, kehuilla? Ei.
Jos koira ei ole vastaanottavainen jollekkin asialle se tarkoittaa yleensä sitä, että se ei pysty ottamaan asiasta hyötyä ja vaikka asioita opetettaessa se ei pysty oppimaan asioita. Jos vaadit koiraltasi liikaa se ei ole vastaanottavainen eli ei pysty/halua tehdä asiaa.
Antakaa koiran edetä omaa tahtiaan ja tehdä aloite, kaikessa. Vasta sitten kun koira alkaa oma-aloitteisesti tekemään vaadittua asiaa sitä aletaan kontrolloida.
Jos ette vieläkään tajunneet niin ihme on, seuraava aste olisi sana (eli välilyönneillä toisista kirjaimista eritetty kirjainyhdistelmä, joka on yleisnimitys kaikelle puhuttavalle) sanalta (ks. Sana) lähtisin (aloittaa) selittämään (kertomaan).
Vuorisumu

Ja huomauttaisin vielä, että eihän koira alkuun edes tiedä sitä että ruoka tulee "palkkana" vaan että se pikkuhiljaa yhdistää että ruuan saaminen liittyy siihen mitä se itse tekee. Olipa se sitten vaikka silmien liikuttaminen tiettyyn suuntaan tai sinne sohvalle meneminen. Ei koiralta tässä vaiheessa mitä tokosuoritusta vaadita vaan pointti on ylipäätään sen rohkeuden lisääminen.
Vanis

Viestimäärä: 6114
Strikku kirjoitti:
[
Anteeksi nyt vain, että käyn puhelimella netissä, ja puhelimeni kosketusnäyttö ei aina reagoi välilyöntiin. Ei se minua sen enempää haittaa, kun pisti silmään, kun niin,yleinen juttu. Kaksoispisteen käyttäminen ei oikein ole kieliopillista, mutta on yleistä keskustelufoorumeilla. Jos esimerkiksi samassa kejussa jutustelevat henkilöt Tika, Tikka, Hika ja Hikka näiden sekoittumiselta voidaan välttyä kaksoispistettä käytettäessä. Ei ole minun ongelma, jos ette pitäneet kommentistani, tähän olen tottunut, siitä vaan!
Se ei ollut suinkaan ainoa virhe

Ebeli

Strikku

Vuorisumu// Eli et vieläkään ymmärtänyt. Jos aloittaja laittaa viestiinsä ettei koira kelpuuta ruokaa palkaksi, niin voitkin palkata sitä sillä. Ilmiselvää. Vasta myöhemmissä viesteissä aloittaja kertoi edistyksestään mm. siinä, että koira syö kädestä ja leikkii. Kontaktin ottaminen ei ole aina silmiin katsomista se voi olla omistajan huomioimista vaikkapa kääntymällä tätä kohti. Itse pidän kontaktia kaikkea muuta tärkeämpänä, mutta on hyvä, jos maailmasta löytyy sellaisiakin ihmisiä joiden mielestä palluran koskeminen on tärkeämpää niin voivat samaistua toistensa kanssa. Ei mene maailma liian yksinkertaiseksi.
vems

Viestimäärä: 1901
Tuohon äidinkieliasiaan vielä: Sähän itse aloitit tuon oikeinkirjoitusrumban, johon moni vaan totesi, että parempi osata ennen kuin rupeaa neuvomaan. Miksi sä nyt sitten rupeat foorumin järkevyyttä pohtimaan, kun itse selkeästi aloitit tän jutun?
edit: selkeytyshommia
Vuorisumu

^^Ruuasta tekee palkkion se että koira haluaa sitä syödä. Ei se, annetaanko/syökö se sen kupista vai kädestä vai maasta vai mistä. Riittää kun se vain haluaa sitä syödä => ruuan syöminen on koirasta palkitsevaa.
n4103xxl

Viestimäärä: 35
Koiruus alkaa pikkuhiljaa kiinnostua herkuista (nakit, juusto) Yhden palan hakee kädestä, kun istun pienen matkan päässä.. maanittelemalla ei hae lisää, mut kun laitan lattialle, ni siitä saattaa sit hakea, kun en kiinnitä asiaan huomiota. Nyt käy jo juomassa ja syömässä vaikka olen vielä hereillä. Välillä osottaa kiinnostusta lähteä sohvalta, kun tulen huoneeseen, nousee seisomaan ja heiluttaa häntäänsä sohvalla, mut rohkeus puuttuu vielä. Nää on tälläsiä asioita, kun ei tiedä mitä koiruuden päässä liikkuu, välillä näyttää että innostuiskin, mut sit taas vetäytyy möksäämään.
Mut nytkin kun kävi illalla syömässä, ni jäi lattialle haistelemaan jälkiä, kun kävi vieraita aikasemmin. Ja jos jätän jonkun tavaran tohon sängylle, ni käy haistamassa, mikä se on... tälläsiä pikku juttuja, mutta selkeitä edistysaskelia. Ja muutenkin se isoin pelokkuus alkaa olla pois, kun esim kolisee naapureiden toimesta, ni ei juurikaan kiinnitä huomiota, jos ei ole joku uus outo ääni.
Ajattelin vaan kertoa, että edistystä alkaa tapahtua, että ehkä ei ole ihan toivoton tapaus.
Nii, enkä kyllä alotuksessa tarkottanu, että tästä nyt tarvis mitään kielioppi yms riitaa saada aikaseks. Mulle ainakin on tärkeintä, että viestin sisällön ymmärtää, oli kirjotettu sit miten tahansa. Puhekielellä minäkin kirjotan yleensä.
Ebeli

Strikku: Sinun on turha valittaa, että kirjoitusasustasi sanottiin. Se ei tosiaan ole tämän foorumin tapa, mutta niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan. Itse sinä sen aloitit. Ja kyse ei ole siitä,, etteikö vuorisumu tajuaisi mitä tarkoitat, vaan yksinkertaisesti siitä, että hän on erimieltä. Se ei tarkoita ymmärtämättömyyttä.
Strikku

"Yhden palan hakee kädestä, kun istun pienen matkan päässä. Maanittelemalla ei hae lisää"(N4103XL). Tässä vaiheessa antaisin koiran edetä omaa tahtiansa enkä ottaisi "kolmansia osapuolia" mukaan. Siinä vaiheessa kun koira hakee ruokaa palkkana useamman kerran peräkkäin voi tilanteisiin lisätä vaatimusta. Siinä vaiheessa koira on jo kontaktissa kun se hakee palkkaa. Kun koira on kontaktissa se on aktiivinen, jolloin se on vastaanottavainen, no, vaikkapa juuri kosketuskeppiä kohtaan.
N4103XL// Kuten jo maintsinkin antaisin tässä vaiheessa koiran edetä omaa tahtiaan ja kun se ottaa oma-aloitteisesti palkkaa useamman kerran peräkkäin ja pitää palkkaa palkkana voit lisätä vaatimuksia (ei ole pakko kuunnella minua) esim. kosketuskepin, naksuttimen tai jonkun käskyn vaikka luoksetulokäskyn.
n4103xxl

Sit just sellasia edistyksiä, ja luottamuksen osotuksia, kun tulee kylkeen rapsutuksille, ni kääntyy jo puoliks selälleen, ja silmät ummessa kuuntelle kun rapsutan massun alta.
Epätoivo on iteltä nyt häipyny, kun huomaa että ciri alkaa luottaa kokoajan enemmän

Strikku

n4103xxl

Olin tänään niin onnellinin, lopultakin ciri tuli ihan ite keittiöön ihmettelemään, kun tein jouluruokia, ja viivyin keittiössä monta tuntia :) Tulipa vielä toisenkin kerran, ja nyt illalla oli keskellä olkkaria, kun tulin wc:stä, ja tuli luo kun pyysin rapsutuksille :)
Nämä oli ihan joululahjoja :)
Strikku

n4103xxl

Vähän toi uusvuos muakin hirvittää, täälä kun aikapaljon raketteja ampuillaan, mut sälekaihtimet kiinni olkkarissa, ja istuu cirin kanssa sohvalla, ni ehkä ei niin ihmettele pauketta... kun ei vaan kukaan lähellä ampuile raketteja, iltapissin aikana.
Ei tuo ole kyllä pelänny juurikaan, kun hälvälästä (ampumarata) välillä kuuluu pauke, kun sotapojat on harjottelemassa. :)
Strikku

KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7364 |
Viestejä yhteensä | 548691 |
Uudet käyttäjät tänään | 1 |
Viestiketjuja aloitettu tänään | 2 |
Viestejä kirjoitettu tänään | 2 |
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkki | Sipulu |
Peukkuja ylös | 266248 |