KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 07.11.2011 klo 18:21
Apua outoon käytökseen???
n4103xxl

Viestimäärä: 35
Jee, ei ole paukku herkkä tämä koiruus :) Vähän tuo korvat luimussa ikkunaanpäin kuuntelee, muttei edes hauku eikä hermoile, jesh, olen oikein tyytyväinen. Lenkilläkin illansuussa, kuulu kyllä yksittäisiä pamauksia, mut vilkas vaan äänen suuntaan ja jatko samassa tahdissa matkaansa :)
Ilta pissitys on tosin vielä tekemättä
Hyvää vuodenvaihdetta koira ihmisille
Ilta pissitys on tosin vielä tekemättä

Hyvää vuodenvaihdetta koira ihmisille

Ebeli

Viestimäärä: 1299
Strikku

Viestimäärä: 1820
^^Kiitos. Ja hyvää uutta vuotta sinnekkin. Kiinnostais myös tietää muita kuulumisia.
n4103xxl

Ainakin on enemmän ottanu kontaktia muhun, lenkilläkin, välillä tulee hyppimään jalkoja vasten, ihan vaan innoissaan. Sisällä se tulee nykysin jo ihan automaattisesti, kun tulen tähän tietsikan viereen syömään, kerjäämään jotain itelleenkin, ja otankin aina jotain sellasta mukaan mitä voin cirille antaa.
Tyttärellä käydään usein kylässä, ja sielä se on jo ihan rento, makaa lattialla, niiden fretit käy haistelemassa, ja kiipeilee välillä päällä, ei juuri korvaansa lotkauta.
Ciri väistää edelleenkin ihmisiä ulkona, ja koiria samoin, voi se käydä pikasesti nuuhkasemassa, jos sille päälle sattuu. Ihmiset saa silittää, mut vapaaehtosesti ei mene vieraiden luo, ei sisällä eikä ulkona.
Tyttärellä käydään usein kylässä, ja sielä se on jo ihan rento, makaa lattialla, niiden fretit käy haistelemassa, ja kiipeilee välillä päällä, ei juuri korvaansa lotkauta.
Ciri väistää edelleenkin ihmisiä ulkona, ja koiria samoin, voi se käydä pikasesti nuuhkasemassa, jos sille päälle sattuu. Ihmiset saa silittää, mut vapaaehtosesti ei mene vieraiden luo, ei sisällä eikä ulkona.
Strikku

Ihan mahtavaa edistystä! Toisaalta voi olla parempikin että koirasi väistelee kuin että se hyökkäis jok'ikisen vastaantulijan luo.
n4103xxl

Ciri tuntuu olevan luonteeltaan hyvin nöyrä koira. Uloslähtiessäkin, automaattisesti odottaa että menen ovesta ensin, se ei pistä missään asiassa hanttiin, vaan on todella kiltisti, en oikein osaa paremmin selittää, se vaan on kiltti, ja hyvä niin. On varmasti suureltaosin kiinni siitäkin, ettei se ole leikkisä tms, kun on leikkiny tarhassa ennen muiden koirien kanssa, ei osaa sit ihmisten kanssa. Tietysti, olen itsekin perus rauhallinen luonne, joten tuskimpa tuo ikinä mitenkään riehaantuukaan. Tyttärellä oli kylässä kultsu narttu, oikein hyvin koulutettu ja fiksu koira, sitäkin ciri vaan väisteli, eikä osottanu mielenkiintoa.
No, kunhan nyt oppii täysillä luottamaan muhun, ni eiköhän se siitä.
Tuleehan tuo näköjään jo kurkkaamaan keittiön ovelta, mitä teen, jos viivyn siellä pitempään :)
No, kunhan nyt oppii täysillä luottamaan muhun, ni eiköhän se siitä.
Tuleehan tuo näköjään jo kurkkaamaan keittiön ovelta, mitä teen, jos viivyn siellä pitempään :)
Strikku

Hyvin koulutetutkaan koirat eivät välttämättä aina ole parhaita kumppaneita. Mutta sitä useamman Ciri hyväksyy mitä enemmän se luottaa sinuun.
n4103xxl

Mä juttelin cirin kasvattajan kanssa. Loppupelissä, ei ciri enää kamalasti edes pelkää sisällä, tossa sohvan vieressäkin lattialla, se käy maate, jos en päästä sohvalle.. ite olin sitä mieltä, että se on tylsistyny, ei ole mitään syytä juoksennella pitkin kämppää, kun kuitenkin minäkin aina palaudun sohvalle, kun aikani jotain touhuilen muualla. Oli sitten puhetta, että ciri tarvis koira kaverin, ni sillä olis mielekästä tekemistä. Kasvattaja lupas katella laumastaan jonkun vilkkaamman yksilön, jos toi sohvaperunakin sitten sais liikettä itseensä. Tämä on nyt vielä kehittely asteella oleva asia, mut meinasin jokatapauksessa, että samalla lenkkeilytän kakskin koiraa, kun yhden, katsotaan nyt, pennuthan ciri jokatapauksessa tekee seuraavasti juoksusta, eli joskus kesällä, siotuksessa kun on.
Strikku

^ Tuo voisi olla hyvä idea. Varsinkin jos vilkkaampi luottaisi sinuun enemmän niin voisi Cirikin sitten oppia temmeltämään. Ja jos Ciri on kerran pikkukoira niin ei se kahden koiran hallitseminenkaan ole mahdotonta. Ja jos kasvattaja ei löydä Cirille hyvää kaveria voisit kysyä kasvattajalta voisitko saada yhden Cirin pennuista.
n4103xxl

Tossa juttelin aamulla pihalla yhden pariskunnan kanssa, joiden poika on myöskin ottanu aikuisen 1,5v kleispitzin, joskus vuos sitten, se pari vaan aina nauraa, että mun koira käyttäytyy ihan samalla tavalla, kun heidän pojan koirakin, ei kiinnostu vieraista ihmisistä, väistää ulkona, ja sisällä ei mene vieraiden luo. Eli kun näiden rotu ominaisuuksiin kuuluu, omistajaan leimautuminen voimakkaasti, ni jos ei ole pentuna kunnolla sosiaalistettu, ni nämä ei sit ilmeisesti kauheesti vieraista ihmisistä edes välitäkään??
Sen toisen koiran saan kasvattajalta, kunhan hän päättää minkä antaa, hän kun on muutenkin laumaansa pienentämässä, ni antaa siks siotukseen koiriaan, kun ikää tulee, ni ei enää jaksa ison lauman kanssa, ja tuomarin hommat yms, vie paljon aikaa.
Itse ajattelin että teetän vielä sit parin vuoden päästä pentueen, ja jätän siitä itelle pennun, mutta, pennun sisäsiistiks opettaminen kerrostalossa on hankalaa, siks olis kiva jos sieltä laumasta se sopiva kaveri cirille löytyis :)
Sen toisen koiran saan kasvattajalta, kunhan hän päättää minkä antaa, hän kun on muutenkin laumaansa pienentämässä, ni antaa siks siotukseen koiriaan, kun ikää tulee, ni ei enää jaksa ison lauman kanssa, ja tuomarin hommat yms, vie paljon aikaa.
Itse ajattelin että teetän vielä sit parin vuoden päästä pentueen, ja jätän siitä itelle pennun, mutta, pennun sisäsiistiks opettaminen kerrostalossa on hankalaa, siks olis kiva jos sieltä laumasta se sopiva kaveri cirille löytyis :)
Strikku

^Noo, se sisäsiisteys voi olla hieman hankalampaa kerrostalossa, mutta en usko mahdottomaksi. Ja hyvä juttu jos kasvattaja haluaisi Cirille kaverin, kun kerran on aikaisemmin ilmeisesti suurehkossa laumassa elänyt.
Ebeli

Me asutaan kerrostalossa 8. kerroksessa. Ihan hyvin se sisäsiistiksi opettaminen sujui, käytiin tosi tiuhaan ulkona ja ensimmäiset kuukaudet pidin hississä sylissä, muuten tuli sinne vahinko. Ei mahdotonta ole, vaivaa pitää kyllä nähdä, mutta loppujen lopuksi se on lyhyt aika, kun siellä ulkona ravataan koko ajan.
n4103xxl

Joo, kyllähän se pennun opettaminen tietty onnistuis kerrostalossakin, siihen vaan menis pari vuotta, ennenkun ciri tekis ne pennut mistä jättäisin itselle, että siinä mielessä jos kasvattaja löytäis sen kaverin laumastaan, ni sais ciri seuraa nopeemmin. Vaikka kyllähän se kesällä pennut tekee, ja se jo itsessään varmastikin (ainakin toivon) piristää ciriä, mut eipä ne pennut sit ole kun sen 6 viikkoa täälä, ja sit taas seuraa yksin oloa, ja pelkään että taantuis taas sohvaperunaks sen jälkeen.
pampulainen

Viestimäärä: 455
n4103xxl

pampulainen

Minua ihmetyttää se että sijoitusnartulla on kiiire oikeaan kotiin kun nartulla olisi parin viikon aikana vielä paljon opetettavaa pennuiille. On ihan eri asia onko ihminen vieroittanut pennut vai emo saanut hoitaa sen. Jos ihminen hoitaa homman, pennut vain jäävät ilman emoa ja ilman sen vieroittavaa mielipidettä. Jos emo saa vieroittaa itse, se tukee pennun tasapainoiseksi kehittymistä ja itsenäistymistä.
Kun olen haastatellut eroahdistuskoirien omistajia, niin usein eroahdistunut koira on vilkas mie ite uros joka on sijoituskoiran pentu, kiinnittyy omistajaan erityisen tiukasti ja jonka emo on palannut kotiin pennun ollessa 5-6 vk.
Kissanpentujen luovutus on pentujen ollessa 12vk. Miksiköhän koirilla ei ole samoin? Ai niin tunnollisen kasvattajan kuuluisi hoitaa sosiaalistamisvaihe kunnolla... .
Kun olen haastatellut eroahdistuskoirien omistajia, niin usein eroahdistunut koira on vilkas mie ite uros joka on sijoituskoiran pentu, kiinnittyy omistajaan erityisen tiukasti ja jonka emo on palannut kotiin pennun ollessa 5-6 vk.
Kissanpentujen luovutus on pentujen ollessa 12vk. Miksiköhän koirilla ei ole samoin? Ai niin tunnollisen kasvattajan kuuluisi hoitaa sosiaalistamisvaihe kunnolla... .
Strikku

Se pennun luovutusikä on 8 vk ihan sen takia että emo pystyisi opettamaan kaikki tärkeät asiat pennuille. 6 viikkoisena on vieroitus, joka ei todellakaan tarkoita sitä, että emo viedään pois. 8-viikkoisen pennun ostajalla tulee olla oikeus nähdä emä, mieluiten isäkin ja emän olisi pitänyt olla koko pentuaika pentujen kanssa.
Kissanpennuilla on 12 viikon luovutusraja siksi, että ne kehittyvät hitaammin kuin koirat. Koiran oppimisvaihe, jossa se on vastaanottavaisimmillaan on 8-10 viikkoa. Jos pentu on tämän ajan kasvattajalla voi elämästä uudessa kodissa tulla kaikille osapuolille kurjaa. Ja luuletko, että jonkun mastiffin kasvattaja, joka saa kymmenen pentua kerralla voisi tehokkaasti sosiaalistaa kymmentä pentua samanaikaisesti samalla opettaen niille elintärkeitä taitoja. Jonkun pikkukoiran kasvattaja, joka saa yksi tai kaksi pentua kerralla pitääkin niitä usein yhdeksän viikkoisiksi taatakseen pennuille turvallisen alun. Mutta 12 viikkoa alkaa menemään jo vähän yli. Ja varsinkin suurikokoisten rotujen pennut pitäisi myydä monen koiran talouksiin, koska ne olisivat tottuneet suureen laumaan. Koiranpennun luovutusikä on 8 viikkoa, koska silloin se on kehitykseltään parhaassa vaiheessa suureen elämänmuutokseen.
Muoks. Ja mä kun oon aina luullu et sijotuskoirat menee kasvattajalle viikkoa ennen laskettua aikaa ja palaavat kotiinsa kun viimeinenkin pentu on myyty.
Kissanpennuilla on 12 viikon luovutusraja siksi, että ne kehittyvät hitaammin kuin koirat. Koiran oppimisvaihe, jossa se on vastaanottavaisimmillaan on 8-10 viikkoa. Jos pentu on tämän ajan kasvattajalla voi elämästä uudessa kodissa tulla kaikille osapuolille kurjaa. Ja luuletko, että jonkun mastiffin kasvattaja, joka saa kymmenen pentua kerralla voisi tehokkaasti sosiaalistaa kymmentä pentua samanaikaisesti samalla opettaen niille elintärkeitä taitoja. Jonkun pikkukoiran kasvattaja, joka saa yksi tai kaksi pentua kerralla pitääkin niitä usein yhdeksän viikkoisiksi taatakseen pennuille turvallisen alun. Mutta 12 viikkoa alkaa menemään jo vähän yli. Ja varsinkin suurikokoisten rotujen pennut pitäisi myydä monen koiran talouksiin, koska ne olisivat tottuneet suureen laumaan. Koiranpennun luovutusikä on 8 viikkoa, koska silloin se on kehitykseltään parhaassa vaiheessa suureen elämänmuutokseen.
Muoks. Ja mä kun oon aina luullu et sijotuskoirat menee kasvattajalle viikkoa ennen laskettua aikaa ja palaavat kotiinsa kun viimeinenkin pentu on myyty.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 07.01.2012 klo 23:36)
Ebeli

pampulainen

strikku
Se pennun luovutusikä on 8 vk ihan sen takia että emo pystyisi opettamaan kaikki tärkeät asiat pennuille
Juu tämän tiedänkin ja siksi kysyinkin että miksi 6vk:n ikäisten koirien pentu lähtee jo kotiinsa..
Strikku
6 viikkoisena on vieroitus, joka ei todellakaan tarkoita sitä, että emo viedään pois.
Jos sijoituskoira lähtee kotiinsa niin asiahan on juuri niin. Pahimmillaan pentujen ollessa 5 vk.
Strikku
Ja luuletko, että jonkun mastiffin kasvattaja, joka saa kymmenen pentua kerralla voisi tehokkaasti sosiaalistaa kymmentä pentua samanaikaisesti samalla opettaen niille elintärkeitä taitoja.
En luule, mutta ihanteellisimmillaan olisi niin että pentu saa kehittää kieltään tutusssa laumassa ja sosiaalistua ja sitten vasta muuttaa uuteen kotiin. Tämä puhtaasti ajateltuna koiran kannalta.
Tiedän kasvattajia jotka näin tekevät ja sieltä tulee hyviä koiria. Koira on kasvatettu ja siltä on poikkaustu napanuora emoon luonnollisesti.
Strikku
Olisikin näin... moni sijoituskoiran omistaja kun haluaa rekkunsa mahd. pian kotiin takaisin ajattelematta että emolla olisi vielä kasvatustyötä, oikeastaan tärkeimmät asiat annettavana pennnun sosiaaliselle kehitykselle.
Siitä vieroituksesta, jos emo menee kotiinsa, pennut vieroittaa ihminen, eli pentu ei saa kasvatusta emolta. Jos emo saa tehdä vieroituksen itse omaan ja pentujen tahtiin, taataan pennulle tasapainoisempi alku.
Se pennun luovutusikä on 8 vk ihan sen takia että emo pystyisi opettamaan kaikki tärkeät asiat pennuille
Juu tämän tiedänkin ja siksi kysyinkin että miksi 6vk:n ikäisten koirien pentu lähtee jo kotiinsa..
Strikku
6 viikkoisena on vieroitus, joka ei todellakaan tarkoita sitä, että emo viedään pois.
Jos sijoituskoira lähtee kotiinsa niin asiahan on juuri niin. Pahimmillaan pentujen ollessa 5 vk.
Strikku
Ja luuletko, että jonkun mastiffin kasvattaja, joka saa kymmenen pentua kerralla voisi tehokkaasti sosiaalistaa kymmentä pentua samanaikaisesti samalla opettaen niille elintärkeitä taitoja.
En luule, mutta ihanteellisimmillaan olisi niin että pentu saa kehittää kieltään tutusssa laumassa ja sosiaalistua ja sitten vasta muuttaa uuteen kotiin. Tämä puhtaasti ajateltuna koiran kannalta.
Tiedän kasvattajia jotka näin tekevät ja sieltä tulee hyviä koiria. Koira on kasvatettu ja siltä on poikkaustu napanuora emoon luonnollisesti.
Strikku
Olisikin näin... moni sijoituskoiran omistaja kun haluaa rekkunsa mahd. pian kotiin takaisin ajattelematta että emolla olisi vielä kasvatustyötä, oikeastaan tärkeimmät asiat annettavana pennnun sosiaaliselle kehitykselle.
Siitä vieroituksesta, jos emo menee kotiinsa, pennut vieroittaa ihminen, eli pentu ei saa kasvatusta emolta. Jos emo saa tehdä vieroituksen itse omaan ja pentujen tahtiin, taataan pennulle tasapainoisempi alku.
n4103xxl

Hei, älkää nyt alkako tästä riitelemään.
Ciri tekee pentunsa täälä mun luona, koska en halua että se taantuu takas sinne tarha olosuhteisiin. Ei olla kasvattajan kanssa sovittu, minkä ikäsinä hän pennut haluaa itselleen, Ja älkää nyt alkako raivoomaan, että pitäis olla kunnon sopimus, kun olen kyseisen kasvattajan tuntenu pitkälti toistakymmentä vuotta, nämä asiat luontuu puhelimessa, ihan hyvin.
Olen siis itsekin kasvattanu koiria entisessä elämässäni, kun olin vielä maatalon emäntänä, joten ehkä tiedän, miten pennut hoidetaan, vierottamiset yms. Kasvatettiin aikoinaan bernhardin koiria, lapinkoiria, ja pohjan pystykorvia.
Ciri tekee pentunsa täälä mun luona, koska en halua että se taantuu takas sinne tarha olosuhteisiin. Ei olla kasvattajan kanssa sovittu, minkä ikäsinä hän pennut haluaa itselleen, Ja älkää nyt alkako raivoomaan, että pitäis olla kunnon sopimus, kun olen kyseisen kasvattajan tuntenu pitkälti toistakymmentä vuotta, nämä asiat luontuu puhelimessa, ihan hyvin.
Olen siis itsekin kasvattanu koiria entisessä elämässäni, kun olin vielä maatalon emäntänä, joten ehkä tiedän, miten pennut hoidetaan, vierottamiset yms. Kasvatettiin aikoinaan bernhardin koiria, lapinkoiria, ja pohjan pystykorvia.
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7365 |
Viestejä yhteensä | 548693 |
Uudet käyttäjät tänään | 1 |
Viestiketjuja aloitettu tänään | 3 |
Viestejä kirjoitettu tänään | 4 |
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkki | Sipulu |
Peukkuja ylös | 266248 |
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.04.2025 klo 08:15) |