eroahdistustako
Pepsa

Viestimäärä: 54

Kärsii näemmä siis eroahdistuksesta ja epäsäännöllisestä rytmistä. Ajattelin että jos kyseinen koira olisi viikon pari kyennyt olemaan luonani niin se olisi kenties ehtinyt sisäistää että "OK, tässä talossa aamulla lähdetään ja illalla 100% varmuudella tullaan kotiin".
Nyt koira siis takaisin omistajallaan, suutuin niin kovasti mokomasta tempusta. Ovi ok mutta karmi säpäleinä, puhumattakoon luottamuksen rippeistä kyseiseen tapaukseen. En todellakaan halua koiran tai ylipäätään minkään tuhoavan kämpässäni yhtikäs mitään (Typyllä ei olisi pitänyt olla mitään hätää, tietoisena taipumuksistaan vedettiin kunnon lenkit niin illalla kuin aamullakin. Lisäksi lenkit sujuivat hienosti.), saati sitten että narttu ottaa ja karkaa uudelleen.
Mitenhän tilanne pitäisi hoitaa? Unohdanko koko jutun? Olisiko keinoja ettei koira söisi kämppääni? Entä miten nuo ovet teljetään? Todella näppärä koira, en tiedä millaiset varusteet täällä pitäisi olla!

maddy

Viestimäärä: 3542
Pepsa kirjoitti:
Kärsii näemmä siis eroahdistuksesta
Mielestäni ei voi vetää johtopäätöstä eroahdistuksesta siksi, että koira ei malta odottaa yksin kotona (eikä edes kotonaan vaan periaatteessa vieraassa paikassa) vaan keksii itselleen tekemistä ja onnistuu siinä räpeltämään ulko-oven auki. Eroahdistuskoira ahdistuu jo omistajan lähdön hetkellä ja ilmaisee sen usein kävelemällä levottomasti, läähättämällä, vinkumalla tms. Nuoret koirat tekevät usein tuhojaan ihan puhtaasta nuoruuden innosta ja tylsistymisestä. Se on vähän sama kuin laittaisi nelivuotiaan lapsen istumaan keskelle lastenhuonetta ja kieltäisi leikkimästä millään leluilla seuraavaan kahdeksaan tuntiin ja lähtisi sitten itse paikalta. Se ei vaan onnistu.
Pepsa kirjoitti:
Mitenhän tilanne pitäisi hoitaa? Unohdanko koko jutun?
Suosittelisin että unohdat. Ihan perustuen tähän itse kirjoittamaasi tekstiin:
Pepsa kirjoitti:
Nyt koira siis takaisin omistajallaan, suutuin niin kovasti mokomasta tempusta. Ovi ok mutta karmi säpäleinä, puhumattakoon luottamuksen rippeistä kyseiseen tapaukseen. En todellakaan halua koiran tai ylipäätään minkään tuhoavan kämpässäni yhtikäs mitään (Typyllä ei olisi pitänyt olla mitään hätää, tietoisena taipumuksistaan vedettiin kunnon lenkit niin illalla kuin aamullakin. Lisäksi lenkit sujuivat hienosti.), saati sitten että narttu ottaa ja karkaa uudelleen.
Otat siis tapakasvatukseen aktiivisen nuoren koiran ja suutut siitä, että se toimii, kuten useat aktiiviset nuoret koirat tekevät. Jos et kestä sitä, että tuollaisen koiran kanssa tulee helposti alkuvaiheessa jonkin verran tuhoja, älä ryhdy leikkiin.
Tigru

Viestimäärä: 2736
lallimus

Viestimäärä: 501

Niin ja mun mielestä on vähän hassua, että otetaan "tapakasvatukseen" vieras koira, joka palautetaan heti kun vähänkin "koulutus" menee harakoille eikä (hyvin todennäköisesti) tervejärkinen koira toimi niinkuin itse haluaa.
Pepsa

Tarkennetaan sen verran että kyseinen koira on ollut minulla aiemminkin hoidossa jonkinverran, muttei koskaan noin kauaa yksin kotona. Se on aiemminkin aiheuttanut kukatiesmitä tuhoa, niin minulla kuin omistajallaan, joten lienee vain inhimillistä että jossain vaiheessa tulee raja vastaan? Lisäksi on ollut puhe, että jos tapakasvatus tuottaisi tulosta, voisin pitääkin koiran pysyvästi. Jos ei, vaihtoehdot ovat vähissä koska omistaja ei voi sitä enää pitää. Olin varautunut oikeastaan mihin tahansa PAITSI tuohon karkaamiseen ja siihen että koira osaa avata oven lukosta.

Jos nyt unohdetaan taustat ja muut, niin olisiko teillä arvon koirat.comilaiset ehdotuksia siitä, miten tämä älykäs eläin saataisin pysymään asunnon sisällä, ja kuinka se ei siellä yksin ollessaan tuhoaisi paikkoja?
myrkku

Viestimäärä: 2138

Pepsa

myrkku

Viestimäärä: 2138

Kuinka kauan koira nyt pisimmillään on ollut sinulla hoidossa ja miksi entinen omistaja on siitä näin oudolla tavalla luopumassa (kuin erissä? o.o)
lallimus

Ainiin ja onko minkälainen koira kyseessä?
kadi

Viestimäärä: 839
Tigru

Viestimäärä: 2736
Miksi koira tuhoaa? Tylsyyttään vai ahdistustaan?
lallimus

Vanis

Viestimäärä: 6114
Pepsa

Mukavat keväät kaikille koirat.comilaisille! Ainakin tänään keli on mitä mainioin, ei muuta kun pihalle touhuamaan.

kiharapaa83

Viestimäärä: 357
Luita, kongi täynnä jotain herkkua sekä leluja huoneeseen.
Koiralle juttuja, jotka voisivat saada sen tuntemaan olonsa turvalliseksi.
Samat rutiinit esim. aamulla ennenkuin lähdet töihin.
Esim. jos on maitopurkkeja ym. mitä saisi tuhota, niihin nameja ym. sisälle ja niihin saa koiran aikaa kulumaan.
Nika

Viestimäärä: 903
Minulla on kohta 1-vuotias kääpiöpinseriuros ja ongelma on sisälle kuseskelu. Kotona ollessani on täysin sisäsiisti, öisin ei tee mitään ja jaksaa pidättää aamullakin melko pitkään, jos ei itse millään jaksa nousta. Osaa myös pyytää ulos hädän sattuessa. Mutta yksinollessaan asia on ihan toinen. Tänäänkin löytyi 5 lammikkoa kun tulin koulusta kotiin. Myös <½h kauppareissun jälkeen lattialta löytyy lammikko tai kaksi. Sakis ei ole koskaan tuhonnut mitään eikä myöskään enempiä haukkunut/ulissut. Voisiko tällainen pissailu kuitenkin olla merkki eroahdistuksesta? Jos voi, niin miten sitä voisi auttaa? Alkaa itsellä mennä usko omaan kykyyn opettaa koira sisäsiistiksi ja eroahdistus on tällä hetkellä ainoa keksimäni syy tähän ongelmaan.

Agitem

Viestimäärä: 1072
Minulla on 3-vuotias bichon frisènaaras Iiris ja ongelmana aitaräyhäys. Agilitytunneilla on väistämätöntä että koira joutuu jossain vaiheessa jäämään aitaan minun mennessä esimerkiksi rataan tutustumaan. Ongelma on että se pitää ihan hirveää meteliä siellä aidassa, räyhää ihan täydeltä terältä. Koira ei ole varsinaisesti paniikissa eikä riuhdo miten sattuu vaan seisoo hihna kireänä paikallaan ja haukkuräyhää ahdistunut ilme naamassaan. Olen tulkinnut tilanteen jonkinlaiseksi pelkoaggressioksi, koira pitää yksinjäämistä erittäin epämiellyttävänä ja räyhää vihaisena niin kauan kunnes tulen takaisin. Agilitykenttä on tuttu paikka jo vuoden takaa eikä haukku kohdistu muihin aidassa oleviin koiriin vaan pikemminkin meihin ihmisiin jotka siellä radalla olemme, mietin kykeneekö koira olemaan huolissaan laumanjäsenistään ja voisiko se kuvitella muiden kurssilaisten tekevän minulle pahaa? Tai sitten se on vaan liian kiintynyt minuun eikä tarpeeksi itsenäinen jäämään aitaan yksikseen. Eroahdistusta ei ole koskaan esiintynyt kotona, tällä hetkellä ongelma esiintyy säännöllisesti vain agilitykentällä.
Joudun yleensä tunnilla pitämään koiraa luonani muiden ollessa radalla kun meteli käy sietämättömäksi. Se on todella ärsyttävää. Miten tästä voisi päästä eroon?
welcome to my life
Anuapina

Viestimäärä: 342
Agitem kirjoitti:
Heippa.
Minulla on 3-vuotias bichon frisènaaras Iiris ja ongelmana aitaräyhäys. Agilitytunneilla on väistämätöntä että koira joutuu jossain vaiheessa jäämään aitaan minun mennessä esimerkiksi rataan tutustumaan. Ongelma on että se pitää ihan hirveää meteliä siellä aidassa, räyhää ihan täydeltä terältä. Koira ei ole varsinaisesti paniikissa eikä riuhdo miten sattuu vaan seisoo hihna kireänä paikallaan ja haukkuräyhää ahdistunut ilme naamassaan. Olen tulkinnut tilanteen jonkinlaiseksi pelkoaggressioksi, koira pitää yksinjäämistä erittäin epämiellyttävänä ja räyhää vihaisena niin kauan kunnes tulen takaisin. Agilitykenttä on tuttu paikka jo vuoden takaa eikä haukku kohdistu muihin aidassa oleviin koiriin vaan pikemminkin meihin ihmisiin jotka siellä radalla olemme, mietin kykeneekö koira olemaan huolissaan laumanjäsenistään ja voisiko se kuvitella muiden kurssilaisten tekevän minulle pahaa? Tai sitten se on vaan liian kiintynyt minuun eikä tarpeeksi itsenäinen jäämään aitaan yksikseen. Eroahdistusta ei ole koskaan esiintynyt kotona, tällä hetkellä ongelma esiintyy säännöllisesti vain agilitykentällä.
Joudun yleensä tunnilla pitämään koiraa luonani muiden ollessa radalla kun meteli käy sietämättömäksi. Se on todella ärsyttävää. Miten tästä voisi päästä eroon?
Vaikea sanoa koiraa näkemättä ja tuntematta, että mistä räyhäys johtuu... Onhan koira laumaeläin, mutta en tiedä onko se tässä tapauksessa huolestunut sun turvallisuudesta, vai onko vaan innoissaan tai malttamaton...
Mulla oli joskus vastaavanlaista ongelmaa joka ilmeni etenkin agilityreeneissä mutta myös muualla, tosin mun koira myös riuhtoi ja poukkoili, kun ei halunnu, että meen kauemmas eikä malttanu odottaa yhtään. Nyt odottaa jo ajoittain ihan hyvin, jos on aidassa kiinni. Agilityreeneissä viedään koirat nykyään yleensä odotuksen ajaks autoon (onneks sellainen mahdollisuus on), koska siellä odottavat rauhassa. Jos vaan on mahdollista viedä koira autoon, tai laittaa vaikka häkkiin odotuksen jälkeen niin se vois olla hyvä.
Mää lähtisin purkamaan ongelmaa niin, että laittaisin koiran rauhallisessa ympäristössä johonkin puuhun tms. kiinni ja alkaisin erikseen harjoitella sitä, että koira odottaa kun itse liikuskelen yms. Aluksi voi mennä ihan vaan askeleen päähän jne. Sitten pikkuhiljaa lisää häiriötä. Ensin niin, että vaikka ite tekee jotain pihahommia ja koira on vieressä kiinni jne.
Koiran luo palataan vaan sillon kun se on rauhallinen, mieluiten jo ennen kun se ehtii ollenkaan hermostua (vähän sama taktiikka kun muussa yksinoloharjottelussa). Jossain vaiheessa koiran pitäis oppia, että sen kuuluu odottaa rauhassa. Reeneissäkin kun meet hakemaan koiraa aidalta niin odota aina, että se on rauhallinenja hiljaa ennenkun lähestyt. Jos se saa haukkumalla huomiota ja pääsee pois aidasta niin toki se yrittää sitä jatkossakin.
kääsna Myy (12/2011)
Jagster

Viestimäärä: 1534
http://www.katiska.info/ravitsemus/lisaravinteet/tyrosiini/
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7364 |