Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 19:32

Haukkumisen "pois kitkeminen" varhaisessa vaiheessa..

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 19:32  
+
0
Heippa!

Olen nyt asiani kanssa "aikaisin" liikkeellä. Asumme kerrostalossa ja koiramme haukkuminen kuuluu todella hyvin aivan kerrostalon alas asti. Pentumme on 8-viikkoa ja ollut meillä n. 4 päivää. Haukkuminen on päivien myötä lisääntynyt. Haukkuminen ei sinänsä ole vielä suuri ongelma, mutta siitä saattaa hyvinkin pian tulla sellainen.

Koira haukkuu leikkiessään, joko haukahtelee tai alkaa räksyttää "uhkaavalle" lelulle. Olemme tehneet yksinoloharjoituksia ja koira haukkuu useimiten heti poistuessamme ovesta (olemme poissa näköpiiristä vain muutaman sekunnin). Koira hiljenee kyllä, mutta pidän mahdollisena, että se jatkaisi haukkumista hetken päästä jos olisimme kauemmin poissa. Siksikin pidämme poissa olomme vain muutaman sekunnin mittaisina, jotta palaamme koiran ollessa hiljaa :). Koiramme on alkanut haukadella myös mitättömille asioille. Eteistämme varjelee koiraportti, eteisen läpi kuljemme siis pois asunnosta ja eteis käytävällä sijaitsee myös wc, joten ravaamme usein koiraportin läpi. On mielestäni outoa, että joskus koira menee haukkumaan koiraportin taakse ja haukkuu siis eteiskäytävällemme, vaikka rappukäytävästä ei kuulu mitään ääniä ja olemme molemmat näkyvillä koiran lähellä. Koira ei vielä osaa pyytää ulos tarpeilleen, joten sitä se ei ole. Miksi ihmeessä koira haukkuu "olematonta" :O ??

Miten lähden kitkemään jo hieman alkanutta haukkumista? On surku yrittää karsia leikin yhteydessä haukkumista, mutta räksytys alkaa ennemmin tai myöhemmin häiritä naapureita. Huomioimatta jättäminen meidän kohdallamme ei auta, sillä koira ei siis hauku ns. "meille". Vaan katse on aina lelussa (yksin leikkiessään) tai sitten eteikäytävällä jossa ei ole ketään. Auttaako toruminen? Suihkepullo? Sitruunapanta kuulostaa näin alkuvaiheessa todella karulta :S tulee kyseeseen siinä tapauksessa, että koira haukkuu poissa ollessamme.

Huh, kerroimpas pitkästi. Toivottavasti saitte jotain tolkkua :)

saija81

saija81
Viestimäärä: 111

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 20:24  
+
0
Emme asu kerrostalossa mutta meillä on haukkuherkkä koira. Se rakastaa omaa ääntään ja tykkää haukkua ajankulukseen. Tätä vuhkamista on hillitty yksinkertaisesti sillä että koira ulkoilutetaan väsyksiin asti.

Ite en tykkää möykkäävästä koirasta joten poistan leluvalikoimasta ne lelut jotka saa koiran eniten ääntään availemaan. Yksi aktivointilelu saa koiran niin täpinöihin että se haukkuu ja kiljuu yhtäaikaa. Parin kokeilukerran jälkeen piti todeta että sitä lelua ei sille anneta.

Lisäksi sinuna kieltäisin haukkumisesta aina napakasti ja jos sattuu olemaan suihkepulloa niin sitruunamehutiivistettä/etikkaa ihan ruokalusikallinen litraan vettä ja suihkasu. Muutaman kerran jälkeen menee perille paha mulkaisukin.

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 20:41  
+
0
Kiitos vinkeistä! Otin ensitöikseni lelun pois (jos oli muuten tyhjä talouspaperirulla :D) Aion kokeilla napakkaa kieltämistä ja tarvittaessa yhdistän sen suihkepulloon, joka ymmärrykseni mukaan vahvistaisi kieltoa.. vai olenko aivan hakoteillä?

Onko viisasta käyttää kieltosanaa jota normaalistikin käytämme eli EI, vai olisiko parempi kehittää sille jokin oma käsky sana, kuten lopeta tai hiljaa? Entä kun koira hiljenee käskystäni, onko koiraa syytä kehua, vai antaa asian olla ja jatkaa normaalisti?
Taidan ensin koittaa suihkauttaa pelkkää vettä, ja lisätä myöhemmin sitruunatiivistettä tai etikkaa jos tämä ei auta :)

Toki lisävinkkeijä saa antaa ja kertoa omia kokemuksia :)

Bubunen

Bubunen
Viestimäärä: 137

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 21:39  
+
0
En tiedä onko tästä kaikille koirille apua, mutta tutuillani oli myös melko haukkuherkkä koira kerrostalossa. He saivat turhan haukkumisen loppumaan sillä, että koiran saadessa haukkukohtauksia ja hepuleita pistivät koiran muutaman kymmenen sekunnin pituiseen arestiin vessaan, odottivat kunnes koira rauhottui ja hiljeni. Lisäksi opettivat koiran haukkumaan käskystä. Kun sitten käskystä haukahtamisesta sai palkinnon ja ilman käskyä haukkumisesta ei seurannut mitään kivaa, koira lopettu turhan vouhkaamisen. Nykyään on lähes äänetön kuulemma :)

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 22:01  
+
0
Kuulin tuttavaltani myös "jäähystä", mutta sitä käytettiin ylenpalttisen riehumisen takia.. ja koska kyseessä oli pentu josta vanhempana tuli suurikokoinen riehumista ei voitu sallia. Mietin, että mahtaako koira yhdistää sen, että jos haukkuu --> joutuu jäähylle esim. vessaan. Voiko "rangaistuksen" alulle panemisessa olla liian pitkä viive, ettei koira yhdistä haukkumista jäähyn syyksi?

Olen lukenut haukkumis-käskyn opettamisesta monista kirjoistakin, mutta emmin sitä silti. Tuntuu siltä, että jos opetan koiran haukkumaan käskystä ja palkitsenkin vielä.. alkaa koira entistä todennäköisemmin haukkua eri tilanteissa. Harkitsen kyllä käskyn opettamista, sillä olen monilta kuullut/lukenut asiasta positiivista palautetta.

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 22:26  
+
0
"Ei:n" toistaminen kuluttaa komentoa. "tyst", "shh! tai muu voisi olla parempi. Minulla"shh" toimii.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

Bubunen

Bubunen
Viestimäärä: 137

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Maanantaina, 31.05.2010 klo 10:34  
+
0
Niinpä, itseäni askarrutti myös tuo haukkumis käskyn opettaminen. Toisaalta olen kuullut siitä paljon positiivista mutta toisaalta omaankin mieleen tulee, että eikö silloin koira entistä todennäköisemmin tarjoa haukkumista eri tilanteissa palkinnon toivossa... Vaikea mennä sanomaan. Siksi itsekin vielä harkitsen, tulenko kyseistä käskyä pennulleni opettamaan ollenkaan. Joillankin kuitenkin ilmeisesti toimii joten yhtenä ideana ainakin pidän mielessä...

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Maanantaina, 31.05.2010 klo 10:46  
+
0

saippua kirjoitti:

Olen lukenut haukkumis-käskyn opettamisesta monista kirjoistakin, mutta emmin sitä silti. Tuntuu siltä, että jos opetan koiran haukkumaan käskystä ja palkitsenkin vielä.. alkaa koira entistä todennäköisemmin haukkua eri tilanteissa.



Meidän Arttu on ollut aina taipuvainen läpsimään tassulla, mutta sen jälkeen kun opetin sille tassunannon käskyt "vasen" ja "oikea", on tassun tarjoaminen lisääntynyt huikeasti pyytämättäkin. En palkitse ellen ole pyytänyt, mutta silti sitä tassua yritetään joka väliin (silloin, kun mitään ei pyydetä ja silloinkin, kun pyydetään jotain aivan muuta). En tiedä, onko tämä suoraan verrannollinen haukkumisen opettamiseen, mutta jos on, niin...

Toisaalta ilmeisesti vielä haukkumisen opettaminen ei hiljennä haukkuvaa koiraa, vaan se, että sitten koiralle opetetaan sana "hiljaa". Kun koira osaa haukkua käskystä, se ymmärtää hallitsevansa omaa haukkumistaan (muutenhan se ei välttämättä edes ymmärrä pitävänsä ääntä, eikä ymmärrä, mistä sitä kielletään). Sen vuoksi sille sitten voidaan opettaa myös käsky hiljaa, eli ensin käsketään haukkumaan, sitten opetellaan hiljenemään käskystä. Tämä selitys oli hyvin epätieteellinen ja epätarkka, ja jos joku muu osaa selittää paremmin niin toivon, että korjaa.

Muistelisin lukeneeni ohjeet jokseenkin näin aiemmin, itse en ole testannut. Tämä on hyvä ketju, koska meille kotiutuu juuri suomenlapinkoira ja olen ollut hieman huolissani, että mitenköhän osaan opettaa sen hiljaiseksi. Vinkkejä siis kaivataan tännekin.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Maanantaina, 31.05.2010 klo 19:07  
+
0
Nyt kun tämä "tassulla läpsyttely" -ongelma tuli esille, tajusin itsekin että vanhempieni luona olevalla koirallani on sama tapa. Opetin sille pentuna "tassu" käskyn ja palkitsin, nyt 11vuotiaana se edelleen tarjoaa tassua vaikkei palkkiota siitä ole pitkään aikaan saanutkaan eikä käskyä ole käytetty. Voi olla sattumaakin että tämä tassulla läpsiminen ilmeistyi tapana vain samoihin aikoihin kun käsky opetettiin.. en tiedä. :eitietoo:

Olen kovasti tämän päivän kitkenyt haukkumista "hiljaa" käskyllä ja käyttänyt vedellä täytettyä suihkepulloa tehosteena jos se on sattumalta lähettyvillä ollut. "hiljaa" -käskyssä ei ole vielä mitään tehoa, sillä se ei sitä osaa.. vaatii kai pitkäjänteisyyttä sekin :eek: :D

Olemme uuden ongelman rinnalla. Olemme harjoitelleet yksinolemista, siten että poistun/poistumme rappukäytävään. Emme sano koiralle lähtiessämme mitään, yritän toimia mahdollisimman spontaanisti (lähdemme nyt ja sillä sipuli -periaatteella). Päivällä pääsin oikein hienosti rappukäytävään ja koira oli hiljaa ja jatkoi nukkumistaan, olin pariin otteeseen pois n.8min. Koira siis huomasi että lähdin. Avokin tultua kotiin jatkoimme harjoituksia yhdessä. Koira oli enemmänkin leikkisällä tuulella kun päivällä väsyneenä. Koira haukahti samalla sekunnilla kun löimme oven kiinni ja sitä jatkui jatkui ja jatkui, lopulta koira hiljeni siksi aikaa, että ehdimme livahtamaan sisälle ennen kuin naapurit soittavat poliisit :D tätä harjoitusta jatkui samalla tavalla kolme kertaa ja samalla loppu tuloksella, koira haukkui. Leikittyämme hetken koira rauhoittui nukkumaan ja pääsimme hienosti ulos ja sisälle itse määrittelemällämme ajalle (arviolta pari-kolme minuuttia). --> Tiedän, että koiraa ei tulisi jättää kotiin energisenä ja vauhkona.. Totuus on kuitenkin se, että avokkini työt alkavat klo 6 ja minun klo 7 aamuvuoroissa.. ja aamulla energiaa riittää. Mitäs ihmettä me teemme? Ei varmasti ole kovin naapuri ystävällistä jättää räksyttävä koira kotiin aamulla n. 6.30. Kesälomaa minulla on vielä noin pari viikkoa, joten aikaa on harjoitella. Keskiviikkona koiran täytyy kuitenkin olla yksin jo 2h.. hankinko hoitajan, vai täytyykö koiran silloin jo pärjätä yksin koko aika.. jostain se kuitenkin on aloitettava! :/ *stressi iskee* :mietiskel:

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Tiistaina, 01.06.2010 klo 00:23  
+
0
Vaikuttaa siltä, että koira haukkuu sillon kun se on erityisen innostunut tai leikkisä. Eli jos riehaantuu liikaa esim. jostain tietystä lelusta ja alkaa sen takia haukkua, niin lelun voi ottaa hetkeks pois, kunnes koira hiljenee ja rauhottuu.

Parastahan olisi tietysti, että koira jätetään yksin, kun se on väsynyt, ja yksinoloharjoittelu kannattaa myös ajoittaa sellaisille hetkille. Jotkut suosittelee, että kun koira jätetään aamulla yksin niin kannattaa käydä vain sellainen lenkki, että koira tekee tarpeensa mutta ei vielä kunnolla herää ja ehdi riehaantua. Mää olen jättänyt mun koiralle aina jotain rauhoittavaa tekemistä, esim. luun tai kongin kun se jää yksin. Kannattaa kokeilla, mitä koira tykkää kongista yms.

Kannattaa katsastaa yksinoloharjoitteluun liittyvä ketju myös.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Tiistaina, 01.06.2010 klo 10:13  
+
0
Juu, vaikka mulla ei ole millään muotoa haukkuherkkää koiraa, niin kyllä sekin kommentoi asioita haukkumalla, jos sillä on tylsää. Väsyneenä ei edes jaksa huomata.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Tiistaina, 01.06.2010 klo 13:19  
+
0
Mulla on kokemusta haukkuherkän koiran opettamisesta "haukkumattomaksi". Lainausmerkeissä siksi, että vieläkin haukkuu a)käskyistä (sano, kovasti ja Kuka sekä kun annan käskyn, mitä koira ei voi noudattaa, sen täytyy ilmoittaa minulle haukulla, ettei pysty, esim. luoksetulo kiinniollessa)b) säikähtäessään tai jahdatessaan toista koiraa ja turhautuessaan pahasti, tai vahtiessaan kun on yksin/nukun ja joku tulee yllättäen

Minä opetin niin, että haukkumisesta tuli heti jotain epämiellyttävää. Koira nimittäin räksytti kaikelle tullessaan tosi ikävällä äänellä. Signaali +epämiellyttävä asia. Signaalina käytin Ei tai ÄP, ja heti suihkaus, nyppäys, niskakarvoista kiinni tmv. Pääasia, että sai heti lopettamaan. Aika nopeasti oppi signaalin. Sen jälkeen ei ollut niin kiire antaa epämiellyttävää asiaa. Jos haukkui, kielsin ja vein pimeään virikkeettömään vessaan. Sieltä pääsi pois vasta, kun oli hiljaa ja ei pyrkinyt ulos. Ja taas jos haukkui, sama juttu. Opetusvaiheessa myös yllytin haukkumaan, jotta sai mahdollisimman paljon toistoja joista oppi. Myöhemmin opetin haukkumaan käskystä (se kannattaisi tehdä jälkiviisaana silloin, kun koiraa ei ole vielä opetettu että haukkuminen on huono juttu, koska myöhemmin oli vaikea saada haukkumaan ;)). Tähän yhdistin Loppu-sanan, eli loppu-sanalla palkitsin jolloin koira tietysti lopetti. Loppu=nami suuhun=haukku loppuu. Meillä loppu tarkoittaa, että saa lopettaa ja palkkio tai uusi tehtävä tulossa, kielto taas tarkoittaa, että pitää loppua ja en pidä haukkumisesta. Eli loppu-sanaa käytän vain kun koiran haukkuminen on toivottavaa, sillä se on sille ikäänkuin kiitossana tehdystä työstä. Kieltoa/ärähdystä taas käytän, kun haluan että koira ei siinä tilanteessa hauku. Jos ei heti lopeta, tulee sanktio. Se riippuu siitä mitä koira haluaa; jos pentu haukkuu huomiota, haukku=käänny poispäin ja katsele taivaita, älä huomioi mitenkään kun haukkuu, tai lähde pois/vie koira yksinoloon. Jos koira haukkuu saadakseen jotain, se menettää sen heti liioitellun näkyvästi, tässä apuna opetettu palkkionmenettämissignaali. Jos haukkuu pelosta, uhkaava asia ei saa lähteä pois haukkumalla, vaan vasta kun on hiljaa. Jne, eli miettii aina Miksi koira haukkuu.

Yksinoloharjoituksia ei välttämättä kannata tehdä kerrostalossa, sillä se häiritsee naapureita ja stressaa omistajaa, ja tällöin harjoitukset eivät mene kuten pitäisi (=omistaja palaa, kun koira vielä haukkuu). Niinpä kannattaisi harjoitella jossain, missä se ei häiritse. Kun siellä opettaa idean, käytös on helppo siirtää myös kotiin. Eli koira kiinni puuhun, menee kauemmas, mieluiten niin ettei alakaan hötkyilemään perään eli sen verran vähän matkan päähän. Heti, kun koira rauhoittuu hieman, esim. käy istumaan, palataan luo ja annetaan nami/silityksiä. Aina, kun koira nousee/ääntelee/on levoton, pysähdytään/otetaan askel taakse ja odotetaan että rauhoittuu. Menee siinä sitten 1 min tai 20 min. Ja kun on rauhassa, heti askel koiraan päin. HUOM: koiran luo ei saa mennä, jos se on levoton. Eli vaikka se nousisi ja alkaisi hyppiä vasta, kun olet jo metrin päässä, edelleen mene kauemmas rangaistuksena. Tässä ei tarvitse sanoa mitään, mutta jos haluaa, voi käyttää jotain palkkion menettämissignaalia, esim. "Ei" neutraalilla äänellä.
Harjoittele eri paikoissa, kunnes koira osaa idean missä vain; omistaja tulee vain, kun olen rauhassa. Sitten samaa soveltaen kotona. HUOM: kutsusta pitää ja saa tulla AINA, jos on hihnassa saa vetää, jos on esteitä saa yrittää kaikkensa ylittääkseen ne. Eli kutsusta on toivottavaa tulla, jos taas jätetään yksin, ei saa pyrkiä mukaan. Tähän voi liittää signaalin, tai olla liittämättä.
Nimim. oma koira on nykyään hiljaa ja rauhassa missä vain paikassa minne jätän sen yksin. Mutta kun on vapaana ja pääsee kulkemaan mukanani, kulkee kuin varjo eli ei tarkoita että nämä sulkisivat toisensa pois. Myös kutsusta "rikkoo kaikkia sääntöjä" eli silloin saa yrittää parhaansa päästä mukaani, saa vetää, haukkua jne.

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Tiistaina, 01.06.2010 klo 13:36  
+
0
Kiitos perustellusta vastauksesta :) haluan nyt sanoa (kun ilmeisesti aikaisemmin ei ole tullut ilmi), koiranihan EI siis ole herkkähaukkuinen, kyseessä on 8-viikkoinen kultaisennoutajanpentu.. jotka eivät siis käsittääkseni ole mitään herkkähaukkuisempia koiria(?). Olemme päässeet harjoittelemaan yksinoloa tänään oikein hyvin :) ei pihaustakaan milläkään kerralla.. pääsin käymään jopa nopeasti kaupassa!!:jjei: Täytyy nyt vain pitää huoli ettei tule haukattua liian isoa palaa ja tule runsaasti takapakkia. Huomenna on sen turmiollinen 2h yksinolo, mutta uskon että jos saan koiran väsymään ennen sitä, aika menee nopeasti nukkuen :) tänään olemme siis toiveikkaita.. saa nähdä miten huomenna :D

Harkitsen kovasti sitä haukkumisen opettamista.. mutta jos tämä "minulla on kaunis ja toimiva ääni" -vaihe menisi ohi yhtä nopeasti kuin tulikin.. jätän käskyn opettamisen väliin :)

huldahuoleton

huldahuoleton
Viestimäärä: 10

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Tiistaina, 01.06.2010 klo 14:51  
+
0
Kiva että olette edistyneet :)

Mulla on kanssa ollut "haukkumattoman rodun" haukkuva pentu, ja tapa oli aika helppo kitkeä pois. Käytin täällä jo useasti mainittua suihkepulloa (sisältönä ihan vain vettä). Äänen avauksesta suihkaus nassulle, ja olisikohan ollut noin viikossa täysin hiljainen sisällä. Ulkona leikkiessä on sitten lupa availla äänijänteitä... Sitä en enää kyllä muista, yhdistinkö suihkaukseen mitään sanaa. Nykyään koira kuitenkin ymmärtää käskyt "hiljaa", "shh" ja "ei (hauku)", että olisinkohan sitten jotakin noista käyttänyt samalla... Mitään haukkumaanopettamisia ei meillä tarvittu.

Yksinolonkin kanssa oli tällä koiralla ongelmia, jäi ulvomaan. Sen sain pois n. parissa viikossa ramppaamalla sisään ja ulos varmaan 10-15 kertaa päivässä. Sisään vasta kun koira hiljaa eli tämä mitä itsekin olet tehnyt. Tsemppiä!

Labuz

Labuz
Viestimäärä: 1

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Lauantaina, 05.06.2010 klo 19:09  
+
0
Kaipaisin neuvoja siihen kuinka voi opettaa pennun olemaan hiljaa tarhassa, kun muita koiria menee ohi. Vanhempi koira ei ole koskaan haukkunut ohikulkijoita, joten siihen ei ole tarvinut sen kummemmin koskaan puuttua, eikä sitä tee myöskään silloin, kun pentu yrittää mölistä niille. Muuten pentu osaa jo lepäillä rauhassa tarhassa, mutta ohikulkeville koirille se ajoittain haukkuu.

Miten kannattaisi toimia kitkeäkseen tuon alkuunsa pois? Opettaa haukkuminen ja hiljeneminen erillisinä käskyinä? Jos itse menen portaille kieltämään koiraa haukkumisesta, se kyllä lopettaa sen, mutta alkaa tällä hetkellä haukahdella iloisena nähdessään minut. (Vaadin siltä kyllä hiljaisuutta ja rauhallisuutta joka kerta ennen kuin se pääsee ulos tarhasta, enkä huomioi sitä silloin liiemmin, mutta se on vielä vaiheessa.) Ylipäätään tahtoisin saada koiran rennoksi muiden mennessä ohi, enkä tiedä millaiset harjoitukset siihen toimisivat parhaiten. Pitäisikö mennä itse seuraksi tarhaan ja alkaa niin opettaa oikeaa käyttäytymismallia? Sitruunapanta?

Olisi mukava, jos joku koiransa haukkumisen ulkotarhassa pois kitkenyt voisi heittää vinkkiä.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 05.06.2010 klo 19:12)

Lavinia

Lavinia
Viestimäärä: 56

VS: HAUKKUMISEN "POIS KITKEMINEN" VARHAISESSA VAI... - Maanantaina, 21.06.2010 klo 12:07  
+
0
Hmm...voisitteko kertoa minulle jonkun käyttäytymiskoulutuksen kurssin? Ongelmani on se, että saksanpaimenkoirani haukkuu tuntemattomille koirille ennen kuin saa tutustua siihen. Mutta, jos se ei saa tutustua toiseen koiraan se jatkaa haukkumista. Luulen siis että koirani puolustaa minua toisilta koirilta koska äitini kävellessä sen kanssa lenkillä se ei hauku toisille koirille. Ja lisäksi koirani menee seisomaan eteeni, joten se suojelee varmasti. Eli suoraan: Koirani on epäluuloinen toisia koiria kohtaan jos se ei niitä tunne. Tämän se ilmoittaa haukkumalla, mutta haluaisin että koira lopettaisi tuollaisen turhan haukkumisen.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 06:00)