Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 12.04.2010 klo 11:53

Haukkumisongelmat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 9

Frodo09

Frodo09
Viestimäärä: 163

HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 11:53  
+
0
Kirjoitan uuden naapurini puolesta, jota uhkaa kohta häätö koiran haukkumisen takia. Elikäs, hänellä on parivuotias mittelspitz-perhoskoira-mix joka on heidän muutettuaan alkanut haukkumaan. Haukkumista ilmenee olivatpa kotiväki kotona tai eivät, eikä koira ole ennen asunut kerrostalossa. Itse kehotin tyttöä olemaan huomioimatta koiraa silloin kun se haukkuu, ja vahvistamaan hiljaa olemista palkitsemisella ja kehuilla. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty, tytöllä oli jo itselläkin hermo kireällä asian takia... Yksi keino olis myöskin sitruunapanta, mutta en tiedä onko heillä varaa sellaiseen. Suihkepullo tuli kans mieleen, mutta se vaatis sitten että aina oltais suihkuttelemassa kun koira haukahtaa.

Olisko teillä mitään vinkkejä/omakohtaista kokemusta tällaisesta? Heillä on myöskin taloudessa 12-viikkoinen rotikan pentu, mutta en usko että tämä vaikuttaa vanhemman koiran käytökseen, koska pentu on kuitenkin ollut talossa kuukauden verran ja hakkumisongelmat tulivat vasta kun perhe muutti tähän taloon.

Kiitoskia jo etukäteen vastauksista :hymy:
Pembroket Frodo (-09) ja Maya (-10)

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 13:26  
+
0
Jos häätö uhkaa niin kyllä silloin kannattaisi varmaan kokeilla sitruunapantaa. Onhan se kallis, mutta häätöön verrattuna varmaan kuitenkin mahdollinen sijoitus. Mille kaikelle koira haukkuu ja miten se on koitettu saada hiljaiseksi? Epäilen että huomioimattomuus ei tule toimimaan sillä haukkuminen voi olla koiralle itsestään palkitsevaa toimintaa.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 13:47  
+
0
Haukkumisen syy kannattaa selvittää ja sitten ruveta ratkomaan ongelmaa. Jos koira haukkuu äänille yms. niin sitten voisi sitruunapanta toimiakin. Joistain eläinkaupoista saa myös vuokrata sitruunapantaa parillakympillä viikoksi. Myös se ettei huomioi koira jos selkeästi haukkuu huomiota hakeakseen, niin huomioimattomuuden pitäisi siihen auttaa. Itse asuttiin vähän aikaa kerrostalossa ja koira tottui olemaan huomioimatta rapun ääniä kun en ite reagoinu niihin. Yksinollessa haukkumisesta tulikin sitten isompi ongelma. Se, että omistajalla alkaa olla pinna kireellä, väkisin vaikuttaa myös koiran käytökseen.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40  
+
0
Minulla ei nyt varsinaisesti ole tuohon aloittajan viestiin vastausta, mutta vastaus omaan viestiini voisi auttaa myös aloittajan naapuria :)

Eli siis osaisiko joku kertoa hyvää keinoa opettaa koiralle käsky, joka lopettaa haukkumisen. Eli siis että koira oppisi käskystä haukkumaan ja käskystä lopettamaan, ja esim. ovikellon soidessa haukkumisen saisi loppumaan käskyllä. Ensin olisi varmaan hyvä opettaa haukkuminen käskystä, mutta mitenkäs tämä onnistuisi jos koiralla ei ole tapana yhtäkkiä vain haukkua mitään turhia (paitsi juuri ovikelloa) :D

sippiu

sippiu
Viestimäärä: 3

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:05  
+
0
Tohon haukkuongelmaan. Meillä toimii pelkkä "Ei!" Varsinkin jos käymme ulkona ja koira meinaa aloittaa haukkumisen, pitää keretä jopa ennen kun koira avaa suunsa sanomaan "Ei!" sitten kehut jos koira tottelee.

Kun itse asuimme kerrostalossa, meillä ei ollut kyseistä ongelmaa joten siihen valitettavasti minulla ei ole ratkaisua.
Seropi Saimi

enzkiz

enzkiz
Viestimäärä: 8

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 21:56  
+
0
Mulla on 5kk vanhan kleinpitz. Me asutaan kerrostalossa, se ei hauku sisällä, mut ulkona sitäkin enemmä.. Lenkistä ei tule mitään, kun se haukkuu ja muriseminen joka ikisen vastaan tulijalle, tuli sitten kävelen, koiran kanssa tai ilman, pyörällä, mopolla, autolla.. Siis koko ajan, varsinkin ilta ja aamu lenkeillä, ei ole pimeetä, ei niin valoisaakaan, mut hämärää.. Onko kenelläkään samanlaista kokemusta? väheneekö se haukkuminen vanhetessa? Mistä se haukkuminen hämärässä voi johtua..?? onks se arkuutta vai mitä?? kiitos kaikille etukäteen..

nougatt

nougatt
Viestimäärä: 109

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 10:02  
+
0
en ihan tarkkaan osaa sanoa mistä voisi pentusi kohdalla johtua, olisiko ihan arkuutta tai jännitystä. Hämärässä kuitenkin asiat näyttää varmasti erilaisemmalta koirankin silmin kuin päivänvalossa. Mun omat koirat on ainakin paljon tarkkaavaisempia ja vahtii enemmän, kun alkaa hämärtää. Jos ovat illalla omalla pihalla, niin kyllä ne saattaa murahdella tai haukahdella, jos huomaavat, että siellä pihalla joku naapuri sattuu kävelemään. Jos ollaan iltalenkillä ja yhtäkkiä hämärässä/huonossa valossa jostain tulee vastaan toinen ihminen koiran kanssa tai ilman, niin kyllä pienempi koiristani varsinkin saattaa varoittaa haukahduksella/murahduksella, että hei, tuolta tulee joku. Päiväsaikaan pienempikin on hyvin hiljainen, harvoin se mitään haukkuu. Nuo ei ole mitään räksyttäjiä, mutta kyllä niistä illalla/pimeällä se vahtipuolikin löytyy.

voisit koittaa kiinnittää pennun huomiota itseesi jonkun herkkunamin avulla sillä hetkellä kun joku kohde tulee vastaan, jolle se alkaa/meinaa haukkua. Heti kun pentu kiinnittää sinuun huomion eikä hauku, niin palkitse namilla sitä. Näin voisi koittaa siedättää sitä eri kulkuvälineisiin ja vastaantulijoihin ja se huomaisi ehkä, että kaikelle ei tarvitse haukkua.
*Pieni sileäkarvainen portugalinpodengo Onni, s.-07
*x-rotuinen Foxi, s.-07
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.04.2010 klo 10:11)

Siirabbi

Siirabbi
Viestimäärä: 17

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 12:11  
+
0
Onko kukaan kokeillut ultraäänipantaa? Voisko sellanen toimia? (ois halpa testattavaks, koska sitruunapannatkaan ei sovellu kaikille koirille, tulee kalliiks panta jos ei toimikkaan)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 17.04.2010 klo 12:12)

cayla

cayla
Viestimäärä: 506

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 17.10.2010 klo 09:51  
+
0
Meillä on noin 6,5 kk vanha shetlanninlammaskoira, joka on vasta lähiaikoina alkanut haukkumaan. Pienempänä Nelli oli lähes täysin hiljainen eikä esim. leikkiessään toisten koirien kanssa ole haukkunut. Nyt tätä haukkumista on sitten alkanut esiintymään, esimerkiksi haukutaan (puhistaan) pelottaville asioille (esim. jätesäkki) tai koirille/ihmisille.. Tiedän kyllä, että kyseessä on varmaan ihan normaalia mörköilyä.. Jos Nelli alkaa puhisemaan pelottaville asioille, esimerkiksi vaikka jätesäkille, niin käydään mahdollisuuksien mukaan katsomassa tämä pelottava asia ja saatan antaa nameja siinä vieressä. Koirien ohitukset meillä pyritään tekemään namien avulla.

Ongelmana onkin nyt se, että miten puutun haukkumiseen, kun Nelli haukkuu meidän aidatulla takapihalla, jos kuulee ääniä tai näkee jonkun liikkuvan? Haukkuminen yltyy tosi nopeasti puhisemisesta kunnon "ulina"haukuksi ja tähän mennessä asiaan on reagoitu vaan niin, että koira otetaan takaisin sisälle. Olisiko kenelläkään neuvoja tällaiseen tilanteeseen?
shelam 4/10
Blogi

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 17.10.2010 klo 15:14  
+
0
^Mun tietääkseni toi on ihan normaalia, että koirat alkaa haukkumaan enemmän vasta siinä puolen vuoden iän paikkeilla, liitty mun muistaakseni vahtivietin heräämisen ja varmasti myös mörköikään. Alissakin alko haukkumaan enemmän tossa iässä, kun se ennen haukku todella harvoin. Mörköhaukkuihin meillä autto just toi, et käytiin yhessä kattomassa pelottavaa juttua.

Mä varmaan tekisin pihalla niin, et veisin koiran sisälle aina, kun se haukkuu (jos sen koiran siis saa kiinni :wink:) tai sit koittaisin siedättää koiran ohikulkijoihin. Esim. niin, et koira istumaan aidan viereen ja nameja, jos se on hiljaa. Varmasti toi koiran sisälle vieminen ainakin tepsis, jos sitä jaksaa ja pystyy olemaan johdonmukanen. Mä oon tehny Alissan kanssa myös silleen, et sen haukkuessa oon kieltäny ja puristanu kevyesti kuonosta, tää on tepsiny hyvin. Sheltin kuono on tähän tapaan aika sopiva. :wink:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 17.10.2010 klo 18:52  
+
0
Kysynpä minäkin kun nyt vihdoin löytyi se oma rivari! :nauru: Toisen koiran tultua noin vuosi sitten on siis meillä alkanut vahtihaukkuminen. Asutaan vielä kerrostalossa eikä koirat hauku rappiksen äänille tms., vaan ainoastaan sillon kun ovikello soi. Homma menee niin, että ovikello soi -> koirat haukkuu ja menee ovelle -> minä menen ovelle -> koirat hiljenee -> komennan ne istumaan kauemmas -> vieraat tulee sisälle. Vapautan koirat kun ihmiset on riisuneet päällysvaatteet yms. Jos taas tiedän että joku on tulossa ja olen ovella ennen koiria, ne pitää naamansa kiinni. On kiva että saan koirat hiljaiseksi paikalleen odottamaan, mutta nyt on mennyt hermo tohon alkulouskutukseen. Ei niiden tarvis sanoa mitään, kun kuitenkin mä avaan sen oven ja otan vieraat aina vastaan ihan itsekseni. Mikähän tohon olis ratkaisu? Sheippaanko koirat ottamaan paikkansa jo ovikellon soidessa? En jaksais syöttää niitä aina ku joku tulee?

Ongelma nro 2 tapahtuu sen jälkeen, kun olen vapauttanut koirat.. Eli tuo nuorempi sähikäinen alkaa haukkumaan uudelleen, tällä kertaa innosta. Istutanko sen uudelleen vai mitä?
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 17.10.2010 klo 19:02  
+
0
^ meillä vähän samankaltaista ongelmaa mutta lisätään vielä vieraita päin rynniminen, ei hypitä ei mitään mutta pyritään tulemaan jalkoihin häntä heiluen ... olen itse ajatellut naksuttimen kanssa alkaa harjoitella oman paikan hakemista, esimerkiksi jos siirrettäisiin peti eteiseen ja ovikellon soidessa pitäis sinne siirtyä. Koska näin pienen koiran kanssa parikin vierasta helposti aiheuttaa jalkoihinjäämisen, ja tiedäthän jos 5kg koiran päälle astuu 80kg ihminen niin mitä syntyy ...

Ajattelin opettaa koiran ensin hakeutumaan omalle paikalleen ottamalla koiran eteiseen, heitellä nameja patjalle ja naksuttaa kun se hakee niitä (=on alustan päällä). Kun koira alkaisi selkeästi tajuamaan jutun juonen, lopettaisin namien heittelyn ja ohjaisin patjalle pienellä käsiavulla (esim. nopea viittaus patjalle päin). Kun koira käsiavusta menisi, lisäisin käskyn ja lopuksi häivyttäisin avun. Sitten opettaisin ovikellon soidessa siirtymään patjalle käskyttämällä samaan aikaan ovikellon soidessa. Lopuksi toivoakseni siirtyisi alustalle automaattisesti.

Tai sitten tietysti voisi sheipata, mutta tuntuis että tolleen onnistuisi paremmin kun koiraa ei kuitenkaan ole sheippaamalla opetettu ja tarjonta on lievästi sanottuna melko rajoittunutta ja opettaminen veisi tuhottomasti aikaa. Tällä tavalla tulokset tulisi todennäköisesti nopeammin ja varmemmin, hmm. Jos koira ovikellon soidessa keskittyisi hakemaan paikalleen, se ei varmaan haukkuisi niin vietävästi?
no you don't know what it's like
welcome to my life

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 17.10.2010 klo 19:15  
+
0

Agitem kirjoitti:

Jos koira ovikellon soidessa keskittyisi hakemaan paikalleen, se ei varmaan haukkuisi niin vietävästi?



No sitä mäkin meinasin. Mietin myös ovikellon ääneen turruttamista, mutta kyllä koirat tietää kun ovikello soi kerran että sieltä on joku tulossa. Oon vaan ollut ton asian kanssa niin pirun laiska, kun kuitenkaan joka päivä ei vieraita käy..
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 17.10.2010 klo 19:39  
+
0
Mä olen omaani turruttanut ovikelloon niin, että aina kotoa lähtiessä soitan ovikelloa, ja samoin summeria kun pääsen alaovelle. En ole vielä huomannut, auttaako tämä, kauhean kauaa en ole vielä tätä tehnyt. Tavoitteena ei kyllä niinkään ole haukkumisen vähentäminen (koira haukahtaa max. kahdesti), vaan se, että koira ei enää yhdistäisi ovikello/summeri = vieraita. Koska se kiihtyy aina vieraista, ja tää kiihtyminen alkaa meillä siitä kun ovikello/summeri soi...
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 17.10.2010 klo 19:46  
+
0
^^ niin ja meillä kyllä sitä paitsi huomataan ero turruttamisen ja oman väen sekä vieraiden välillä: esimerkiksi avaimen äänen kuullessaan tulee ovelle muttei hauku, sillä tietää että tällöin tulossa on omaa väkeä. Jos omaa väkeä puuttuu ja ovikello soi, haukkuu vain 50% todennäköisyydellä. Mutta auta armias jos oma väki on paikalla ja ovella klinkuttaa joku muu ...
no you don't know what it's like
welcome to my life
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 17.10.2010 klo 19:47)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Sunnuntaina, 17.10.2010 klo 21:42  
+
0
Piti myös sanoa, että jos olen ovikellon soidessa koirien kaa samassa huoneessa ja ehdin komentaa ne jäämään niille sijoilleen, ne ei juokse ovelle. Harvoin vaan refleksit on nopeemmat ku koirilla..

Agitem kirjoitti:

esimerkiksi avaimen äänen kuullessaan tulee ovelle muttei hauku, sillä tietää että tällöin tulossa on omaa väkeä. Jos omaa väkeä puuttuu ja ovikello soi, haukkuu vain 50% todennäköisyydellä. Mutta auta armias jos oma väki on paikalla ja ovella klinkuttaa joku muu ...



Meillä vanhemmalla koiralla sama homma. Oon tullut siihen lopputulokseen, että tuo kelpie on joko a. harvinaisen tyhmä tai b. yli-innokas, sillä se haukkuu AINA riippumatta siitä tullaanko sisään avaimella vai ovikellolla. Ja sillä onko kämpässä edes ketään kotona, ei ole merkitystä.

Tuo oman paikan hakeminen kun ovikello soi olis varmaan aika pro, mutten tiedä oppisko noi sen ilman ruokaa. En vaan jaksais sählätä aina jonkun ruuan kanssa ku joku tulee.. Huoh.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

cayla

cayla
Viestimäärä: 506

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 18.10.2010 klo 13:54  
+
0
Kiitos vastauksesta Tutuli! Eiköhän se tästä, kun muistaa vaan ottaa namit aina takapihalle mukaan. Siedätettiin eilen avon kanssa Nelliä pimeästä kuuluviin ääniin niin, että olin itse aidan luona Nellin vieressä ja syötin nameja, kun avo käveli kauempana pitäen ääntä. Pari pientä haukkua tuli mutta ei saanut sentään kunnon haukkukohtausta. Tuota kun harjoitellaan päivittäin, niin eiköhän se ala helpottumaan!
shelam 4/10
Blogi

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Maanantaina, 18.10.2010 klo 17:09  
+
0
Mikähän olis tehokas keino meidän haukkujan hiljentämiseksi.. Micky haukkuu leikkiessään, joka ei sinänsä ole ongelma, lopettaa komentamalla. Se haukkuu myös jos postiluukku kolahtaa, joku soittaa ovikelloa, joku tulee avaimella sisään ja suurempia rapun ääniä. Ärsyttävintä on kuitenkin tämä lenkkikäyttäytyminen.
Nykyään pitää haukkua lähes kaikkia outoja ihmisiä ja kaikki koirat. :ttou: Micky on siis 5v ja ollut lähes aina kova haukkumaan, mutta tuntuu että se on vain pahentunut.

Meillä on testattu sitruunapanta, joka tehoaa sisällä, mutta ei ulkona. Mutta ei tuota pantaa viitsi koko aikaa käyttää ja silloinkun ei ole kaulassa niin meininki jatkuu. Micky on varmaan yhdistänyt pannan hiljaisuuteen? Kannattaisiko sitä käyttää sitten 24/7? Tuntuu että toinen on niin varovaisena koko ajan kun panta on kaulassa..:mietiskel:

Ulkona ollaan (minimaalisesti) testattu sitä että istutan koiran maahan ja namin kanssa kiinnitän huomion itseeni, mutta onkohan tästä pidemmän päälle apua? Tuntuu että kokeilu ei johtaisi mitenkään erikoisiin tuloksiin..

Mistähän tämä haukku koirille sitten johtuu? Ehdottomasti ei ole vihaista haukkua, ehkä enemmän sellaista, että Micky haluaa toisen luokse niin kovasti..? Yleensä läheltä ohitettaessa alkaa uikuttamaan perään.
Voisiko tuo ihmisten haukkuminen olla jotakin energian purkamista, tylsistymistä vai mun suojelua? Ollaan oltu tää kulunut vuosi todella tiiviisti yhdessä, tuntuu että tää perskärpänen kyttää koko ajan mitä mamma puuhaa ja välillä tulee itku kun lähden ja Micky jää jonkun toisen seuraan :shifty:
Tuntuu, että toi haukku tulee niin automaattisesti ja "pakonomaisesti". Kun komentaa niin toinen hiljenee ja kattoo surkeena, että en mä mitään tehny ja saattaa päästää "vahingossa" lisää haukkuja katsoen muhun, vaikka tietää selvästi saavansa lisää EI -tä niskaansa.

Olisi mahtavaa saada haukkuongelmaan jotain vinkkejä, ettei Micky opeta tulevalle pennulle samoja tapoja... :eek:
Shetlanninlammaskoira Micky/05

romsu

romsu
Viestimäärä: 25

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 26.10.2010 klo 11:37  
+
0
Pentuni haukkuu ja murisee välillä jokaiselle asialle mikä heijastaa vähänki "peilikuvaa" ja nyt aloitti murisemaan telkkarille?? Miten saisin tämä loppumaan? Pentu vasta 3kk.
Kyllä se nyt lopetti, kun tarpeeksi kauan komensin.
Ja sama se kun tulee vieraita (kysyinkin tätä tuolla yhdessä toisessa viestissä, mutta laitetaan nyt tähänkin) niin pentu ei lopeta haukkumista sitten millään.. :-/
~ Tiibetinspanieli Roomeo 19/07/2010
http://www.lasileija.blogspot.com

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: HAUKKUMISONGELMAT - Tiistaina, 09.11.2010 klo 21:56  
+
0
Ajattelein laittaa samaan ketjuu, kun munkin aihe on "haukkumisongelma". Eli mitä mieltä ootte koirasta joka haukkuu koirapuistossa koko aika? Siis ei yksin ollessaan vaan paimentaa tällä tavalla muita koiria. Meidän samojedi tekee tuota, vaikkei muuten hauku kuin jos on yksin kotona ja joku avaa ovea.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 02:30)