Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 24.03.2017 klo 14:45

Kaksi remmirähjää, miten toimia?

KaksiLappalaista

KaksiLappalaista
Viestimäärä: 1

KAKSI REMMIRäHJää, MITEN TOIMIA? - Perjantaina, 24.03.2017 klo 14:45  
+
0
Olen kohta menettänyt ilon lenkkeilyyn kahden remmirähjän kanssa.

Molemmat kulkee ihan hyvin erikseen, mutta ongelma on yhteislenkit.

Asumme maalla ja täällä tulee harvoin ketään vastaan.
Toinen on rohkea ja toinen arka.
Komentamisella saan rohkeamman hiljaiseksi, mutta kohta purkaa kiukun aralle, joka purkaa pelon haukkumisella. Sitten on show vauhdissa. Molemmat myös vetää ja kieppuu hihnoissa.

Käytös alkaa jo hyvin kaukaa kun vastaantulija on näkyvissä. Molemmat ovat paimenkoiria, katsetta tuntuu olevan mahdoton siirtää tulijasta muualle.

Olen itse työstänyt oikeaa asennetta, olen koirien laumanjohtaja, koitan olla itsevarma (ainakin esittää

urpo

urpo
Viestimäärä: 171

VS: KAKSI REMMIRäHJää, MITEN TOIMIA? - Perjantaina, 31.03.2017 klo 09:36  
+
0
Kaksi koiraa on yhdessä lauma, ne reagoivat toistensa toimintaan ja johtajuutta ei olekaan niin helppo ottaa. Mutta kyllä tuosta tilanteesta päästään eteenpäin, sitkeästi vaan työstämään.
Jos maalla harvoin tulee ketään vastaan, ei se vielä saa teidän lenkkeilyiloa viedä jos satunnaisesti rähjätään? Ihan itsesi takia, älä paisuttele ongelmaa. Se on yleinen.

Rähisevätkö vain toisille koirille vai ihmisille myös? Miten toimitte kohtaamistilanteissa? Pysähdyttekö vai liikutteko? Kuinka kauan ongelmaa on ilmennyt?
Rohkea ja arka ovat koirille muokkautuneita rooleja myös, toinen määrää ja toinen alistuu.
Jos rohkeampi koira kurittaa toista, se on laumanne johtaja, sinä et ole. Mieti, näkyykö johtajuusongelmaa muissa tilanteissa. Saako toinen määräillä toista muulloinkin? Peilaa omia toimintatapojasi ja mieti missä tilanteissa kannattaisi johtajuusnäkökulmaa nostaa kotonakin.

Tuo on tyypillinen tilanne, jossa ongelmat eskaloituvat vaikka kotona ei niinkään näkyisi ongelmaa. Kun koirat perseilevät julkisesti, nolostumme ja turhaudumme, emmekä kykene saamaan auktoriteettiamme käyttöön. Vähän sellainen noidankehä. Älä jännitä äläkä hermostu kohtaamistilanteissa, älä myöskään jää harmittelemaan huonosti mennyttä kohtaamista vaan rennon itsevarma asenne päälle. Koulutus on vaiheessa, ei se hetkessä valmiiksi tule.

Tilannetta helpottaisi varmasti myös jos lenkkeillessänne kommunikoit enempi koirien kanssa ja pidät niiden huomion sinussa. Jos koira vaan keskittyy ympäristöä tarkkailemaan, se hihnan toinen pää alkaa unohtua. Itse aikanani vastaavassa ongelmassa otin lenkille mukaan lelun, johon kiinnitin kiihtyneen koiran huomion. Koska vaikka se totteli kieltoani, se kiihtyi niin koville kierroksille ettei pöksyissään sitten kuitenkaan pysynyt. Leluun oli hyvä purkaa kiihtymystä. Apunani oli juoksuvyö johon koirat (sekä lelu ) oli kiinnitetty, kun ihmisellä on vain kaksi kättä. Käytän edelleen vyötä, minusta se on kätevä kahden koiran kanssa niin saa toista kättä vapaaksi tarvittaessa.

Älä lannistu epäonnistumisista vaan jatkat sitkeästi ja päättäväisesti. Tässä koira oppii uusia tapoja pikkuhiljaa.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6265
Viestejä yhteensä545428
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 14:15)