Käsiohjaus ja siitä luopuminen
juulia

Viestimäärä: 656
Voinko tehdä niin, että käytän kuitenkin alussa käsiohjausta mutta painotan käskysanaa myös tosi paljon. Ja sitten yritän häivyttää käsiohjausta pikkuhiljaa. Mulla ei ainakaa riitä kärsivällisyys, että odotan tunnin sitä, että pentu menee mahaan oma-aloitteisesti ja sitten mun pitäisi poimia se maahanmeno juuri sillä hetkellä.
Miten te ootte toimineet esim. sivulletulon ohjauksen, istumisen, seisomisen ja maahanmenoa kanssa. Oletteko käyttäneet käsiohjausta ja missä vaiheessa olette ja kuinka nopeasti jättäneet sen pois?
kääpiövillakoira Nelli 1/2010
Fay

Viestimäärä: 1275
Mutta tuo kiinnostaisi minkä takia käsiohjaus pitäisi jättää?
Tyhmä kysymys: painotatko äänenpainoa eri tavalla esim. maahan mennessä kuin istumaan mennessä? Myös tällä on suuri merkitys.
Itse olen käyttänyt nykyisen koiran kanssa sekä ääntä että käsiohjausta, mutta pääasiassa ääntä. Tottelee nyt kumpaakin, joko yhdessä tai erikseen.
Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11
Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
Agitem

Viestimäärä: 1072
Näitä käskysanoja mitkä meillä toimii ilman käsiohjausta on "ei tule" (ei mennä ovesta ulos tms. minne omistaja on menossa), maahan, tännenäin (kutsuu koiran luokse), tee pissa ja "mee tutumaan" (nukkumaanmenoaika). Ja sitten nuo mihin käsiohjaus yleensä tarvitaan jos meinataan ekalla yrityksellä onnistua on paikka, istu, tassu, pyöri, koppiin, sivulle, seiso, agilityesteet ja monet muut perustaidot.
En ole itse käsiohjausta jättänyt pois, sillä tuntuu että käsiohjauksella yhteistoimintamme on paljon sujuvampaa kuin pelkillä käskyillä - elekielellä me ikäänkuin ymmärrämme toisiamme niin paljon paremmin. Ellei tässä nyt jotain mullistavaa tapahdu, niinkuin että koira sokeutuisi, en ole jättämässä käsiohjausta pois kun kerran toimintamme yhdessä on paljon parempaa sen kanssa. Mutta että jos joku tietää mikä tässä käsiohjauksessa tosiaan on niin epätoivottavaa, olisi kiva että voisi asiaa selventää.
welcome to my life
Tutuli

Viestimäärä: 3982
juulia80 kirjoitti:
Mulla ei ainakaa riitä kärsivällisyys, että odotan tunnin sitä, että pentu menee mahaan oma-aloitteisesti ja sitten mun pitäisi poimia se maahanmeno juuri sillä hetkellä.
Maahanmenon voi myös sheipata, eli alkaa palkata alussa pienestäkin liikkeestä maata kohti, vaikka vaan maahan vilkasusta. Mun pentukurssin ohjaaja oli aikoinaan sheipannut pennulleen maahanmenon ja kuulemma hyvin oli menny. Itse ole opettanut omani "perinteisesti" kädellä ohjaamalla ja käsiohjauksesta päästiin ihan hyvin eroon.
Sivulletulon käsiavun häivytys oli mulle vaikeaa, mutta siitäkin on nyt onneksi päästy eroon. Tosin tilalle on tullut "jalka-apu" eli pieni askel eteenpäin, mutta sitä on jo saatu hyvin häivytettyä. Kosketuskeppiä kannattaisi varmaan kokeilla, se on nopeampi häivyttää.
Käsiavut on kyllä hiukan ongelmallisia, koska usein koira ei opi itse liikkeestä mitään, vaan seuraa vain makupalaa. Sen takia käsiavut kannattaa jättää nopeasti pois tai koittaa olla käyttämättä niitä lainkaan.
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
Rez

Viestimäärä: 1140
Kinoko

Viestimäärä: 1426
Toisinaan käytän käsimerkkiä edelleen muistutuksena, jos koira ei meinaa totella sanallista komentoa.
Fay

Blogi
Rez

Tutuli

Viestimäärä: 3982

Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
Kinoko

juulia

Fay: kyllä painotan käskysanoja eri tavalla. Istu on napakampi kuin taas maahan pidempi ja matalammalla äänellä sanottu Maaaahan.
Fay

Blogi
Rez

Kinoko kirjoitti:
Mullakin on tainnut mennä jotain oleellista ohi nyt, meillä on käsiapuja käytetty lähes kaikessa, eikä koira kyllä yhtään ole riippuvainen mistään käsiavuista. Tulee sivulle ja seuraa oikein hienosti ihan ilman käsiapuja?
Mä veikkaan, että ammatti-ihminen huomaa heti onko koiraa imutettu ja houkuteltu. Eri asia sitten haittaako se itseä. Itse vältän koulutuksessa houkuttelua eli koiran puolelta aivottomana nakin perässä juoksemista, mutta tää menee nyt niin vahvasti toko-/tottispuolen asiaan, että jatketaan vaikka siellä jos on tarvis.
juulia

Fay kirjoitti:
Kinokon kanssa samoilla linjoilla. Ei ole tullut mieleenkään että koira voisi roikkua käden varassa. Ymmärtäähän sen että se on joissain tilanteissa koiran helpompi ymmärtää mutta meillä ei koskaan ole ollut sitä ongelmaa että toteltaisiin "pelkkiä" käsiohjauksia.
Ei ne yleensä tottelekaan pelkkää käsiohjausta mutta jotkut koirat eivät enää menekään maahan kun omistaja seisookin kädet suorina eikä esim. "vedä" kädellä ja (siinä olevalla namilla) koiraa maahan. Koira on tottunut siihen, että maahan mennään kun omistajan käsi tekee tietyn liikkeen ja vihjesana on sekundaarinen. Sopii monen houkuttelemalla koiraansa kädellä istumaan, maahanmenemään, paikallejäämään tms. käsiliikkeillä köskysanojen kanssa kouluttaneita, kokeilemaan täysin ilman keho-ja käsiohjausta.
Kinoko

Rez kirjoitti:
Mä veikkaan, että ammatti-ihminen huomaa heti onko koiraa imutettu ja houkuteltu. Eri asia sitten haittaako se itseä. Itse vältän koulutuksessa houkuttelua eli koiran puolelta aivottomana nakin perässä juoksemista, mutta tää menee nyt niin vahvasti toko-/tottispuolen asiaan, että jatketaan vaikka siellä jos on tarvis.
Mä en kyllä ymmärrä, miten sen voi nähdä, kun tuo koira tosiaan tottelee vaikka olisin ihan patsaana ja vaan sanon käskysanan. Äsken piti oikein käydä kokeilemassa, etten huijaa, ja niin vaan totteli.

Jos olisin itse ollut tietoinen muista koulutustavoista kun aloin kouluttaa nykyistä ja ensimmäistä koiraani, olisin varmaan tehnyt toisin, esim. lähestynyt asiaa operantin ehdollistamisen kautta.
Tää taitaa tosiaan olla jo vähän ot..

Murmuu

Viestimäärä: 457
Meillä ei oo mitään koesuunnitelmia, mutta huomasin sen, että koira ei välttämättä kaikissa jutuissa tajunnut, mitä se käskysana tarkoittaa, jos sitä yritti käskyttää ilman käsimerkkiä. Nyt on ihan hyvin päässyt eroon suurimmasta osasta.
juulia

Murmuu kirjoitti:
Meillä ei oo mitään koesuunnitelmia, mutta huomasin sen, että koira ei välttämättä kaikissa jutuissa tajunnut, mitä se käskysana tarkoittaa, jos sitä yritti käskyttää ilman käsimerkkiä. Nyt on ihan hyvin päässyt eroon suurimmasta osasta.
Juuri tää olis se syy miksi ketjun aloitin, kun haluan Nellillä välttää tuota käsiapuihin kiinnijäämistä.
Sarahia

Viestimäärä: 4470
kadi

Viestimäärä: 839
Mutta jos imuttamisesta tahtoo eroon, niin itsellä on kokemusta yhdestä seuraamisesta jonka aloitin tällä tyylillä (virhe.) Me tehtiin koko liike pohjia myöten uudestaan ilman sitä imuttamista ja uudella käskysanalla. Ja pelattiin kontaktilla. Ja lähdin palkkaamaan pääosin lelulla. Nyt ei namikäsi varmaan edes kiinnostaisi junnua. Ja varon sitä kyllä itsekin viimeiseen asti.
Jos hirveesti et oo juulia vielä ehtinyt imutella tai muuten namikättä heilutella ja omat taidot riittää, niin kosketuskepit ja alustat on varmaan ihan hyvä tyyli jatkaa. Tai omalla kropalla pelaaminen. Minä käytän sitä esim. jos koira tulee perusasentoon vinossa, niin painostan sitä omalla vartalonkierrolla korjaamaan suoraksi. Meillä on toiminut ja yleensä penska tulee nykyään suoraksi. Mutta tähän tyyliin on helppo itse jäädä koukkuun, eli vaikka koira tulisikin suorassa, jotenkin omassa alitajunnassa se vartalonkierto kuuluu asiaan ja tekee sen silti vaikkei tarviskaan. Ja sit koira poikittaakin jo väärään suuntaan. Eli tarkkana saa olla myös omien tottumustensa kanssa.
Liikkeestä seis me ollaan tehty niin, että oon opettanu ensin sanan 'seis'. Koira on irti, liinassa, ja saa mennä miten tahtoo ja sit ku sanon 'seis' polkaisen liinan maata vasten -> koira pysähtyy. Pikkuhiljaa sanan merkitys koiralle on selvinnyt ja sit vaan harjoiteltu sitä eri tilanteissa ja vahvistettu sen toimivuutta ilman liinaa. Sen jälkeen oon ottanu sen mukaan seuruuseen ja alkuun tein kaksi vähän hitaampaa askelta ennen 'seis' käskyä ja sit ku se lähti sujumaan vain yhden hitaan askeleen. Ja sit sitä ei enää tarvittu. Seis on seis, tilanteessa kuin tilanteessa (paitsi jos koiran henkilökohtaisen reviirin ohi juoksee täysiä kissa, kani, lapsi tms...

Muutenkin ne liikkeet kannattaa pilkkoa osasiksi ja tehdä jokainen osa vahvaksi ensin yksinään. Ja sit vasta liittää niitä yhteen. Näin päästään mahdollisimman vähällä ohjaamisella liikesarjan yhteydessä, jolloin se puhe palkkioineen riittää :)
kurkumiini

Viestimäärä: 13
esim. sivulle tulossa ei ole tarkoitus että koira kieputetaan siihen sivulle isolla kaarella kädellä houkutellen 100kertoja, usein miten ihan muutamat toistot riittävät kertomaan koiralle että mikä se kohta oli mihin pitää tulla jolloin jo aloitetaan heti käsimerkin häivyttäminen
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7367 |
Viestejä yhteensä | 548695 |
Uudet käyttäjät tänään | 1 |
Viestiketjuja aloitettu tänään | 5 |
Viestejä kirjoitettu tänään | 6 |
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkki | Sipulu |
Peukkuja ylös | 266248 |
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.04.2025 klo 09:00) |