Käskyn hokemisen haitat
mangokukka

Viestimäärä: 3
Voiko käskyjen hokemisesta olla oikeasti haittaa? Välillä kyllä tuntuu siltä että koira ei ensimmäistä käskyä noteeraa, ihan kuin se odottaisi että käsketään toisen kerran, "en mä vielä jaksa tästä nousta". Eli voiko seurauksena olla se että kohta tuo koira ei usko mitään ensimmäisellä kerralla?
Maiza

Viestimäärä: 734
mangokukka kirjoitti:
Tarvitsen apua pystyäkseni perustelemaan muutamalle ihmiselle miksi meidän koiralle ei tarvitse hokea käskyjä tyyliin "Puppe tänne tänne Puppepuppepuppe tännetännetänne Puppetännepuppetännepuppetänne", koska se yleensä tottelee ensimmäisellä kerralla (ikää 1v joten aina ei mene heti perille). Ja tarkoitus tietysti on että riittää kun käskee kerran.
Voiko käskyjen hokemisesta olla oikeasti haittaa? Välillä kyllä tuntuu siltä että koira ei ensimmäistä käskyä noteeraa, ihan kuin se odottaisi että käsketään toisen kerran, "en mä vielä jaksa tästä nousta". Eli voiko seurauksena olla se että kohta tuo koira ei usko mitään ensimmäisellä kerralla?
Tossa hokemisessa on juurikin se ongelma että koira oppii vaan käskyjen sekamelskan. Ei se kuuntele tuollaista höpönlöpöä. Käsky pitää opettaa niin että se uskoo sen ekasta. Jos hokee "paikka, paikka, paikka, paikka", koira oppii myös helposti että josset hoe sitä niin sillä on jo lupa liikkua koska olet hiljaa. Myös jos opettaessa hoet "istu istu istu" niin koira oppii ettei sen tarvitse istua ekasta käskystä vaan ehkä kolmannesta tai toisesta, tai sit kun sitä itseään huvittaa jos huvittaa. Itse opetan istumisen niin etten edes sano koko sanaa, odotan että se keksii sen itse. Sitten kun pehva painuu lattiaan sanon istu ja annan ruoan/kehun. Sit kun koira jo osaa käskyn en suvaitse moista "kuuroutta". Jos omalleni sanon "Elli, istu" ja tyttö heittäytyy kuuroksi (eli ei noteeraa, seisoo ja tapittaa mua) polkasen jalalla maata ja ärähdän. Kas kummaa se pehva menee maahan. Eli se kuuli kyllä, se vaan kokeili että "entäs jos en nyt viitsis". Pidän itse tiukasti kiinni että käskyn opetettua se menee kerrasta kaaliin, en ala hokemaan.
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012
Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011
Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013
Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3
mangokukka

Mä vaan en keksi miten mä saisin sen perusteltua niille niin että ne ymmärtäis lopettaa moisen sekoilun. Ne on itse pilanneet oman koiransa ihan täysin ja mä olen natsi kun koulutan omaani, siksi pitäis pystyä perustelemaan miksi hokeminen haittaa koulutusta. Jos sanon että "älä jankuta sitä käskyä koska mä haluan että koira tottelee kerrasta" niin todennäkösesti vastaus on jotakin että "ai miksi? mitä se muka haittaa? eikö se ole ihan sama, kunhan tottelee?"

heartshapedd

Viestimäärä: 65
mangokukka

heartshapedd kirjoitti:
Meidän kaveriperheessä on 7-vuotias innokas koirankouluttaja, joka oli myös innokas hokija. Olen opettanut hänelle käsimerkit - superjännää kun koira tottelee vaikkei sano mitään! : )
Oliskin lapset kyseessä

Maiza

mangokukka kirjoitti:
Noin mä itsekin teen. Perusjuttujahan tuolle on jo opetettu pitkän aikaa ja hyvin on jakeluun menneetkin, en myöskään itse sorru hokemiseen vaan äännähdän jos ei koira heti tee niinkuin piti. Ikävä kyllä kaikki vaan ei tajua ettei tuolle tarvitse jankuttaa. Ja siis ne jankuttaa silti vaikkei olisi tarvetta, koira saattaa jo istua ja silti hokeminen jatkuu
Mä vaan en keksi miten mä saisin sen perusteltua niille niin että ne ymmärtäis lopettaa moisen sekoilun. Ne on itse pilanneet oman koiransa ihan täysin ja mä olen natsi kun koulutan omaani, siksi pitäis pystyä perustelemaan miksi hokeminen haittaa koulutusta. Jos sanon että "älä jankuta sitä käskyä koska mä haluan että koira tottelee kerrasta" niin todennäkösesti vastaus on jotakin että "ai miksi? mitä se muka haittaa? eikö se ole ihan sama, kunhan tottelee?"
Ne on itse pilanneet oman koiransa ihan täysin ja mä olen natsi kun koulutan omaani, siksi pitäis pystyä perustelemaan miksi hokeminen haittaa koulutusta. Jos sanon että "älä jankuta sitä käskyä koska mä haluan että koira tottelee kerrasta" niin todennäkösesti vastaus on jotakin että "ai miksi? mitä se muka haittaa? eikö se ole ihan sama, kunhan tottelee?"
Voit vastata että se on sun tapa kouluttaa omaa koiraasi, etkä halua muiden sotkevan tilannetta. Mun koiran ei tartte totella ketään muuta kun mua ja tuota avokkia. Jos tolle neidille rupee hokeen luoksetuloa niin toi innostuu, tulee kyllä mut menee viivana ohi

On ihmisiä jotka ymmärtää, toiset sitten ei. Mut siis yksinkertaistettuna : Usein koira joka tottelee käskyä ekasta kerrasta, uskoo sitä kyllä joka tilanteessa. Koira jolle on hoettu käskyjä ei tottele. Se saa huidella aikansa.. Ja useimmiten tottelee vasta jos saa siitä jotain palkaksi. Eli tottelevaisuus tällaisellä koiralla on vähän niin ja näin..

Strikku

Viestimäärä: 1820
Kun käskyä hoetaan alkaa noidankehä muodostua. Ensin koira 'ottaa itselleen erivapauksia', kun sen ei tarvitse totella ekasta käskystä. Sitten se alkaa pikkuhiljaa ''villiintymään''. Ensin se haukkuu, sitten tuhoaa, sitten vetää, sitten alkaa remmirähjäksi ja lopulta ollaan tultu siihen pisteeseen, että koira on johtaja ja hallitsee taloa. Tämä ei tosin koske kaikkia, mutta useimpia kyllä.
Yksittäistä käskyä voi perustella sillä, että koira ymmärtää paremmin lyhyitä ja ytimekkäitä käskyjä. Lisäksi sille on selvempää kun käskyjä on yksi eikä sata yhdelle toiminnolle ("Istu" ja "Musti, Istu" ovat eri käskyt). Ja jos eivät vieläkään ymmärrä niin kysy, ymmärtäisikö hän (siis se, joka käyttää ketjukäskyä) jos sanoisit hänelle "Teeteeteeteetee makaroonimakaroonimakaroonimakaroonilaattikkoalaatikkoalaatikkoalaatikkoa päiväpäiväpäiväpäivälliseksi etteietteietteiettei meillemeillemeillemeille tuletuletuletuletule nälkänälkänälkä. Teeteeteetee sesesesesesese nytnytytnyt äläkäälälääläkä vitkastelevitkastelevitkastele" tai muuta tälläistä. En usko että heti ymmärtäisi. Tai sitten kysy, että mitä haluat siltä kun sanot "korijova sepahdetri" (tai jotain siansaksaa), jolla tarkoitat vaikka kyljelleen menemistä. Ja sitten jos käskyn ketjuttaja ymmärtää mitä haluat siltä sekä jankutuksessa että siansaksassa voit antaa hänelle luvan käyttää ketjukäskyä. Ja koska 1. Juuri kukaan ei ymmärrä jatkuvaa toistoa 2. Jos ymmärtääkin niin ei ainakaan sekavaa siansaksaa. Havainnollista asioita. Tee sanoista tekoja.
Itse olen joskus ärähtänyt kun ei ole totellut. No, loppujen lopuksi oppi tottelemaan vasta ärähdyksestä. Nykyisin esim. metsässä mennessä teen niin, että jos koira ei tottele niin piiloudun. (ei tosin toimi jos karkaamisvaara). Jonkun ajan kuluttua tulee hätääntyneenä etsimään minua ja sitten kun tulee luo niin palkkaan leikillä, kehuilla tai nameilla. Pikkuhiljaa on oppimassa, että kannattaa tulla kutsusta takas tai jää yksin.
Maiza

Strikku kirjoitti:
mangonkukka, olet oikeilla jäljillä. Hyvä, että koirasi tottelee ekasta käskystä.
Kun käskyä hoetaan alkaa noidankehä muodostua. Ensin koira 'ottaa itselleen erivapauksia', kun sen ei tarvitse totella ekasta käskystä. Sitten se alkaa pikkuhiljaa ''villiintymään''. Ensin se haukkuu, sitten tuhoaa, sitten vetää, sitten alkaa remmirähjäksi ja lopulta ollaan tultu siihen pisteeseen, että koira on johtaja ja hallitsee taloa. Tämä ei tosin koske kaikkia, mutta useimpia kyllä.
Yksittäistä käskyä voi perustella sillä, että koira ymmärtää paremmin lyhyitä ja ytimekkäitä käskyjä. Lisäksi sille on selvempää kun käskyjä on yksi eikä sata yhdelle toiminnolle ("Istu" ja "Musti, Istu" ovat eri käskyt). Ja jos eivät vieläkään ymmärrä niin kysy, ymmärtäisikö hän (siis se, joka käyttää ketjukäskyä) jos sanoisit hänelle "Teeteeteeteetee makaroonimakaroonimakaroonimakaroonilaattikkoalaatikkoalaatikkoalaatikkoa päiväpäiväpäiväpäivälliseksi etteietteietteiettei meillemeillemeillemeille tuletuletuletuletule nälkänälkänälkä. Teeteeteetee sesesesesesese nytnytytnyt äläkäälälääläkä vitkastelevitkastelevitkastele" tai muuta tälläistä. En usko että heti ymmärtäisi. Tai sitten kysy, että mitä haluat siltä kun sanot "korijova sepahdetri" (tai jotain siansaksaa), jolla tarkoitat vaikka kyljelleen menemistä. Ja sitten jos käskyn ketjuttaja ymmärtää mitä haluat siltä sekä jankutuksessa että siansaksassa voit antaa hänelle luvan käyttää ketjukäskyä. Ja koska 1. Juuri kukaan ei ymmärrä jatkuvaa toistoa 2. Jos ymmärtääkin niin ei ainakaan sekavaa siansaksaa. Havainnollista asioita. Tee sanoista tekoja.
Itse olen joskus ärähtänyt kun ei ole totellut. No, loppujen lopuksi oppi tottelemaan vasta ärähdyksestä. Nykyisin esim. metsässä mennessä teen niin, että jos koira ei tottele niin piiloudun. (ei tosin toimi jos karkaamisvaara). Jonkun ajan kuluttua tulee hätääntyneenä etsimään minua ja sitten kun tulee luo niin palkkaan leikillä, kehuilla tai nameilla. Pikkuhiljaa on oppimassa, että kannattaa tulla kutsusta takas tai jää yksin.
Oho, oletpas joutunut usein ärähtämään jos oppinut sillon vasta toimimaan :DD
Minä en piiloleikkiin lähde koiran kanssa, saatika palkkaa siitä että se on ensin itse lähteny hillumaan omille jutuilleen ja sitten lähteny kattoo että mihis se eukko jäi. Kyllä koiran pitää itse pitää huoli pysyä lähellä, jossei pysy ja lähtee huiteleen nii lähdöt saa, ei tod. kehuja. Eriasia jos jättää käskyn noteeraamatta -> Pyydän luo, odotan hetken -> sitten ärähdän ja pyydän uudestaan. Sama juttu jos sanon "istu". Odotan hetken hiljaa, jossei ala tapahtua -> ärähdän ja pyydän uudestaan istumaan. Onneks meillä tarttee ärähdellä harvoin kun menee jo kerrasta jakeluun..
myrbe

Viestimäärä: 28
Maiza kirjoitti:
[quote=Strikku]mangonkukka, olet oikeilla jäljillä. Hyvä, että koirasi tottelee ekasta käskystä.
Oho, oletpas joutunut usein ärähtämään jos oppinut sillon vasta toimimaan :DD
Minä en piiloleikkiin lähde koiran kanssa, saatika palkkaa siitä että se on ensin itse lähteny hillumaan omille jutuilleen ja sitten lähteny kattoo että mihis se eukko jäi. Kyllä koiran pitää itse pitää huoli pysyä lähellä, jossei pysy ja lähtee huiteleen nii lähdöt saa, ei tod. kehuja. Eriasia jos jättää käskyn noteeraamatta -> Pyydän luo, odotan hetken -> sitten ärähdän ja pyydän uudestaan. Sama juttu jos sanon "istu". Odotan hetken hiljaa, jossei ala tapahtua -> ärähdän ja pyydän uudestaan istumaan. Onneks meillä tarttee ärähdellä harvoin kun menee jo kerrasta jakeluun..[/quote]
Maizalle onnittelut siitä, että kokee olevansa täydellinen koirankasvattaja. Kun joku täällä kysyy neuvoa ja on epätoivoinen kaikkensa yritettyään, silloin ei varmaan paljon lämmitä tuo asenne: kyllä koiran silloin ja tällöin pitäisi tehdä näin. Juuri tämän asenteen takia en itse enää viitsi täällä apua kysellä, vaikka apua kaipaisinkin. Lähinnä haukut saa, kun neuvoa pyytää. Vähän samanlainen asenne kuin on nykyään äideillä lapsiensa kanssa, jokainen osaa kyllä hoitaa omansa, voi sinua paskaa joka et omasi kanssa selviä. Taitaa olla nuorten naisten palsta. Sanoo vanha mummo ja ekan koiran omistaja.
Maiza

Maiza

SMK

Viestimäärä: 14
Jep, samaa mieltä. Mitä nyt olen näitä keskusteluja lukenut niin kyllä joka osastolla lytätään muiden neuvot ja mielipiteet... Mutta hyvä jos Maizalla on onnellinen koira, silloin on varmasti mennyt opit perille. Harmi vaan että jotkut tulevat näiltä palstoilta hakemaan vinkkejä ja neuvoja eri tilanteisiin ei välttämättä yhden ihmisen antamaan "sitä oikeea" oppia. Mutta Maizalla myös hyvä pointti, kukin tavallaan. Koirat ovat erilaisia ja kaikkiin ei samat opit tehoa. Ei nyt silti tarvitse muiden neuvoja ja ohjeita heti ensimmäisenä kumota.
Maiza

pampulainen

Viestimäärä: 455
Nykyisin esim. metsässä mennessä teen niin, että jos koira ei tottele niin piiloudun. (ei tosin toimi jos karkaamisvaara). Jonkun ajan kuluttua tulee hätääntyneenä etsimään minua ja sitten kun tulee luo niin palkkaan leikillä, kehuilla tai nameilla. Pikkuhiljaa on oppimassa, että kannattaa tulla kutsusta takas tai jää yksin.
Jonkun ajan kuluttua koira voi myös oppia että kyllä sinä pysyt siellä puun takana ja jos ei sita vaan huvita tulla, voi seikkailla pitempään ja tulla vasta sitten kun itselle sopii. :) Jos sorrut houkutteluun/vihjeiden antamiseen, vielä huonompi.
Tietääkö kukaan kuinka laumasssa toimitaan kun kadonnut lammas saapuu takaisin kiihtyneenä?
Maiza

pampulainen kirjoitti:
Strikku:
Nykyisin esim. metsässä mennessä teen niin, että jos koira ei tottele niin piiloudun. (ei tosin toimi jos karkaamisvaara). Jonkun ajan kuluttua tulee hätääntyneenä etsimään minua ja sitten kun tulee luo niin palkkaan leikillä, kehuilla tai nameilla. Pikkuhiljaa on oppimassa, että kannattaa tulla kutsusta takas tai jää yksin.
Jonkun ajan kuluttua koira voi myös oppia että kyllä sinä pysyt siellä puun takana ja jos ei sita vaan huvita tulla, voi seikkailla pitempään ja tulla vasta sitten kun itselle sopii. :) Jos sorrut houkutteluun/vihjeiden antamiseen, vielä huonompi.
Tietääkö kukaan kuinka laumasssa toimitaan kun kadonnut lammas saapuu takaisin kiihtyneenä?
Se saa häädöt. Lauma antaa sille ns. turpiin että "missäs sinä maleksit!"
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7364 |
Viestejä yhteensä | 548691 |
Uudet käyttäjät tänään | 1 |
Viestiketjuja aloitettu tänään | 2 |