Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 23.05.2017 klo 00:19

Kodinvaihtaja-luottamus

mimmu_hoo

mimmu_hoo
Viestimäärä: 3

KODINVAIHTAJA-LUOTTAMUS - Tiistaina, 23.05.2017 klo 00:19  
+
0
Hei!
Sain muutama päivä sitten kodinvaihtajan kotiin, meillä on mennyt oikein mukavasti ja näppärästi yhteiselo.

Ongelmana on minä. Pelkään ja kuumottelen kokoajan jotain, entä jos hihna katkeaa, entä jos en saakkaan pidettyä koiraa aisoissa, entä jos norsu tippuu taivaalta päällemme, kuumotan siis ihan kaikkea ja stressaan.
Tämä kohdistuu eniten lenkillä, mutta kotonakin stressaan, entä jos se puraseekin jotain, haukahtelua silloin kun muu perhe on kotona jne..

Koira on siis 1,5v ja asustelemme kerrostalossa perheeni kanssa kahden muun koiran kanssa (eli perheeni on tottunut koirien haukkumiseen, mutta kuumotan silti tätä vaikka tuo on paaaaljon hiljaisempi kuin nuo toiset).

Meillä ei ole lenkkeilyn suhteen ongelmia, edellisessä kodissa veti hihnassa, ei kuunnellut, hyökki pyöräiliöitä kohti jne. Meillä on oikein mukavat lenkit eikä ongelmia ole muussa kuin koirien ohittamisessa.
Stressaan ja pelkään ohittamistilanteita, koirani selkeästi reagoi tähän.

Uskon, että koirani osaisi käyttäytyä paremmin kuin mitä uskallan luottaa, mutta lenkit ihmisten ilmoilla syö mun psyykettä, kun stressaan niin kovasti.

Onko kellään ollut samanlaista tilannetta?
Miten pääsisin yli turhasta stressaamisesta?

lko0

lko0
Viestimäärä: 7

VS: KODINVAIHTAJA-LUOTTAMUS - Tiistaina, 05.09.2017 klo 22:14  
+
0
Mulla on itellä kanssa vähän turhaa stressaamista kodinvaihtajan kanssa. Oon yrittänyt alkaa päästämään irti kontrollista sillä tavalla, että annan muiden taluttaa, mennä koiran kanssa ulos ym. ja sitä kautta näen, että ihan tavallinen koira se on ja menee myös täysin koirakokemattomien ihmisten kanssa hyvin. Myös se on auttanut, että rauhassa vaan malttaa odottaa ja katsoo miten koira itse hoitaa tietyt tilanteet. Meillä esimerkiksi koira on haukkunut ja murissut kotiin tuleville vieraille. Aloin siitä kerätä kamalaa stressiä jo monta päivää ennen vieraiden saapumista ja paisuttelin asian mielessäni ihan kamalaksi. Sitten uskallauduin itselleni tutumpien ihmisten kanssa rauhassa kokeilla vieraiden sisääntuloa ilman suurempaa kontrollia ja koira olikin tosi nätisti muutaman haukun jälkeen. Tietenkin järkevyyden nimissä ja koirasta riippuen testailee eri tilanteita.

En tiedä, että onko se mikään neuvo, mutta pikkuhiljaa yrittää päästää irti stressistä / kontrollista ja yrittää malttaa katsoa, miten asiat menee ennen kuin niitä murehtii. Helpommin sanottu kun tehty, mutta ihan minimaalisilla askelilla eteenpäin. Myös esim. perheen ja ystävien kanssa kannattaa jutella asiasta, sillä vierestäseuraajilla voi olla hyvä kuva tilanteesta ja näkee mikä on turhaa stressaamista ja mikä on oikesta ongelma.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545685
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 13:15)