Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 22.07.2014 klo 13:00

Koira ei luovuta pihistämiään tavaroita

BitchyBitch

BitchyBitch
Viestimäärä: 3

KOIRA EI LUOVUTA PIHISTäMIääN TAVAROITA - Tiistaina, 22.07.2014 klo 13:00  
+
0
Löysin joitakin aihetta sivuavia keskusteluja, mutta koska täysin samanlaista ei tullut vastaan, aloitan uuden.

Minulla on mieheni kanssa 1v 3kk karkkarinarttu. Koska kyseessä on miehen metsästyskoira, koulutusvastuu on ollut hänellä. Koira hallitsee perustottelevaisuuden, mutta viime aikoina on ilmaantunut ongelma, johon haluaisinkin nyt apua. Koira kanniskelee tavaroita, pääasiassa miehen vaatteita, joskus myös "arvokkaampia" tavaroita, kuten kaukosäätimiä. Kun haluaisin koiran luovuttavan tavarat minulle, se lähtee juoksemaan karkuun häntä heiluen. Joskus kyllä vastentahtoisesti istuu, kun käsketään, mutta säntää pian karkuun. Mikäli saan kyseisestä tavarasta kiinni, alkaa murina ja vetäminen. Hampaita ei ole minulle koskaan näyttänyt, joten olen päätellyt kyseessä olevan leikkimurina. Jos yritän ottaa tavaran pakolla, siitä ei seuraa kuin hirveä huuto. Tosin joskus onnistun tavaran saamaan. Olen toki pyrkinyt ehkäisemään pihistelyä laittamalla tavarat piiloon koiralta. Aiemmin koira luovutti aarteensa irti-komennolla ja heittodamin kyllä antaa, mutta tavaroista ei halua luopua. Olen alkanut jättämään huomoimatta kanniskelun ja koira kyllä luovuttaa jossakin vaiheessa, kun huomaa, että en ole kiinnostunut tavaroista. Korjaan sitten tavarat lattialta. Tavaran luovuttaminen ruokanappulaa vastaan ei tuota enää tulosta. Ruokakupin saa nostaa pois, joten ruoan kanssa ei ongelmaa ole. Miestäni kyllä tottelee ja luovuttaa pihistetyt tavarat. Tosin miehen ollessa kotona, ei juuri tavaroita kanniskelekaan. Olisiko hyvä ideoita, miten lähteä ongelmaa purkamaan?
(Viestiä on muokattu tiistaina, 22.07.2014 klo 13:03)

pampulainen

pampulainen
Viestimäärä: 455

VS: KOIRA EI LUOVUTA PIHISTäMIääN TAVAROITA - Tiistaina, 22.07.2014 klo 13:25  
+
0
Kyllä koiralla on hauskaa kustannuksellasi. Kuulostaa kunnioituksen puutteelta. Teidän tulisi yhtenäistää toimintatapanne ja asenteenne jotta ei voi huvitella kustannuksellanne. Ongelmahan ei ole se että koira ei luovu tavaroista vaan se että sillä on halu pummia teille tärkeitä tavaroita ja saada ihmiset hyppäämään pillinsä mukaan.

BitchyBitch

BitchyBitch
Viestimäärä: 3

VS: KOIRA EI LUOVUTA PIHISTäMIääN TAVAROITA - Tiistaina, 22.07.2014 klo 13:33  
+
0

pampulainen kirjoitti:

Kyllä koiralla on hauskaa kustannuksellasi. Kuulostaa kunnioituksen puutteelta. Teidän tulisi yhtenäistää toimintatapanne ja asenteenne jotta ei voi huvitella kustannuksellanne. Ongelmahan ei ole se että koira ei luovu tavaroista vaan se että sillä on halu pummia teille tärkeitä tavaroita ja saada ihmiset hyppäämään pillinsä mukaan.



Ei luovuta myöskään keppejä, joita satunnaisesti kantaa metsästä ja ne eivät ole kyllä meille tärkeitä. Tosin tämä vaiva jo lähes loppunut. Miksi sitten luovuttaa damin? Ja koira tottelee kyllä muita käskyjäni, joten en ymmärrä miksi kunnioituksen puute koskisi vain luovuttamista.

Edit: Tämä on minulle ensimmäinen koira, miehelle kolmas. Olen toiminut hänen ohjeidensa ja neuvojensa mukaan. Meillä on myös miehen vanhempi karkkarinarttu, jonka kanssa minulla ei ole ongelmia.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 22.07.2014 klo 14:11)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: KOIRA EI LUOVUTA PIHISTäMIääN TAVAROITA - Tiistaina, 22.07.2014 klo 14:13  
+
0
Jos koira ei riko tavaroita ja lopettaa sille hauskan leikin kun lopetatte jahtaamisen, ja voitte tavaran sen jälkeen ottaa pois, niin onko asia oikeasti iso ongelma?
Siis kyllä, ymmärrän että voi olla turhauttavaa jahdata koiraa, mutta kun kerta koira pitää jahtausta ja lelun irtiottoa suusta leikkinä johon se selkeästi pyrkii, mä en ainakaan vahvistaisi sitä leikkiä menemällä itse siihen mukaan. :nauru:
Omina vaihtoehtoina mulla olisi siis joko irti-käskyn niin vahvaksi opettaminen ja sen sanominen tarpeeksi tiukasti ilman leikkiä, että koira uskoo sen tai ignoorata koira ja tavara kunnes se pudottaa sen suustaan kun ei saa haluamaansa kissa-hiiri-leikkiä.

Mun omat koirat on aina luovuttaneet irti-käskyllä ensimmäisellä kun se on tarpeeksi hyvin opettanut ja tiukasti sanonut (ilman mitään tavarasta repimistä, korkeintaan pidän siitä kiinni).
Mutta edesmennyt mäyräkoira oli vain puhtaasti omistushaluinen. Se ei leikkinyt esim. pallolla, se vain omisti sen ja sille teki tosi tiukkaa päästää irti. Istuin monta kertaa mäykky sylissä, pitäen pallosta kiinni ja odottaen että se luovuttaa sen lopulta, täristen ja kuola valuen suusta. Teillä on kuitenkin kyse leikistä, se on helppoa kuin ei vain lähde koiran leikkiin mukaan :peukku:

BitchyBitch

BitchyBitch
Viestimäärä: 3

VS: KOIRA EI LUOVUTA PIHISTäMIääN TAVAROITA - Tiistaina, 22.07.2014 klo 14:22  
+
0

myrkku kirjoitti:

Jos koira ei riko tavaroita ja lopettaa sille hauskan leikin kun lopetatte jahtaamisen, ja voitte tavaran sen jälkeen ottaa pois, niin onko asia oikeasti iso ongelma?
Siis kyllä, ymmärrän että voi olla turhauttavaa jahdata koiraa, mutta kun kerta koira pitää jahtausta ja lelun irtiottoa suusta leikkinä johon se selkeästi pyrkii, mä en ainakaan vahvistaisi sitä leikkiä menemällä itse siihen mukaan. :nauru:
Omina vaihtoehtoina mulla olisi siis joko irti-käskyn niin vahvaksi opettaminen ja sen sanominen tarpeeksi tiukasti ilman leikkiä, että koira uskoo sen tai ignoorata koira ja tavara kunnes se pudottaa sen suustaan kun ei saa haluamaansa kissa-hiiri-leikkiä.

Mun omat koirat on aina luovuttaneet irti-käskyllä ensimmäisellä kun se on tarpeeksi hyvin opettanut ja tiukasti sanonut (ilman mitään tavarasta repimistä, korkeintaan pidän siitä kiinni).
Mutta edesmennyt mäyräkoira oli vain puhtaasti omistushaluinen. Se ei leikkinyt esim. pallolla, se vain omisti sen ja sille teki tosi tiukkaa päästää irti. Istuin monta kertaa mäykky sylissä, pitäen pallosta kiinni ja odottaen että se luovuttaa sen lopulta, täristen ja kuola valuen suusta. Teillä on kuitenkin kyse leikistä, se on helppoa kuin ei vain lähde koiran leikkiin mukaan :peukku:



Leikkimishaluksi ja puhtaaksi kettuiluksi minäkin olen sen tulkinnut ja siksi en yritäkään ottaa sitä kiinni :kieli: Vaatteita ei syö (enää), mutta jos saa hampaisiinsa esim. lompakon tai kaukosäätimen, mieluusti sitä maistelisi ja siksi ko. tavarat siltä saatava pois. Jos on itse lähdössä kotoa ja juuri sattuu pihistämään jotain niiin ei voi jättää sille, koska tuho on varma.

Koiralla ei ole omia leluja enää, koska pentuaikana söi ne. Noutodami ja -kapula ovat puhtaasti koulutuskäyttöön, joten niillä ei leikitä.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 22.07.2014 klo 14:39)

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: KOIRA EI LUOVUTA PIHISTäMIääN TAVAROITA - Tiistaina, 22.07.2014 klo 17:24  
+
0
Olen Pampulaisen kanssa samaa mieltä siitä, että kunnioituksen puute näyttelee isoa osaa. Koira joka kunnioittaa omistajaansa luovuttaa tavaran, oli se sitten kuinka mieleinen hyvänsä. Omatkin koirani saattavat joskus jotain erityistä -esim linnunraadon tai ruokaa- löytäessään olla heti irrottamatta tai jopa juosta sen kanssa karkuun. Silloin tietää, että asiat eivät ole kohdillaan ja on aika tehdä jotain

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: KOIRA EI LUOVUTA PIHISTäMIääN TAVAROITA - Keskiviikkona, 23.07.2014 klo 13:11  
+
0
1v 3kk kyllä haluaa leikkiä myös leluilla ja kun niitä ei ole saatavilla, niin keksii itse omat lelut.

Ootko kokeiilu " paikka"-komentoa? Silloin koira ei pääse juoksemaan karkuun. "irti" voisi toimia silloin paremmin kun on kävellyt ensin rauhallisesti koiran luokse.

Ja jos koira luovuttaa tavaran "irti" -komennolla, niin siitähän pitää koiraa kiittää....
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 14:00)