Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 18.09.2014 klo 14:13

Koiraa ei kiinnosta

Napsu1

Napsu1
Viestimäärä: 6

KOIRAA EI KIINNOSTA - Torstaina, 18.09.2014 klo 14:13  
+
0
Meillä vuoden ikäinen saksanpaimen. Koiran ollessa n. puolivuotias sairastuin ja olin paljon pois kotoolta tai jos olin kotona, ei virtaa riittänyt koiralle. Nyt kun terveys taas sallii, olen yrittänyt 'koulutusta'. Ongelmana on, että en ole koiran mielestä kiinnostava. Silloin kyllä kelpaan ku on herkkuja kädet täynnä. Koira osaa tulla sivulle, se vaan tapahtuu ku hidastetussa filmissä, seurata n. viisi askelta nätisti, sitten alkaa jätättää, maahan menon sillon ku huvittaa. Hihnassa lenkillä namien kanssa toimii, JOS ei tule ketään vastaan. Koiran kanssa tai ilman. Tosin, jos kävelen keskellä tietä, ettei pääse haistelemaan tien reunuksia, menee hetkittäin jopa loistavasti. Mutta kaikki nämä edellä mainitut toiminnot, toteutuakseen on mun kamalasti houkuteltava namien kanssa. Ja läheskään aina ei nekään auta. Se mielummin haistelee kotipihassakin maata kun tulis mun luo. Oisko kellään mitään apuja tähän vai täytyykö vaan antaa olla?

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOIRAA EI KIINNOSTA - Torstaina, 18.09.2014 klo 17:54  
+
0
Vaihda nami sellaiseen palkkaan mikä kiinnostaa koiraa enemmän. Eli joku lelu tms mikä on sen mielestä maailman paras. Ja myös sun pitäis yrittää tehdä itsestäs maailman paras. Se ei aina oo helppoa, mutta itse oon oman jääräpää-urokseni kanssa tehnyt niin että kun minä en kiinnostanut, aloin juoksemaan poispäin, huutelemaan omituisia ääniä, ja kun tuli luokse vihdoin niin palkkasin ja kehuin maailman isoimmin. Kuulostaa tyhmältä, mutta tuota ei luoksetulo ois voinut vähempää kiinnostaa jossain vaiheessa, kyseessä todella itsenäinen koira joka ei oikeestaan mua tarvii juuri mihinkään muuhun kuin siihen että ruoka tippuu kuppiin. Oon siis joutunut vuosien aikana tekemään itsestäni sille parhaan ja mielenkiintoisen ihmisen.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Sesset

Sesset
Viestimäärä: 210

VS: KOIRAA EI KIINNOSTA - Torstaina, 18.09.2014 klo 18:43  
+
0
Jos koira on sisällä kotona yhtään motivoituneempi kun ympäristö on vähemmän mielenkiintoinen, aloita harjoittelu siellä. Kun sujuu->omalla pihalla jne häiriöitä hiljaksiin lisäten. Voisi olla hyvä alottaa jollain mukavilla ja suht helpoilla tempuilla tyyllin "anna tassu", missä koira saa helposti ja usein palkkion kuin leikin varjolla. Tai treenaat esim ruoan antamisen yhteydessä aina hiukan (esim istu ja kontakti).Tällainen voisi lisätä sen kiinnostusta ylipäätään tehdä sun kanssa jotain. Siitä siten lisää treenaamaan mitä ikinä haluatkaan kun motivaatio alkaa löytymään. Meillä ei toinen koira aina edes syö ei-treenatessa saamiaan rikoisherkkuja (nakkeja, lihapullia yms) vaan käy piilottamassa ne, mutta kun joutuu ansaisaitsemaan ne työllä, ne menee alas kun hyeenalta ja kuola valuen tekee töitä niiden eteen. Myös koira voi oppia arvostamaan "palkkaansa".

Palkitsemisesta täytyy tietty päästä jossain vaiheessa eroon, mutta vasta kun osaaminen on riittävän vahvaa. Tässäpä ohjeita:
http://www.kumikana.org/koulutus/makupala.php

Lukas

Lukas
Viestimäärä: 109

VS: KOIRAA EI KIINNOSTA - Torstaina, 18.09.2014 klo 20:21  
+
0
Omakin koirani on vähän sellainen "viileä" tyyppi, jota ei paljoa ympäröivän maailman meno hetkauta. Hetsaaminen on toiminut ihan vallan mainiosti. Sitä voi lähteä tekemään vaikka lelulla ja palkata myös sillä lelulla, jos koira pitää siitä enemmän kuin namista. Pikku hiljaa se kiinnostus siitä lähtee. Täytyy kokeilla erilaisia tapoja hetsata, erilaisia palkkoja (superhyvät ruokapalkat kuten kieli, sydän jne, erilaiset lelut). Kyllä se koira saa vaikka alkuun vähän kiihtyä, jos se saa sen kiinnostumaan.

Napsu1

Napsu1
Viestimäärä: 6

VS: KOIRAA EI KIINNOSTA - Perjantaina, 19.09.2014 klo 12:28  
+
0
Kiitos vastauksista. Omalla pihalla tulee luokse huudettaessa, mutta ei muualla. Tai tulee kuhan on ensin haistellu kaiken mahollisen. Herkkuja ollaan vaihdeltu. Kun juoksen poispäin alkaa rähinä, koittaa ottaa hihasta tai lahkeesta kiinni ja joskus jopa nappassu kankusta. Sama lenkille lähössä, alkaa riekkumaan, haukkuu ja puree hihnaa. Tietenkään silloin ei lähdetä, vaan odotan et rauhoittuu. Lelun ollessa palkka, on se niin kiva et sillä leikkii vaan yksin. Ruokaa annettaessa kyllä istahtaa/makaa ja tapittaa silmiin. Tää tuntuu tosi vaikeelta. Tuntuu, ettei mitään ole tehtävissä. Turhauttaa kun tuntuu, etten saa millään itseäni kiinostavaksi. Ja myöskään koira ei ole mikään halinalle, ei siis myöskään hakeudu koskaan rapsutettavaksi. Nii ja vielä semmonen juttu, että kun meille tulee vieraita, vaikka lasten kavereita, niille pitää haukkua kun tulevat pihaan, sekä myöskin kun vieras liikkuu. Vaikka ois tunnin istunu sohvalla, ja nousee alkaa rähinä. Tähän myöskin kaipaisin neuvoja. Kiitos etukäteen.

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: KOIRAA EI KIINNOSTA - Perjantaina, 19.09.2014 klo 18:47  
+
0
Koira on pässyt liian korkeaan asemaan suhteessa sinuun. Unohtaisin kaikki herkut ja itsensä houkuttelevammaksi tekemiset ja lähtisin vahvistamaan johtajuutta kaikissa arjen toimissa. Asiat saattavat muuttua nopeastikin ihan toisiksi.

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: KOIRAA EI KIINNOSTA - Perjantaina, 19.09.2014 klo 23:04  
+
0
Palstalta löytyy pitkä ketju motivoinnista (linkki klik). Kannattaa käydä lukemassa vinkkejä. Tosiaan omalle koiralle kannattaa pyrkiä löytämään sellainen palkka, joka koiraa itseään kiinnostaa. Aina se ei ole makupala tai niistäkin vain jokin tietty. Ja leikeistäkään yleensä kaikki eivät toimi, vaan pitää löytää se, joka sytyttää oman koiran.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRAA EI KIINNOSTA - Lauantaina, 20.09.2014 klo 05:49  
+
0
Meillä on auttanut hurjasti se että alkaa vaan vaatimaan koiralta enempi, ihan pikkujutuissakin. Lelulla palkkaaminenhan saa monesti koiran vaan kierroksille, eli jos haluat koiralta rauhallisuutta niin lelupalkka kannattaa mun mielestä unohtaa.

Vaadi siis koiralta ennen ulos lähtöä rauhallisuutta ja sitä että se istuu nätisti paikoillaan ja jos meinaa keulia ja hössöttää niin takas istumaan. Kuten olet jo tehnytkin mutta kuitenkin:D

Toinen asia on se että minkälaista liikuntaa koira saa ja mitä te noin muuten puuhailette? Ootko miettinyt meneväsi ihan ohjattuun koulutukseen? Kuulostaa siltä että koiralla ois hurjasti energiaa.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 08:00)