KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 08.01.2012 klo 11:08
Koiran makuuhuonerähjäys
HerculeP

Viestimäärä: 6
Minulla on 7v perhoskoirauros, joka on aina ollut hieman ongelmainen, mutta ongelmat ovat olleet sellaisia, että niiden kanssa on pärjätty. Esim. harjatessa saattaa murista, mutta kun jättää murinan noteeraamatta niin koira "alistuu kohtaloonsa", rapsuttaessa ja pestessä sama homma. Nyt on kuitenkin pikkuhiljaa kehittynyt ongelmia myös koiran makuuhuonekäyttäytymisessä. Asun siis avopuolisoni kanssa ja koira on meillä ajoittain hoidossa (asuu vanhempieni luona). Koira saa siis enää harvoin nukkua kanssani (ts. lattialla vieressäni, harvoin sängyllä) ja luulen että ongelmat johtuvat siitä. Ensimmäisen kerran ongelma ilmeni kun koira nukkui vielä pääsääntöisesti sängyssäni vanhempieni luona vieraillessani ja jos äiti tuli illalla vielä sänkyni vieraan sanomaan jotain kun olimme jo koiran kanssa sängyllä, koira murisi ja näytti hampaita äidilleni. Kiellot vain vahvisavat käytöstä. Tämän jälkeen koira on siirtynyt lattiayöpymiseen.
Nyt koiralle on ostettu oma koppi, jossa nukkuu sängyn vieressä ongelmitta kunnes tulee aamu ja avokkini tulee esim. minun nukkuessani vielä huikkaamaan jotain makuuhuoneeseen jossa on enää minä ja koira lattialla. Tällöin koira tulee ulos kopistaan ja alkaa välittömästi murisemaan ja rähisemaan avokilleni, alannut jopa hyökkimään (ei ole VIELÄ purrut). Kielletään molemmat koiraa, mutta avokki vaistomaisesti perääntyy kun koira tekee tämän, mikä ilmeisesti vahvistaa käytöstä? Kun koiran saa rauhoittumaan se menee häntä koipien välissä sängyn alle kyyhöttämään. Mistä tämä johtiuu ja ennenkaikkea miten sen saa kitkettyä pois?
Nyt koiralle on ostettu oma koppi, jossa nukkuu sängyn vieressä ongelmitta kunnes tulee aamu ja avokkini tulee esim. minun nukkuessani vielä huikkaamaan jotain makuuhuoneeseen jossa on enää minä ja koira lattialla. Tällöin koira tulee ulos kopistaan ja alkaa välittömästi murisemaan ja rähisemaan avokilleni, alannut jopa hyökkimään (ei ole VIELÄ purrut). Kielletään molemmat koiraa, mutta avokki vaistomaisesti perääntyy kun koira tekee tämän, mikä ilmeisesti vahvistaa käytöstä? Kun koiran saa rauhoittumaan se menee häntä koipien välissä sängyn alle kyyhöttämään. Mistä tämä johtiuu ja ennenkaikkea miten sen saa kitkettyä pois?
pampulainen

Viestimäärä: 455
Koira pois makuuhuoneesta ja muutenkin tarkkailkaa mitä koira haluaa omistaa. Koiralle omaisuutta mahdollisimmän vähän. Mitä enemmän resursseja vahtia ja se sallitaan edes passiivisesti, sen vaikeammaksi tilanne muodostuu. Jos ei ole vahdittavaa, ei tarvitse paljon kieltääkään.
Pois-käskyllä ja luokse-käskyllä saadaan helpotusta koiran hallintaan.
Pois-käskyllä ja luokse-käskyllä saadaan helpotusta koiran hallintaan.
HerculeP

Olen miettinyt koira pois makuuhuoneesta -ratkaisua, mutta milestäni parempi keino olisi saada tämä käytös kitkettyä pois niissä olosuhteissa missä sitä esiintyy, eikä vältellä sitä. Käytöshän vai sitten jatkua ilmenemällä jossain muussa tilanteessa.
Joo-o, mutta miten tämä käytännössä tapahtuu? Mitä tarkoittaa "mitä enemmän resursseja vahtia.."? ja miten käytökseen voisi muuten reagoida kuin " sallimalla se passiivisesti"?
Juuri tilanteen päällä ollessa toimimiseen tarvitsisin nyt ensiavuksi vinkkejä. Tottakai haluan myös kitkeä ongelman aiheuttajan, mutta kaipaan nimenomaan selkeitä toimintaohjeita.
Koiralle omaisuutta mahdollisimmän vähän. Mitä enemmän resursseja vahtia ja se sallitaan edes passiivisesti, sen vaikeammaksi tilanne muodostuu. kirjoitti:
Kirjoita lainaus...
Joo-o, mutta miten tämä käytännössä tapahtuu? Mitä tarkoittaa "mitä enemmän resursseja vahtia.."? ja miten käytökseen voisi muuten reagoida kuin " sallimalla se passiivisesti"?
Juuri tilanteen päällä ollessa toimimiseen tarvitsisin nyt ensiavuksi vinkkejä. Tottakai haluan myös kitkeä ongelman aiheuttajan, mutta kaipaan nimenomaan selkeitä toimintaohjeita.
HerculeP

maddy
moderaattori

Viestimäärä: 3542
Itse toimin aikanaan niin, että kun toinen koiristani yritti päristä toiselle, kun oli jalossani työpöydän luona tai sohvalla vieressäni ja toinen tuli myös lähelle, häädin murisijan saman tien pois luotani. Pointti on se, että minä itse päätän, kuka saa tulla luokseni ja koiralla ei ole siihen sananvaltaa. Vahtimalla minua menettää juuri sen, mitä haluaa eli minun huomioni ja läheisyyden. Ei tarvinnut montaa kertaa käskeä.
Sängyssä murisijalle kohtalo olisi nimen omaan tuo eli häätö, mutta samaa voisi kai laajentaa makuuhuoneeseenkin. Siellä saa olla, jos osaa käyttäytyä. Metodi tosin vaatii sen, että koira kunnioittaa sinua. Avopuolisoasi se ei selkeästi kunniota, koska murisee, mutta jos se ei kunnioita sinuakaan, saat sen todennäköisesti silmillesi häätämällä sen. Jos se taas on tilanne, ongelmaa kannattaisi lähteä ratkomaan sillä, että koiralta viedään pois sen ottama "valta". Selkeät säännöt ja niiden noudattaminen, alkuun vaikka vähän liioitellustikin, jotta koira oppii, ettei voi enää olla kukkona tunkiolla.
Huom! Joskus murina voi johtua epävarmuudesta (vähän epäilen tosin, ettei kyse ole siitä, vaan voimakastahtoisesta koirasta, joka on saanut ehkä pienen koonsa vuoksi peeloilla tähän asti) ja jos koira on pohjimmiltaan epävarma ja arastelee avopuolisoasi, ensisijainen ratkaisu on luottamuksen rakentaminen.
Sängyssä murisijalle kohtalo olisi nimen omaan tuo eli häätö, mutta samaa voisi kai laajentaa makuuhuoneeseenkin. Siellä saa olla, jos osaa käyttäytyä. Metodi tosin vaatii sen, että koira kunnioittaa sinua. Avopuolisoasi se ei selkeästi kunniota, koska murisee, mutta jos se ei kunnioita sinuakaan, saat sen todennäköisesti silmillesi häätämällä sen. Jos se taas on tilanne, ongelmaa kannattaisi lähteä ratkomaan sillä, että koiralta viedään pois sen ottama "valta". Selkeät säännöt ja niiden noudattaminen, alkuun vaikka vähän liioitellustikin, jotta koira oppii, ettei voi enää olla kukkona tunkiolla.
Huom! Joskus murina voi johtua epävarmuudesta (vähän epäilen tosin, ettei kyse ole siitä, vaan voimakastahtoisesta koirasta, joka on saanut ehkä pienen koonsa vuoksi peeloilla tähän asti) ja jos koira on pohjimmiltaan epävarma ja arastelee avopuolisoasi, ensisijainen ratkaisu on luottamuksen rakentaminen.
HerculeP

Maddy: Kiitos kommentistasi. Täytyypä koitaa tuota häätämistä. Koira kyllä ymmärtää "pois" komennon, mutta saa nähdä, kuinka tuossa tilanteessa toimii. Olen sitä aiemminkin miettinyt, mutta olen jättänyt sen tekemättä, sillä olemassa lienee myös riski, että koira ymmärtää asian siten, että kun avokki tulee huoneeseen, on hänen aina lähdettävä pois, mikä taas minun järjen mukaan saattaa lisätä aggressiota tuossa tilanteessa. Täytyy toivoa että osaa olla edes jonkun kerran nätisti niin ymmärtäisi merkityksen paremmin. :)
pampulainen

HerculeP

HerculeP

En saanut silmilleni, eikä kukaan muukaan. Siirrettiin koiran nukkumapaikkaa hieman kauemman ovesta ja avon tullessa aamulla herättämään mua, oli koira omalla paikallaan hipi hiljaa! Se on varmaan salaa käynyt lukemassa tän ketjun ku oli ihan eri koira :D
Pitää mennä näin hetken aikaa ja kehua hyvästä käytöksestä (voiko kehua siitä, että koira ei tee mitään kun avo tulee, ymmärtääkö se?) ja sitten koittaa siirtää koppi entiselle paikalle ja häätää koira pois aina kun murinaa ilmenee. Meillä oli kyllä eilen normaalia touhukkaampi pivä koiran kanssa ja heräsimme paljon aikaisemmin kuin viime viikkoina, joten saattoi ollamyös aamulla liian väsynyt räistäkseen.
Pitää mennä näin hetken aikaa ja kehua hyvästä käytöksestä (voiko kehua siitä, että koira ei tee mitään kun avo tulee, ymmärtääkö se?) ja sitten koittaa siirtää koppi entiselle paikalle ja häätää koira pois aina kun murinaa ilmenee. Meillä oli kyllä eilen normaalia touhukkaampi pivä koiran kanssa ja heräsimme paljon aikaisemmin kuin viime viikkoina, joten saattoi ollamyös aamulla liian väsynyt räistäkseen.
pampulainen

Remux

Viestimäärä: 389
Maiza

Viestimäärä: 734
Hiljainen hyväksyntä käy palkkiosta. Miksi koiraa palkittaisiin korjauksen jälkeen? En ymmärrä tätä jatkuvaa nami-palkitsemista. En yhtään. Ei ne koirat koiralaumassakaan korjauksen jälkeen toiselle kanna pihviä naaman eteen :)
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012
Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011
Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013
Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012
Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011
Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013
Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |