Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 01.03.2011 klo 23:52

Koiratapahtumat + murrosikä

Käpälä

Käpälä
Viestimäärä: 2

KOIRATAPAHTUMAT + MURROSIKä - Tiistaina, 01.03.2011 klo 23:52  
+
0
Toivoisin saavani apua kiusalliseen ongelmaan pentuni kanssa. Pari faktaa koirastani:

- 8 kk (uros) ja kaikki murrosiän merkit täyttyvät (pelkää yht’äkkiä erinäisiä asioista, isottelee joillekkin koirille, ruoka ei maistu jne.).
- Kyseessä on alkukantainen rotu

Tarkoituksena olisi mennä pennun kanssa pentunäyttelyyn piakkoin ennen 9 kk:n ikää, mutta ongelmana on, että pelkään etten saa käyttäytymään kehässä kovinkaan fiksusti lukuisista harjoituksista huolimatta.

Suurin ongelma on mikäpäs muukaan kuin vetäminen! Olen lukenut näitä vetämiseen liittyviä keskusteluja, artikkeleita, kirjoja jne. paljon, mutta en ole vielä löytänyt toimivaa ratkaisua tai sitten en vain ole sisäistänyt jotakin.. Koira on opetettu ettei hihnassa vedetä (pysähdys aina kun veto alkaa) ja osaa sen hyvin, kun mitään tarpeeksi mielenkiintoista ei ole lähellä. Ihmiset ohittuvat ohi-käskyllä, toiset koirat eivät täysin nykimättä vielä, mutta siinäkin on parempia päiviä. Ja miksi kehitys on hidasta? Ruoka/makupalat/lelut eivät kiinnosta koiraa, jos vieraita koiria on paikalla. Koiralla ei missään vaiheessa ole ollut kovin kova ruokahalu, kotona se tekee temput kun saa herkun siitä, mutta kun ollaan julkisella paikalla sitä ei kiinnosta, vaikka edessä heiluisi raaka lihapala. Siinä tilanteessa sen mielestä mikään ei ole parempaa kuin toisiin koiriin tutustuminen. Olen tuhrannut aika kauan aikaa tähän makupalalla kouluttamiseen ja nyt olen todennut, että se ei toimi, kun ruoka ei muutenkaan näyttele sen elämässä suurta roolia.

Voi olla, että kyse on johtajuusongelmasta, mutta kotona tuntuu, että koira kunnioittaa minua ja tottelee aina ensimmäisestä käskystä, eikä syö ensin, ei mene ovesta ulos ekana jne. Ja myös kaikki muut näyttelyssä vaadittavat taidot onnistuvat kotona aivan loistavasti. Joka tapauksessa, olemme käyneet koiranäyttelyissä tutustumassa yms. koiratapahtumissa nyt useaan otteeseen ja tuntuu kuin käytös olisi mennyt vain huonommaksi! Kun koira huomaa, että nyt on koko koirajengi paikalla alkaa hillitön vetäminen. Olen tähän asti noudattanut tuota pysähdyn aina, kun koira vetää taktiikkaa, mutta tuolla tavalla pääsen vain kaksi askelta kerrallaan ja tätä saattaa kestää koko tapahtuman ajan. Silloin tuntuu kuin koira ei tajuaisi mitä siltä halutaan, se ei ole pätkääkään keskittynyt minuun vaan katselee eteenpäin. Olen koittanut myös kieltämistä (tiedän tiedän..), se on tehonnut vähän paremmin, mutta ei aukottomasti. Kokeilin myös nopeaa pientä nykäisyä hihnasta, mutta se ei auta silloin kun keskikokoinen koira vetää koko painollaan. Jos seison paikoillani ja koira vetää toisen koiran luo, olen esim. kiskaissut sen pari kertaa takaisin ja torunut, kun se alkaa vetämään, jonka jälkeen se saattaa yrittää ryömiä kaverin luo.. Tiedän ettei kieltäminen tai toruminen ole paras tapa, mutta kokeilimpa sitäkin, kun tuntui, että se oli ainoa tapa saada koiran huomio edes hetkeksi….Olenko muuten tehnyt virheen kun koira on kävellyt edelläni, kun olemme menneet näihin koiratapaamisiin?

Viime kerralla mukaan tuli haukkuminen (tuostakin joku sanoi, että liittyisi murrosikään, tiedä sitten...?). Koira hermostui kun ei päässyt muiden luo ja alkoi haukkua, en tiennyt olisiko tuota teiniä pitänyt rauhoitella vai olla kiinnittämättä huomiota, mutta tein kai vähän molempia ja kumpikaan ei automaattisesti lopettanut haukkumista. Koira pystyy suht hyvin seisomaan rauhallisesti vieressä, jos on kumartunut alas ja sen vieressä, silittelee ja kehuu sitä kun se rauhottuu. Joskus pitäisi kuitenkin kävelläkin ilman, että koira vetää hillittömästi toisten luo.

Nyt kaipaisin rakentavaa palautetta hyvässä hengessä neuvoja henkilöiltä, joilla on kokemusta asiasta murrosikäisistä uroskoirista tai vastaavasta tilanteesta=) En laittanut tätä näyttelypalstalle, koska perusongelma ei liity suoranaisesti näyttelyihin, vaikka haluaisinkin saada koiran kävelemään näyttelyissä omilla jaloillaan eikä hihnaan nojaten ja muiden kavereiden luo pyrkien. Lisättäköön myös se, että koira tapasi useita vieraita koiria pentuaikana ja leikkii joka päivä parin tutun koiran kanssa, joiden läsnä ollessa myöskin kävely yms. onnistuu vetämättä.

ANTEEKSI, ETTÄ EN OSANNUT ESITTÄÄ ASIAANI LYHYESTI =)

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: KOIRATAPAHTUMAT + MURROSIKä - Keskiviikkona, 02.03.2011 klo 09:37  
+
0
Itse olen sitä mieltä, että tuo pysähtymistaktiikka on hieman huono, koska siinähän
"palaute" tulee koiralle vasta, kun väärä käytös on jo tapahtunut. Itse pyrin ehkäisemään ei
toivotun käyttäytymisen jo ennalta. Esim. meillä "ei vedä"-käsky, kun koiran näyttää yhtään siltä
, että haluaisi vetäistä. Mutta jos olet sitä järjestelmällisesti käyttänyt niin en lähtisi myöskään muuttamaan toimintamallia.

Kuitenkin uskoisin, että kyse on yksinkertaisesti siitä, että koira ei osaa vielä tarpeeksi hyvin. Häiriöt ovat liian suuria. Häiriöitä pitäisi kasvattaa pikku hiljaa eikä olettaa, että kun jokin onnistuu kotona, onnistuu se missä tahansa paikassa.

Eli nyt jäitä hattuun ja harjoittelemaan pienemmällä häiriöllä esim. koirat esin kaukana,
järjestetään muita häiriöitä esim. pallon vierittämistä tms. Toisilla vaan tuo kehittyminen
vie enemmän aikaa ja häirioiden lisäämistä voi joutua tekemään ihan minimaalisin askelin.

Noissa tilanteissa, joissa olet vienyt koiran suurien häiriöiden sekaan (esim. juuri mainitsemasi
koiratapahtumat) tapahtuu varmasti taantumaa, koska siellä koira huomaa, ettet ehkä toimi
samalla tavalla järjestelmälllisesti/voi jättää käskyn huomioimatta. Tuo kieltäminen (jos sille
tielle lähtee) olisi sitten hyvä tehdä kerralla "kunnolla", jotta koira varmasti tajuaa kerrasta,
eikä sitä tarvitse koko ajan kieltää. Kieltämisestä joku viisas on joskus sanonut, ettei sillä
voi opettaa uutta, mutta sillä voi katkaista ei toivotun käyttäytymisen.

En tiedä, onko kyseessä vielä murrosikä, aika varhaiselta kuulostaa. Sitä kannattaa tiedustella esim. kasvattajaltasi, jolla on kokemusta rodustasi ja emästä/isästä, kuinka ne ovat kehittyneet. Mutta tuo haukkuminen voi olla yritys laukaista stressiä, jonka ko. tilanteet sille luovat. Meillä oli kyllä ennen vuoden ikää esimmäinen "uhmaikä", jossa koira kyseenalaisti
kaiken jo oppimansa.

Et kertonut, mitä nämä koiratapahtumat ovat, ovatko koirat irti vai vapaana, mutta koira kyllä oppii tunnistamaan tietyt paikat ja tilanteet, joissa se on esim. aikaisemmin päässyt leikkimään toisten koirien kanssa. Itse näen, ettei koiralla ole mitään tarvetta tervehtiä toisia hihnassa. Kukaan ei ole vielä osannut perustella minulle niin hyvin, että miksi koiralla olisi luontainen tai muukaan tarve tällaiseen toimintaa. Sitä paitsi harrastuksissa kulkeminen on paljon helpompaa, kun koira tietää, että "en pääse kuitenkaan". Meillä ei siis leikitä remmin päässä tai edes haistella toisia koiria. Voisi olla kokeilemisen arvoinen asia teillekin. Tosin jos olet jo antanut haistella/leikkiä remmissä niin tuloksia saavutat vasta pitkän ajan päästä, jos toimit järjestelmällisesti aina samoin.

Käpälä

Käpälä
Viestimäärä: 2

VS: KOIRATAPAHTUMAT + MURROSIKä - Keskiviikkona, 02.03.2011 klo 09:52  
+
0
Ihan hyviä neuvoja, kiitos! Niin tuotakin olen kyllä miettinyt, että saako toisia tervehtiä.. ja olen syyllistynyt siihen, että vaikka muuten pyrin käyttäytymään johdonmukaisesti niin näissä koiratapahtumissa (koiranäyttelyitä, mätsäreitä yms.) koiran käytös on muuttunut niin paljon, että olen itsekkin mennyt vähän hämilleen.. uskon kyllä, että tämä tästä helpottuu, kun koira vähän kasvaa, mutta ihmetytti vain itseä, että ekan kerran kun menimme tälläiseen tapahtumaan koirani veti, mutta oli hyvin alistuva. Tuo alistuvuus on kuitenkin jäänyt pois, nyt koira haukkuu, yrittää jopa isotella muille ja "riehuu".

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KOIRATAPAHTUMAT + MURROSIKä - Keskiviikkona, 02.03.2011 klo 20:15  
+
0

Koiralla ei missään vaiheessa ole ollut kovin kova ruokahalu, kotona se tekee temput kun saa herkun siitä, mutta kun ollaan julkisella paikalla sitä ei kiinnosta, vaikka edessä heiluisi raaka lihapala. Siinä tilanteessa sen mielestä mikään ei ole parempaa kuin toisiin koiriin tutustuminen.

Ei ole minunkaan koiralla mutta kummasti se ruoka kiinnostaa kun ei sitä muulloin saa kuin koulutustilanteissa. (Reziltä opittu juttu joka varmaan on täällä miljoonannen kerran :cool:)
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRATAPAHTUMAT + MURROSIKä - Maanantaina, 26.09.2011 klo 12:58  
+
0
Meillä toimii 18kk uroksen (lapinkoira) kanssa näyttelyissä kuristava panta korkealla kaulassa. Jos namit eivät lenkillä maistu, voi kokeilla ympäri kääntymistä ja reippaasti kävelyä. Myös kuonopanta voi auttaa. Tässä ympäri kääntymisessä on se idea, ettei koira pysty kävelemään perässäsi ja katselemaan taakseppäin samanaikaisesti. Sitten kun koira kiinnostuu sinusta, käänny takaisin vastaantulevaan ja heti kun alkaa vetää, uudestaan. Meillä toimi yhdistettyinä maistuvaan palkkaan (nakit, raaka liha, lämmin makkara). Koirasi ei välttämättä ole namien perään, mutta voit koettaa kiinnostaisiko sitä lelut, voimakas kehuminen, kepit tai joku muu. Kaikki koirat eivät todellakaan ole kiinnostuneita nameista, jollekkin koiralle vinkulelut voivat olla se ykkösjuttu, joillekkin nuo kepit tai joillekkin eläintä muistuttavat pehmo- tai raatolelut.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28951
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä7366
Viestejä yhteensä548694
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään4
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös266248
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.04.2025 klo 08:30)