Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 10.11.2017 klo 11:47

Koirien ohittaminen hihnassa nätisti mahdotonta

Karolin

Karolin
Viestimäärä: 2

KOIRIEN OHITTAMINEN HIHNASSA NäTISTI MAHDOTO... - Perjantaina, 10.11.2017 klo 11:47  
+
0
Minulla on vajaa 2-vuotias leikattu saksanpaimenkoira uros, jonka kanssa koirien ohittaminen lenkillä on tullut aivan mahdottomaksi. Aina koiran tullessa vastaan (tai on missään näköpiirissä) koira menee aivan sekaisin eikä kuuntele lainkaan. Muuten tottelevainen ja ottaa hyvin kontaktia lenkilläkin, toiset koirat on ikäänkuin punainen vaate joka heittää koiran täysin pois raiteiltaan.

Koirallani nousee niskavillat pystyyn koiran nähdessään ja aloittaa vetämisen aivan hulluna koiran suuntaan, joskus isoille koirille saattaa haukkua mutta useimmiten vain vetää koiran luokse aivan täysillä. Pikkukoirien rähjätessä yleensä lopettaa itse (ihan kuin hämmentyisi). Koira on ollut aina ns. perusluonteeltaan hieman epävarma, joka tuonut omat haasteensa, mutta on aina tullut todella hyvin toisten koirien kanssa toimeen ja vapaana ollessa ei edelleenkään ongelmia toisten kanssa ilmene.

En tiedä enää mitä koirani kanssa kokeilisin. Olen kokeillut saada kontaktia koiraan leluilla, herkuilla ja vaikka millä, mutta vaikka heiluttelisin vasta paistettua kananrintaa nenän edessä niin mitään kontaktia en saa koiraan. Olen yrittänyt myös siedättää koiraa pitkän matkan päästä toisiin koiriin, mikä välillä tuottaa tulosta ja välillä ei. Asumme kaupungissa, todella koiraisalla alueella joten välimatkaa on usein vaikea pitää koiralleni sopivana. Olen myös kokeillut mm. tilanteesta kääntymistä pois, pysähtymistä ja matkan jatkamista kuin mitään ei tapahtuisi (mikä tosin on vaikeaa kun 30 kiloa vetää kaikilla voimillaan eri suuntiin).

Mitä voisin vielä tehdä? Alan käymään epätoivoiseksi :eitietoo:

SimoHei

SimoHei
Viestimäärä: 15

VS: KOIRIEN OHITTAMINEN HIHNASSA NäTISTI MAHDOTO... - Perjantaina, 10.11.2017 klo 17:54  
+
0
Eikö paikkakunnallasi ole mitään koiratoimintaa, johon voisit osallistua? Tai treeniryhmiä? Itse treenaan toisten samanlaisten koirakoiden kanssa juurikin etäisyyttä ottamalla ja siitä lähestyen ja sillä on saatu tulosta pelkäävien että kiihtyvien koirien kanssa. Yhdistetään treenejä myös kävelyteille. Paljon on joukossa saksanpaimenkoiria.

Niskavillojen nouseminen kyllä viittaisi pelkoon/epävarmuuteen. Koiruuksien klubilla on myös ilmainen webinaari, käypä kuuntelemassa. Siinä käytetään koiran nimen sanomista toisen koiran nähdessään. Etäisyydellä pitää pelata siinäkin, jotta koira pystyy kuuntelemaan omaa nimeänsä. Webinaarissa suositeltiin myös treenaamista toisten koirien kanssa. Jos kontaktia koiraan ei saa, niin silloin ollaan liian lähellä. Ennakointi on hyvä, jolloin ehtii joko liueta liian tiukasta tilanteesta tai ottaa etäisyyttä. Mutta onhan kaupungissa vaikeaa. Itse olen valinnut reitit, joissa on onnistuminen olisi parasta. Mutta kaikken paras meille on ollut sitkeä treenaaminen toisten koirakoiden kanssa. Siinä mielentila muuttuu positiiviseksi toisten koirien läsnäollessa mutta että koirat, joilla pelkoa ei ole, oppivat itsehillintää.

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: KOIRIEN OHITTAMINEN HIHNASSA NäTISTI MAHDOTO... - Sunnuntaina, 12.11.2017 klo 08:30  
+
0
Kun saat koiran luottamaan itseesi ja siihen, että sinun vastuullasi on tilanteiden hoitaminen ja koiran itse ei kuulu reagoida, koirasi rauhoittuu ja rentoutuu ja ohitukset sujuvat niin vapaana kuin hihnassakin. Suosittelen asiaan perehtymistä osaavan kouluttajan avulla. Jos haluat voin vinkata sinulle yv:nä muutamia. Muutama viikko siinä menee, kun perehdytään teidän väliseen suhteeseen.
Tuontapaiset ongelmat saadaan kyllä ratkaistua =)

SimoHei

SimoHei
Viestimäärä: 15

VS: KOIRIEN OHITTAMINEN HIHNASSA NäTISTI MAHDOTO... - Sunnuntaina, 12.11.2017 klo 13:11  
+
0
Täältähän näitä kouluttajia löytyy. Tieteeseen perustuvaa koulutusta.

http://www.elaintenkouluttajat.com/kouluttajat/
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 12.11.2017 klo 13:12)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28175
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6327
Viestejä yhteensä545676
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.04.2024 klo 18:45)