Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 13.06.2019 klo 14:43

Miespelosta ja ehdollistamisesta

Käpälämäki

Käpälämäki
Viestimäärä: 8

MIESPELOSTA JA EHDOLLISTAMISESTA - Torstaina, 13.06.2019 klo 14:43  
+
0
Kokeilin hakua, en löytänyt tällaista, anteeksi jos tällainen aihe kuitenkin jossain on.

En tosiaan ole mikään eksperttikouluttaja, mutta käytiin oman koirani kanssa aiheen tiimoilta käyttäytymisterapeutilla ja siellä kerrottiin mm. ehdollistamisesta. Olen paljon miettinyt, että mikä oikeastaan on harhauttamisen ja ehdollistamisen ero, siis - mistä tiedän, että koira todella yhdistää vaikkapa herkut siihen asiaan, johon haluan sen yhdistävän ne, eikä vain unohda sitä jotakin asiaa herkkujen lumoissa? Olen kyllä huomannut edistystä enkä tässä yritä kyseenalaistaa mitään. Kunhan ihmettelen...

Tuosta miespelosta voisin kirjoittaa raamatun verran asiaa, kun itsellä on tosiaan vaarallisestikin miehiin reagoiva koira ja kälyllä hassua kyllä, myös miehiä pelkäävä koira, joka tosin ei pure, mutta haukkuu ja "uhittelee".

Vekkuli tilanne nyt, kun tuo kälyn koira on viikon hoidossa ja meillä on kaksi erilaista miespelkääjää täällä, heh. Joka tapauksessa: koiravieraalla on tällainen erikoinen tapa suhtautua miesystävääni. Se ei ole hänestä moksiskaan, puuhailee omiaan miehen läsnäollessa, leikkii meidän koirien kanssa, nukkuu jne. Jos kuitenkin mies vaikkapa istuu sohvalla ja edes vaihtaa hiukan asentoa, tuo haukkuu. Jos mies yskäisee, tuo haukkuu. Jos mies osoittaa mitään elonmerkkejä, erityisesti nousee ylös tai tulee vessasta takaisin, tuo haukkuu. Tämä on siis minulle hämmentävää koska omistan myös miespelkääjän, mutta se ei tosiaan ottaisi yhtäkkiä iisisti ja yhtäkkiä ei. Tämä kälyn koira myös sitten kun mies on noussut ja siitä järkytyksestä päästy, saattaa mennä luokse ja "unohtaa" sen haukkumisen...

Aloin sitten heitellä herkkuja tälle koiralle aina kun mies osoittaa niin mitään elonmerkkejä, pyrkimyksenä että ennen kuin tuo edes kerkeää seota siis. Tuli kuitenkin taas sama mieleen kuin oman koirani kanssa: onko tässä mitään pointtia, vai keskittyykö tuo nyt vaan herkkuihin liittämättä sitä yhtään mihinkään. Miten te toimisitte tässä?

Kuten sanottu tämä miespelko on jokseenkin kiinnostava aihe sattuneista syistä, joten juttua siitä ihan yleisestikin kuulisin mielelläni.

(Muoks: Sen käyttäytymisterapeutin piti lähettää ns. raportti, jossa olisi kuulemma ihan ohjeet kaikenlaisiin tilanteisiin, mutta ei ole vieläkään tullut, niin sen takia sählään itse sen perusteella mitä keskusteluista muistan.)
Nenä meidän - tapahtukoon sinun tahtosi.
(Viestiä on muokattu torstaina, 13.06.2019 klo 14:45)

Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä25794
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä5782
Viestejä yhteensä543762
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös262988
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.09.2019 klo 23:15)