Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 21:52

Miten opettaa koiralle "irti"?

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 21:52  
+
0
Kesän tullen tuolta kaduilta löytyy ties mitä moskaa ja tämmönen käsky olisi enemmän kuin kätevä. Ikävä kyllä ei olla tuon kanssa oikein mihinkään kyseisen käskyn kanssa päästy, koska (tyhmä) omistaja ei ole osannut sitä opettaa. :-----) Antaa kyllä yleisesti ottaen lelut ja luut mitä suussaan kantaa, sen verran on pienenä opetettu että omistaja pyytää > koira antaa. Ja ollaan myös käytetty sanaa "irti" käskynä. Mutta jos on kyse ulkoa löydetystä namipalasta niin tuo antaa ennemmin hampaasta kuin suostuu siitä irrottamaan.

Eli miten tuon saisi luovuttamaan lenkillä käskystä jotain löytämäänsä, jäniksen sääriluun, sammakon tai mitä tahansa herkullista? Tiedän, on varmaan todella myöhäistä aloittaa tämmöinen koulutus kun koira on jo aikuisiällä, mutta käskyä on kuitenkin käytetty eli pohja on. Tuo ei vaan taida ihan loppuun asti tajuta että käsky koskee myös namipaloja.

Eli joku viisas ihminen voisi neuvoa!
no you don't know what it's like
welcome to my life

Niinakkii

Niinakkii
Viestimäärä: 20

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Maanantaina, 07.06.2010 klo 08:18  
+
0
Opetin molemmille koiruuksille aikanaan namilautasen avulla käskyn "ei ota". Eli nami alustalle ja sitä ei saa ottaa. Alkuun pidin pannasta kiinni, kun penska tietysti pyrkii herkun luo, heti kun luovutti (katsoi minuun tai lopetti pyrkimisen namialustalle) palkkasin pois päin namialustasta. Tätä harjoiteltiin pitkään sisällä tai omalla pihalla, vaikeutin harjoitusta viemällä joskus leipäpaloja, lihaa, nappuloita, tien varteen ja sama toistettiin sitten kävellessä. Hullun hommaa, joku voi ajatella, mutta eip nouki enää tienposkista "herkkuja". Käsky toimii myös jos en halua niiden ottavan keppejä yms. kannettaksi. Tämä toimii myös kentällä treenatessa. Joskus olen itse sellainen tahmanäppi, että namut lentelee minne sattuu kun niitä taskusta nostaa. En halua, että koira oppii suorituksen aikana nuuskimaan / hamuamaan maata, koska sieltä saa namia jos ne käsistä tippuu. "Ei ota" -käskyllä maahan pudonneet namut sain noukittua ja palkattua oikeasta asiasta niin, että koiruuden nenu osoitti ylös päin. Toki 100 % varmuudella en voi sanoa, että jättäisi esim. lihat metsään jos niihin vapaana ollessa törmäisi, hihnassa ollessa ja näköetäisyydellä toimii.
.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Maanantaina, 07.06.2010 klo 22:35  
+
0
Mä opetin omalle koiralle irtipäästämisen leikkiessä, ja pienenä, kun se innoissaan poimi kaiken suuhunsa, niin kävin vaihtokauppaa koiran kanssa - se saa ruokaa, mä saan siltä sen esineen. Käskysanan merkityksen opetin niin, että sanoin päästä aina, kun koira leikkiessään päästi itse irti lelusta.

Aluksi treenasin niin isoilla tavaroilla, että sain niistä kiinni. Otin kiinni esineestä, ja sanoin koiralle "päästä" (meidän irrotuskäsky). Pikkuhiljaa siirryttiin sitten pienempiin esineisiin. Meillä on myös ei ota-käsky, joka on opetettu samalla tavalla kuin edellinen kirjoittaja kuvaili. Irtipäästäminen on kuitenkin paljon vahvempi, ja koira päästää nykyään ruoastakin irti, tai viimeistään antaa mun kaivaa sen sen suusta pois kauheasti vastustelematta.

Tärkeää on palkkaus. Mä palkkaan koiran joka kerta, kun se tuo mulle esineen ja päästää käskystä irti. Ulkonakin pyrin aina palkkaamaan, ja jos huomaan, että koiralla on jotain suussa, käytän tilaisuuden hyväkseni ja pyydän päästämään irti, vaikka olisikin vaan joku keppi tms., jonka jälkeen palkka. Näin käsky on koko ajan hyvässä muistissa ja koiralle se on kannattavaa. Viimeksi tänään koira löysi kuolleen linnun, otti sen suuhunsa oikein reippaasti, ja mä sanoin sille napakasti "päästä", ja koira hämmentyneenä päästi irti, ja tietysti sai hirmu ison palkan.

Tosiaan, pennusta pitäen olen vahvistanut sitä, että kun koira ottaa jonkun esineen suuhunsa, on kannattavaa tulla mun luokse ja vaihtaa se ruokaan. Sit tarpeeksi treeniä (oikeasti, paljon!!) niin pikkuhiljaa onnistuu ruoankin kanssa. Palkan on oltava tosi hyvä sitten, koska sen täytyy olla koiran mielestä parempaa, kuin mikään, mitä se löytää maasta.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Murrau

Murrau
Viestimäärä: 136

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 20:40  
+
0
Hmm.. Mosselle opetettiin leluilla. Joku leluköysi tms olisi hyvä, mistä sinä saat kunnolla kiinni. Ja sano tiukasti "irti" äläkä päästä ite. Kun koira irroittaa kehu sitä rapsutuksilla. Jatka jonkin aikaa ja kun koira irroittaa heti kun sanoo "irti" niin voi lopettaa. Ei kiitos valituksia, näin Mosse oppi.. :)

edskas

edskas
Viestimäärä: 25

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Keskiviikkona, 30.06.2010 klo 16:53  
+
0
^Meilläkin Dessa oppi "irti" käskyn lelujen avulla kotona. Alussa aina kun Dessa veti jotain vetolelua tms. käskin aina silloin tällöin irti. Jos koira sattui päästämään vahingossa irti, kehuin ja rapsutin. Ja sitten lopuksi annoin lelun takaisin koiralle. Nyt tänä päivänä Dessa osaa jo heti sanan kuullessaan irroittaa hampaansa lelusta. Mutta lenkilläpä koira onkin kuin toista maata. Aina kun se löytää jonkun paperin palan, se hotkaisee sen suuhunsa eikä kuuntele minkäänlaisia "irti" käskyjä. Murisee vain ja joskus on jopa näykännyt pahastikin. Lenkillä se on aina roskista hyvin omistuksenhaluinen... Kuin kuuroille korville menisi ne kaikki kieltosanat ja muut käskyt. :ttou:
"The only creatures that are evolved enough to convey pure love are dogs and infants."

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Sunnuntaina, 04.07.2010 klo 17:49  
+
0
Minä opetin koiralleni irti tai oikeastaan en edes opettanut, mutta kummiskin näin: Leikimme vaikka jollain lelulla (koira oli tuolloin pentu) ja yhtäkkiä sanoin vain irti! ja kun sitä sanoin joka leikissä tai jossain muussa asiassa koira oppi sen ilman palkitsemista xD! Mutta jos koirasi on aikuinen kannattaa tehdä näin: ota joku sukka (käy lelukin,mutta kunhan on joku josta saa hyvin kiinni) Pidä sukkaa kädessä ja anna se koiralle kun koira leikkii sukalla (tai sillä lelulla) sano irti ja ota sukka pois suusta ja palkitse. Tee tuota niin kauan kun luulet koirasi oppineen "irti" sanan ja seuraavaksi: Anna sukka koiralle ja sano irti,(Älä siis itse ota sukkaa pois suusta!)jos koira tiputtaa sukan suustaan palkitse! Mutta jos koira ei vielä päästä irti, jatka vielä tuota ekaa hommaa.. =) Voit tehdä myös näin: Leiki jollain köysilelulla (niin että olisitte köydenvetoa) ja sano yhtäkkiä "irti" jos koira päästää irti palkitse ja jatka samaan tahtiin.. =)

Razak

Razak
Viestimäärä: 190

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 16:00  
+
0
Mie opetin ei ota/saa ottaa käskyn niin että laitoin namin lattialle ja pidin kättäni koiran ja namin välissä niin että koira ei sitä saanut.Kielsin kun yritti ottaa ja kun otti kontaktin/käyttäytyi sanoin saa ottaa ja nostin käden pois.Nykyään ei ota lattialta mitään ilman lupaa.Samoin ruuan saa vain kontakti ja käskyllä/luvalla saa ottaa.Leikkiessä opetin irti käskyn niin että kun koira leikki ja toi lelun ,näytin sille namia ja sanoin irti-->koira pudotti lelun.Nykyään osaa ihan käskystä,tiputtaa lelun yleensä miun varpaille :D Sitten on vielä jätä-käsky.Suht harvoin käytetään mutta osataan silti.Yleensä jos ollaan parvekkeelle menossa käytän jätä-käskyä,pudottaa lelun oven eteen eikä tuo parvekkeelle.En tiiä miten tuon oppi..

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 23:03  
+
0
Lelujen avulla mäkin opetin. Eli mieleinen lelu, hetki leikkiä ja irti-käskyn avulla irrottaminen. Hetki meni kunnes tajus, mutta nykyään päästää pääsääntöisesti käskyllä irti. Mutta sama ongelma on kuin aloittajalla, eli jos ulkoa löytää jonkun herkun niin ehtii sen kyllä nielaista ennenkuin irti-käsky on mennyt jakeluun. Yleensä joudun kaivamaan kurkusta ällöt herkut kun ei muuten irti päästä, onneksi antaa hyvin sorkkia suuta vaikka siellä olis mitä.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MITEN OPETTAA KOIRALLE "IRTI"? - Tiistaina, 20.07.2010 klo 14:38  
+
0
Minä opetin eilen illalla meitin Pyrylle 'irti' käskyn naksuttimen avulla. Parisen kymmentä minuuttia meni aikaa siihen.

Leikin Pyryn kanssa sen lempi-vetolelulla. Heitin lelua, Pyry haki sen ja toi minulle, ja kun otin lelusta kiinni ja aloitin vetoleikin, otin namin esiin. Pyry päästi lelusta irti - naks, ja palkkio. Toistelin tätä kymmenisen minuuttia kunnes Pyry joka kerta päästi lelusta irti kun otin lelusta kiinni. Sitten aloin liittää toimintoon sanan 'irti, aina kun Pyry oli päästänyt irti. Aikaistin sen sanomista koko ajan, kunnes lopulta sanoin irti ennen kuin Pyry oli päästänyt, Pyry irroitti - naks ja palkkio. Tätä toisteltiin vielä hetken aikaa, enkä enää naksauttanut jos Pyry päästi lelun ilman 'irti' käskyä. Koko hommaan meni tosiaan n. 20 min, ja Pyry osasi tänäänkin kesken vetoleikin päästä irti kun käskin.

Opetin tuon homman koko ajan niin, että Pyryn pitää antaa esine käteen, ihan tokoa ajatellen. Tänään ajattelin kuitenkin opettaa päästämään lelusta irti ilman että otan lelusta kiinni. Samalla tekniikalla kuin tänäänkin.

Meillä ei varsinaisesti ole 'ei ota' käskyä, ruokakuppia antaessa käsken istua ja tarvittaessa sanon odota, ja vasta kun sanon 'ole hyvä' saa alkaa syömään. Pyryllä 'ei' toimii sen verran hyvin, että Pyry lopettaa minkä tahansa sen hetkisen toimintansa 'ei' käskyllä. Ovesta mennään ulos vasta kun sanon 'saa mennä', samoin sisälle mennään sanalla 'sisälle', voin aukaista oven sepposen selälleen ja sanoa 'ei mennä'. 'Odota' toimii myös hyvin, Pyry istuu ja odottaa niin kauan kunnes annan uuden käskyn tai sanon 'vapaa'.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 18:45)