KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 12.10.2011 klo 21:25
miten saan koirani kunnioittamaan minua ja luottamaan minuun?
_vili

Viestimäärä: 6
Koirani on 1,5 -vuotias beagle. En saa kunnioittamaan itseäni. Koira tottelee milloin haluaa ja kun alan häätämään sitä esim. sängyltäni pois se murisee, joten en uskalla mennä siihen repimään sitä alas. Koiraa on piesty hiukan. Annan herkkupalan aina kun hän tottelee, mutta ei ole silti järin innokas tottelemaan. Asumme omakotitalossa ja koira saa aika paljon liikuntaa ja muuta tekemistä.
Menen itse ovesta ensin, syön ennen koiraani ja päätän sen päivärytmistä. Mitä minun täytyy tehdä vielä johtajuuteni eteen. Asia on vakava sillä koira purrut minua muutaman kerran. Pentuna koulutus on mennyt aika pieleen, mutta voiko asiaa vielä korjata. Koira ei luota aivan täysin minuun. Ymmärrän että minun täytyy saada luottamus koiraani, kaipaisin myös vinkkejä miten saisin sen.
Menen itse ovesta ensin, syön ennen koiraani ja päätän sen päivärytmistä. Mitä minun täytyy tehdä vielä johtajuuteni eteen. Asia on vakava sillä koira purrut minua muutaman kerran. Pentuna koulutus on mennyt aika pieleen, mutta voiko asiaa vielä korjata. Koira ei luota aivan täysin minuun. Ymmärrän että minun täytyy saada luottamus koiraani, kaipaisin myös vinkkejä miten saisin sen.
jonzku

Viestimäärä: 206
Moikka, itse olen sitä mieltä, että koskaan ei ole liian myöhäistä. Mitä tarkoitat tuolla tekemisellä? Kuinka paljon liikuntaa koira saa, harrastatteko jotain? Beaglehän on metsästyskoira, joten se tietysti vaikuttaa.
Miten koulutus on mennyt pieleen? Kannattaisi varmaan aloittaa nyt koulutus ihan alusta ja suosittelen koirakurssia ja ota yhteyttä koirakouluttajaan.
Pelkästään tuo muriseminen kuulostaa aika huonolta, eikä koira kunnioita sitä lainkaan.
Yhdessä tekeminen auttanee tähänkin ongelmaan. Missään nimessä koiraa ei saisi pelätä ja kaikki hommat viedään aina loppuun, ei lopeteta sen tähden ettei koira satu huvittamaan. Tähän ehdottaisin sellaista, että kaikki ruoka tulee kädestä. Yksi paastopäivä saattaa olla tarpeen.
Tässä nyt jotain aluksi.
Miten koulutus on mennyt pieleen? Kannattaisi varmaan aloittaa nyt koulutus ihan alusta ja suosittelen koirakurssia ja ota yhteyttä koirakouluttajaan.
Pelkästään tuo muriseminen kuulostaa aika huonolta, eikä koira kunnioita sitä lainkaan.
Yhdessä tekeminen auttanee tähänkin ongelmaan. Missään nimessä koiraa ei saisi pelätä ja kaikki hommat viedään aina loppuun, ei lopeteta sen tähden ettei koira satu huvittamaan. Tähän ehdottaisin sellaista, että kaikki ruoka tulee kädestä. Yksi paastopäivä saattaa olla tarpeen.
Tässä nyt jotain aluksi.
pampulainen

Viestimäärä: 455
DobberGirl

Viestimäärä: 89
"Koiraa on piesty hiukan" Kuka ja miksi? Jos on niin arka että pelkää omaa koiraansa, Koira käyttää pelon häikäilemättömästi hyödykseen ja nousee johtoon laumassa..
Menossa mukana seropi pätkis..
Suom.ajokoira x Sakemanni Homppu
In memorian Seropi Eetu. 96 -09
Dobermann Taikaviitan Qikka Qikattaja 28.6.011
DobberGirl

Viestimäärä: 89
Tarkoitan että sinun tulee ensin kertoa kerran ja kunnolla ilman väkivaltaa kuka teillä määrää ja sen jälkeen näyttää koiralle että sen on kannat luottaa johtajaansa.
Menossa mukana seropi pätkis..
(Viestiä on muokattu lauantaina, 15.10.2011 klo 13:34)
JenC

Viestimäärä: 645
Aloin miettimään, että onko koira siis ollut sinulla pennusta saakka, vai onko koira vastikää tullut sinulle?
Myös liikunnan määrää mietin, että kuinka paljon kaiken kaikkiaan sitä on? Jäin siis miettimään miten paljon liikutte kodin ulkopuolella ja mitä on se muu puuha?
Entäpä kuinka paljon teette juttuja YHDESSÄ?
Ja jos sitten koira on pennusta saakka ollut sinulla, niin miten koiraa on piesty ja miksi?
Piekseminen ei ole kovin kannattava tapa saada tahtoaan läpi pidemmän päälle, eikä sillä ainakaan saada aikaan mitään positiivista.
Itse varmaan aloittaisin taas kaiken pisteestä nolla.
Myös liikunnan määrää mietin, että kuinka paljon kaiken kaikkiaan sitä on? Jäin siis miettimään miten paljon liikutte kodin ulkopuolella ja mitä on se muu puuha?
Entäpä kuinka paljon teette juttuja YHDESSÄ?
Ja jos sitten koira on pennusta saakka ollut sinulla, niin miten koiraa on piesty ja miksi?
Piekseminen ei ole kovin kannattava tapa saada tahtoaan läpi pidemmän päälle, eikä sillä ainakaan saada aikaan mitään positiivista.
Itse varmaan aloittaisin taas kaiken pisteestä nolla.
Lapset: Poika -08- ja Tyttö -09-
Tulilisko Buster 6v.
Samojedi pentu toiveissa.
Muistoissa: Kääpiöluppakorva vaarimme Sulo 9v
Onni löytyy saippuakuplista :)
http://candyflosscake.blogspot.fi/
Tulilisko Buster 6v.
_vili

[quote=jonzku] Koira pääsee mettälle ainakin viikonloppuisin ja nauttii siitä. Koira ei ole yksin minun vaan koko perheeni. Koira luottaa silti eniten minuun perheestäni, mutta ei tarpeeksi hyvin. Olen perheen toiseksi vanhin lapsi ja minulla ei ole kovin paljon määräysvaltaa. Ja koira on suurimmaksi osaksi isäni ja Koira ei luota isääni pätkän vertaa sillä hän on sitä hiukan piessyt. Koira käy lenkillä kerran tai kaksi päivässä (noin 5 km). En pelkää koiraa juuri lainkaan, mutta enimmäkseen se ärsyttää kun ei tottele. Olen opettanut sille käskyn "alas". mutta aina se ei vain tottele. Ja koira on ollut meillä pennusta saakka. Kun koira tuli meille en tietänyt paljon mitään koirista ja pentuna sitä vain lellittiin. Olen aatellut kouluttaa sen Tuire Kaimion kirjan mukaan.
_vili

DobberGirl kirjoitti:
"Koiraa on piesty hiukan" Kuka ja miksi? Jos on niin arka että pelkää omaa koiraansa, Koira käyttää pelon häikäilemättömästi hyödykseen ja nousee johtoon laumassa..
Minä en ole koiraa pioessyt vaan isäni joka haluaa täydellistä kunnioitusta. En pelkää koiraa. Vaan koira saattaa pelätän minua sillä se saattaa luulla että minäkin peksen sitä kerranko isänikin pieksee.
jonzku

Koko perheen pitäisi kouluttaa koiraa samalla tavalla, koiraa pieksemällä ette pääse pitkälle. Pitkää pinnaa, hellyyttä ja kuria, siinä ne avainsanat.
Tuire Kaimion kirja kannattaa ehdottomasti lukea, kunhan muistat, että jokainen koira on yksilö.
Koiran pitäisi saada enemmän liikuntaa ja juosta vapaana vaikka koirapuistossa, mikäli luoksetulo ei ole kunnossa, olettaisin että ei ole.
Tiesithän, että koira aistii kun ärsyynnyt, joka vain pahentaa asiaa. Rauhallisuus joka tilanteessa. Se ei ole helppoa todellakaan, kokemuksen rintaäänellä voin sanoa, että suuttuminen ei auta asiaa yhtään. Itse olen saanut kantapään kautta oppia, että kun olen rauhallinen niin asiat toimii paljon paremmin.
Mitä muuta koiran kanssa tehdään kuin nuo lenkkeilyt? Beagle on todella aktiivinen rotu, joka tarvitsee paljon aktivointia. Tätä ei ilmeisesti ole otettu huomioon, kun koira on hankittu.
Tuire Kaimion kirja kannattaa ehdottomasti lukea, kunhan muistat, että jokainen koira on yksilö.
Koiran pitäisi saada enemmän liikuntaa ja juosta vapaana vaikka koirapuistossa, mikäli luoksetulo ei ole kunnossa, olettaisin että ei ole.
Tiesithän, että koira aistii kun ärsyynnyt, joka vain pahentaa asiaa. Rauhallisuus joka tilanteessa. Se ei ole helppoa todellakaan, kokemuksen rintaäänellä voin sanoa, että suuttuminen ei auta asiaa yhtään. Itse olen saanut kantapään kautta oppia, että kun olen rauhallinen niin asiat toimii paljon paremmin.
Mitä muuta koiran kanssa tehdään kuin nuo lenkkeilyt? Beagle on todella aktiivinen rotu, joka tarvitsee paljon aktivointia. Tätä ei ilmeisesti ole otettu huomioon, kun koira on hankittu.
_vili

JenC

Viestimäärä: 645
^Miten usein pääsee jänismetsälle?
Aktiivinen rotu tarvitsee aivojumppaa muulloinkin, kuin metsälle päästessään, ellei sitten useammin viikossa sinne pääse ja vaihtelevuus näissä aktiviteeteissa olisi varmaan myös koirallekkin mieluisaa.
Jonzkukin taisi viitata tähän suuntaan viestissään?
Aktiivinen rotu tarvitsee aivojumppaa muulloinkin, kuin metsälle päästessään, ellei sitten useammin viikossa sinne pääse ja vaihtelevuus näissä aktiviteeteissa olisi varmaan myös koirallekkin mieluisaa.
Jonzkukin taisi viitata tähän suuntaan viestissään?
Lapset: Poika -08- ja Tyttö -09-
Tulilisko Buster 6v.
Tulilisko Buster 6v.
jonzku

JenC: Jep, sitähän tarkotin. Sisälläkin olisi hyvä tehdä koiran kanssa jotain. En tarkoita riehutusta vaan ihan kotitokoilua, namien piilotusta ym.. Koiran kanssa yhdessä tekeminen kun parantaa suhdetta ihan hirveesti.
Tekisin noita juttuja edes vähän metsäpuuhien rinnalla.
Tekisin noita juttuja edes vähän metsäpuuhien rinnalla.
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7367 |
Viestejä yhteensä | 548695 |
Uudet käyttäjät tänään | 1 |
Viestiketjuja aloitettu tänään | 5 |
Viestejä kirjoitettu tänään | 6 |
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkki | Sipulu |
Peukkuja ylös | 266248 |
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.04.2025 klo 09:00) |