Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 05.06.2010 klo 19:15

Miten vauhtia maahan menoon?

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Lauantaina, 05.06.2010 klo 19:15  
+
0
Tai miksei johonkin muuhunkin toimintoon, mutta siis..

Kotoa löytyy siis 7v huskynarttu, jonka kanssa on nyt "veteraani-iällä" aloitettu perusarkitottistelu. Tällä hetkellä koira osaa mennä maahan, välillä riittää pienempi käsiohjaus ja välillä pitää auttaa käden kanssa enemmänkin (enkä nyt tarkoita selän päältä painamista tms). Maahan meno on vaan ko. koiralle tyypillisen hyyyyyyvin rauhallinen, toisaalta kuitenkin innokas palkkion perään.

Kysymys kuuluukin (vaikka se otsikossakin jo tuli) että miten tuohon saisi lisää vauhtia? Tokihan tuo nyt pitää muutenkin saada varmemmaksi ja jätettyä tuo kädellä ohjaus pois, mutta asiaa miettiessäni en keksinyt miten lähteä liikenteeseen asian tiimoilta.

Jos tekeydyn itse innookkaammaksi tms. niin koira alkaa vaan katsomaan hiukan siihen malliin, että nyt se sekos. Hiukan apua olen huomannut olevan sillä, että ympärillä pyörii useampi koira hinkumassa samaa namia, mutta mahtaisiko olla jotain muuta vinkkiä?

Ei sillä, että tässä nyt mihinkään kisoihin tms. ollaan tähtäämässä, mutta kuitenkin.

Ja jos tämä jonkun mielestä sopii jonkin jo valmiin otsikon alle, niin vinkkiä vaan, omasta mielestäni sopivaa en löytänyt joten aloitin oman.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Lauantaina, 05.06.2010 klo 20:20  
+
0
Jossain ketjussa tästä olikin jo puhetta, mutta en itsekään löytänyt sitä. Oiskohan ollu vanhan palstan puolella.... :)

Jotkut tekevät niin, että palkkaavat vain niistä nopeista suorituksista. Näin ollen vahvistetaan vain sitä nopeaa toimintaa. Hitaat maahanmenot jätetään huomiotta ja vain nopeista tulee nannaa.

Meillä oon tehny penskalle vauhtia sekä maahanmenoon, että istumiseen sillä että teen treenejä, joissa käskytän niitä peräkkäin jatkuvasti vaihtuvalla tahdilla.
Ensin 'istu' -tauko- 'maahan' -tauko- 'istu' -tauko- 'maahan' -tauko- (ja kokoajan siis olettaen, että osan 'tauko' aikana koira toteuttaa käsketyn liikkeen) sit sitä vähän lyhyemmillä tauoilla ja lopulta jätän tauot pois 'istu''maahan''istu''maahan''istu''maahan jne. jolloin koira vaihtaa asentoaan jatkuvalla syötöllä. Ja tästä taas vaihdellen taukoihin ja taas vauhditetaan ilman taukoja.
Mutta tässä saa olla sitten tarkkana, että välillä tehdään myös pysyviä liikkeitä, ja muutenkin liikkeiden kestoa ja toistojen määrää vaihdellaan, että koira oppii erottamaan liikkeet erillisiksi ja malttaa odottaa sitä seuraavaa käskyä, eikä ponnaa makuulta välittömästi istumaan olettaen, että 'tätähän sinä kohta pyydät'.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 15:11  
+
0
Mä oon saanu vauhtia maahanmenoon siten, että leikin tiimellyksessä välillä pyydän koiraa maahan ja palkkaan lelulla. Toinen tapa on se, että palkkaa koiraa maahanmenon jälkeen heittämällä namin kauemmas, niin että koira saa sen hakea. Nämä kikat toimii ainaskin meillä, mutta ei välttämättä kaikilla, riippuu ihan siitä, mistä mikäkin koira innostuu.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 17:40  
+
0
^kuulosti hyvältä vinkiltä, täytyypä itsekin kokeilla. Mutta siis pointti sama kun itsellä, eli kun saa tekemiseen viettiä, saa siihen myös vauhtia :)

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 20:25  
+
0
Meillä vauhtia maahanmenoon niin, että jos ei samantien käskystä totellut (eli siis n. kahden sekunnin sisään) niin odotin että oli mennyt maahan, käskin ylös ja kokeiltiin uudestaan. Eli ei mitään palkkaa hitaammista suorituksista. Mutta tämän harjotteleminen kyllä edellyttää että koira menee edes joskus nopeasti, elikkä jos tuo sun vanhus ei yksinkertasesti ikinä onnistu laskeutumaan nopeasti, en suosittelisi, koska nopeesti yhdistää että maahan > omistaja ei ole tyytyväinen > ei palkkaa ja rupeaa ihmettelemään että tekee oikean jutun muttei saa palkkaa.

Muuta en kokemuksesta osaa neuvoa.
no you don't know what it's like
welcome to my life

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 20:42  
+
0
Valtavan hyviä ideoita, taas näkee miten sinänsä yksinkertaset ideat ei vaan tuu mieleen. ^^'

Mutta tuo leikki- ja leluidea saadaan unohtaa, tuo kun ei pahemmin innostu. Mutta kunhan nyt saadaan hiukan treenattua vielä itse maahan menoa, niin tuota istu-maahan-istu-taktiikkaa ja namin heittoa kauemmas kokeillaan varmasti. Mikäli jossain vaiheessa alkaa tuleen nopeampia niin sitten karsitaan. (:

Kondo

Kondo
Viestimäärä: 363

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 21:35  
+
0
Jos ei lelut toimi palkkana, voisit myös kokeilla sellaista, että juokset itse takaperin ja käsket samalla koiraa maahan. Koiran olisi tarkoitus juosta siinä mukana. Aluksi voit näyttää palkkaa kädestä, sitten lähteä juoksemaan takaperin ja vaihdella suuntaakin välillä.
Tällöin se on koiralle kuin uusi leikki, joka sitten harjoittaa samalla sitä maahanmenon nopeutta!
WeCoCaN
WeCoCaU

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 22:25  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Mä oon saanu vauhtia maahanmenoon siten, että leikin tiimellyksessä välillä pyydän koiraa maahan ja palkkaan lelulla. Toinen tapa on se, että palkkaa koiraa maahanmenon jälkeen heittämällä namin kauemmas, niin että koira saa sen hakea. Nämä kikat toimii ainaskin meillä, mutta ei välttämättä kaikilla, riippuu ihan siitä, mistä mikäkin koira innostuu.


Meillä myös tokossa neuvottiin, että vauhtia ja intoa maahanmenoon saa juuri sillä että leikittää koiraa lelulla ja yhtäkkiä laittaa lelun maahan sanoen samalla maahan-käskyn. Tätä toistamalla koiralle tulee mielikuva siitä, että maahanmeno on kivaa kun sitä harjoitellaan leikin ohessa ja se saa sen tekemään liikkeen nopeammin.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

lumottu

lumottu
Viestimäärä: 3

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Maanantaina, 14.06.2010 klo 13:23  
+
0
Luin kirjan nimeltä "Tottelevainen koira" ja siinä neuvottiin, ettei koiralle saa ainakaan suuttua jos se ei suostu menemään nopeasti maahan, koska silloin se vain hidastaa liikkeitään entistä enemmän, koska ei halua ärsyttää omistajaansa.

Itse huomasin tehneeni tämän virheen. En tarkoita, että olisin raivonnut koiralle tai kiskonut sen niskavilloista väkisin alas, mutta turhauduin kyllä kun koira ei mennyt tarpeeksi nopeasti maahan ja ilmeisesti se näkyi ilmeestäni ja eleistäni, koska Miksu ei uskaltanut liikkua enää ollenkaan...

Tämä auttoi ainakin vähän meillä ja osaan nykyään rauhoittaa itseni, jos koira ei tottele tarpeeksi nopeasti.

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Maanantaina, 14.06.2010 klo 13:30  
+
0
Täällä on tullut tosi hyviä vinkkejä ja osaa olen ehtinyt jo kokeilemaankin. Fakta vaan on se, että jostain syystä koko maahanmeno on jostain syystä mennyt ns. taakse päin. -.-' Tiedä sitten onko kyseessä koiran kiukuttelua alkavan juoksun kunniaksi vai jotain muuta, mutta katsellaan.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: MITEN VAUHTIA MAAHAN MENOON? - Maanantaina, 14.06.2010 klo 17:53  
+
0
Itse lähtisin liikkeelle siitä, että ennen kuin aletaan miettiä nopeutta, niin maahanmenon pitäis olla muutoin sujuvaa, eli että koira menee mielellään ja ilman extra apuja maahan pelkästä käskystä. Jos koira on vielä epävarma koko käskyn suorittamisesta, ei siltä minun mielestäni voida odottaa myöskään kovin suurta vauhtia asian suhteen.

Millaista käsiapua tarkoitat?

Usein vauhtia tulee ihan itsestään lisää ainakin jonkin verran siinä vaiheessa kun itse liike alkaa olla sujuva eikä koiran tarvitse välillä miettiä että mikäs tämä juttu olikaan. Jos koira on edelleen hyvin hidas, vaikka liike on muuten sujuva, niin kiinnittäisin ensimmäisenä huomiota palkan laatuun eli niihin liikkeisiin, joista halutaan saada nopeita ja sähäköitä, niin koira palkattaisiin mahdollisimman innostavalla ja vauhdikkaalla palkalla. Jos tämäkään ei vielä riitä, niin sitten vasta alkaisin karsimaan pois niitä kaikkein hitaimpia maahanmenoja. Mutta summa summarum: ensin kuntoon liikkeen sujuvuus ja motivaatio ennen kuin aletaan tekemään hienosäätöjä eli kiinnittämään huomiota esim. nopeuteen.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545680
Uudet käyttäjät tänään7
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 23:15)