Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 24.05.2010 klo 21:05

Motivointi/palkkaus

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 24.05.2010 klo 21:05  
+
0
En vastaavaa keskustelua löytänyt, mut suapi poistaa jos on turha. Aattelin siis jos täällä keskusteltais yleisesti motivoinnista eli mikä keino toimii sun koiran/koirien kohdalla parhaiten? Jos muutkin siis löytäis täältä uusia tapoja motivoida koiraansa. :aurinko:

Meillä palkataan pääsääntöisesti ruoalla. Ihan omat nappulat on arjessa käytössä, treeneissä hirvenlihaa/maksaa yms. harvinaisempaa herkkua. Paikallaolo harjotuksissa käytän ruoan etsintää palkkana. Eli koira esim. istumaan, nakkelen ruokaa etsittäväksi ja vapautan koiran. Muita tyylejä mitä käytän on myös kopit. Suomeksi sanottuna koira saa palkaksi napata ruoan ilmasta kiinni.

Lelupalkkaukseen kaipasin vinkkejä. Ongelma on se, et jos siis esim. leikin koiran kanssa ja pyydän istumaan niin toteutus tapahtuu pitkällä viiveellä. Ikäänkuin se ei pitäis sitä leikkimistä palkkana, vaan hölmönä ihmettelee tovin ja tottelee ku emäntä käski. Miten leikki/lelu palkkausta kannattaa lähteä rakentamaan tai yleensäkki kehittämään?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.05.2010 klo 21:20)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 24.05.2010 klo 21:25  
+
0
Meillä toimii tasan ja vain lelut. Ruokapalkan tuo saattaa ottaa suuhun, mutta sylkee samontein pois. Eli ei kelpaa.

Lelupalkka tulee tolle junnulle varmaan ihan taisteluvietin kautta. Se rakastaa vetoleikkejä, joten patukka on meillä ykkönen. Ja tietysti pallo. Mut musta tuntuu että pallo on joka koiralle helppo palkka. Sen perässä on kiva viilettää ;)

Maapalkka on meille uusi oivallus ja toimii kuin häkä. Eli koira vietitetään leluun, esim. pikkuhetki vetoleikkiä patukalla, pallon pomputtelua tms. Sit lelu jätetään maahan, koira perusasentoon. Kun pyydetty toiminto on suoritettu, koiralle 'vapaa' ja se palkkaa itsensä sillä maassa olevalla lelulla.

Lelupalkkaan koiraa voi opettaa just nimenomaan sen viettejä hyväksikäyttävällä leikkimisellä :)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 24.05.2010 klo 21:57  
+
0
kadi, selitätkö miten saat tarkkuutta palkkaamalla vain patukalla? Itse en saisi sitä tarkkuutta mitä nameilla ja naksuttimella saan. Tai ylipäätään miten opetat uuden asian käyttämällä vain lelupalkkaa? Jaa salaisuutesi meille :D

Meillä menee pääsääntöisesti oma ruoka motivaationa. Rezille kiitos tästä, meillä ei ruokita enää aamuin illoin kupista, vaan sen eteen tehdään töitä. Motivaatio on parantunut 70% siitä mitä se oli!

Patukkaakin käytetään treenissä, jos motivaatio näyttää hiipuvan niin nostan viettiä sillä. Sillä en saa tarkkuutta tosiaan liikkeisiin mutta koiran innostus korvaa senkin. Myös joskus treenin alussa nostan vietit kattoon ja loppu ruokapalkalla.

Joskus pitää käyttää mielikuvitusta, pelkässä leikissä palkkaus tulee siitä että koira saa lelun, kerran keksin käyttää muovipulloa mitä Mindi rakastaa, kepit luonnosta pitää keskittymisen minussa kun pitää ohittaa koirakko. Lista on rajaton. :)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 24.05.2010 klo 22:08  
+
0
Minkä tyyppistä patukkaa te ootte käyttäny? Ostin nimittäin semmosen "nahkaisen" aika ohuen taskupatukan josta tuo epeli ei kiinnostu sitten pätkääkään. Ilmeisesti se ei tunnu suussa kivalta tai jotain, koska harvemmin ottaa siitä edes otetta. Lunalla toimii ehkä parhaiten erilaiset saalisviettiä sisältävät leikit (juoksee innoissaan kyllä pallon perään, mut palauttaminen on siitä tylsää :nauru:), mut kyllä se myös nauttii kunnon taisteluleikeistä. Se vaan syttyy noihin leikkeihin huomattavasti heikommin kuin ruokaan. Mietinki et pitäsköhän tehdä/ostaa joku vieheen tyyppinen lelu mitä se sais jahdata ja sit kurittaa kunnolla..
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 24.05.2010 klo 22:18  
+
0
Tämän tyyppinen meillä on. Paitsi mokkanahkainen, Mindi saa ainakin hyvin siitä kiinni, eikä pysyis mulla kädessä ellei olis remmiä :D

Kaupassa mistä hain oli myös juuri leveitä nahkaisia läpysköitä, kuin saaliin nahkaa, hirveästi löytyy erilaisia jos jaksaa etsiä :)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 24.05.2010 klo 22:35  
+
0
Mä palkkaan pääasiassa ruoalla ja leluilla, jos treenataan jotain. Lenkillä koira palkkaantuu kaikista parhaiten sillä, että se saa mennä haistelemaan jotain ihanaa hajua, joten käytän tätä paljon hyväkseni, esim. pyydän koiraa odottamaan, istumaan, tms. ja palkaksi saa mennä haistelemaan. Samoin, jos koira kovasti vetää jollekin hajulle, niin kauan käännytään poispäin, kunnes kävelee löysällä hihnalla, ja sitten "palkaksi" hyvästä hihnakäytöksestä saa mennä sen hajun luokse :nauru: Ihan perusjuttua kyllä, että vetämällä ei pääse eteenpäin, mutta ei tää vedäkään muualle kun hajujen luokse.

Leluista ainoat, jotka käy palkkaukseen, ovat vetolelut. Pallot olisivat ihan superpalkka, mutta Tomo ei tuo niitä takaisin, vaan lähtee huitelemaan pallo suussaan, eikä sitten halua enää tulla takaisin, kun sitten se joutuisi luovuttamaan sen pallon mulle :nauru: Vetoleikit toimivat kuitenkin tosi hyvin nekin, ei ole väliä onko patukka vai joku naru, kunhan siitä saa vetää ja taistella. Tarkkuus, innokkuus ja nopeus on ihan eri luokkaa leluilla, kun nameilla. Nameilla tekeminen on hidasta, eikä ollenkaan niin innokasta. Lelupalkkauksessa Tomo ei ikinä saa voittaa, koska se toimii jotenkin motivaationtappajana ja sen jälkeen Tomo lähtee taas livohkaan lelun kanssa :mietiskel:

Ja mäkin olen siirtynyt tohon, että kaikki ruoka tulee ulkona ja koulutuksen yhteydessä. Siinä on puolensa, koiran motivaatio on kasvanut, ja tulee joka päivä tehtyä jotain, että koira saa sen ruokansa. Kuitenkin lenkillä tulee niin kovin vähän koiria vastaan, että väkisinkin joutuu sit tekemällä tekemään kaikkia tottelevaisuusjuttuja myös sisällä, että koira saa tarpeeksi ruokaa :nauru: Myöskin raa'an lihan kuljettaminen on jokseenkin epäkätevää, jos jollain on vinkkejä sen helppoon kuljettamiseen ja käsittelyyn lenkillä, niitä otetaan vastaan. Mielelläni en käsittelisi raakaa lihaa kuitenkaan paljain käsin! Nyt olen käyttänyt pieniä pakasterasioita, mutta ne vievät kauheasti tilaa. :mietiskel:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Maanantaina, 24.05.2010 klo 22:51  
+
0
Mä palkkaan pääasiassa ruoalla ja leluilla, jos treenataan jotain. Lenkillä koira palkkaantuu kaikista parhaiten sillä, että se saa mennä haistelemaan jotain ihanaa hajua, joten käytän tätä paljon hyväkseni, esim. pyydän koiraa odottamaan, istumaan, tms. ja palkaksi saa mennä haistelemaan. Samoin, jos koira kovasti vetää jollekin hajulle, niin kauan käännytään poispäin, kunnes kävelee löysällä hihnalla, ja sitten "palkaksi" hyvästä hihnakäytöksestä saa mennä sen hajun luokse :nauru: Ihan perusjuttua kyllä, että vetämällä ei pääse eteenpäin, mutta ei tää vedäkään muualle kun hajujen luokse.

Leluista ainoat, jotka käy palkkaukseen, ovat vetolelut. Pallot olisivat ihan superpalkka, mutta Tomo ei tuo niitä takaisin, vaan lähtee huitelemaan pallo suussaan, eikä sitten halua enää tulla takaisin, kun sitten se joutuisi luovuttamaan sen pallon mulle :nauru: Vetoleikit toimivat kuitenkin tosi hyvin nekin, ei ole väliä onko patukka vai joku naru, kunhan siitä saa vetää ja taistella. Tarkkuus, innokkuus ja nopeus on ihan eri luokkaa leluilla, kun nameilla. Nameilla tekeminen on hidasta, eikä ollenkaan niin innokasta. Lelupalkkauksessa Tomo ei ikinä saa voittaa, koska se toimii jotenkin motivaationtappajana ja sen jälkeen Tomo lähtee taas livohkaan lelun kanssa :mietiskel:

Ja mäkin olen siirtynyt tohon, että kaikki ruoka tulee ulkona ja koulutuksen yhteydessä. Siinä on puolensa, koiran motivaatio on kasvanut, ja tulee joka päivä tehtyä jotain, että koira saa sen ruokansa. Kuitenkin lenkillä tulee niin kovin vähän koiria vastaan, että väkisinkin joutuu sit tekemällä tekemään kaikkia tottelevaisuusjuttuja myös
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 10:13  
+
0

myrkku kirjoitti:

Meillä menee pääsääntöisesti oma ruoka motivaationa. Rezille kiitos tästä, meillä ei ruokita enää aamuin illoin kupista, vaan sen eteen tehdään töitä. Motivaatio on parantunut 70% siitä mitä se oli!



Mukavaa, että minun höpinöistä on ollut apua. Tuli hyvä mieli!

Meillä nuorempaa motivoi ehdottomasti parhaiten sen oma ruoka. Lelupalkkaan siirrytään varmaan n. vuotiaana pikkuhiljaa tiettyjen liikeiden osalta, mutta ehdottomasti käytän myös ruokaa koulutuksessa hamaan loppuun saakka. Leluista kaikennäköiset rätit ja köydet (oma hihna..) on parhautta ja kovasti ollaan saalisleikin saloja koitettu opetella. Koira tarjoaa nyt lelua mulle myös ulkona jos oma ote irtoaa, eikä lähde huitelemaan sen kanssa pitkin kenttää kuten varmaan ilman asiantuntevaa koutsia olis käynyt. :nauru: Pallon luovutusta ollaan opeteltu nyt ihan ruuan kannsa, mutta tuon motivaatio ruokaan on niin suuri, että siinä meinaa kyllä pallo tyystin unohtua..
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

nevermind

nevermind
Viestimäärä: 498

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 10:47  
+
0
Mä käytän lenkillä tota samaa taktiikkaa kuin Kinoko. Eli jos joku oikein ihana haju leijuu nenuun ja tuo alkaa innoissaan vetään sitä kohti niin pakki päälle ja koiran pitää "kysyä lupa" kontaktia hakemalla, että saa mennä sinne hajun luo.
Kun opetellaan jotain uutta juttua niin namipalkkaus on ehdoton. Sillon saan ajotettua sen palkan niin paljon paremmin. Sitten kun liike on jo vähän tuttu niin oon käyttäny vaihtelevasti lelua ja namia. Meillä koulutusleluna toimii tuommonen porukoiden Oonalle ostama ja meille vahingossa kulkeutunut vetolelu, jossa on lenkki, pallo ja tupsu. :nauru: vaikee kuvailla jotain tollasta lelua. Mutta totesin tuon hyväksi kun Oona siitä innostuu ja nyt siitä on sitten tullu pelkkä koulutuslelu. Luoksetuloon paikalla istumisesta on ainakin tullu tempoa lisää. :cool: koiruus innoissaan juoksee eteen ja länttää pepun maahan vauhdilla.
Hmm mäkin voisin koittaa tuota että ruuan eteen täytyy tehdä töitä. Tosin on meillä nytkin että ennenkun kuppi menee maahan niin pitää kerrasta tulla luo, istua ja ottaa hetkeks aikaa kontakti. :hymy:
Bokseri Oona 25.11.2009

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 10:55  
+
0
Mä kyl palkkaan aika hyvin nameilla kun koen ett lelulla palkkaaminen on hankalaa.. Esim pallolla tolle pallohullulle niin koko loppu matkasta/lenkistä esim ei tulis mitää ku se haluas vaan sen pallon. Meillä toimii kyl namit tosi hyvin.. :)
Agilityssa mulla on leluja mukana ett voin vuoroa odotellessa leikkiä koiran kanssa mut kyl mää sit kun meidän vuodo niin palkkaan nameilla. Yleensä mulla on just jotai extra herkkua ettei mitää kuivia nappuloita, viimekskin mä paistoin maustamattomia kanansuikaleita, mieletöntä herkkua koiren mielestä..
Kotona lenkillä mulla on yleensä jotain kuivaa namia taskussa ettei tasku limotu ihan täysin.. :)
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 11:04  
+
0
Voi dämn mä oon kateellinen ku te ootte jo löytäny sen huippu leikin/lelun. No, onneksi tuo ruoka toimii hyvin siihen asti et saan lelupalkkauksen kuntoon.

Myrkku: Tuo sun linkittämä lelu taitaa olla aikastalailla sama mikä meillä on. Mut tuolla sivulla esitetyn leikin kaltaisia vinkkejä siis lähinnä kaipaan. Eli miten te teette siitä leikistä/lelusta huippu-mahtava-ihanan? Se ei tietenkään saa aina olla saatavilla eikä sillä leikitä koko aikaa, mut muita konkreettisiä vinkkejä saa laittaa kehiin.

Talvella meillä leikittiin lenkillä paljon mun hanskalla. Ryökäle on sen verran röyhkeä et se välillä varasti sen mun kädestä :nauru: Kepit toimii kesäisin lenkin yhteydessä hyvin, mut niidenkään ihanuus ei kestä suurta häiriötä. Meillä käytetään myös tuota Kinokon ja nevermindin hajulla palkkaamista. Hajulle siis pääsee ku lopettaa vetämisen ja ottaa kontaktin.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 11:06  
+
0

myrkku kirjoitti:

kadi, selitätkö miten saat tarkkuutta palkkaamalla vain patukalla? Itse en saisi sitä tarkkuutta mitä nameilla ja naksuttimella saan. Tai ylipäätään miten opetat uuden asian käyttämällä vain lelupalkkaa? Jaa salaisuutesi meille :D



Käytän myös jonkin verran lelupalkkaa. Olen opettanut vetoleikin yhteyteen äänimerkin samalla periaattella kuin naksuttimessa. Eli leikin koiran kanssa vetoleikkiä ja samaan aikaan teen äänimerkkiä, jollon leikki ja ääni yhdistyy. Sitten käytän koulutuksessa äänimerkkiä naksuttimen tapaan ja palkkaan lelulla. Meillä on itseasiassa namipalkassakin naksuttimen sijasta käytössä äänimerkki (sihinä), niin ei tarvitse huolehtia onko naksutin mukana vai ei :)
tarupi Hippu (9/2009)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 11:32  
+
0
^^ No nuo oli jo tärkeimmät asiat eli tiety(i)llä lelu(i)lla leikitään vain ja ainoastaan sinun kanssa sillon ku sinä haluat. Leikki myös loppuu sinun toimesta, ei koiran. Saalisleikiä tulisi harjoitella jo ihan pikkupennusta lähtien kaikissa maailman paikoissa mitä vaan päähän pälkähtää, jotta tulevaisuudessa koira pystyy keskittymään ohjaajan kanssa leikkimiseen riippumasta siitä missä ollaan ja mitä ympärillä tapahtuu.

Saalisleikki on oikeaoppisesti toteutettuna ihan pirun monimutkaista, ja myönnän etten kohta vuoden 'opiskelleena' vieläkään ihan täysin ymmärrä kaikkea. Tässä nyt kuitenkin joku pikainen sepustus, millä nykyään heittäessäni lelun koira sinkoaa perään ja tuo sen mulle retuutettavaksi. :hymy: Itse en ole hommaa keksinyt tai yksin harjoitellut, vaan kiitos menee ihan jollekin muulle..

Eli tärkeintä on, että leikkiminen on koiran ja ihmisen yhteinen juttu. Lelua ei siis revitä hurjasti hetsaten ja karjuen voimalla koiran suusta, sillä turha varmaan mainita, että se tuntuu varsinkin pennun suussa kävältä. Koiraa ei myöskään roiketella ja riepotella lelussa roikkuen. Koiran tulee tarjota lelua ihmiselle, ei pyrkiä ihmisestä poispäin hurjasti repien, joten tämänkään takia ei ryvitä sitä lelua, vaan myötäillään koiran liikkeitä. Pinsettiote on alkuun hyvä. Jos oma ote lelusta irtoaa, otetaan muutama rreipas askel poispäin, jolloin koira todennäköisesti tuo lelun lähemmäs ja leikki voi jatkua.

Jos koira jää jossain vaiheessa yksin mutustelemaan 'saalistaan', leikki loppuu heti. Leikki lopetetaan muuten rauhoittumisella eli saalis ja ihminen lakkaa liikkumasta ja koira irrottaa otteensa. Nameja ei mun mielestä kannata käyttää, jotta itse saalisleikki ei koe inflaatiota. Koira kannattaa pitää alkuun liinassa, ettei tapahdu mitään kämmejä (esim. koira lähtee karkuun lelu suussa). Leikki myös aloitetaan ihan lattiatasolla matkien ns. oikean saaliin liikkeitä. Pikkuhiljaa voi sitten nousta ylöspäin.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 25.05.2010 klo 11:33)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 11:46  
+
0
^Kiitos! Hyviä vinkkejä tuli ja sain ajattelun aihetta. Joitaki sun mainitsemia virheitä on tullu tehtyä (mm. koira nousee kahdelle jalalle ku omistajan tollo leikkii liian innoissaan :nolo:), mut onneksi oon jotain myös oikein tehny. Harjoittelemaan siis. :aurinko: Mikä muuten on pinsettiote? :nolo:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 11:55  
+
0
^ Ei sen tarvi olla pinsetti (peukun ja etusormen väliin lelu), mutta niin kevyt ote ettei tule revittyä yhtään. Tottakai myöhemmin ku saalisleikin perusidea on hanskassa noustaan ylös, voidaan hetsata ja repiä hallitusti. Kuitenkin jos näin tehdään ilman ns. pohjaa, koira voi paineistua ohjaajan riehumisesta ja sen suussakin mahdollisesti tuntuu inhalta jos liikaa riepotellaan -> ote ei ole koko suun ote ja koira irrottaa lelusta herkästi.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 13:26  
+
0
Jaahas, minäkin olen sitten tehnyt lähes kaikki mahdolliset virheet saalisleikissä. :shifty:

Aloitettiin suoraan sillä että näytin patukkaa, vähän härnäsin sillä että mielenkiinto siihen syttyisi-> annoin käskyn istu ja sitten annoin ottaa kiinni ja vetää (pidin vain lenkistä kiinni, hieman vedellen itseäni kohti välillä).
Me nyt harjoitellaan vielä koko ajan hihnassa muutenkin (kenttä on sellaisessa paikassa että tiet on ihan vieressä + todella yleinen paikka) niin ei edes voi tapahtua sitä että koira lähtisi omille teillensä patukan kanssa, mutta jos minä annan sen sille se selkeästikään ei tuo sitä minulle, vaikka irrottaa heti kun sanon.
Pito suulla on kuitenkin ihan mahtava jos se kunnon otteen saa. Joten en uskoisi että siinä puolessa on hirveämmin vikaa.

Pitääpä lähteä hieman alusta päin Rezin vinkeillä! (Mitä me tietämättömämmät tekisimmekään ilman sinua:kumarrus:)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 13:48  
+
0
^Mä oon nyt viime aikoina älynny tehdä sitä, et lähden hipsimään karkuun jos Luna ei palauta lelua. Myös se on alkanu helpottaa sitä palautusta, et en heti koske siihen leluun ku se tuo sen mun luo vaan kehun ja rapsuttelen ensin. Nyt se ihan pukkii ja tökkii sillä lelulla mua tyyliin : "Ota nyt niin leikitään!" Et ilmeisesti tämä tumpelo osaa kuitenki jotain oikeinki tehdä :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 13:54  
+
0

myrkku kirjoitti:

Jaahas, minäkin olen sitten tehnyt lähes kaikki mahdolliset virheet saalisleikissä. :shifty:



Juu, minäkin :shifty: Mutta koira toimii silti, niin onko sillä niin väliä, vaikkea olisikaan tehnyt sitä "oikein" :mietiskel:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 15:01  
+
0
^ Riippuu ihan siitä miten tahtoo koiran leikkiessä toimivan. Esim. itse tahdon leikistä ihan tietynlaisen: koira tarjoaa lelua minulle ja jos heitän lelun, se palauttaa sen _heti. Saalisleikki ei siis ole yhtä kuin lelusta taisteleminen, eikä koirassa tulisi missään vaiheessa herätä puolustusvietti.

myrkku: Muistathan "aloittaa" leikkimisen harjoittelun mahd häiriöttömässä paikassa (koti on alkuun hyvä). Koira saattaa nimittäin hämmentyä, kun lelusta ei tarvitsekaan enää tapella ihmisen kanssa ennen ku hoksaa homman ytimen.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: MOTIVOINTI/PALKKAUS - Tiistaina, 25.05.2010 klo 15:10  
+
0

Rez kirjoitti:

^ Riippuu ihan siitä miten tahtoo koiran leikkiessä toimivan. Esim. itse tahdon leikistä ihan tietynlaisen: koira tarjoaa lelua minulle ja jos heitän lelun, se palauttaa sen _heti. Saalisleikki ei siis ole yhtä kuin lelusta taisteleminen, eikä koirassa tulisi missään vaiheessa herätä puolustusvietti.

myrkku: Muistathan "aloittaa" leikkimisen harjoittelun mahd häiriöttömässä paikassa (koti on alkuun hyvä). Koira saattaa nimittäin hämmentyä, kun lelusta ei tarvitsekaan enää tapella ihmisen kanssa ennen ku hoksaa homman ytimen.



Miten tunnistaa puolustusvietin heräämisen koirassa saalisleikin yhteydessä?

Ja kyllä, me aloitetaan aina kaikki uusi kotioloista :)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28099
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 15:45)