Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.04.2010 klo 17:01

Pennun koulutus

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 28

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 09.06.2011 klo 23:36  
+
0
^Hyvin olit mun puolesta vastannut :hymy:

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 10.06.2011 klo 08:15  
+
0
Mua kiinnostaisi lelulla palkkaamisen periaatteet. Kuinka kauan pennun annetaan riehua lelun kanssa? Meillä käy palkaksi lempivinkulelu oikein hyvin, mutta usein pentu saa täyshepulit hetkeksi siitä. Ja taas välillä joku asia on niin kiinnostava ettei lelu / nami kiinnosta ollenkaan.
Mutta siis kuinka pentua kuuluisi palkata lelulla? Meillä alkaa poika jo vähän turhan pyöreä olemaan, kun saa niin paljon koulutusnameja :nolo:

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 10.06.2011 klo 11:09  
+
0
^Riippuu vähän mitä treenataan ja mikä on treenit tavoite. Yksittäissuorituksesta palkattaessa ei tietysti ole väliä, vaikka koiran antaisi leikkiä lelulla kauankin, mutta jos treenin tavoitteena on saada monta onnistunutta toistoa peräkkäin, niin silloin palkkaussessio kannattaa tietysti pitää melko lyhyenä ja intensiivisenä.
Pentua kannattaa opettaa leikkimään erilaisilla leluilla, jolloin samankin harjoituksen aikana voi käyttäää eri leluja tarpeen mukaan. Leikkimistä voi ja kannattaa opetella alkuu ihan omana juttunaan ja vasta kun leikki sujuu ja sen säännöt ovat pennulle selvät, niin ottaa se mukaan palkkiona.
Käytännössä harjoitus voisi mennä esim. seuraavasti:
pentu istahtaa, jolloin omistaja sanoo samalla hetkellä istu-käskyn (josta pentu pikkuhiljaa yhdistää sanan istumiseen)-> pentu palkitaan lyhyellä, intensiivivisellä vetoleikillä -> ryöstetään lelu pennulta tai pyydetään irroittamaan, jolloin irrotuksesta voi palkita namilla -> odotetaan että pentu istahtaa uudestaan jne. Tätä toistetaan esim. 5 kertaa ja viimeisen kerran päätteeksi pentu saa lelun "omakseen" eli kantaa sen autoon tai sisälle tms. Jos tiputtaa matkalle, niin sitten tiputtaa.
Namien kanssa kannattaa muistaa, että niiden määrä vähennetään tietenkin päivittäisestä ruoka-annoksesta. Ahneelle pennulle voi käyttää perusnameina ihan sen normaaleja kuivamuonnappuloita ja nirsommalle ja erikoistilanteissa sekaan voi laittaa esim. jauhelihasta+kananmunasta+vehnäjauhosta tehtyjä nameja, jolloin namit ovat periaatteessa pennun normaalia ruokavaliota. Itse tein käytännössä toisen koirani kanssa siten, että mittasin aamulla pennun päivän ruoka-annoksen ja siitä se sitten sai pitkin päivää palkkioksi milloin mistäkin nappulan tai pari. Jos annoksesta oli vielä illalla jotakin jäljellä, niin annoin loput kerralla palkkioksi kupista. Näin pentua sai ruokansa n. puolen vuoden ikään saakka ja nykyisinkin ruoka-annos tulee hyvin usein palkkiona esim. toko- haku- tai jälkitreeneistä.
Ympäristön asiat voidaan katsoa ns. "häiriöiksi", jolloin pentua opetetaan pikkuhiljaa toimimaan aina lähempänä jotakin tiettyä häiriötä tai vastaavasti muuten vain isommissa häiriöissä. Harjoittelu aloitetaan aina mahdollisimman häiriöttömässä paikassa, esim. sisällä kotona, sitten siirrytään omalle tyhjälle pihalle, sitten harjoitellaan paikassa jossa kauempana kulkee ihmisiä tai koiria ja siirrytään pikku hiljaa lähemmäs. Loppujen lopuksi koira pystyy keskittymään siltä pyydettyyn asiaan vaikka keskustan vilinässä tai muiden koirien juostessa vieressä agilitykentällä tai vaikkapa naapurin kissan juostessa vierestä. Tämä vaatii kuitenki, että vaatimustasoa on nostettu pikkuhiljaa siten, että pohjalle saadaan aina mahdollisimman paljon onnistuneita suorituksia.
Jos pentu ei tietyssä häiriössä malta vielä keskittyä yhdessä tekemiseen tai jonkin käskyn noudattamiseen, niin silloin sitten vaan on harjoiteltava lisää hieman pienemmissä häiriöissä ja taas jonkun ajan päästäkokeilla uudestaan.

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 10.06.2011 klo 11:35  
+
0
Joo, siis olen ns. laskenut koulutuspalkat ruokaan ja nappuloilla kotona sisällä koulutan, muuten saa sitten keitettyä maksaa / sydäntä ja sekaan heitän nappuloita, jotka sitten maustuu ko. ruualla ja maistuu siksi myös ulkona. Mutta ilmeisesti olen laskenut päivittäisen ruoka-annoksen väärin (olen antanut 80g nappulaa +100g lihaa +~10g jotain random herkkua), kun tuntuu ettei kupista annettavaksi jää enään mitään, kun ollaan harjoiteltu päivittäin. Tosin nappulakin on paljon energiaa sisältävä penturuoka. Mutta täytyy vähentää ruokaa ja olla sitten vaikka antamasta kupista ollenkaan. Kylkiluut kyllä tuntuu, kun tarpeeksi painelee :nolo: Tottunut ruokkimaan noita nirsoja kissoja..
Täytyypä alkaa ihan kokeilemaan noita leluvinkkejä, kiitos!
Irti-käskyä olenkin harjoitellut juuri niin, että saa namia kun päästää irti (lelu, sukka, mitä nyt suuhunsa saa) mutta ollaan tosi alkuvaiheessa vasta, eli sitä irti-käskyä ei vielä ulkona aleta harjoittelmaan, sitten vasta kun sisällä menee nappiin.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 10.06.2011 klo 13:28  
+
0
^Ei sitä ruokaa tarvitse antaa välttämättä lainkaan kupista, jos se kuluu päivän aikana muutenkin. Tarvittava ruuan määrä vaihtelee paljonkin eri yksilöiden välillä ja kuivaruokapussien kyljissä olevat määrät ovat useinmiten yläkanttiin. Esim. omista koiristani toinen on n. 40 cm/9,5 kg ja toinen n. 50 cm/14 kg, mutta molemmat saavat ruokaa suunnilleen saman verran (n. 4 dl). Pienemmän koiran hyötysuhde vain on huonompi :hymy: .
Jos kylkiluita joutuu etsimäällä etsimään, niin silloin pentu on hieman pulskassa kunnossa.

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: PENNUN KOULUTUS - Maanantaina, 13.06.2011 klo 14:44  
+
0
Noniin, nyt on jo vähän harjoiteltu tuota ja ihan kivasti menee. Ulkoilu on helpottanut huomattavasti lelulla palkkaamisen myötä - ei hauku muille kun saa leikkiä tai namia ohittaessa nätisti koiran / ihmisen / mitä vaan mitä alkaa ensin intensiivisesti tuijottamaan. Ei me ihan täydellisiä vielä olla, mutta ei oo kauheeta haukkumista ja vetämistä enään, jos itse vain olen tarkkana ja aloitan huomion pois viemisen ennen kuin pentu menettä korvansa. Kielto ei auttanut tähän asiaan.
Tosin ihan mielenkiinnosta tässä muutamina päivinä on todennut, että vihaisena ei saa yhtään mitään aikaiseksi ja kielloilla muutenkin aika vähän. Toki rajat ja säännöt luodaan, mutta pelkkä kieltäminen ei ainakaan meillä ole poistanut ongelmia. Maksimissaan kielto + palkkaus kielletyn asian lopettamisesta. Ja sitä mitä ei ole opetettu niin ei voi osatakkaan. Hauska huomata kaikki pikku asiatkin mitä pitää pennulle opettamaan. Kuten rappusten alastulossa on nyt melkein 2kk ja vihdoin osaa! Nyt on mennyt pari päivää ihan itse rappuja (hihna on aika tiukalla ettei pääse kaatumaan pahasti, kiviportaat ja 3.krs) kiipeää ylös! Nyt saa taas roskapussit mukaansa kun vie pentua ulos.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENNUN KOULUTUS - Maanantaina, 13.06.2011 klo 15:43  
+
0
^Positiivisella vahvistamisella vaikutat koiran haluun toimia kanssasi positiivisessa mielessä. Kieltoja ja rankaisuja käyttäessä itse kohde/tekeminen on koiran mielestä edelleen se palkitsevin juttu.

Ohittaessa kannattaa käyttää palkkiona mieluumina namia, sillä syöminen rauhoittaa koiraa ja päinvastoin leikkiminen taas kiihdyttää. Tämä siis, jos tavoitteenasi on toiset koirat rauhallisesti ohittava koira. Muissakin asioissa kannattaa huomioida palkan laatu opetettavan asian suhteen. Eli jos haluat koiran olevan mahdollisimman innoissaan kun se tekee haluttua juttua, niin silloin kannattaa käyttää mahdollisimman innostavaa ja kiihdyttävää palkkioita (esim. luoksetulo) ja vastaavasti jos haluat että koira olisi ko. asiaa tehdessään mahdollisimman rauhallinen, niin palkan ja palkkaustapahtuman tulisi olla taas rauhallinen (esim. paikallamakuu, ohitukset jne.). Näin siis pääsääntöisesti.

Rappusista kannattaa muistaa, että niiden kiipeäminen monta kertaa päivässä on pennulle varsin rankkaa ja etenkin kasvavat nivelet ovat kovilla, eli portaissa kiipeämistä kannattaa kyllä harjoitella hieman joka päivä, mutta pääsääntöisesti ainakin itse kantaisin koiran, jos kiivettävää on kerta noinkin paljon.

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: PENNUN KOULUTUS - Maanantaina, 13.06.2011 klo 16:07  
+
0
Totta, ehkäpä kannattaisi siis syöttää nameja ulkona enimmäkseen ainakin. Tuntuu että maalaisjärki oman koiran kanssa katoo johonkin, kun hoitolaisten kanssa perusasiat on ollut enempi hallussa..

Meille kasvattaja sanoi, että terveen pennun luusto kyllä kestää rappusissa kävelyt ihan hyvin, varsinkaan kun kyse ei ole suuresta rodusta (sheltti), lähinnä sanoi ettei agiin kannata mennä ennen vuoden ikää (ainakaan pujottelua), mutta rappuset on ok.
En kyllä jaksa itsekkään uskoa että raput pilaisi pennun luuston, kun ruokinta on kuosissa.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 13.06.2011 klo 16:10)

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: PENNUN KOULUTUS - Maanantaina, 13.06.2011 klo 20:39  
+
0
Pienillä roduilla Agi aloitetaan kun koira on vähintään 9kk. En tajua mitä siinä pujottelussa on? Hypyttäminen on se mikä on vaarallista, ikävä kyllä myös liikaa rappusia liian nopeasti voi aiheutaa ongelmia. Eli kasvava luusto voi vahingoittua vaikka ruokavalio olisikin oikea. Juuri siksi hypytys aloitetaan myöhemmin. Koira itsehän saa pomppia ja hyppiä metsässä, maalaisjärjen mukaan.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 17.06.2011 klo 22:20  
+
0
^Pujottelu on raskasta kasvavan koiran selälle. Pienille koirille se ei tosin ole niin rankkaa, koska ne mahtuu pujottelemaan keppien välistä ilman niin suurta selän taivutusta.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: PENNUN KOULUTUS - Sunnuntaina, 19.06.2011 klo 01:54  
+
0
^No mä ajattelinkin että pienethän on pieniä :nauru: luulisi että järkevässä määrin se olisi hyvää myös hieman isommalle, venytyksestä menisi tai isommin välein jotta idea selviäisi mutta ei raskasta

Laepp

Laepp
Viestimäärä: 21

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 21.06.2011 klo 18:15  
+
0
Mitä nameja suosittelette pentua kouluttaessa? :) olen nyt noilla omilla nappuloilla palkinnut oikeasta käytöksestä ,mutta ne eivät enää maistu, vaikka ennen aterioita olen pitänyt nuo pienet koulutustuokiot. en viitsi mitään nakkeja yms. antaa koska ensimmäinen koira niin olen hyvin tarkka tuon painon kanssa ja varmaan veisi myös ruokahalut tuollaiset superherkkupalat ; )
Shetlanninlammaskoira Lumi s.29.4.2011

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 21.06.2011 klo 21:04  
+
0
^Meillä ainakin popsitaan koulutusnameina nakkeja. Ei ole ylipainoinen ja ruoka maistuu.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 21.06.2011 klo 21:12  
+
0
^^ Käytä sen koiran oma ruoka.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 21.06.2011 klo 23:35  
+
0
Arjessa käytän lähinnä nappuloita, mitä koirat muutenkin syövät ja mitä nyt sattuu sitten varsinaisista treeneistä jäämään taskunpohjalle. Treeneissä käytän usein itse jauhelihasta, kananmunasta ja vehnäjauhoista tehtyjä nameja. (Sekoitetaan mahdollisimman tasaiseksi mössöksi esim. sähkövatkaimen taikinakoukuilla ja sitten levyksi pellille ja uuniin. Jäähtyneenä sitten saa leikattua sopivan kiinteitä, mutta helposti syötäviä nameja, jotka ovat varsin terveellisiä)

Yleisesti ottaen nameina ja muinakin palkkioina kannattaa periaatteessa käyttää sitä mikä koiraa parhaiten motivoi, mutta arjessa, jos paljon palkkailee, niin silloin on tietenkin pakko huomioida, että namit = ruoka, jotta koiran terveys ei ala kärsimään.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 21.06.2011 klo 23:35)

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PENNUN KOULUTUS - Keskiviikkona, 22.06.2011 klo 11:33  
+
0
Laiskana en jaksa lukee tätä ketjua taaksepäin n____n
Mutta... Oon miettiny jo näin etukäteen seuraavan pennun koulutusta, ja siihen liittyen olis kysymys. Haluaisin pitää pentua mahdollisimman paljon irti lenkeillä, mutta ihmisten ja toisten koirien ohittaminen mua on mietityttänyt. Voisko tällanen toimii, että opettaisin koiralle käskyn "käsi" jolloin pentu osais tulla mun käden luo ja sais siitä namin. Eli olisko mahdollista et koira alkais yhdistään vastaan tulevan henkilön siihen et pitää tulla mun käden luo ja siit saa namin? Äh, mä en osaa kysyä tätä kysymystä!! :mietiskel:
Noh miten mun kannattais tää ohittaminen suorittaa? :hymy:

marrja

marrja
Viestimäärä: 81

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 23.06.2011 klo 13:21  
+
0
En oikeen tiiä, että mihin oisin tän kysymyksen tunkenut, joten tungen tän sitten tänne!

Kyseessä on 8 kk vanha malinoistyttö. Meillä palkkaus tapahtuu suurimmaksi osaksi lelulla, koska koira innostuu siitä enemmän esim. tottisjutuissa ja siihen saa enemmän puhtia. Lelu ei kuitenkaan nostata virettä niin paljoa, että se kaikki menis pelkäks sähläämiseksi. Mutta ongelma on siinä, että palkkaus on joskus vähän hankalaa. Ei nimittäin oo kovin jees, että jos vahingossa minä päästän lelusta irti niin koira huitelee sitten lelun kanssa ympäri kenttää eikä sillä oo aikomustakaan tuoda lelua minulle. Eli lelun saatuaan toi saattaa lähtee yhtäkkiä viilettämään sen kanssa muualle, ei kauas, mutta ei varmasti tuo sitä mulle. Ja voin vaan kertoa, että miten tää nostattaa mun ärtymystä... Joskus kun tolle antaa lelun niin ite otan peruutusaskelia ja toi kyllä tulee lelun kanssa mun luokse ja hypähtää vasten ja siitä tietty aivan tajuttomat kehut, mutta kun mä haluan oikeesti eroon tosta rilluttelusta. Sisällä toi tulee lelun kanssa aina luokse, toki on ehkä pari kertaa ollut, kun toi on jäänyt maaten ja ei oo enää kiinnostanut, mutta tää on kyllä harvassa ollut.

Eli miten mä rupeisin tekemään ton kanssa, laitanko sen perään ulkona ollessa jonkun liinan, että saan kiskottua sen luokse vai mitä? Tosin mikään kiskominen tuskin tuntuu koirasta kovin kannustavalta, että hei jes, mamin luokse kantsii viedä tää lelu nyt, mutta oon oikeesti aika turhautunut tähän hommaan :D Miten ihmeessä saan tolle sen fiiliksen, että äipälle kantsii viedä se lelu aina, koska se on sata kertaa kivempaa ku yksin juokseminen lelun kanssa? Ja toi oikeesti tykkää leikkiä ihan mielettömästi ja annan ton kyllä voittaa, ettei se siitä kiinni oo, että koira luulis mun vievän sen lelun pois.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 23.06.2011 klo 14:41  
+
0
^ Joo, laita liinaan. Siitä vaan hilaat aina luo jos lähtee rilluttelemaan, ei se sitä leikkimistä "tapa". Samaten voit iloisesti ottaa muutamia juoksuaskelia pois päin koirasta, josko lelun tuominen sit maistuis. Motivointi/palkkaus -ketjussa tais olla saalisleikistäi juttua.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 23.06.2011 klo 20:31  
+
0
Myykin; voit opetta käteen kohdistamisen jolloin vastaantuleva ihminen toimisi käskynä tulla käden luo ja saa siitä palkan. Toki voit vain opetta palkkasanan ja kun ihmisiä tulee vastaan sanot "vierellä" kun koira pysyy siinä sanot palkkasanan joka on ehdollistettu niin koira tulee luoksesi hakemaan palkann jolloin voit syöttää sitä koo ohituksen ajan.
Ehdollistuminen-> sana ja heti nami. toistoja n.30 riippuu koirasta. Testataan niin että koiran ollessa selin sinuun sanot sanan, jos koira kääntyy ja tulee luokse heti on ehdollistunut. Mutta säännöt tässä ovat aina tästä sanasta palkka ja tämä ei ole luokse käsky!

^^ Tai sitten opetet koiralle vahvan luoksetulon ja irti käsyn, ja samalla se saa siitä kunnon namipalkan(jos kelpaa) eli ideana lelun pois antaminen ei lopeta kaikea hauskaa. Koska on aivan normaalia että koira elvistelee lelulla hetken kun sen voittaa, toki joka välissä se ei ole ihmisen kannalta kivaa. Alunhan vo opettaa ihan lelun vaihtoleilin periaatteella.
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.06.2011 klo 20:33)

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PENNUN KOULUTUS - Sunnuntaina, 26.06.2011 klo 09:54  
+
0
zirppa Kiitos avusta! Näin mäkin sen olin ajatellut! Sulla on muutenkin aina niin hyviä koulutusneuvoja, oon monesti saanut hyviä vinkkejä! (:

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28157
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545645
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265818
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 11:30)