Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.04.2010 klo 17:01

Pennun koulutus

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 28

ILY

ILY
Viestimäärä: 14

VS: PENNUN KOULUTUS - Maanantaina, 12.04.2010 klo 16:30  
+
0
Baia

Meinasin siis tossa ylempänä, että jos pentu vaikkapa alkaa haukkua toiselle koiralle peläten, keskeyttäisin sen tilanteen ja menisin kotiin laatimaan toimintasuunnitelmaa. Eli vaikka niin, että kun toinen koira tulee vastaan, alkaisin heti palkkamaan namilla, jolloin koiralle syntyy positiivinen mielikuva ulkona liikuskelevista koirista. Se myös oppisi hakeutumaan luokseni heti toisen koiran nähdessään namien toivossa. Samalla tutustuttaisin koiraa vapaana kiltteihin ja tuttuihin koiriin, joiden kanssa se sitten pääsisi leikkimään ja painimaan :)

Tietenkin, jos pelon kohde on joku postilaatikko tai vastaava, niin postilaatikolle vaan juttelemaan ja sitä tervehtimään, ei tietenkään pentua pakottaen. Toisen koiran luo ei kannata taas automaattisesti mennä, sillä toisesta koirasta ei voi ikinä tietää miten käyttäytyy tai saako edes mennä tervehtimään. Pelko voi siis pahimassa tapauksessa voimistua.
Ja siis puhuin koko ajan tuossa ulkoilujutussa (aiemminkin) pelosta aiheutuvista tilanteista, sillä niistä mulla itselläni on kokemusta aran koiran kanssa. Anteeksi, kun asian epäselvästi ilmaisin:nauru:
Edit: Niin sitä en osaa sanoa tohon ulkoilujuttuun, jos namit ei kiinnosta. Oletko kokeillut ulkoiluun jotain ekstrahyvää esim. pennulle vaikka keitettyä kanaa, ettei masu mene sekaisin? Ja ymmärrän hyvin, miksi et välttämättä halua palkata lelulla rodusta johtuen :D
Suomenlapinkoira Taavi s. 3.5.2009 ♥
(Viestiä on muokattu maanantaina, 12.04.2010 klo 16:32)

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: PENNUN KOULUTUS - Maanantaina, 12.04.2010 klo 18:39  
+
0
Nosiis, ei meillä sinänsä ole mitään ongelmaa tän asian suhteen. Ainakaan vielä. Pentu vasta kotiutui viime viikolla ja se on ollut tosi stressissä. Kerran tuli ihminen vastaan kävelytiellä ja tuo alkoi tuijottamaan sitä ja pöhisemään sille. Kun se on ressinä, sitä ei namit kiinnosta. Joten noin tulevankin kannalta ja mielenkiinnosta, halusin kokemuksia mikä kelläkin on pelittänyt noihin pelkopöhinöihin. Varsinkin jos koiran huomiota onkin vaikea saada.

Tilanne on kyllä meillä jo muuttumaan päin, kun tuo alkaa selvästi kotiutumaan :) Tän päivän ihmiskontaktit meni tosi kivasti ja epävarmuus alkaa väistyä. Ja kunhan päästään tosissaan tekemään tuttavuutta vieraiden ihmisten kanssa ja tutustumaan toisiin koiriin, uskon, että tuo epävarmuus kyllä kaikkoaa. Baia on luonteeltaan pidättyväinen, ja mä siis tykkään siitä luonteenpiirteenä, mutta me tietty panostetaan 120% sosiaalistamiseen ja siihen, ettei siitä kasva mitään arkajalkaa.
Vaikka tuo on pidättyväinen, se on myös melko rohkea. Pehmeäkään toi ei mun mielestä ole, se ei jää muistelemaan vanhoja ;)
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Elsa

Elsa
Viestimäärä: 196

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 13.04.2010 klo 08:32  
+
0
Mulla vähän sama ongelma Daran kanssa kun se on alkanut urahtelemaan toisille koirille. Toimintasuunnitelma oliski nyt harjotella kontaktia (paljon) ja herättää pennun kiinnostus (esim. keskeyttämällä pennun puuhia välillä sillä meiningillä, että "täällä mun luona on kyllä paljon kivempaa" ja remutaan metsässä yhessä) Sen jälkeen olis varmasti paljon helpompaa saada pennun huomio. Mullakin on meinaan toi ihan sama tilanne, ettei namit kelpaa noissa ohitustilanteissa.
Pari kertaa ollaan varsinaisesti päästy vasta kokeilemaan tota juttua ja ihan ok sujunut. Vedän pentua hitaasti ohi koiran ja samalla (tyhmän näköisellä esityksellä) yritän saada pennun huomion. Heti kun saan kontaktin, kehun, palkkaan ja kiihdytän vauhtia hyppien, pomppien (pentu innostuu juoksemaan ja koirakko jää nopeasti taakse). Sen jälkeen hirmunen ravistusrapsutus ja matka jatkuu normaalisti :nauru:

Tosta pennun vapaanapidosta tuli sen verran mieleen, että kannattaa ihmeessä pitää sitä nyt paljon vapaana ja käyttää hyväksi se vaihe kun pentu ei tohdi kovin kauaksi mennä. Kun koira oppii, että pääsee usein vapaana juoksemaan, ei sillä tule olemaan mikään suuri mullistus, että se yhtäkkiä saakin kirmata vapaana, jolloin koira saattaa (siis isompana) lähteäkin omille tutkimusretkilleen ja kiinniottamsestakin voi tulla hankalaa kun koira ei millään luopuisi vapaudestaan (kun ei tiedä tuleeko tälläistä mahdollisuutta enää vähään aikaan saati sitten koskaan)
muoks. huva suommi (piti vähän korjailla)
spn Aufruhr Darina "Dara"
s.23.1.2010
Kuvagalleria
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.04.2010 klo 08:34)

SinnaM

SinnaM
Viestimäärä: 65

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:18  
+
0
Meilläkin ollaan koulutuspuuhissa :) Siitä on jo niin kauan kun edellisen kerran koulutin pentua (9 vuottako tästä tulee jo täyteen :eek: ), niin tuntuu että kaikki laahaa jäljessä. Waldo kotiutui vasta kuitenkin 10 viikkoisena ja nyt ollaan siis paria päivää vaille 12 viikkoa vanha. Ensimmäisen viikon annoin koiran olla vielä pikkupentu, totuttaen lähinnä normaalijuttuihin mm.tassupesuun, hihnassa kävelemiseen, kaupungin ääniin ja sitten toisella viikolla aloitettiin "oikea" koulutus. Naksuttimen kanssa ollaan harjoiteltu istumista ja se sujuu oikein mallikkaasti. :P Liitin sen jo käskysanaan ja kyllä tuo ainakin vielä istua nakottaa kun käskytetään. Seuraava käsky kun on opeteltu niin voi olla että alkaa sekoittaa :D
Eihän olla vielä pahasti jäljessä koulutuksessa Waldon kanssa kun 12 viikkoisena se osaa vasta istua käskystä, eihän? :D Lueskelin teidän pentujen hurjia taito-listoja ja tuntuu itsellä nyt vähän alisuoritukselta. Ei voi kyllä muistaa mitä vanhempi koira osasi tuon ikäisenä.

Ulkoilukin otti takapakkia tässä pari päivää sitten, kun toisella puolella autotietä vastaan tuleva snautseri rähähti syyttä suotta pennulle :( Waldohan säikähti aivan järkyttävästi ja lähti vetämään täyttä höyryä kotiin päin, vaikken reagoinut itse tilanteeseen mitenkään. Nyt sitten muutaman päivän aikana on tuo sama kuvio toistunut joka kerta lenkin lopulla; kotiin pitää päästä täyttä vauhtia. Muutenkaan ei ole enää yhtä rohkea ulkona kuin ennen. Jotenkin vähän varovaisesti luimuillen ja häntä "puolitangossa" kuljeskellaan. Nameillakin on yritetty houkutella ja kehua kovasti kun kävelee. Se toimii sen hetken kun kehuja satelee. Namit kun on syöty niin häntä laskee taas. Ehkä se siitä ajan kanssa...:roll: Pitäisi varmaan löytää jostain kivoja koirakavereita, ettei ihan ala pelkäämään muita.
Puuvillapallot (Coton de Tulear)
Disco s.26.6.2011
Waldo s.21.1.2010
Miska (asustelee nykyään vanhemmillani) s.7.2.2001

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 13.04.2010 klo 17:02  
+
0
^^Kokeileppa, jos et ole vielä ehtinyt, Hau-Haun Kanafileitä! Mä ostin niitä eilen ja pilkoin saksilla pikkupaloihin. Ihan törkeen hyviä Baitsun mielestä! Se löysi tänään ulkona herkullisen hevosenläjän, mutta juoksi täyttä vauhtia kutsusta luo kun tiesi mitä saa! Noilla voi tutittaakin jos pentu sattuukin noista tykkäämään. Luulen, että kelpaa nirsomallekin ;)

^Et todellakaan ole jäljessä! Pienen pennun kanssa parempi edetä hitaasti mutta varmasti, kuin pentua kuormittaen ja hätiköiden.
Pentusi kuulostaa pehmeältä kun sille kerran jäi tuollaiset ikävät muistot koiran rähjäämisestä. Ehdottomasti sun kannattaisi hankkia mitä pikimmin luotettavia, eri- ikäisiä koirakamuja. Ja tavata niitä paljon :) Jottei pennun luottamus toisiin koiriin kärsi peruuttamattomasti.
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Kiruli

Kiruli
Viestimäärä: 31

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 13.04.2010 klo 19:04  
+
0
^Meilläkin on Hau Haun kanafileet ehdoton suosikki (sori, tuli OT)
Alaskanhusky Kira 5.12.2008 ->
Kissat Ana & Luna 9.5.2009 ->
Kanit Nitta & Nelle -05 ->

Rinni

Rinni
Viestimäärä: 60

VS: PENNUN KOULUTUS - Tiistaina, 13.04.2010 klo 22:57  
+
0
SinnaM: Meidän Ninni alkaa pikkuhiljaa lähennellä 4kk:n ikää ja todellinen koulutus on alotettu n. viikko sitten. Ninni tuli meille kolme viikkoa sitten, joten annettiin rauhassa tutustua ympäristöön ja ihmisiin, joten et oo ainut, joka on alottanu kouluttamisen "myöhässä".

Ollaan edetty aika hissuksiin, mutta tänään tuli todellinen onnistumisen tunne ulkona kun harjoteltiin hihnassa kävelemistä :) Naksutin oli mukana ja meni suorastaan loistavasti! Ninni tykkää ihan selvästi siitä ;)

Eniten harmaita hiuksia aiheuttaa toisten koirien ohittaminen. Myös kaduilla liikkuvat ihmiset on hankala ohittaa.. Katsekontakti ei vielä toimi ulkona (aika vähän ollaan kylläkin vielä harjoiteltu), mutta joskos se pikkuhiljaa alkais etenemään. Minkälaisia keinoja muut ootte käyttäny ohittamisen suhteen?:roll:
Tiibetinspanieli Ninni 12/09

SinnaM

SinnaM
Viestimäärä: 65

VS: PENNUN KOULUTUS - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 12:27  
+
0
No onhan täällä muitakin mattimyöhäsiä (en nyt tuomitse muita, ainoastaan itteäni mollaan :D). Meillä istutaan nätisti kyllä jo sisällä ruokakupin äärellä ja namipalojen ja naksuttimen kanssa. Mietin tuota seuraavaa "temppua" naksulla, olettaen nyt vaikka että se on maahanmeno. Pentu ei tarjoa tällä hetkellä mitään muuta kuin sitä yhtä ja samaa istumista. Se ei myöskään hirveällä innolla yritä kaivella nameja kädestä tai hyppiä. Sitten kun ei ole mitään mistä palkita, niin kävelee tiehensä. Tiedän kyllä että pitäisi naksauttaa useasti, mutta miten houkutella pentu tarjoamaan jotain muuta kun istumista? :mietiskel: Ollaan selvästi jotenkin jumissa jo heti alussa. Entäs kehutteko suullisesti samalla kun naksautatte ja annatte palkkion?
Puuvillapallot (Coton de Tulear)
Disco s.26.6.2011
Waldo s.21.1.2010
Miska (asustelee nykyään vanhemmillani) s.7.2.2001

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: PENNUN KOULUTUS - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 14:07  
+
0
SinnaM: Minä ainakin kehun samaan aikaan namien kanssa joskus kun oikein hyvä suoritus tulee niin naks->nami+kehuja, muttei koskaan samaan aikaan naksauksen kanssa.

Ja tuosta haluttomuudesta tarjota juttuja olen itse esim. kierimisessä (tunnustan :nolo:) käyttänyt makupala kättä ohjaamaan kierimistä. Tuntui ettei Mindi olisi mitenkään tajunnut itse tarjota sitä niin ohjasin sitten kädellä->naksautin kun oikea, vaikkakin ohjattu, toiminto tapahtui ja ryhtyi siitä tarjoamaan itsekin-> lopulta ei enää tarvinnut kuin sanoa kuin käskysana.

SinnaM

SinnaM
Viestimäärä: 65

VS: PENNUN KOULUTUS - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 16:26  
+
0
Noniin, no sitten ollaan oikeilla jäljillä naksunkin kanssa. Waldo nimittäin innostuu juuri niistä kehuista enemmän kun pelkästä namista, joten "hyvä hyväää" tulee hoettua aina samalla.

Äsken tuossa tämän postin kirjoituksen lomassa vähän kokeilin, jos naksuttimen "säännöistä" poiketen avitan namikädellä ja sehän sujui! Waldo vihdoin ymmärsi, että naksuttimeen voi liittyä muitakin toimintoja kuin se istuminen. Tyylikkäästi takapäätä muovimatolla liu'uttaen mentiin maahan. Voi olla muuten että tarvitaan uusi tekniikka ulkona harjoiteltaessa... Sitten jaeltiin SUPERHYPERHYVÄÄÄÄ kehut ja taisi minikuono nappaista äiskän hiuksetkin suuhun siinä samalla riekkuessaan. Onneksi meillä ei paljon innostuta kun äiskä menee lattiatasolle, ehem. Myö onnistuttiin, kiitoksia vinkistä/paljastuksesta myrkku! :kumarrus:

Muokkaus vielä, kun unohtui kommentoida Baialle: Juu pistettiin tuulemaan noitten koirakamujen tapaamisessa. Kaverin pitäisi tuoda chihunsa tänne viikonloppuna ja sunnuntaille taitaa sattua tuo koirat.comin pentutapaamis-juttukin. Ja tuleepa Miskakin käymään vielä ma-ti. Katsotaan, josko meidän rähinälle herkkä pallero saisi vähän mukavampia kokemuksia. Täällä missä asustellaan tuntuu että ihmisillä on vaan isoja koiria, eikä yhtään sopivaa leikkikaveria Waldolle. :(
Puuvillapallot (Coton de Tulear)
Disco s.26.6.2011
Waldo s.21.1.2010
Miska (asustelee nykyään vanhemmillani) s.7.2.2001
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.04.2010 klo 16:31)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: PENNUN KOULUTUS - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 17:01  
+
0
Lurettaminen on yksi tapa saada haluttu toiminto aikaiseksi, ei se ole mikään rikos.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: PENNUN KOULUTUS - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 19:59  
+
0

Lurettaminen on yksi tapa saada haluttu toiminto aikaiseksi, ei se ole mikään rikos.



Ei niin, mutta olen ollut niin kauan vannoutunut naksuttelija niin tuntuu kuin olisin pettänyt itse oman vakaumukseni :nauru:

//ainiin. ps. mistä sait tuon nauravan hymiön?:eek:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.04.2010 klo 19:59)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 15.04.2010 klo 00:07  
+
0
Cosgan.de :)
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

minnakaisa

minnakaisa
Viestimäärä: 3

VS: PENNUN KOULUTUS - Torstaina, 15.04.2010 klo 17:19  
+
0
Minkä ikäsiä teidän pennut on ollu ku ovat hoksanneet ulos pissaamisen? Meillä 10-viikoisen kanssa satunnaisia pissakertoja ulos, mutta muutoin ulkona olo menee pääsääntöisestä tutkiskellessa. Opettelua hankaloittaa että koiralla ei mitää kiirettä sisälle, eli sitä pissaa voidaan odotella vaikka tunti tuloksetta.

robsu

robsu
Viestimäärä: 304

VS: PENNUN KOULUTUS - Perjantaina, 16.04.2010 klo 15:55  
+
0
mulla on ongelmia kun pentu pääsee ulos, niin alkaa heti hihnan kiskominen, siis robin ottaa hihnan suuhun ja kiskoo niinkuin jotain lelua. tiedän että tämä on varmasti ollut jokaisella vaivana, mutta onko nopeita apuja päästä muutakuin joka kerta irroittaa se omin sormin :D
life is no nintendo game

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: PENNUN KOULUTUS - Lauantaina, 17.04.2010 klo 09:21  
+
0
robsu: Mulla kans sama ongelma :S ei tosin ala heti ulos päästyä, vaan jossain vaiheessa lenkkiä ja sitten se suurinpiirtein jatkuukin koko loppumatkan. Kiskoo ja ärisee vaan siinä naru suussaan. Ja tämä nyt on kuitenkin jo kohta puolivuotias :D Olen koittanut kaikkea mahdollista tuon lopettamiseksi huomioimattomuudesta kieltoihin ja pysähtymisiin, mutta mikään ei auta. Viimeisimpänä keinona olen selättänyt koiran keskelle tietä, mutta tämä on hieman nolohkoa ainakin vilkkaammilla teillä, tosin keino on toiminut! Menee yllättävän kauan ennenkuin tohtii uudestaan ottaa hihnan suuhunsa jos ottaa enää ollenkaan sen lenkin aikana. Kuitenkin sama jatkuu taas seuraavalla lenkillä, huoh :eitietoo: Mikä avuksi?

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: PENNUN KOULUTUS - Lauantaina, 17.04.2010 klo 09:42  
+
0
Auttaisikohan tuohon se sitruunamehu tai etikka? Mä en ole tätä lukenut mistään tai kuullut koskaan kenenkään käyttäneen, mutta jotenkin tuli mieleen, että jos hihnasta tekee epämieluisan makuisen ottaa suuhun, niin eikös se vois toimia. :mietiskel:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: PENNUN KOULUTUS - Lauantaina, 17.04.2010 klo 09:46  
+
0
Sonik, minun ainakin pitäisi sitten valella koko hihna tuolla mehulla/etikalla, se nimittäin on suussa se hihna välillä jopa melkein käteni kohdasta :( Mutta voisihan tuota kokeilla. Lähinnä tässä vain taitaa olla ongelmana se, että pentu uhoaa minulle tms (en sitten tiedä haluaako vain leikkiä), mutta se itse käytös pitäisi saada loppumaan.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: PENNUN KOULUTUS - Lauantaina, 17.04.2010 klo 11:05  
+
0
^ Osaako pentu irrottaa käskystä? Oletko kokeillut estää koiraa ottamasta hihnaa suuhun jo ennen kuin se alkaa rehaamaan?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: PENNUN KOULUTUS - Lauantaina, 17.04.2010 klo 11:44  
+
0
Kyllä irrottaa irti-käskystä, mutta tällä käskyllä ei todellakaan ole mitään pysyvää vaikutusta :/ Lähinnä tuntuu että riehaantuu vaan lisää jos kielletään. Voisiko johtua siitä, että aina leikkiessä käsken päästämään irti lelusta ja sen jälkeen leikki jatkuu, mutta en juurikaan taida muissa tilanteissa tuota käskyä käyttää (kun ei oikein ole tilanteita). Olen myös monesti pysähtynyt hetkeksi taivastelemaan jos pentu on alkanut näyttää merkkejä että kohta alkaa, mutta ei sekään aina estä. Sitten alkaa vain haukkumaan katsoen minua silmiin (vaikka itsen katselen taivasta) ja tätäkin kestää niin kauan kunnes huomaa jotain kiinnostavaa muualla.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28099
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 15:30)