Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 04.07.2018 klo 09:13

Pentu on yhtäkkiä alkanut pelkäämään

Silu

Silu
Viestimäärä: 4

PENTU ON YHTäKKIä ALKANUT PELKääMääN - Keskiviikkona, 04.07.2018 klo 09:13  
+
0
Mulla on 5 kk ikäinen sekarotuinen urospentu. Se on hyvin rauhallinen, mutta rohkea luonteeltaan, ei juurikaan tee pahojaan ja käyttäytyy muutenkin useimmiten erittäin hyvin. On voimakkaasti leimautunut minuun, on siis aina siellä missä minäkin. Pahin rangaistus on eristää se portin taakse, mitä olenkin käyttänyt vain äärimmäisissä tilanteissa. Kun vien roskat, koira tulee perässä, kun syön se nukkuu jaloissa, kun menen vessaan, se tulee mukana.

Olemme rokotusten jälkeen vierailleen koirapuistossa, josta olemme saaneet vain hyviä kokemuksia. Koirani on hiukan tarkkaileva, mutta ei arka. Lähtee leikkiin mielellään, olemme käyneet uimassa ja se on ollut utelias ja reipas.

Nyt on kuitenkin tapahtunut jotakin. Kotioloissa koira on edelleen oma itsensä, mutta lähtiessämme pihasta vasemmalle kohti rantaa ja koirapuiston läheisiä ulkoilumaastoja, koirani tekee tenän ja ei suostu enää tulemaan edes sinne suuntaan. Houkuttelemalla saan hitaasti sitä mukaani niin, että se alkaa voimakkaasti vetää (mitä ei muuten paljonkaan tee) sellaisissa risteyksissä, joista pääsee johonkin muualle kuin rantaan ja koirapuistoon.

Olen huolissani, koska mitään näkyvää pelästymistä tai vastaavaa tilannetta ei ole ollut. Kukaan muu ei koiraa ulkoiluta kuin minä. Muiden koirien tapaaminen sujuu mallikkaasti, ei mainittavaa pelkoa. Mitä nyt vielä pennun alistumista, mutta haastaa leikkiin kyllä ja jos meidän pihaamme olen kutsunut leikkikaveriksi toisen koiran, kaikki menee hienosti.

Miten voisin rohkaista koiraa? Pelko on tietyillä kävelyreiteillä jo sellaista, että maha menee koiralla ihan sekaisin ja se tekee hätäkakkoja 100 metrin välein. Vatsa on muuten ollut aivan ok. Eli selkeä stressireaktio, ja siksi en väkisin haluaisi lähteä koiraa karaisemaan, koska se selkeästi ilmoittaa minulle, että juttu ei ole ok.

Olemme nyt pari viikkoa kulkeneet aivan muita reittejä, mutta jonakin päivänä haluaisin palata sinne uimapaikalle koiran kanssa ja auttaa sitä voittamaan pelkonsa. On tosi hieno paikka, joka on koirille osoitettu ja siellä voi olla vapaana. Viimeisen kerran siellä ollessamme se lähti vapaksi päästyään pakoon, häntä koipien välissä, ei kuullut mitään kun oli niin paniikissa. Muita ihimisiä tai koiria ei sillä hetkellä rannassa ollut.

Osaatteko neuvoa? Kiitos!

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 23:45)