pikku termiitti
turhautunut

Viestimäärä: 75
Veeti 15.12.2010
volkodav

Viestimäärä: 974
Mitä rotuja koirassa on ja mistä koira on sinulle tullut? Minua ei kiinnosta keneltä koira on tullut vaan mistä oloista, millaisesta paikasta, miten tuli, miksi tuli jne.
Kuonokoppa ja se tiukasti kiinni vielä kaulapantaan. Tuossa touhussa koira on pian leikkauspöydällä syötyään jotain sellaista mitä ei ainakaan kuuluisi syödä.
Koiralle näyttelyhäkki, jonne se opetetaan rauhoittumaan.
Teet ulos korkealla aidalla aidatun tarhan, jotta koira voi viettää aikaa pihalla tuhoamatta koko pihaa.
Todella paljon liikuntaa. Pyri käymään ainakin kaksi kertaa päivässä parikymmentä kilometriä pyörälenkillä koiran kanssa, jotta koiralla ei varmasti ole ylimääräistä energiaa. Heittele sen lisäksi sille ulkona palloa, frisbeeta, jotain muuta lelua. Sitten tärkeää - lähde opettamaan koiralle perustottelevaisuus harjoituksia, kuten istu, maahan, paikka, sivulle, tänne, seiso, seuraa.
Luulen, että minun on turha edes yrittää selittää mitään yksinolon opiskelun perusteista - tilanne kuulustaa sen verran vakavalta. Koira on niin pahasti ahdistunut ja koiran täytyy olla täysin sekaisin, se ei ole missään määrin terve nuori koira. Mene eläinlääkäriin ja kerro tilanne rehellisesti - tutkituta koira kipujen varalta, jos kipuja ei ole, on ongelma mitä todennäköisimmin korvien välissä, eikä siihen asiaan juurikaan voi vaikuttaa. Eläinlääkäri voi määrätä koiralle rauhoittavia, mutta kannattaa miettiä onko se sen arvoista.
Katsrointi saattaa auttaa, siitä kannattaa jutella lääkärin kanssa.
Jos älyttömällä määrällä liikuntaa ja aivojumppaa koira ei rauhoitu, se ei rauhoitu millään. Opeta koira tosiaankin rauhoittumaan omaan häkkiinsä/ paikkaansa ja pyri siihen, että koira myös aikaansa siellä viettää.
turhautunut

Veeti 15.12.2010
volkodav

Suosittelen edelleenkin älytöntä määrää liikuntaan, paljon paljon aivojumppaa, koiralle oma paikka rauhoittumiseen ja eläinlääkärikäyntiä mahdollisimman pikaisesti.
eepi78

Viestimäärä: 5693
Eli kuonokoppaa suosittelen mäkin ja aktivointia. Paljon liikuntaa ja palkintoja siitä että tekee ulos hädät että tajuaa tekevänsä oikein. Mutta sisälle tekemisestä en kuitenkaan itse rankaisisi vaan yrittäisin saada palkitsemalla koiran tajuamaan että ulkona on kiva käydä tarpeillaan ja se on se mitä siltä haluat.
volkodav

Voihan olla, että koirallesi, kuten monelle muullekin, tuhoaminen oli pinttynyt tavaksi.
turhautunut
Itse suosittelisin tälläistä mallia tai vaihtoehtoisesti tälläistä mallia. Ero noiden välillä on, että viimeisessä mallissa kopan etuosassa on vielä ns. väliseinä, joka ehkäisee sormiin kohdistuvaa puremista - jos sormet meneekin kaltereiden välistä, ei koira siltä pääse puremaan.
Tuosta hampaiden vaihtumisesta. Hampaiden vaihtuminen alkaa yleensä noin 4 kk iässä ja useimmiten ne ovat vaihtuneet puolen vuoden ikään mennessä. Ei tietysti ole mahdotonta, että kaikki hampaat vaihtuisivat vasta myöhemmin, mutta noin yleisestiottaen.
Noita kuonokoppia löytyy hyvin varustelluista lemmikkitarvikekaupoista. Osta ehdottomasti metallinen ja ehdottomasti oikean kokoinen. Nylonkopat ovat alta aikayksikön kappaleina, eikä niiden kanssa koira pysty kunnolla esimerkiksi juomaan. Nahkaisessa kopassa itse pidän ongelmana hintaa ja kastuessaan (juodessa) se alkaa vähitellen hapristua ja haista pahalta. Muovisilla kopilla ei tee yhtään mitään, koira saa ne rikki varmasti jossain vaiheessa. Myöskin näissä pidän jotenkin vaikeana juomista ja esimerkiksi läähättämistä, koska muoviosa (kalteri-osa) on melko tiivis. Tässä on kuva muovisesta kopasta. Erinomainen ominaisuus hyvässä ja kestävässä kopassa on remmi, joka menee otsan yli korvien välistä kaularemmiin kiinni. Remmi näkyy kahdessa ensimmäisessä kuvassa.
turhautunut

Veeti 15.12.2010
Vuorisumu

Viestimäärä: 1642
Toinen omistakin koiristani tuhosi pentuna mm. söi lattiaa, seiniä, johtoja, sohvaa, tyhjensi keittiön roskikset, "auttoi" kukkien mullanvaihdossa jne. jne. Siitä huolimatta se on sekä minun, että muiden mielstä varsin tervepäinen tapaus. Työlinjainen bc vaan nyt on helposti aika aktiivinen...
Aloittajalle:
Tuhoaminen: Koiran oman turvallisuuden vuoksi tuhoaminen kannattaa estää esim. käyttämällä kuonokopaa, rajaamalla koiran käytössä olevaa tilaa (tilasta poistettava kaikki tuhottava), silloin kun et itse sitä pysty vahtimaan. Tämän lisäksi opeta koiralle pikkuhiljaa, että yksinollessa rauhoitutaan (tämän opettamiseen löytyy vinkkejä muista ketjuista). Lisäksi, koska pentu on ilmeisen aktiivinen, tarvitsee se sekä riittävästi liikuntaa sekä erityisesti aivotyötä. Liikunnassa pitää huomioida kuitenkin että se on vielä kasvuikässä oleva pentu, joten ei missään nimessä mitään tappotahtisia juoksu tai pyörälenkkejä ja vaan mieluiten pitkiä metsälenkkejä, joiden aikana pentu saa liikkua omaan tahtiinsa. Aktivoinniksi esim. ihan perustottelevaisuuden harjoittelua pienissä pätkissä, jäljestystä (metsästyskoirasekoituksesta kun on kyse niin esim. verijälkeä) , temppujen opettelua, aktivointileluja jne. Tämän lisäksi koiralle on tarjottava riittävästi sallittua pureskeltavaa kuten esim. naudan putkiluita, joiden parissa vierähtää helposti parikin tuntia.
Sisäsiisteyden oppiminen kestää joillakin koirilla lähemmän vuoden ikään, joten itse käyttäisin pentua sitkeästi ulkona niin usein kuin vain mahdollista ja kun koira tekee tarpeet ulos, niin kehut ja esim. nami palkkaus. Sisältä kaikki matot ja paperit pois, kuten olette tehneetkin ja nopeasti vain siivous puhdistusaineen kanssa, jos vahinko pääsee sattumaan.
Jos pentu ei usko mitä opettaa, niin todennäköisesti ongelma on joko siinä, että se ei ole ylipäätään missään vaiheessa edes oppinut riittävän hyvin mitä ko. käsky tarkoittaa tai sitten sillä ei ole motivaatiota. Molemmissa tapauksissa vika on hihnan toisessa päässä, eli kouluttajan opettettava koiraa lisää ja siten, että koira oppii itse oivaltamaan käskyn, tekemisen ja palkkion yhteyden. Kouluttajan on myös huolehdittava, että se käyttää koulutuksessa sellaisia palkkioita, jotka motivoivat koiraa riittävän hyvin.
volkodav

Meidänkin rodusta löytyy aktiivisesta superlaiskaan kaikkea mahdollista, joten en nyt ihan kaikkea tuhoamista, etenkään sellaista tuhoamista, joka on aivan järjetöntä, kuten tässä tapauksessa, pitäisi ihan pelkän vilkkaan ja aktiivisen pennun/ rodun piikkiin. Joku on vialla, jos koira noin tuhoaa, oli se sitten mikä tahansa. Jos kysymys olisi minun koirastani, hommaisin ell ajan jo tänään ja menisin tutkituttamaan koiran kipujen varalta ja seuraavaksi päänsä varalta. Terve ja tasapainoinen koira, ei edes pentu, tuhoa koko kotia, etenkään omistajan läsnäollessa.
JuF

Viestimäärä: 205
Kondo

Viestimäärä: 363
turhautunut kirjoitti:
---ja vanhemmalla koiralla on ongelmana vetäminen, ikinä se ei oo oppinu olemaan vetämättä, oon kokeillu valjaita, sitte sitä kuonon ympärille tulevaa "remmiä", nyhtäny remmistä ja käskeny vierelle ja kokeillu houkuttaa makkaran pätkällä pysymään vieressä ja pitäny ihan liki kävellessä, vaan kun ei uppoo kaaliin mikään! kuristuspantaa en edes laita, pelkkä ajatus siitä että koiralla ois sellanen nii sattuu jo minnuu ihteeni, oon koittanu pysähtyä ja käskee olla vetämättä (joskus raikuu koko pitäjä kun hermostun)ja samoja oireita alkaa olla tässä adhd tapauksessa että mukavia lenkkejä tiedossa kun ei kumpikaan kuuntele käskyjä kun menee vaan eteenpäin kuuntelematta yhtään mitää mitä huudan/sanon, hajut on paljo kivempia kun käskyt! Alkaa turhauttamaan tämä homma kohta! Vanhemman leikkautin viime talvena ja aattelin että josko siltä se reviirin puolustus vähä pienenis vaan ei! aina ollu aggressiivinen muita koiria kohtaan ja on edelleen ja tulee varmasti olemaankin!
Musta kuulostaa vähän siltä, että tarvitsit ongelmakoirakouluttajan katsomaan molempien koiriesi kokonaistilanteen. Saisit silloin molempia koiria motivoivat ja niille sopivat keinot, joilla saisit käytöksen kuriin kotona ja ulkona.
Ja tosissaan, mun suu loksahti auki, kun luin Volkodavin "arvion" koirasta. Vai, että sekopää... Melkosta sepustusta, toivottavasti et nyt luule, että koira on jotenkin viallinen. Viestien perusteella koirasi vaikuttaa siltä, että sille ei vain saatu opetettua oikeita käyttäytymismalleja. Usein tosiaan, kun "koira ei vaan opi", on se vika siellä hihnaa pitelevässä päässä. Enkä sano tätä mollataakseni, vaan siksi, että paremmat neuvot ja tulokset saa kun uskaltaa tunnustaa itselleen tarvitsevansa isompaakin apua. Kaikki nuo mainitsemasi ongelmat on aivan varmasti hoidettavissa, jos vähintääkin helpotettavissa. Tsemppiä!
WeCoCaU
Vuorisumu

Viestimäärä: 1642
volkodav kirjoitti:
Oma mielipiteeni on, ettei liikunta ole pahasta, liiallinen rasitus kyllä.
Samaa asiaa yritin mielestäni sanoa itsekin. Pöyrälenkit ovat periaatteessa aika pakkotahtista liikkumista, joten liiallisen rasituksen riski on paljon suurempi kuin jos koira pääsee liikkumaan omaan tahtiinsa vapaana.
volkodav

Vuorisumu kirjoitti:
Samaa asiaa yritin mielestäni sanoa itsekin. Pöyrälenkit ovat periaatteessa aika pakkotahtista liikkumista, joten liiallisen rasituksen riski on paljon suurempi kuin jos koira pääsee liikkumaan omaan tahtiinsa vapaana.
En tietenkään tarkoittanut, että pyöräillään sata lasissa vaan miten nyt normaalisti pyöräillään - ei ole kiire minnekään. Superjuoksuttamisen/ treenamisen ja lenkkeilyn välillä on mielestäni se ero, että lenkkeillessä nautitaan ympäristöstä ja välillä vaikka ihmetelläänkin kuinka ruoho kasvaa ja treenatessa halutaan saada kunnon tuloksia aikaiseksi, eikä vain "tsillailla" huvikseen ympäriinsä.

Mutta muuten olen edelleenkin sitä mieltä, että jossakin on vika, kun kerran koira noin pahasti tuhoaa. A) Väsynyt ja tyytyväinen, päivän työnsä suorittanut koira, ei jaksa tuhota mitään, tai itseasiassa tehdä mitään muutakaan B) fyysisesti, että psyykkisesti terve koira ei oireile C) tasapainoinen ja terve koira ei ahdistu noin pahasti mistään. Onhan se nyt sanomattakin selvää, että jossakin on vika. Ahdistus lienee se "sana", josta kannattaa vyyhtiä lähteä purkamaan - koira on ahdistunut ja turhautunut jostakin syystä, joko fyysisistä tai psyykkisistä, ja se oireilee siitä tällä tavalla. Valitettavan tyypillinen tarina...
Myöskin huomiota herättää, että koirassa on noin montaa rotua - kaikki yhdistelmät eivät vain sovi yhteen. Enkä nyt sano, että kaikki sekarotuiset olisivat jotenkin virheellisesti tehtyjä.
TwoBeans

Viestimäärä: 1258

Ensin yritin ottaa ohjelmaan kunnon aamulenkin, mutta siitä ei apua ollut, vaikka lenkin jälkeen oli rauhoittumisaikaakin ennen yksinjäämistä. Lisäksi siihen aikaan työtilanne oli se, että aamulenkki tapahtui kello 5-6 aamulla, ja aamu-uninen pentu raahautui perässä mulkoillen ja jarrutellen. Yksinolotilaa pienennettiin ja otettiin kaikki rikottava pois. No, sitten hajotettiin ne seinät ja kynnykset siitä huolimatta, että jätin puruluita, naruleluja, sallittua järsittävää...

Siispä toistan tuhoamispulmien suhteen samaa mantraa kuin muutkin: aktivointia, mielekästä tekemistä, rauhoittumisen opettelua, sopivassa määrin liikuntaa ja yksinolotilan rajaamista turvalliseksi ja tylsäksi. Ja kärsivällisyyttä. Tsemppiä!
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007
turhautunut

Veeti 15.12.2010
Rez

Viestimäärä: 1140
JuF

turhautunut kirjoitti:
olen yrittäny houkutella ja motivoida ees "kokeilemaan" sitä lautapeliä vaan ei, joka päivä leikin sen kanssa, viskon palloo, vejän niitä naru hommeleita sen kanssa,
Sitäkin voisit tietty kokeilla, että jätä kaikki tommoset veto, heittely ym. "riehunta" leikit kokonaan pois ja keksit muita tapoja leikkiä. Joillekin koirille toi riehunta voi vaan lisätä kierroksia ja sitten on kierrokset katossa eikä ketään leikkikaveria niin puretaan ne muihin tavaroihin. Kuulosti siltä, ettei koira välttämättä innostu etsintäleikeistä, jos ei ne älypelitkään namien kanssa kiinnosta, mutta voisit kokeilla kuitenkin. Aluksi vaikka heitellä nameja ihan näkyvälle ja sitten laittaa koiran nähden maton reunan alle ja vastaavaa. Pikkuhiljaa vaikeuttaen. Nenän ja älyn käyttäminen ainakin väsyttää koiraa henkisesti enemmän kuin se riehuminen.
turhautunut

Veeti 15.12.2010
JuF

Rez

Viestimäärä: 1140
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28864 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7247 |
Viestejä yhteensä | 548389 |