Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 15.04.2010 klo 13:25

Raivon vallassa nähdessään muita koiria, apua?

Siirry sivulle: 1 2

samoa

samoa
Viestimäärä: 12

RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 13:25  
+
0
Koiramme täyttää pian 6 (novascotiannoutaja uros) ja se käyttäytyy kuin raivotautinen nähdessään toisen koiran. Minkään koiran ohi ei pääse lenkillä ilman että koiramme räksyttää kuin viimeistä päivää. Koiramme on aivan raivon vallassa! Ihmisille se ei ole koskaan tehnyt mitään ja muuten tottelee todella hyvin. Toisia koiria se ei vaan voi sietää. :eitietoo:

Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan!

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 14:23  
+
0
Kuinka paljon se on muuten tekemisissä toisten koirien kanssa? Mitä olet jo koittanut tehdä remmirähinän poistamiseksi? Kauanko tuota on jatkunut?
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

samoa

samoa
Viestimäärä: 12

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 14:43  
+
0
Pentuna juuri jäi se sosiaalistuminen vähälle, mikä on varmasti vaikuttanut tähän. Ja nyt tosiaan ei voi muiden koirien lähelle mennä. Herkkuja ja käskyjä on yritetty, mutta turhaan.. Pari vuotta sitä nyt on jatkunut, tosin tässä puolen vuoden sisällä pahentunut.

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 14:54  
+
0
Eli se ei ole lainkaan tekemisissä toisten koirien kanssa? Tuskin siitä silloin koiraystävällistä enää 6- vuotiaana saa :( Sinuna miettisin myös kauhean tarkkaan pennun ottamista, mikäli haluat edellisen koirasi pitää. Jos sillä ei ole ollut käytännössä koko elämänsä aikana koirakontakteja, se tuskin tulee toimeen repivän ja kiusaavan pennunkaan kanssa.

Leikkiikö se sun kanssa mielellään? Ootko kokeillut kiinnittää huomiota pallolla, narulelulla tms. ohituksissa? Ootko kokeillu raakaa kuria? Eli nappaat esim. poskista kiinni ja teet selväksi että täällä ei riehuta? Jos se kerran tottelee muuten hyvin.
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

samoa

samoa
Viestimäärä: 12

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 14:59  
+
0
Koirani on tosi leikkisä ja innostuu kyllä aina kun ottaa lelun esille. Olen ajatellut että jos koirani tutustuisi toiseen koiraan heti pennusta lähtien, että se voisi parantaa tilannetta. Raakaa kuria ei olla vielä kokeiltu (ihmettelen kyllä miksei se ole vielä tullut mieleen). En ole tällä hetkellä Suomessa, mutta kun palaan niin aion yrittää kaikkeni jotta koirani käytöksen saisi paremmaksi.

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 15:16  
+
0
Tästäkin voi olla joku erimieltä, mutta mä en missään nimessä riskeeraisi pennun terveyttä kokeilemalla tuleeko koirasi kaltainen koira sen kanssa toimeen. Pennut ovat aikuisille koirille pikemminkin yleensä vaikeampia sietää kuin aikuiset koirat, koska pennuilla ei ole vielä "koirien käytöstapoja". Pentu voi purra, mennä aikuisen koiran ruokakupille tai vaikka vaan temmeltää niin ettei aikuinen sitä jaksa katsoa. Niin narttu- kuin uroskoiratkin voivat olla todella aggressiivisia pennuille.

Sinuna ottaisin lenkille mukaan lempilelun. Heti kun itse havaitset toisen koiran (Mieluiten ennen koiraasi), mene omasi kanssa sivummalle ja leiki. Leiki niin riemukkaasti kuin osaat. Mikäli koiran huomio kiinnittyy toiseen koiraan, keskeytä sen tuijotus. Joko sitten ihan kurinpitotoimin tai mikä vielä parempaa, sillä lelulla. Hakeudu vaivihkaa vielä kauemmas. Pikkuhiljaa koiran edetessä leikitte sitten lähempänä toisia koiria. Tee koiralle selväksi, että tuijottelu/rähjäys ei ole palkitsevaa, vaan sun kanssa leikkiminen.
Ihanne lopputulos olisi tietty tässä vaiheessa se, että voisitte ohittaa toiset koirat niin, että samalla oma koirasi leikkisi sun kanssa vaikkapa narulelulla tai että heti onnistuneen ohituksen jälkeen heität sille pallon tms.
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 15:57  
+
0
Remmirähjääminen ei välttämättä tarkoita etä koira on agressiivinen ja muille vaaraksi. Meilläkin tuo kodinvaihtajanarttu rähjää remmissä aivan raivon vallassa (omalla reviirillään), mutta ei missään nimessä ole agressiivinen. Vapaana ei inahdakaan, ja hihnassakin lopettaa riekkumisen jos pääsee lähelle. Remmirähjääminen on varsin tavallinen ongelma, ja valitettavasti myös "periytyvä", eli siinä mielessä olen samaa mieltä pennun hankinnasta, sillä ellei vanhempi koira opi tavoille, oppii pentu käyttäytymään täysin samoin. Kahden remmiräyhän kanssa kulkeminen onkin jo astetta turhauttavampaa.
Keväisin alkaa useita arkitottelevaisuuskursseja, joilla voisi päästä alkuun sekä saada ohjausta koiran koulutukseen.

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 16:31  
+
0
^Joo, olet aivan oikeassa. Mä ilmaisin itseäni huonosti. En epäillyt, etteikö koira tulisi toimeen pennun kanssa siksi koska se räyhää remmissä, vaan siksi, että se ei ole ollut missään tekemisissä toisten koirien kanssa elinikänään eikä tule toimeen toisten koirien kanssa, mikäli siis ymmärsin tekstin oikein.

Muoks. Niin ja mikäli haluaa kokeilla tuleeko koira toimeen toisten koirien kanssa, itse lähtisin kokeilemaan sitä jollain alueella jossa koira voi olla irti, toisen kiltin koiran kanssa. En päästäisi pentua koiran lähelle, ennen kuin on edes jonkinmoinen oletus siitä, että aikuinen koira tulee toimeen toisten koirien kanssa. Vaikka se sitten räyhäisikin remmissä.
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu torstaina, 15.04.2010 klo 16:33)

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 20:18  
+
0
Onko koirasi agressiivinen vai kiihtynyt? Agressiivinen koira näyttää selvästi hampaitaan, sen häntä on ylhäällä, karvat pystyssä ja rintakehä edessä. Kiihtynyt koira haukkuu ja pitää armotonta meteliä. Senkin häntä on pystyssä (tai koipien välissä jos koira on pelokas) mutta se ei yleensä näytä hampaitaan eikä nosta karvojaan pystyyn. Alkaako koirasi haukkua heti nähdessään koiran jo kaukaa, vai alkaako rähinä vasta lähempänä? Jos koira jää tuijottamaan toista koiraa heti sen nähdessään, on paras keino kääntää koiran huomio pois välittömästi, eikä sallia sen jäädä tuijottamaan toista koiraa. Tämä onnistuu joko hihnasta nykäisemällä, ympäri kääntymällä tai koiraa kevyesti kaulaan tökkäämällä. Agressiivisesti käyttäytyvää koiraa kannata koskea lainkaan. Seuraa koirasi häntää lenkillä; nouseeko se pystyyn heti koiran nähdessään vai käveleekö koirasi aina häntä ylhäällä. MIten reagoit itse ohitustilanteessa?

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 21:28  
+
0

Whisperd sanoo:
Jos koira jää tuijottamaan toista koiraa heti sen nähdessään, on paras keino kääntää koiran huomio pois välittömästi, eikä sallia sen jäädä tuijottamaan toista koiraa. Tämä onnistuu joko hihnasta nykäisemällä, ympäri kääntymällä tai koiraa kevyesti kaulaan tökkäämällä.[/b]



Vaarana on että koira yhdistää kosketuksen (joka ei tunnu hyvältä, ei kivuliaalta, muttei hyvältäkään) toiseen koiraan ja rähinää/kiihtymystä, kumpaa sen onkaan, on vielä vaikeampi tämän virheen takia saada enää pois. Eli itse suosittelisin vain u-käännöstä noista.

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Torstaina, 15.04.2010 klo 22:13  
+
0

Myrkku sanoo:
Vaarana on että koira yhdistää kosketuksen (joka ei tunnu hyvältä, ei kivuliaalta, muttei hyvältäkään) toiseen koiraan ja rähinää/kiihtymystä, kumpaa sen onkaan, on vielä vaikeampi tämän virheen takia saada enää pois. Eli itse suosittelisin vain u-käännöstä noista.



Perusajatuksena Tekniikassa on positiivinen rangaistus, eli koira saa korjauksen ei-toivotusta käytöksestä. Koira kiinnittää huomiota korjaukseen ja lopettaa samalla ei-toivotun käytöksen, koska sen huomio kiinnittyy muualle. Kosketuksessa oma mielentila on avainasemassa: jos tökkäiset koiraa kiukkuisena tai nyppäät hihnasta vihaisesti, koira ei "opi" tarkoituksenmukaisesti koska omistaja antaa sille ristiriitaisia viestejä. Jos omistaja käyttäytyy itsevarmasti ja osoittaa käytöksellään hallitsevansa tilanteen, koira seuraa omistajan esimerkkiä eikä enää kiinnitä huomiota vastaantulevaan.

Tämä tekniikka toimii vain rauhallisessa tilassa oleville alistuneille koirille, jos koira on kiihtynyt ja dominoiva (vetää hihnassa häntä ylhäällä), on u-käännös ja rauhoittaminen paras ratkaisu.
(Viestiä on muokattu torstaina, 15.04.2010 klo 22:16)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 00:36  
+
0
^ Miksi ihmeessä koiran pitää olla alistuneessa tilassa? Itse en todellakaan halua että koirani on ikinä alistuneessa tilassa mun kanssani. Tuo olisi kauheista kauhein skenaario. Mun koirani saa olla itsevarma, ja se onkin enemmän kuin toivottavaa.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

samoa

samoa
Viestimäärä: 12

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 03:39  
+
0
En ole todellakaan hankkimassa toista koiraa sen takia että saisin testata, josko vanha koiramme tulisi sen kanssa toimeen! Mikäli näin ei tapahdu, varasuunnitelma on olemassa (joka ei todellakaan ole koiran poisantaminen!).

Yleensä koirani rupeaa haukkumaan vasta kun toinen koira on lähempänä. Kyllä sen huomaa että toinen koira tulee, kun oma koirani on hieman enemmän "hermostunut", mutta räksytys alkaa vasta lähempänä.

Puoli vuotta sitten koirani kimppuun hyökkäsi kaksi faaraokoiraa, ne roikottivat koiraani ilmassa n. minuutin ajan, kunnes omistaja haki ne pois. Mietin että voisiko tästä löytää jotain syytä pahentuneeseen räksyttämiseen? Toinen kerta tapahtui n. 2 kuukautta sitten kun vapaana ollut saksanpaimenkoira hyökkäsi sen kimppuun.

Olisiko yksi vaihtoehto koittaa saada koirani istumaan sen ajaksi kun toinen koira menee ohi? Te puhutte kaikki siitä tuijottamisesta, mutta siinä tapauksessa koirani huomio olisi täysin toisessa koirassa. Joten kaikki siis suosittelette huomion muualle viemistä?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 16.04.2010 klo 03:40)

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 07:32  
+
0
En toki ajatellut, että tuon takia olisit pentua ottamassa! Tarkoitin kuitenkin, että jos pennun otat, minusta on uhkarohkeaa kokeilla sitä ensimmäiseksi koirakontaktiksi uroksellesi 6 vuoden jälkeen.

Kertomillasi tapahtumilla on varmasti vaikutusta koirasi käytökseen. Se siis ilmeisesti pelkää.

Istuminenkin voi toimia, mutta se ei kuitenkaan ole "liike" jossa tapahtuisi koko ajan jotain. Kun koiralla on tekemistä (Leikki), se ei ehdi kiinnittää huomiotansa muualle. Istuvat koirat helposti alkavat katsella muuallekin. Mielestäni istumista voi kokeilla, mutta itse lähtisin liikkeelle ensin vaikka leikin kautta.

Olisi tosi hyvä jos löytäisit jonkun keinon hankkia koirallesi koirakavereita. Mutta koirien pitäisi tavata irti ollessaan, neutraalilla maaperällä. Auttaisikohan joku "ongelmakoirakouluttaja" tässä asiassa? En tiedä, mutta voishan sitä kysellä?
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

samoa

samoa
Viestimäärä: 12

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 08:29  
+
0
Ja kyllä siinä vaiheessa, jos pentu päätetään ottaa niin täytyy olla käytös parantunut huomattavasti!

Kokeilen varmasti tuota leikkimistä ja välitän ohjeet Suomeen! Palaan itse vasta Heinäkuun puolessa välissä ja siinä vaiheessa otetaan kovat otteet käyttöön koirani kanssa.

Koirakouluttajaan varmasti turvaudutaan ellei käytöstä saa kontrolliin tämän vuoden loppuun mennessä! Osaisiko kukaan suositella ketään? Turun seudulta mieluiten.

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 16:43  
+
0

innna kirjoitti:
^ Miksi ihmeessä koiran pitää olla alistuneessa tilassa? Itse en todellakaan halua että koirani on ikinä alistuneessa tilassa mun kanssani. Tuo olisi kauheista kauhein skenaario. Mun koirani saa olla itsevarma, ja se onkin enemmän kuin toivottavaa.



Luulen että sinulla on hieman erheellinen käsitys alistuneesta tilasta. Rauhallisen alistunut koira ei ole pelokas eikä siltä puutu itseluottamusta. Koira luottaa aina ensisijaisesti laumanjohtajaan ja jos tämä on itsevarma, myös koira tuntee olonsa itsevarmaksi ja kokee olevansa turvassa. Rauhallisen alistunut koira ottaa kontaktia taluttajaan, ja taluttaja saa siihen kontaktia helposti. Voit ajatella esimerkkinä vaikka työpaikalla suoritettavaa perehdytystä: sinä luotat siihen että saat tietoa ja taitoa sinua ohjaavalta johtajalta jotta osaat tulevaisuudssa tehdä työsi hyvin. Koska haluat omaksua kuulemasi mahdollisimman hyvin (=oppia) siirryt "automaattisesti" alistuneeseen ja rauhalliseen mielentilaan, jotta oppiminen olisi mahdollista.

Sana "alistunut" kuulostaa kieltämättä negatiivislta. mutta koirista puhuttaessa se on ilman muuta positiivinen asia!

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 17:23  
+
0
Mulla tosiaan olisi yksi niistä kauheista kauheimmista skenaarioista nimenomaan se, että koira ei olisi mulle alisteisessa asemassa. Tästä ne ongelmat sitten varmasti alkaisivatkin kivasti.

Kyllä tavoite on aina se, että ohjaajalla on koiraan auktorieettia ja vahva suhde, jolloin koira luottaa ohjaajan sanaan tilanteessa kuin tilanteessa. Jos näin ei olisi, koira nimenomaan alkaisi itse päättää milloin reagoi ja mihin, tulisi mahdollisesti epävarmaksi ja "suojelisi" minua oman mielensä mukaan, ehkä se alkaisi myös kotona toteuttaa elkeitään napsimalla mun lautaselta mun ruoat yms.
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 18:45  
+
0
Kyllä auktoriteettiä pitää olla, mutta mä en todellakaan kohtele koiraani alamaisena. Enkä ole koiran johtaja. Tottakai mä opetan koiralle, miten kannattaisi toimia, mutta se tekee silti omat valintansa (joista saa minulta sitten asianmukaista palautetta).

Kannattaisi whisperd (? en muista nickiä ja kun ei ole esikatselua niin en voi tarkistaakaan) lukea vähän muitakin koirankouluttajia kuin Cesar Millania. Tiedäthän, että hänellä ei ole minkäänlaista taustaa etologian tai käyttäytymispsykologian parissa?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 19:26  
+
0
Mitä sä innna teet sitten jos koira tekee jotain, mitä et halua sen tekevän?
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: RAIVON VALLASSA NäHDESSääN MUITA KOIRIA, A... - Perjantaina, 16.04.2010 klo 20:19  
+
0

Innna sanoo: ...lukea vähän muitakin koirankouluttajia kuin Cesar Millania. Tiedäthän, että hänellä ei ole minkäänlaista taustaa etologian tai käyttäytymispsykologian parissa?



Taustaa, tarkoitat koulutusta? Ei varmasti olekaan, ainakaan tutkitoa. Koirien psykologia eroaa kuitenkin melkoisesti ihmisen psykologiasta, koska koira ei käsittele tunteitaan mitenkään, se voi ainoastaan reagoida. Itse luotan ennemmin ikänsä koiria tarkkailleeseen asiantuntijaan, kuin korkeasti koulutettuun käyttäytymistieteiden asiantuntijaan, mutta tämä on vain henkilökohtainen mielipide. Koira on laumaeläin ja laumalla PITÄÄ AINA olla johtaja. Koira ei pysty elämään tilanteessa, jossa se kokee laumansa ("lauma" voi olla yksi ihminen) olevan ilman johtajaa. Tällöin koira itse alkaa johtaa, (jokainen koira pystyy tähän) jolloin se toimii joka tilanteessa ainoastaan vaistojensa varassa.

Pahoittelut ketjun aloittajalle off-topickiin lipsumisesta..

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545427
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 10:30)