Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 09.02.2017 klo 11:14

Rescue koiran muutto perheeseen

kaiotic

kaiotic
Viestimäärä: 4

RESCUE KOIRAN MUUTTO PERHEESEEN - Torstaina, 09.02.2017 klo 11:14  
+
0
Hei,

Haluaisin kysyä mielipiteitä koskien meidän uutta tulokasta. Meille muutti 2 viikkoa sitten 1v rescuekoira, joka oli tarhalla ollessaan tottunut lapsiin ja oli asunut myös sisätiloissa hoitajien taloissa. Meille muutettuaan koira oli tietenkin hyvin stressaantunut ja seilasi läähättäen koko asunnossa edestakaisin rauhoittumatta. Tämä oli ihan ok ja ymmärrettävää sen muutaman päivän ajan ja annettiin asian olla siinä toivossa, että hän rauhoittuisi vielä. Nyt on siis mennyt jo melko pitkä aika, mutta koiran rauhoittumiselle ei näy mitään merkkejä, hän seilaa yhä päivittäin pitkin asuntoa lapsemme tai meidän perässä.

Lisään vielä ruoka ja aktiiviteettipuolet. Eli ulkoilemme rattaiden kanssa hihnalenkkejä yhden kerran päivässä n. 1-1½h, mieheni tultua kotiin lähdemme koiran kanssa käymään paikassa, jossa häntä voi pitää vapaana. Yleensä nakkelemme palloa tai menemme koirapuistoon, eli koira siis pääsee juoksentelemaan vapaana ainakin 1½h päivän aikana. Illalla menemme vielä käymään yhdellä hihnalenkillä koko perhe, joka kestää vaihtelevasti ½h-1h, jonka jälkeen teemme vielä pikaisen pissatuslenkin yöksi. Ruoaksi koira saa Hau Hau Championin nappulaa, sekä lihaa 50/50.

Mistä tällainen ylenpalttinen stressaaminen voisi johtua ja mitä tälläiselle asialle pitäisi tehdä? Tuntuu, ettei koira rauhoitu kotona ollessaan millään vain makoilemaan, vaan tuntee ns. pakottavaa tarvetta laahustaa koko ajan paikasta toiseen, joka tietenkin saattaa myös aiheuttaa pissavahinkoja sisälle?

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: RESCUE KOIRAN MUUTTO PERHEESEEN - Torstaina, 09.02.2017 klo 11:58  
+
0
2 viikkoa rescue koiran kanssa ei ole pitkä aika vaan melko lyhyt. Jos koira on pääsääntöisesti asunut tarhalla, sillä voi yksinkertaisesti olla kuuma nyt kun asuu sisällä koko ajan. Kaksi viikkoa on lyhyt aika koiran elämässä muutenkin, se ei ole vielä sopeutunut asumaan teidän kanssanne perheenne jäsenenä, sitä stressaa koska on mahdollisesti jo oppinut, että mikään asuintila ei ole pysyvä.
Olkaa sen kanssa kärsivällisiä, antakaa aikaa. Mitä teette kun koira seuraa teitä sisällä? Itse jättäisin huomiotta tai ohjaisin sen omaan paikkaan maate, jossa se voi mahdollisesti pureskella jotain. Täytettyä Kongia, isoa luuta tms. Syöminen usein rauhoittaa koiraa. Onko sen tilaa mahdollista rajata? Sen perässä kulkemisen voi estää rajaamalla tilaa.

kaiotic

kaiotic
Viestimäärä: 4

VS: RESCUE KOIRAN MUUTTO PERHEESEEN - Torstaina, 09.02.2017 klo 12:29  
+
0
Ymmärrämme kyllä, että koiralle on annettava aikaa sopeutua ja sitä annammekkin. Halusin vain kysyä neuvoa, mikäli tälle jatkuvalle stressaamiselle ei tule loppua. Kun koira seuraa meitä niin pyrimme olla huomioimatta sitä, koska siitähän se villiintyy vielä enemmän.

Koiralla on oma patja, jonka ostimme, mutta siinähän se ei tietenkään viihdy kovin kauaa, sillä seuraamisen halu on kova, varsinkin kun lapsi touhuaa. Miten tämä omalla paikalla makoileminen pitäisi oikein hoitaa? Toki saamme varmasti koiran pysymään paikallaan vaikka ½ tuntia, mutta entä muu aika kun hän alkaa kuitenkin jossakin vaiheessa taas laahustamaan läähättäen perässä?

Lisään vielä, ettei mikään liikunta rauhoita sitä sisällä. Eilen kävimme hiihtämässä 10km yhteensä ja kotiin tultuamme hän jatkoi ihan samaa rataa. Toki yön nukkui niin sikeästi, ettei edes herännyt miehen töihin lähtöön.

hypophrenia

hypophrenia
Viestimäärä: 1231

VS: RESCUE KOIRAN MUUTTO PERHEESEEN - Torstaina, 09.02.2017 klo 17:09  
+
0
En tiedä millainen koira on ulkoillessa/miten se silloin käyttäytyy (onko yhtä levoton kuin sisällä?), mutta nuo ulkoilumäärät kuulostaa aika hurjilta vasta saapuneelle rescuelle. Yleensä on helpompaa kiertää samaa tuttua lyhyttä reittiä, etenkin jos koira ei ole hirveästi tottunut kulkemaan hihnassa.

Kuulostaa, että koira on kovin kierroksilla, mikä on ymmärrettävää isojen muutosten vuoksi. Onko koiraa käytetty eläinlääkärillä sulkemassa kipusyitä pois, ja oletteko olleet yhteydessä koiran tuoneeseen yhdistykseen (mikäli tuli rescueyhdistyksen kautta)?
"Tomorrow - a mystical land where 99% of all human productivity, motivation and achievement is stored."
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.02.2017 klo 17:09)

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: RESCUE KOIRAN MUUTTO PERHEESEEN - Torstaina, 09.02.2017 klo 22:09  
+
0
Noista viesteistä mä luen sellaisen ihmetyksen että "vaikka koiraa kuinka lenkittää niin se ei rauhoitu/väsy". Rescue on vielä asia erikseen ja siitä mulla ei ole mitään kokemusta, enkä sen enempää ikävä kyllä osaa juuri teidän tilannetta kommentoida. Mutta noin yleisesti kuitenkin liikunta ja pitkät lenkit ei koiraa välttämättä väsytä, jopa päinvastoin. Tai siis saattaa toki väsyttää jos koira muuten on ihan tyytyväinen ja saanut aivotoimintaa yms.. mutta se ei kuitenkaan oo lähtöoletus että koira olisi 10km lenkin jälkeen ihan poikki ja nukkuisi onnellisena tuntikausia. Päinvastoin vapaana kirmaaminen voi vain ladata koiran akkuja ja pitää virkeänä.
Teidän tilanteessa on kyllä muut asiat olennaisempia, siis koiran taustat ja suuri elämänmuutos. Eli voihan se koira ravata nyt puhtaasti stressinkin takia, tai sitten ei, en tiedä.
Jossain vaiheessa kun koira "tasaantuu" ja tottuu teidän kotielämään niin kannattaa vaan pitää mielessä että mitä enemmän sen kuntoa kohottaa ja mitä enemmän on virikkeitä (joka päivä) niin on mahdollista että koira myös odottaa niitä, eikä osaa ottaa rennosti.

Ja ehdottomasti pitää mun mielestä koiraa lenkittää kunnolla ja antaa juosta ja vaikka mitä :D tietysti. Se kuuluu hyvään koiranelämään ja pitää yllä kuntoa. Väsyttämiseen/rauhoittumiseen käyttäisin sen sijaan sekä aivotoimintaa/temppuja/aktivointia (sitten joskus kun pääsette siihen vaiheeseen), että ihan rauhoittumisen treenaamista. Mun toista koiraa pitää käskeä rauhoittumaan, käskeä tai viedä se omalle paikalle ja maate. Toinen koira on pennusta asti oppinut että sisällä on yleensä tylsää. Myös treeneissä tai kaupungilla/kylässä otan koiran rauhoittumaan. Harjoitellaan sitä että ollaan vain hiljaa paikallaan, mä luen lehden/juon kahvin tms ja koira makaa jaloissa. Edelleen mä en uskalla teidän rescuen kohdalla väittää että mun tavat sopii, mutta tässä olikin enemmän pointtina että rauhoittumista on meillä treenattu sekä käskynä että vähän temppunakin. Automaattisesti se ei ole tullut kummaltakaan.

kaiotic

kaiotic
Viestimäärä: 4

VS: RESCUE KOIRAN MUUTTO PERHEESEEN - Perjantaina, 10.02.2017 klo 11:21  
+
0

hypophrenia kirjoitti:

En tiedä millainen koira on ulkoillessa/miten se silloin käyttäytyy (onko yhtä levoton kuin sisällä?), mutta nuo ulkoilumäärät kuulostaa aika hurjilta vasta saapuneelle rescuelle. Yleensä on helpompaa kiertää samaa tuttua lyhyttä reittiä, etenkin jos koira ei ole hirveästi tottunut kulkemaan hihnassa.

Kuulostaa, että koira on kovin kierroksilla, mikä on ymmärrettävää isojen muutosten vuoksi. Onko koiraa käytetty eläinlääkärillä sulkemassa kipusyitä pois, ja oletteko olleet yhteydessä koiran tuoneeseen yhdistykseen (mikäli tuli rescueyhdistyksen kautta)?



Ulkona koira käyttäytyy kyllä todella hyvin, ei vedä eikä vauhkoa tai pelkää. Meille nämä pitkät lenkit neuvottiin ihan sen tarhan kautta, he olivat sitä mieltä että kyllähän väsynyt koira nukkuu. Omalla kokemuksellani tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, varsinkin jos koiran seilaaminen johtuu stressistä. Lenkillä koira käyttäytyy kuitenkin todella hyvin ja rauhallisesti ja nauttii kun pääsee juoksemaan vapaana, siksi olemme käyneet niin pitkillä lenkeillä jo heti alusta.

Koiran on tarkastanut 2 eläinlääkäriä, Venäjän puolella, sekä rajaeläinlääkäri, eikä mitään poikkeavaa löydetty. Minusta koiralla ei kuitenkaan ole kipuja, sillä hän saattaa rauhoittua esim. parvekkeelle todella hyvin (tulee siis aina mukaamme käymään parvekkeella, emme sulje häntä sinne). Tilan rajaaminen siis selvästi auttaa tuohon stressiin, mutta meillä ei kyllä ole sellaista tilaa, minne koiran voisi rajata..

kaiotic

kaiotic
Viestimäärä: 4

VS: RESCUE KOIRAN MUUTTO PERHEESEEN - Perjantaina, 10.02.2017 klo 11:55  
+
0

Mondial kirjoitti:

Noista viesteistä mä luen sellaisen ihmetyksen että "vaikka koiraa kuinka lenkittää niin se ei rauhoitu/väsy". Rescue on vielä asia erikseen ja siitä mulla ei ole mitään kokemusta, enkä sen enempää ikävä kyllä osaa juuri teidän tilannetta kommentoida. Mutta noin yleisesti kuitenkin liikunta ja pitkät lenkit ei koiraa välttämättä väsytä, jopa päinvastoin. Tai siis saattaa toki väsyttää jos koira muuten on ihan tyytyväinen ja saanut aivotoimintaa yms.. mutta se ei kuitenkaan oo lähtöoletus että koira olisi 10km lenkin jälkeen ihan poikki ja nukkuisi onnellisena tuntikausia. Päinvastoin vapaana kirmaaminen voi vain ladata koiran akkuja ja pitää virkeänä.
Teidän tilanteessa on kyllä muut asiat olennaisempia, siis koiran taustat ja suuri elämänmuutos. Eli voihan se koira ravata nyt puhtaasti stressinkin takia, tai sitten ei, en tiedä.
Jossain vaiheessa kun koira "tasaantuu" ja tottuu teidän kotielämään niin kannattaa vaan pitää mielessä että mitä enemmän sen kuntoa kohottaa ja mitä enemmän on virikkeitä (joka päivä) niin on mahdollista että koira myös odottaa niitä, eikä osaa ottaa rennosti.

Ja ehdottomasti pitää mun mielestä koiraa lenkittää kunnolla ja antaa juosta ja vaikka mitä :D tietysti. Se kuuluu hyvään koiranelämään ja pitää yllä kuntoa. Väsyttämiseen/rauhoittumiseen käyttäisin sen sijaan sekä aivotoimintaa/temppuja/aktivointia (sitten joskus kun pääsette siihen vaiheeseen), että ihan rauhoittumisen treenaamista. Mun toista koiraa pitää käskeä rauhoittumaan, käskeä tai viedä se omalle paikalle ja maate. Toinen koira on pennusta asti oppinut että sisällä on yleensä tylsää. Myös treeneissä tai kaupungilla/kylässä otan koiran rauhoittumaan. Harjoitellaan sitä että ollaan vain hiljaa paikallaan, mä luen lehden/juon kahvin tms ja koira makaa jaloissa. Edelleen mä en uskalla teidän rescuen kohdalla väittää että mun tavat sopii, mutta tässä olikin enemmän pointtina että rauhoittumista on meillä treenattu sekä käskynä että vähän temppunakin. Automaattisesti se ei ole tullut kummaltakaan.



Tuosta liikunnan ylitarjoamisesta minulla onkin kokemusta. Edesmenneen koiramme kanssa harrastimme vetoa, canicrossia, pallonnakkelua metässä, pyöräilyä ja kaikkea maan ja taivaan välillä. Sittenhän se koira osasikin vaatia sitä ihan samaan tapaan. Muistan kun olin itse viikon kipeänä ja koira joutui olemaan pelkillä hihnalenkeillä, niin päähän sillä meinasi räjähtää kun ei enään saanutkaan akkuja tyhjäksi moneen päivään! Tämän koiran kanssa lenkkeilemme paljon jo ihan sen takia, kun hän osaa rauhoittua pihalla niin hyvin. Kulkee hihnassa todella nätisti, eikä vauhkoa tai pelkää.

Rauhoittumista meillä tosiaan pitäisikin reenata. Olin yhteydessä kouluttajaan ja hän osasi puhelimenvälityksellä epäillä vain kovaa paimennusviettiä lastamme kohtaan. Hän tosiaan kulkee koko ajan lapsemme perässä ja on varmaan tavallaan ottanut ''työkseen'' paimentaa häntä.. Kouluttaja lupasi vielä tulla käymään, joten saas nähdä rupeaako edistystä tapahtumaan!

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 10:15)