Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Torstaina, 20.05.2010 klo 14:39

Rynniminen/etuilu

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 14:39  
+
0
Tälläinen n. 3 kuukautta sitten alkanut ongelma johon kaipaisin apua.

Kun lähdetään ulos, Iiris ei rynni ovesta ulos vaikka yleensä luvalla meneekin edeltä, ja kun ovi avataan ulkopuolelta ja annetaan komento "ei tule", se ei hievahdakkaan tullakseen ulos (ei vaikka ovi olisi koko ajan täysin auki). Siis kaikinpuolin antaa omistajan mennä ensin mikäli johonkin ollaan menossa, lukuunottamatta yhtä poikkeusta. Kun noustaan autosta esim. agilitykentän kohdalla, koira on aina rynnimässä ovesta ulos ennen minua, vaikka ennen se on pysynyt melko hyvin. Pidän itsestään selvyytenä että ihmiset nousevat autosta ensin ja koira tulee kun olen ulkona saanut hihnat käteeni ja kamat kantoon, eli siis minua häiritsee todella Iiriksen kuvitelma, että se voisi rynniä ovesta ulos ennen minua (ja tämähän saattaa aiheuttaa myös vaaratilanteen, mikäli ovi ei ole vielä kunnolla auennut kun se ryntää ja koira jää oven väliin). Eli siis kaipaisin tähän apua!

Ollaan yritetty antaa komento "ei tule" mitä ollaan käytetty aina kun koiraa käsketään olemaan tulematta. Ikävä kyllä se ei jostain syystä tottele tätä autossa nimeksikään. Yleensä isäni joutuu pitelemään koiraa aloillaan sen aikaa kun menen ulos (ja kyseessähän on pieni bichoni). Kieliikö tällainen tottelemattomuus mahdollisesti siitä ettei koira selkeästi tiedä paikkaansa laumassa vai onko vain silkkaa tottelemattomuutta tai ymmärtämättömyyttä? Tai olisiko agilitykentän suoma ilo koiralle liikaa ja houkutus liian suuri, että on pakko rynnätä sinne saman tien?

Ja ennen kaikkea miten tämän saisi kitkettyä pois? :eitietoo:

En löytänyt samankaltaista aihetta, lukkoon jos tällainen on jo. Voivat myös muut immeiset jakaa ongelmiaan etuiluun liittyen, eli siis yleistä keskustelua aiheesta (ja mieluusti ratkaisu ongelmaani!)
no you don't know what it's like
welcome to my life

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 16:01  
+
0
Meillä autosta rynnitään mielellään aina innokkaasti ulos kun koirat tietävät että jotain kivaa tapahtuu. Esim kun ollaan menossa agiin niin koira ei millää malta odottaa, meillä on autossa häkki jossa koira odottaa niin kauan että on rauhallinen. Avaan ovea jos koira liikahtaa laitan oven takasin kiinni ja sitä rataa meillä mennään, pikkuhiljaa näkyy tuloksia siitä että jaksetaan olla paikoilaan siihen asti kun annan luvan.. Reenilla vaan. :) En kyl usko että tässä olis johtajuudest tai mistään semmoisesta kyse hmm
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.05.2010 klo 16:02)

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 16:05  
+
0
Luulisin, että koira ei selkeästi tiedä, mitä siltä odotetaan (eli että pitää odottaa lupaa tulla ulos) ja lisäksi se on niin innoissaan agilitystä, että ei myöskään malta odottaa. Tuota voi lähteä kitkemään ihan sillä, että koiralle opetetaan, että autosta ei tulla ilman lupaa. Jos koira kokee palkinnoksi sen, että se pääsee ulos ja agilitykentälle, rangaistus on loogisesti se, että se ei sinne pääse. Siispä asiaa voi lähteä reenaamaan ihan sillä, että koiraa ensin estetään ihan fyysisesti (esim. isäsi pitää kiinni tai koira on turvavyövaljaissa autossa) tulemasta autosta. Sitten kun olet itse ulkona, voit vaatia koiraa odottamaan, kunnes annat luvan. Jos koira yrittää tulla ilman lupaa, sulje auton ovi. Tai jos koira ehtii livahtaa, toru ja laita se takaisin autoon, kunnes se odottaa lupaasi. Jos johdonmukaisesti aina palautat koiran takaisin autoon ja mieluiten toki estät väärän toiminnan kokonaan, koira kyllä oppii, että autossa pitää odottaa. Tuollainen touhu menee enimmäkseen ihan nuoruuden innon piikkiin, mutta toki se pitää kitkeä pois tai se jää vaan huonoksi tavaksi.

Itse olen opettanut koirilleni tuon ovista kulkemisen ja autoista poistumisen niin, että minun ei edes tarvitse sanoa "ei tule", vaikka joskus saatan sitä käyttää, jos koira näyttää siltä, että tekisi kovasti mieli tulla ja kaipaa muistutusta säännöistä. Ovesta (asunnon ulko-ovi tai auton ovi) ei yksinkertaisesti kuljeta ilman lupaa. Alkuun opetin asian niin, että oven aukeamiseksi piti istua alas ja jos takapuoli nousi lattiasta, ovi meni kiinni. Koiran istuminen antoi minulle aikaa reagoida, jos se meinasikin mennä luvatta ovesta. Kun homma nykyään sujuu, lupaa voi odottaa seisaalteenkin ja jos koira meinaa syystä tai toisesta livahtaa ilman lupaa, pieni ärähdys tai köhäisy palauttaa ne jo ruotuun. Nykyään voin jättää koirat auton takaosaan luukku auki ja lähteä itse kauemmas, jolloin koirat kyllä kurkkivat perääni odottaen lupaa, mutta eivät tule pois. Ei se toki aivan varma juttu ole, joten en tee sitä kuin silloin kun olen lähettyvillä ja kipaisen hakemassa jotain näköetäisyydeltä enkä halua esimerkiksi sulkea luukkua, ettei koirat läähätä autoa huuruun eikä auton lämpötila muutenkaan nouse liiaksi.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 16:35  
+
0
Kappas ku löyty sopiva ketju, toivottavasti ei haittaa ku tungen väliin oman "ongelman" kanssa. :nolo::nauru:

Meillä koira malttaa odottaa luvan et saa tulla autosta ulos. Välillä toki saa odottaa tovinki et se innoltansa suvaitsee istua ja ottaa kontakti luvan saamiseksi. Ongelma siis ei ole tuossa, vaan siinä, et heti kun koira pääsee ulos autosta se ryntää sata lasissa juoksuun. Jos mulla on hihna se ryntää hihnan kireälle ja vaihtaa suuntaa rynnätäkseen taas niin pitkälle ku hihna riittää. Jos taas pääsee autosta juoksemaan vapaana se lähtee täyttä höyryä juoksemaan siihen suuntaan mistä on tultu. Nopeasti se kyllä takas tulee, mut se tuntuu käyvän niin kierroksilla et välillä hirvittää et se henkensä heittää. Oon yrittäny tähän mennessä sitä, et heti kun koira hyppää autosta ulos, estän sen etenemisen ja rauhotan sitä herkuilla. Tuo vaan on niin himpuran liukas liikkeissään et väistämättä se kerkeää jonkinmoisen ryntäyksen suorittaa. Lisäksi se käy niin kierroksilla ettei sille ruoka maistu. Ehdotuksia/neuvoja/kokemuksia vastaavasta?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 16:54  
+
0
^Jaa-a. Tuon kanssa painiskelen itsekin, vaikka ehkä hiukan lievempänä. Mä otan nuo usein nykyään käskyllä "Lähelle" (joka tarkoittaa tulemista vasemmalle puolelle mutta ei tarvitse tiukasti tokon perusasentoon). Se vaan, että usein joudun komentamaan enemmänkin kuin kerran, kun nuokin ottavat turhaan kierroksia eivätkä malta tulla siihen viereen. Jos ei ollenkaan löydy korvia, komennan takaisin autoon ja otan uusintayrityksen, jolloin useimmiten muistuu otuksilla mieleen, mitä se "Lähellä" tarkoittikaan ja että se tarkoittaa sitä myös kaupunkialueella, missä olisi kaikkea mielenkiintoista näille maalaistolloille.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 17:02  
+
0
Meillä autosta poistumisen jälkeiseen ryntäilyyn on auttanut pallo. Eli alkuun palkka oli selkeästi kädessä niin että koira autossa vielä istuessaan sen näki. Otin koiran autosta ulos (käskyllä 'alas') pannasta kiinni pitäen, jolloin sen karkumatka olisi jokatapauksessa ollut vain mun käden mittainen. Tällaisella etäisyydellä se ei muutenkaan saa voimaa rempomiseen. Kun neljä jalkaa oli maassa, käskin 'istu' ja heti lelu suuhun. Pari kertaa näin ja nykyään pallo voi olla vaikka taskussa ja kun käsken koiran autosta 'alas' (koirat on siis peräkontissa) se tulee 'alas' ja istuu oma-aloitteisesti odottamaan palloaan. Sit vaan lelu kitusiin ja molemmat on tyytyväisiä :)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 17:09  
+
0
Meillä on farkun perällä vakiona toisessa selkänojan niskatuen "tapista" kiinni oleva "liina" (eli yksi ylimääräinen hihna), jota käytän kyläilevien koirien kanssa jne, opetellessa autossa pysymistä lupaan saakka. Omat osaa pysyä autossa lupaan saakka, joten niillä en tuota käytä. Eli opetteluvaiheessa kytken aina koiran autoon laittaessa pannastaan tuohon hihnaan ja voin avata takaboksin oven aivan rauhassa. Jos koira hyppää boksista, se jää heti boksin etteen, kun hihna ei yllä pitemmälle, ja voin siitä nakata koiran takaisin autoon. Sitten voin vaikka takaboksin ovi auki rauhassa keräillä tavaroita, ja metsälenkille mennessä päästää jokaisen koiran vuorollaan luvalla (meillä on opetettu koirille nimi+saa on lupa ja hyvin kaikki koirat ovat sen oppineet. Parhaimmillaan kuukauden ollut neljä koiraa, joilla olen tuota systeemiä toteuttanut.). Ennen kuin annan harjoittelussa olevalle koiralle luvan, kytken sen irti tuosta apuliinasta. Olen kokenut tuon hyväksi systeemiksi opetteluvaiheeseen niin voin aina aukoa sen auton oven normaalisti, eikä tarvitse koittaa taiteilla edessä koittaen pitää koiraa livahtamasta ovenraosta.

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 17:15  
+
0
Meillä Osku yritti joskus nassikkana höökätä anoppilassa ulos pakettiauton etupenkiltä, jossa se silloin vielä matkusti. Matka pysähtyi turvavyövaljaisiin ja koira jäi hetkellisesti killumaan penkin viereen valjaista. Mä toruin ja nostin sen takaisin penkille, jonka jälkeen odotti ihan kiltisti vuoroa ja niin odotti muuten seuraavillakin kerroilla. :nauru:

Kadin alastulo-opetus kuulostaa hyvältä. Sitähän voisi alkaa reenata omienkin kanssa... :mietiskel:

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 17:52  
+
0
Mä taidan kans alkaa tuolla Kadin mallilla harjottelee. Varmaan pitää hieman soveltaa, mut testataan. Kiitän!
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 20.05.2010 klo 18:22  
+
0
Meillä on auton ja ovista kulkemisten kanssa samat säännöt kuin maddyllakin. ovet ei aukene senttiäkään, jos koirat ei odota rauhallisesti ja jos koira pentuna jossain välissä pääsi livahtamaan ovesta luvatta, niin se palautettiin hyvin nopsaan takaisin ja sitten uusi yritys.

Sumulla on ollut myös tuota ovasta ryntäämistä sen jälkeen kun se saa luvan mennä siitä ovesta, mitä Santtu J:lläkin, mutta se on vähentynyt huomattavasti sillä että juuri vapautuksen jälkeen sanon sen nimen, johon reagoinnista se saa heti namipalkan, eli vähän sama taktiikka kuin kadillakin. Tuon käskyttämisen seurauksena se on alkanut odottaa kutsua ovesta päästyään, eikä enää ryntää kovinkaan usein (Sumulla siis nyt ikää 9 kk).
(Viestiä on muokattu torstaina, 20.05.2010 klo 18:22)

RiiRat

RiiRat
Viestimäärä: 15

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Tiistaina, 25.05.2010 klo 15:41  
+
0
"Kun noustaan autosta esim. agilitykentän kohdalla, koira on aina rynnimässä ovesta ulos ennen minua."

Mitäs jos kokeilisit sekä koiralle, että ihmisille turvallisinta keinoa ongelman ratkaisussa?
http://www.koiranhakit.fi/

Kun koira on automatkat häkissä:
- Koira on sinun hallittavissa 100%, se ei pääse häiritsemään omalla käytöksellään ajamista tai muita autossa olevia. Tiedän itse kokemuksesta, miten vaarallista on kun koira hyppää kesken matkan kuljettajan syliin.
- Koiralla on turvallista, se ei pääse häkistä ulos ennen kuin se päästetään sieltä ulos. Koirasi ei näin voi rynniä autosta pois omin lupineen.

Lisäksi, kolarin sattuessa häkki on koiralle turvallisempi. Häkki suojaa koiraa törmäyksessä ja häkin käytöstä automatkoilla on muutenkin paljon enemmän hyöty- kuin haittapuolia. :)
En pidä ihmisistä, mutta kunnioitan sinua eläimenä.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 20:13  
+
0
^ Lisäksi häkki suojaa mahdollisessa törmyksessä myös matkustajia niskaan lentävältä koiralta. Tosin hyvät valjaat ajaa saman asian ja on musta kaikin puolin kätevämmät kuin häkki.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 27.05.2010 klo 10:54  
+
0
^Mä olen tasan kerran nähnyt koiran turvavyövaljaat metallisilla soljilla. Kaikki muut on ihan huttua, kun muoviklipsut eivät millään kestä törmäyksen voimaa. Muovikiinnikkeiset turvavyövaljaat toki auttavat koiraa pysymään penkillä äkillisemmissä jarrutustilanteissa ja pitävät koiran paikallaan ajon aikana, mutta eivät ne törmäyksessä auta.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Torstaina, 27.05.2010 klo 19:27  
+
0
^ Menee jo ot:n puoellle... Mutta hyvät turvavyövaljaat on juuri sellaiset, joissa on metalliset soljet. Meillä on sellaiset koiralla, ja on todella hyvät ja tukevan oloiset. Vedonkestävyys vähintään 900 kg muistaakseni. Olisi ehkä pitänyt selventää asiaa, useimmille kun tulee koiran autovaljaista mieleen sellaiset eläinkaupasta ostettavat "härpäkkeet" muovisoljilla, eikä ole tietoa, että muunlaisia onkaan.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Perjantaina, 28.05.2010 klo 13:27  
+
0
kinoko onko sulla laittaa valmistajan nimeä/linkkiä noista valjaista? kovasti kiiinnostaisi kunnon turvavyövaljaat mutta ei oo vielä löytynyt kunnollisia, todellakin kaikki eläinkaupoissa myytävät on sellasia heiveröisiä muoviklipsein..muistatko niiden hintaa?

joo, ja sori OT :nolo:
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Perjantaina, 28.05.2010 klo 14:14  
+
0
kulkukoira.comin sivuilta saa kunnolliset törmäystestatut, hintaa 50-100 euron luokkaa riippuen koosta.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: RYNNIMINEN/ETUILU - Perjantaina, 28.05.2010 klo 23:19  
+
0
Keimu sen sanoikin. Valjaiden merkki on Allsafe. Hintaa oli meidän valjailla muistaakseni 85 euroa postikuluineen, mutta todellakin hintansa arvoiset! Anteeksi edelleen ot.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 23:30)