Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 22:00

Sisäsiisteys

Siirry sivulle: 1 ... 36 37 38

Cataja

Cataja
Viestimäärä: 9

VS: SISäSIISTEYS - Maanantaina, 30.10.2017 klo 12:19  
+
0

Amur1975 kirjoitti:

Hello !

Tämä on varmaan kysytty sata kertaa mutta kysyn kuitenkin :heiluti:

Meillä on 9viikkoinen narttu kultainen noutaja ja "sisäsiisteys" projekti on mennyt ihan hyvin.

Olen palkinnut sen kehuilla ja herkuilla aina kun se tekee tarpeensa mutta nyt on alkanut menee vähän siihen suuntaan että se vinkuu ja juoksee ovelle ja haluaa sisälle ja sitten pissaa lattialle. Kakkaa se kyllä tekee melkein heti mutta sisään se haluaa pissimään :hymy:

Tämä tapahtuu kyllä enemmän iltalenkillä sekä aamulla kun on hämärää, vaikuttaa siltä että pikkuisella on vähän "pimeänpelko". Voisikohan tämä sisäpissaus johtua siitä pimeänpelosta ?

Muita neuvoja/vinkkejä ?

Kiitollinen avustanne ! :aurinko:


Kannattaa kokeilla vain olla siellä ulkona niin kauan, että pentu pissaa vaikka se pyytäisi sisälle ja sitten kehua ihan kunnolla. Jos sillä on hätä niin ei se loputtomiin pysty odottamaan, että pääsee sisälle pissalle. Muutenkin jos epäilet että pentu ei viihdy pimeässä niin yritä viettää aikaa enemmän hämärässä ja tehdä jotain kivaa sen kanssa, että pentu unohtaisi pelkonsa.
suomenlapinkoira uros Tuisku 5/2005
australianpaimenkoira uros Kody 7/2017

Catacide

Catacide
Viestimäärä: 7

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 23.05.2018 klo 15:48  
+
0
Hei,

Luen muut viestit aiheesta lävitse, kun aikaa paremmin (muutama sivu.. :D), mutta tosiaan, mulla nyt hieman reilu 4kk pentu, jolla ei olla pidetty enää paperia muutamaan viikkoon lainkaan ja toisaalta tuloksia se on näyttänyt: ei enää odota yksinolonaikana miljoonaan kertaan kustu paperi kun tulee kotiin/herää unilta. Mutta itse "ongelma";

Välillä Milo saattaa olla parikin päivää tai enemmän ettei tule edes vahinkoja kun on yksin (olen itse töissä tai nukkumassa) mutta välillä on niitäkin päiviä että ei jaksa vaan pidättää.. Vettä saa samat määrät eikä päivissä muutenkaan ole eroavaisuuksia. Välillä pissat tehnyt kun tulen töistä tai nukkumasta, eli yösiisti tämä ei täysin vielä ole. Onko nämä vahingot aina silloin tällöin ok? Turhauttavaahan se on, että mennyt melkein viikko ja sit taas kustaan kun ollaan yksin niin pissat lattialle, tänäänkin työvuoron aikana yhdet ja uudet vielä kun nukkumassa olin..

Veden saantia yksinollessa on pitänyt rajoittaa, eli ei saa tällöin vettä lainkaan, ainoastaan ns. valvottuna kun ollaan hereillä kotona eikä missään töissä/nukkumassa. Syynä kun juo kupin heti jäädessään yksin tyhjäksi tai muuten vain alkaa leikkimään sillä ja sitten saakin loppuajan keraaminen juomakuppi kyytiä, naapuritkin jo valittaneet siitä aiheutuvasta melusta. Pitäisi jostain kivijalkaliikkeestä löytää oikeasti painava kuminen kippo.. Vettä toki tarjolla heti kun aamusta tulen kotiin, nukkumisen jälkeen ja koko päivä ennen kuin yö taas koittaa.

Tietämätön

Tietämätön
Viestimäärä: 1

VS: SISäSIISTEYS - Maanantaina, 01.10.2018 klo 16:41  
+
0
Hei,
Onko väärin opettaa 8vko pentua sisäsiistiksi namupalojen avulla?
Olen toiminut niin että aina ulkona pissatessa tai kakatessa annan heti toimenpiteen jälkeen makupalan ja olen huomannut koirat pissaa pari kertaa pikkukävelyn aikana pari kertaa ja saattaa kakata myös saadakseen makupalan.
Sitten se säästää varsinkin ison kakan aina sisälle aamuksi ja yrittää jopa syödä omaa tuotettaan.

On myös toinen ongelma, jos lähden yksin sen kanssa pikku kävelylle pihalle se suostu kävelemään mutta jos mukana on myös mieheni koira kävelee kiltisti sopivan lenkin mutta tällöinkin se on semmoista viiden metrin pätkiä ja tässäkin olen käyttänyt paljon namupaloja aina kun se tulee sen viisi metriä luokseni kun se on jäänyt jälkeen. Yksin olen tehnyt niin että kävelen takapihalla 50metrin päähän ja kannan sen sylissä, sitten se kävelee kiltisti takaisin omalle takapihalle.
Miten tässä pitäisi toimia?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: SISäSIISTEYS - Sunnuntaina, 14.10.2018 klo 14:38  
+
0
On ihan hyvä palkata namilla tarpeiden teosta oikeaan paikkaan. 8-viikkoisella ei ole vielä minkäänlaista pidätyskykyä, joten se ei "säästele" isoa kakkaa aamuksi vaan tekee sen sillä sekunnilla kun hätä iskee. Ja sinne missä sattuu silloin olemaan. Asiathan on teillä hyvin kun pentu tekee tarpeet myös ulos. Noin nuori vielä pissaa ja kakkaa monta kertaa päivässä, joten vahinkoja kyllä ehtii tulla sisällekin. Puolivuotias yleensä on jo sen verran kehittynyt että sisäsiisteys onnistuu. Eli aikaa ja kärsivällisyyttä tarvitaan :hymy:

Miuse

Miuse
Viestimäärä: 8

VS: SISäSIISTEYS - Perjantaina, 21.12.2018 klo 00:15  
+
0
Kun otimme koiramme se oli jo 4kk vanha ja pidetty koko sen ajan vain tarhassa emon ja muiden pentujen kanssa. En olisi ikinä ottanut jos olisin tiennyt kuinka vaikeaa on kouluttaa semmoinen koira sisäsiistiksi. Pentueen pentuja oli palautettu aika monta juurikin siitä syystä. Vaikka pentua vei tunnin, jopa puolentunnin välein ulos se teki sisälle milloin siltä sattui tuntumaan. Enkä usko että koira tulee ikinä olemaan täysin sisäsiisti. Kerran kun joutui hoitoon viikonlopuksi, haimme sen kotiin kävimme kaupassa viidessä minuutissa koira oli paskonut ja kussut olohuoneeseen. Toinen vastaava kun olimme pihalla mieheni ystävien kanssa ja heidän koiransa, koira oli tiristämällä tiristänyt sisälle nyrkinkokoisen kusilammikon. Molemmat kerrat tapahtuivat kun se oli vapaana talossa, yleensä laitamme sen pienenpään tilaan jotta osaa rauhoitttua. Olen varma että nuo olivat mielenosoituksesta. Ja molemmilla kerroilla koiralla on ollut monta tilaisuutta käydä tarpeillaan ennen sisälle jäämistä. Ja yksinoloaikakin edellämainituilla kerroilla ol 5-10 min.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: SISäSIISTEYS - Perjantaina, 04.01.2019 klo 15:18  
+
0
Ensinnäkin koirat eivät osoita mieltään, protestoi, kosta, jne. Ne on ihmisten juttuja. Jos pissaa heti kun jää yksin, kyse on todennäköisesti eroahdistuksesta. Silloin ei auta se että on käynyt pissalla juuri ennen yksinjäämistä. Kun ahdistaa, tulee pissahätä. Eli kannattaa panostaa yksinoloharjoitteluun. Jos eroahdistuksen saa kouluttamalla pois, loppuu sisälle tarpeidentekokin, ainakin yksin jäädessä.
Minä en koskaan luota siihen, että koira malttaa käydä pissalla pihalla, eli vahdin aina ja päästän sisälle vasta kun pissat on tehty. Jos koiralla on kauhean kivaa siellä pihalla, se ei muista tehdä tarpeitaan ja hätä tulee sitten kun menee sisälle. Lenkillä myös huolehdin että tarpeet on tehty ennenkuin mennään takaisin kotiin. Vaikka koirani ovat aikuisia ja olleet sisäsiistejä jo pentuina. Ne pyytävät ulos jos on hätä. Mutta jos eivät lenkillä tekisi tarpeitaan, pyytäisivät ulos heti kun ollaan päästy kotiin, joten siksikin on tärkeää että lenkillä tehdään tarpeet. Ja jos käydään pitkä (yli tunnin) lenkki, koirien pitää tehdä pissat vielä juuri ennen kotiinmenoa, jos ovat tehneet vain kerran lenkin alussa.

  Siirry sivulle: 1 ... 36 37 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 07:30)