Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 21.05.2018 klo 08:59

Stressistä johtuvat terveysongelmat

Elsie_

Elsie_
Viestimäärä: 4

STRESSISTä JOHTUVAT TERVEYSONGELMAT - Maanantaina, 21.05.2018 klo 08:59  
+
0
Hei!

Meille muutti n. 6kk sitten 5-vuotias kodinvaihtaja. Aluksi kaikki tuntui menevän hyvin, ongelmia ei ilmennyt. Pari viikkoa muuton jälkeen koira pyrki ensimmäisen kerran haukkuen ihmisten luokse. No, ajattelin tietysti, että tuo käytös johtuu muutosta ja siitä aiheutuneesta stressistä.

Koira on kuitenkin yhä tehnyt sitä - pyrkii kovasti haukkuen ihmisten luokse, jos he ovat meidän kotipihassa/rappukäytävässä. Vaikeaksi ongelman tekee juurikin se, että asumme kerrostalossa. Koira on selkeästi hyvin epävarma. Kerran koira pääsi haukkuen erään tuttavani luokse (luojan kiitos oli tuttu ihminen kyseessä!), kaartoi ihmisen kainaloon, oli uhkaavan tuntuinen ja lopulta hyppi ja kuonolla tökki ihmistä poskeen, samalla kun haukkui. Onko tämä siis sitä hyökkimistä? Minulla on aiempaa kokemusta koirista, mutta ei tällaisesta käytöksestä. Koiran edellinen omistaja sanoi, että koira ei tehnyt tällaista hänen luona asuessaan.

Olen kokeillut tähän haukkumisongelmaan eri keinoja. Naksutin, hihnan lyhyenä mutta löysänä pitäminen, rauhoittava puhe. Mikään ei tunnu auttavan. Pakon edessä ostin koiralle kuonopannan, koska se tuo itselleni turvaa tilanteisiin - saan koiran määrätietoisemmin ja nopeammin pois vaikeista tilanteista. Koiralle ei ole väliä, onko haukunnan kohde aikuinen vai lapsi.

Koiralle ilmestyi myös voimakas vahtiminen asunnon sisällä. Koira murisee jokaiselle äänelle, jos se on yksin kotona minun tai puolisoni kanssa. Jos molemmat omistajat ovat kotona, koira ei murise äänille. Kirsikaksi kakun päälle, koiralle ilmestyi närästys. Närästys on ollut vaikeaa sorttia ja sitä on kestänyt nyt hyvin pitkään. Mitkään riisikuurit, piimät, raejuustot tai hypo-allergiaruoat eivät tunnu auttavan. Eläinlääkäristä saimme vatsansuojalääkkeitä, joita koira on syönyt nyt kaksi viikkoa. Silti sitä närästää ja se yhä oksentaa keltaista nestettä. Koirasta on otettu verikokeet ja tehty yleinen terveystarkastus, ja näiden tutkimusten perusteella se on terve.

Luulen, että koiran närästyskin johtuu stressistä. Jos minä tai puolisoni lähdetään kotoa, koira muuttuu levottomaksi näinä hetkinä ja silloin sillä alkaa erityisen kova maiskutus ja lipominen. Koira ei kuitenkaan hauku ollessaan yksin kotona / ei vaikuta muutoin eroahdistuneelta.

Olisiko kokeneemmilla/taitavammilla kouluttajilla vinkkejä, miten edetä asiassa? Oletteko kokeilleet yksityisiä kouluttajia, onko niistä ollut apua? Mitä voisimme tehdä, että saisimme koiran stressin kuriin? :( Tilanne on vaikea ja voimia kuluttava, koska sitä on jatkunut niin pitkään.

Kuukio

Kuukio
Viestimäärä: 86

VS: STRESSISTä JOHTUVAT TERVEYSONGELMAT - Keskiviikkona, 23.05.2018 klo 20:30  
+
0
Ensin eliminaatiodieetillä närästys kuriin. Voihan se aggressio johtua ihan hyvin siitäkin kun närästää ja sattuu. Miettisin myös että voisiko sillä olla muita kipuja esim luustossa, tai lihaksissa jumeja. Onko sille tapahtunut aikaisemmin jotain kamalaa kun tuolla tavalla käyttäytyy muita ihmisiä kohtaan? Koira saa vahtia taloa ja ilmoittaa äänistä mutta ihmisiä kohtaan hyökkiminen ei ole sopivaa ja sille on yleensä aina joku syy.
"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: STRESSISTä JOHTUVAT TERVEYSONGELMAT - Keskiviikkona, 30.05.2018 klo 11:29  
+
0
yv

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28174
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6327
Viestejä yhteensä545676
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265831
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.04.2024 klo 15:00)