Tappelevat koirat
MHi

Viestimäärä: 5
Meillä on kaksi pientä karkeakarvaista portugalinpodengoa jotka ovat alkaneet tappelemaan päivittäin.
Vanhempi täyttää keväällä 3v ja nuorempi täytti tammikuussa vuoden. Molemmat ovat narttuja.
Tappelu voi alkaa ihan tyhjästä, pelkästä katseesta. Yleensä se on tuo vanhempi joka aloittaa rähinän. Koira makailee ensin muina miehinä vaikka eteisessä kunnes täysin ilman näkyvää syytä alkaa murisemaan ja näyttämään hampaitaan olkkarissa makailevalle koiralle. Nuorempi provosoituu hommaan mukaan ja seuraavaksi koirat hyökkäävät toistensa kimppuun.
Joskus rähinä kestää vain pari sekuntia mutta joskus tappelevat kauemmin. Vammoja ei ole vielä tullut. Tappelun jälkeen koirat ikäänkuin pyytävät toisiltaan anteeksi ja nuuskivat toisiaan nolona että "sattuiko sua".
Näitä yhteenottoja tapahtuu monta kertaa päivässä. Tuntuu että tilanne on vain pahenemaan päin. Toisille koirille ja ihmisille nämä ovat erittäin ystävällisiä mutta toisiaan ne eivät aina tunnu sietävän. Varsinkin vanhemmalla tuntuu kiristävän aika rankasti.
Toki koirat myös leikkivät keskenään paljon mutta tappelu voi tosiaan alkaa ihan puun takaa.
Kun koirille antaa uudet puruluut niin siitä se show syntyykin. Vanhempi tekee kaikkensa varastaakseen nuoremman luun. Useimmiten tästä seuraa raju yhteenotto. Koira ei edes pureskele niitä luita vaan makaa vaan niiden päällä.
Joskus saattaa olla että vanhempi ei edes syö ruokaansa mutta se voi tuntitolkulla päivystää kuppinsa vieressä ja aloittaa tappelun heti jos toinen lähestyy kuppia.
Ennen kuin tuo nuorempi koira tuli taloon niin lapset saivat ottaa koiralta luun suusta eikä koira ollut millänsäkään. Nyt koira voi murista lapsille jopa lapsen vain kävellessä ohi.
Mitä tässä pitäisi tehdä? Onko tuo nyt jotain johtajuustaistelua vai mitä? Nuorempi on kooltaan selkeästi isompi eikä alistu tuosta vaan. Ikävintä tietysti on se että koira murisee lapsillekin.
Ideoita?
Maiza

Viestimäärä: 734
Sinuna hakeutuisin osaavalle kouluttajalle mikäli kiinnostaa tietää koirien luonteet ja teidän lauman pelisäännöt ja hierarkian :) Helpottaa arkea huomattavasti! Saisit samalla apua tuohon murina-ongelmaan (että mitä se koira meinaa sillä murinalla ja luottaako sinuun)..
Tämmösiä ajatuksia tuli itselle..
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012
Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011
Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013
Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3
myrkku

Viestimäärä: 2138
Maiza kirjoitti:
Sinuna vaan vahvistaisin vanhemman asemaa nuoremman silmissä, muutoin annat koirien hoitaa itse välinsä.
Mä haluaisin tähän selvityksen, että miksi juuri vanhempaa pitäisi vahvistaa? Miksei nuorempaa? Ikä ei ole todellakaan se tekijä miksi joku koira kunnioittaa toista enemmän, vanha ja raihnainen koira on varmasti pakan pohjin isommassa laumassa, ja tasapainoisin ja henkisesti itsevarmin on se pomo (näin yleistäen).
Ja jos vahvistaakin väärää järjestystä mikä koirilla on/on muodostumassa, niin sehän se sitten vasta riitoja saakin aikaan..
Eli siis minä pitäisin säännöt/rajat samana molemmille ja pitäisin molemmat tasa-arvoisina. Tapella ei saa, omistaja on se joka sen lauman säännöt määrää. Selvitelkööt muuten paitsi tappelemalla välinsä.
Nartut on siitä ilkeitä, että niiden kyräily ja nahinointi voi jäädä. En halua olla negatiivinen, mutta kannattaa aina varautua siihen, että loppua ei tulekaan. Useimmiten se tulee, mutta harvoja tapauksia on ettei nartut (ja uroksetkaan, mutta paljon harvemmin) voi vain sietää toisiaan edes samassa huoneessa.
Maiza

Mutta kuten itsekin mainitsin niin voi hyvinkin olla että nuorempi koira on haluamassa vanhemman yläpuolelle ja siitä tämä "tappelu" johtuu.
Sinuna hakeutuisin suorilta kouluttajalle joka katsoisi nämä luonteet läpi ja siten tiedätte kuinka toimia kummankin kanssa.
Mielestäni koirat saavat tivahdella toisilleen, jopa näykkiä. Mikäli se menee tappeluun saakka niin se vaatii väliinastumista.
Ja tuo on totta että toiset koirat eivät vain tule toimeen, mutta se on harvinaista. Kyse on nyt todennäköisesti arvojärjestyksen hakemisesta.
maddy

Viestimäärä: 3542
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tappelut pitää vähentää minimiin, mieluiten välttää kokonaan, sillä jokainen tappelu lisää epävarmuutta koirien välillä ja madaltaa kynnystä seuraavaan yhteenottoon.
Maiza

Sillä pääsee "helpommalla" ja turvallisesti, joten sitä kannattaa soveltaa.
(Itse en kuitekaa portteja laittele, luut annan ja katson että kukaan ei toisen luulle mene, jos menee niin koira saa ärähtää, jossei usko niin sitten puutun peliin.)
Ruokailut ym. valvonnan alla aina.
Mut tosiaan mua kiinnostas toi leikkautusasia.. Koska sillä on iso merkitys..
Niin ja sekin että millaisesta "tappelusta" on kyse? Onko se enemmän ärähtelyä, mölinää ja isottelua? Vai onko se sitten ihan hammastelua?
Normaali nujuaminen ja äriseminen yms. rajojen haku on normaalia koirien kommunikointia. Mutta jos meteli nousee ja aletaan rei´ittään toisia niin sitten pitää puuttua. :)
Rez

Viestimäärä: 1140
Maiza kirjoitti:
Vahvistaisin siksi vanhemman asemaa koska vanhempi on ollut talossa ensin ja täten arvokkaammassa asemassa.
No ei ne koirat kyllä tasan tiedä kumpi talossa oli ensin, muna vai kana. :D Ihmisten hömpötyksiä. Meillä 2½ vee on kiistämättä vanhemman lähes 6 v. yläpuolella. Vanhempi koira ei pistänyt yhtään hanttiin ja vaikuttaa tyytyväiseltä asemaansa - mitä ongelmaa tässä on? Jos mä lähtisin itse jotenkin keinotekoisesti "nostamaan" vanhemman asemaa, oon varma että tappelut olis pystyssä.
Aloittajan tilanne vaikuttaa kyllä hankalalta, kun kumpikaan koirista ei halua olla pahnanpohjimmainen. Narttujen väliset tappelut on vielä yleensä ne pahimmat, uroksilla ku usein riittää se yks kerta kauheeta älämölöä ja se on siinä. En nyt osaa muuta sanoa kuin että ei kannata kumpaakaan koiraa alkaa tietoisesti suosimaan. Samat säännöt molemmille, eikä ruokaa tai herkkuja lojumaan lattioille! muok maddy jo antoikin hyviä vinkkejä.
Maiza

Rez kirjoitti:
[quote=Maiza]Vahvistaisin siksi vanhemman asemaa koska vanhempi on ollut talossa ensin ja täten arvokkaammassa asemassa.
No ei ne koirat kyllä tasan tiedä kumpi talossa oli ensin, muna vai kana. :D Ihmisten hömpötyksiä. Meillä 2½ vee on kiistämättä vanhemman lähes 6 v. yläpuolella. Vanhempi koira ei pistänyt yhtään hanttiin ja vaikuttaa tyytyväiseltä asemaansa - mitä ongelmaa tässä on? Jos mä lähtisin itse jotenkin keinotekoisesti "nostamaan" vanhemman asemaa, oon varma että tappelut olis pystyssä.
Aloittajan tilanne vaikuttaa kyllä hankalalta, kun kumpikaan koirista ei halua olla pahnanpohjimmainen. Narttujen väliset tappelut on vielä yleensä ne pahimmat, uroksilla ku usein riittää se yks kerta kauheeta älämölöä ja se on siinä. En nyt osaa muuta sanoa kuin että ei kannata kumpaakaan koiraa alkaa tietoisesti suosimaan. Samat säännöt molemmille.[/quote]
Eihän ne koirat sitä tiedäkkään mutta kyllä sillä iälläkin on merkitystä. Toki suurin merkitys on niiden luonteilla. Kaksi kovaa,dominoivampaa koiraa ottaa todennäköisemmin yhteen kun pehmeä ja kova. Se että koirien antaa selvittää välit ja itse seuraa niin oppii huomaamaan kumpi on kumpi..
myrkku

Viestimäärä: 2138
Maddyn ohjeita suosittelen minäkin.
Ja Reziä komppailen.
Mun kaksi koiraa 3v ja 3,5kk saavat esim ruuan tasan tarkkaan niin, kuten minun mielestä on kätevintä. Eli pienelle ensin koska se syö hitaammin (vielä), esimerkiksi. Ja koska minä pidän huolen ettei vanhempi mene härkkimään liian lähelle sen ruokaillessa, ei ongelmia ole. Jos antaisin vapaasti sen mennä, jo tuo 3,5kk osaisi antaa takaisin ja vanhempi jopa väistäisi (vahinko kerran kävi). Eli periaatteessa nää on tasavertaisia. Kummallakaan ei ole mitään etuoikeuksia, muuta kuin syödä rauhassa. Muuten kaikki on yhteistä. Ja sillä selvä. Jos ei voida jollain leikkiä yhdessä, se menee pois ulottuvilta jne.
Iällä ei oo oikeastaan (mun mielestä) muuten merkitystä kuin ihan pentuna ja hyvin vanhana.
raggetti

Viestimäärä: 1725
Maddyn ohje oli todella hyvä, sillä vältytään pahimmilta yhteenotoilta ja rauhoitellaan tilannetta, jolloin se ehkä laukeaa itsestään. En lähtisi nostamaan kummankaan koiran asemaa, koska se yleensä luo enemmän jännitteitä koirien välille.
Kannattaa opetella lukemaan koiria ja puuttua ajoissa ennen kuin tilanne "leimahtaa".
Minusta kuullostaa hieman siltä, että vanhempi olisi hieman epävarma asemastaan ja yrittää pönkittää sitä uhoamalla ja härkkimällä toista.
Annatko koirille laatuaikaa kanssasi päivittäin? Pieni tokohetki kahden kesken voi tehdä ihmeitä sinun ja koirien suhteelle, koirat saavat sinulta kilpailematta huomiota, ja samalla väsyvät henkisesti, joka taas minimoi kyräilyä ja härkkimistä.
If you can't eat it
Or play with it
Then pee on it
And walk away
MHi

Maiza kirjoitti:
Mut tosiaan mua kiinnostas toi leikkautusasia.. Koska sillä on iso merkitys..
Niin ja sekin että millaisesta "tappelusta" on kyse? Onko se enemmän ärähtelyä, mölinää ja isottelua? Vai onko se sitten ihan hammastelua?
Vanhempi on leikattu mutta nuorempi ei... vielä.
Nuorempikin on tarkoitus leikkauttaa. Millainen merkitys tällä on?
Tappelut ovat mielestäni erittäin rajuja. Meteli ja kähinä on kova ja karvat pöllyävät. Missään tapauksessa ei tee mieli laittaa käsiä tappelun sekaan.
Monesti ainakin toinen yskii ja köhii tappelun jälkeen kun toinen on ollut kurkussa kiinni.
Puutun kyllä siinä vaiheessa kun homma on vasta murinavaiheessa mutta joskus tappelu alkaa kyllä ihan puskista ja heti täysillä.
Tappelu loppuu yhtä nopeasti kuin alkaakin ja ovat tosiaan aika noloina aina matsin jälkeen ja nuuskivat toisiaan.
Itse olen myös miettinyt että kyse voi olla nokkimisjärjestyksen hakemista mutta ei vaan tunnu kumpikaan antavan periksi.
raggetti

Viestimäärä: 1725
Ja siinä vaiheessa kun murina on päällä on oikeastaan turha reagoida muulla tavoin kun laittamalla koirat jäähylle, reagointi pitäisi tulla siinä vaiheessa kun kyräily alkaa. Aina tätä ei huomaa, ja siksi pitäisi pyrkiä rauhoittamaan koirien yhdessäoloa niin paljon kuin mahdollista ja ennaltaehkäistä tilanteita, joista tietää koituvan harmia.
If you can't eat it
Or play with it
Then pee on it
And walk away
Maiza

MHi kirjoitti:
[quote=Maiza]Mut tosiaan mua kiinnostas toi leikkautusasia.. Koska sillä on iso merkitys..
Vanhempi on leikattu mutta nuorempi ei... vielä.
Nuorempikin on tarkoitus leikkauttaa. Millainen merkitys tällä on?
Tappelut ovat mielestäni erittäin rajuja. Meteli ja kähinä on kova ja karvat pöllyävät. Missään tapauksessa ei tee mieli laittaa käsiä tappelun sekaan.
Monesti ainakin toinen yskii ja köhii tappelun jälkeen kun toinen on ollut kurkussa kiinni.
Puutun kyllä siinä vaiheessa kun homma on vasta murinavaiheessa mutta joskus tappelu alkaa kyllä ihan puskista ja heti täysillä.
Tappelu loppuu yhtä nopeasti kuin alkaakin ja ovat tosiaan aika noloina aina matsin jälkeen ja nuuskivat toisiaan.
Itse olen myös miettinyt että kyse voi olla nokkimisjärjestyksen hakemista mutta ei vaan tunnu kumpikaan antavan periksi.[/quote]
Olen nähnyt muutamia tapauksia joissa vanhempi narttu on leikattu ja nuorempi leikkaamaton ja juuri ikähaitarissa 1-2v. Nuorempi alkaa aikuistua, se on todennäköisesti käynyt yhdet juoksut läpi ja tuoksuu vahvemmin nartulle.
Vanhempi on leikattu ja täten muodostaa testosteronituoksuja.. Nuorempi koirasi saattaa tulkita tämän "oudoksi" asiaksi ja hakeutua "alfanaaraan" rooliin vanhempaa narttuasi nähden, koska se ei haista siinä sitä narttua vaan lukee sen osittain urokseksi.
Eli todennäköisesti nuoremmalla on "enemmän" kapasiteettia nousta arvoasteikossa, mutta vanhemman käytös viittaa siihen että se ei sitä hyväksy.
Mikäli tappelut on tuota luokkaa ja murinaa lapsillekin ilmenee niin mikset hakeutuisi sellaiselle kouluttajalle joka katsoisi teidän laumarakenteen? Saisit niin paljon tietoa ja apua tilanteeseen. Tämä on toki jokaisen oma päätös mitä kautta lähtee asiaa rakentamaan, mutta jos tilanne sinuakin stressaa jo kovasti.
Monesti siellä on jokin pieni asia/ele mitä ei huomaa ja se on se ratkaiseva.
MHi

Maiza kirjoitti:
Olen nähnyt muutamia tapauksia joissa vanhempi narttu on leikattu ja nuorempi leikkaamaton ja juuri ikähaitarissa 1-2v. Nuorempi alkaa aikuistua, se on todennäköisesti käynyt yhdet juoksut läpi ja tuoksuu vahvemmin nartulle.
Vanhempi on leikattu ja täten muodostaa testosteronituoksuja.. Nuorempi koirasi saattaa tulkita tämän "oudoksi" asiaksi ja hakeutua "alfanaaraan" rooliin vanhempaa narttuasi nähden, koska se ei haista siinä sitä narttua vaan lukee sen osittain urokseksi.
Eli todennäköisesti nuoremmalla on "enemmän" kapasiteettia nousta arvoasteikossa, mutta vanhemman käytös viittaa siihen että se ei sitä hyväksy.
Tämä vaikuttaa maallikon korvaan ihan järkevältä selitykseltä :)
Koirat ilmeisesti osoittavat toisilleen paikkansa "nylkyttämällä" eli astumalla. Nuoremman ollessa vielä nuorempi, vanhempi oli tämän tästä sen selässä. Silloin rähinöitä ei ollut. Tilanne muuttui kun nuorempi kasvoi isommaksi. Toisinaan nuorempi yrittää kyllä vanhemman selkään mutta yleensä siitä seuraa rähinä. Vanhalla ei vaan ylpeys kestä alistua. Nykyään nuorempi nylkyttää jatkuvasti kissoja (2 kpl 8kk narttukissaa) ja joskus koirat raiskaavat katteja kimpassa. Tilanne muuttunee kun kissat tuosta kasvavat ja tajuavat että niillä on kynnet :)
Miten arvelet tilanteen kehittyvän kun myös nuorempi leikataan?
Entä miten löytäisin pätevän kouluttajan? Kaikenlaisia "ammattilaisia" on varmasti tälläkin alalla olemassa joita kannattaa vältellä.
Kerttunen

Viestimäärä: 1770
maddy kirjoitti:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tappelut pitää vähentää minimiin, mieluiten välttää kokonaan, sillä jokainen tappelu lisää epävarmuutta koirien välillä ja madaltaa kynnystä seuraavaan yhteenottoon.
Tästäkin olen tismalleen samaa mieltä. Olen huomannut, että jos tytöt tappelevat kerran, ne tappelevat myös toisen kerran. Jonkinlainen kyräily jää aina päälle. Siksi näen joskus kovastikin vaivaa, että molemmat pääsevät joka reissulle mukaan.
http://www.adunaic.com
Vuorisumu

Viestimäärä: 1642
Lisäksi kannattaa huolehtia tosiaan siitä, että kummallakin on omat lepopaikat, jonne ne voivat rauhoittua. Kumpikin koira saa riittävästi aktivointia ja että niiden elämä on muutenkin mallillaan. Jos koirat jostain syystä (esim. liian vähäisen aktivoinnin takia) ovat stressaantuneita, on niillä hermo kireällä ja stressi purkaantuu turhaan kahinointiin.
Mikäli tappelu silti pääsi joskus syntymään, laitoin pelin kyllä poikki välittömästi, sillä muuten olisi eläinlääkärilasku voinut nousta turhan suureksi ja tosiaan tietenki siksi, että tappelu on ylipäätään täysin kiellettyä.
Nuoremman murrosiän mentyä ohi homma rauhoittui meillä ja nykyään säännötkin ovat jo vapaammat, eikä konflikteja enää synny. Tosin tiedän myös tapauksia, joissa kaksi narttua ei koskaan pystyneet tulemaan toimeen keskenään, joilloin toisesta nartusta on jouduttu luopumaan.
Maiza

MHi kirjoitti:
[quote=Maiza]Olen nähnyt muutamia tapauksia joissa vanhempi narttu on leikattu ja nuorempi leikkaamaton ja juuri ikähaitarissa 1-2v. Nuorempi alkaa aikuistua, se on todennäköisesti käynyt yhdet juoksut läpi ja tuoksuu vahvemmin nartulle.
Tämä vaikuttaa maallikon korvaan ihan järkevältä selitykseltä :)
Koirat ilmeisesti osoittavat toisilleen paikkansa "nylkyttämällä" eli astumalla. Nuoremman ollessa vielä nuorempi, vanhempi oli tämän tästä sen selässä. Silloin rähinöitä ei ollut. Tilanne muuttui kun nuorempi kasvoi isommaksi. Toisinaan nuorempi yrittää kyllä vanhemman selkään mutta yleensä siitä seuraa rähinä. Vanhalla ei vaan ylpeys kestä alistua. Nykyään nuorempi nylkyttää jatkuvasti kissoja (2 kpl 8kk narttukissaa) ja joskus koirat raiskaavat katteja kimpassa. Tilanne muuttunee kun kissat tuosta kasvavat ja tajuavat että niillä on kynnet :)
Miten arvelet tilanteen kehittyvän kun myös nuorempi leikataan?
Entä miten löytäisin pätevän kouluttajan? Kaikenlaisia "ammattilaisia" on varmasti tälläkin alalla olemassa joita kannattaa vältellä.[/quote]
Sinuna kieltäisin koiraa nylkyttämästä kissoja :) Meillä kans tuo neiti yrittää kissaa nylkyttää (koen tämän alistavaksi koska juoksut meni jo ja uudet tuloillaan kesällä).. Kiellän siitä täysin vaikkei kissa tätä asiaa hokaa. Eikä se kissa välttämättä koskaan tule nylkyttämistä koiralta kieltämään (meillä katti ainaki vaa öhöttää ihan kuutamolla), joten se on sun tehtävä.
Sun kannattaa tosiaan käydä siellä kouluttajalla arvioimassa molemmat koirat jotta voidaan katsoa onko leikkaamisesta enemmän todennäköistä haittaa vai hyötyä (usein narttu "kovenee" leikkauksen jälkeen)..
Laitoin sinulle yksityisviestiä sillä täällä ei saa mainostaa. :)
MHi

Strikku

Viestimäärä: 1820
Rez

Viestimäärä: 1140
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |