KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 15.01.2012 klo 09:53
Uimapaikan opettaminen - vinkkejä?
Eppu

Viestimäärä: 11
Vaikka jäät vasta tulivat, mietteissä on jo kesä. Espanjanvesikoiran pentua todennäköisesti uiminen kiinnostaa ja mökillä vettä on paljon. Haluaisin kuitenkin opettaa sen menevän uimaan tietystä paikasta eli sieltä mistä me ihmisetkin menemme veteen, saunalta. Muualla rannat ovat upottavan mutaisia ja juoksevan veden puutteessa koiran pesu haasteellista. Olisi myös hienoa jos koiran voisi opettaa "pyytämään luvan" uimiseen eikä se menisi järveen omin päin aina kun silmä välttää. Miten toimisitte?
Nainen 40v ja koirat espanjanvesikoira & kääpiövillakoira-bichon havanesemix
Maiza

Viestimäärä: 734
Koira oppii paikan kyllä kun menet alkuun itse sen siihen paikkaan viemään. Menet uimaan sen kanssa, houkuttelet järveen ja käytät vaikka sanaa "uimaan". Kehut vaan kun tulee järveen oikeassa kohdassa. Ei sen kummepaa. Yleensä koira mieltää nopeasti "omaksi paikakseen" sen alueen mistä ekoja kertoja meni uimaan.
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012
Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011
Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013
Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3
Ebeli

Viestimäärä: 1299
Veteen menemisen kanssa kannattaa olla tarkkoja. Olen eri mieltä Maizan kanssa, useat vesikoirat kun menevät uimaan vaikka kuralammikkoon, joten tuon paikan opettaminen voi olla siinä mielessä hankalaa. Kun se koira haluaa sinne veteen, niin se kyllä menee, jos sille ei muuta tehdä, kun yhdestä kohtaa viedään. Koiralle pitää tehdä selväksi, että siitä mennään, ja muualla se on kiellettyä.
Maiza

Ai miten niin se koira menee sinne jos haluaa mennä? Koiraa voi kieltää menemästä jossei halua sen menevän.. :D Mikä tässä niin hankalaa on. En ymmärrä. Ja jos tapahtuu vahinko että koira nyt meneekin mutasesta kohdasta nii saattaa sen sinne puhtaampaan päähän ja uittaa siinä nii ei jää koira mutaseks. Pyyhkii sit pyyhkeellä. Kyllä mun koirat kesällä saa mennä ties missä joessa ja jorpakossa mökillä vaikkei meilläkään siellä mitään juoksevaa vettä ole, se on koiran elämää! :) Sen voi mennä siihe rantaankin "peseen" eli hieroo sillä puhtaalla vedellä kun seisoksii siinä. Mulla on varmaan sit yllättävän älykkäitä koiria kun jokaiselle olen opettanut menemään "uimaan" liittämällä vaan sanan ja viemällä koiran siihen paikkaan joka kerta kun sen haluan uivan. Viskon keppiä ja koira hakee. Ja vaikka vesipeto olikin niin ei se yksin lähtenyt rantaan, odotti kyllä omistajaansa ja minä sen vein aina sinne, ei koira ikinä.
Ebeli

Viestimäärä: 1299
heartshapedd

Viestimäärä: 65
Pidättekö koiria vapaana mökillä?
Itse aloittaisin varmaan opettamalla "istu" ja "odota" käskyt sekä katsekontaktin. "Odota" käsky kannattaa muutenkin opettaa tosi varhaisessa vaiheessa tarkasti ja sen onnistumista ei voi koskaan palkita liikaa.
Itse aloittaisin varmaan opettamalla "istu" ja "odota" käskyt sekä katsekontaktin. "Odota" käsky kannattaa muutenkin opettaa tosi varhaisessa vaiheessa tarkasti ja sen onnistumista ei voi koskaan palkita liikaa.
Maiza

Ebeli kirjoitti:
^ Oletko koskaan omistanut vesikoiraa, joka menee vaikka kallion läpi sinne veteen? Siinä ei välttämättä enää kiellot auta ja niiden läpisaamiseksi on tehtävä rutkasti enemmän töitä, kun keskiverto koiran kanssa.
Ei, en ole omistanut vesikoiraa mutta ihan kuin jokaisella muullakin rodulla on omat vahvat taipumuksensa niin kyllä niitä pystyy "hallitsemaan". Ihan niinkuin metsäkoiralla jäniksen perään lähteminen, sitä pystyy kyllä "hallitsemaan". Ihminen ei kuitenkaan voi koiran viettejä muuttaa ja joskus pitää myös myöntää itselleen jossei jokin asia aina toimi. Jos koiralla on vesi/jänis mikä tahansa "vietti" rotuun iskostettuna niin pitää muistaa myös se että todennäköisesti se vietti saa sillontällön ylivallan eikä siinä mun mielestä ole mitään väärää. Asia jonka kanssa pitää oppia elämään ja joka pitää tiedostaa jo koiraa valitessa :) Mutta mun mielestä koiran kun koiran voi opettaa tuolla tavoin menemään tietystä kohdasta veteen kun sille osoitetaan mistä sen sinne tulee mennä. Sen voi pitää päivän kohokohtana, tehdä "tottelevaisuusharjoitusta" rannalla ja palkkiona päästää uimaan. Mutta myös jossei lupaa ole mennä niin kieltää jyrkästi menemästä. ^^
Maiza

Mutta siis jokaisessa asiassahan on yhtä monta opettajaa ja tapaa kuin mielipiteitä. :)
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |