uiminen
Nella3

Viestimäärä: 290

Jagster

Viestimäärä: 1534
Tai sitten vaan hyväksyt sen, että se ei halua uida. Kun koiran ei tarvitse leikkiä vesileikkejä vain sen takia, että sinä niin haluat ;)
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut
Nella3

Tiedän sen että koiran ei tarvitse uida vaan sen takia että minä haluan vaan tarkoitin sitä että se olisi kivaa.. =) mutta kiitos vinkistä!!! :)Jagster kirjoitti:
Houkuttele ja leiki.
Tai sitten vaan hyväksyt sen, että se ei halua uida. Kun koiran ei tarvitse leikkiä vesileikkejä vain sen takia, että sinä niin haluat ;)
juulia

Viestimäärä: 656
kääpiövillakoira Nelli 1/2010
myrkku

Viestimäärä: 2138
Mindistä en tiedä yhtään miten se on veteen viety ennen, entinen omistaja sanoi että koira mielellään ui, mutta minulle tullessaan ei koskenut varpaallakaan veteen. Minä tein niin että menin itse ensin veteen ja sitten houkuttelin. Ehkä kymmenen minuutin jälkeen ui minun luokse, mutta ei mielellään. Siihen jäi meidän harjoittelu siltä kesältä.
Talven aikana Mindistä tuli keppi hullu, mitä sitten eilen (tai toissapäivänä :D) kokeilinkin, ensin Mindi ihan itse sai rannassa tutustua, sitten heitin ihan rantaan, aina vähän pidemmäs. Kun Mindin olisi sitten pitänyt jo mennä uimaan syvemmälle, niin ei meinannut uskaltaa, keppihimo kuitenkin voitti, sitten jo muutamien kertojan jälkeen se hyppi laiturilta veteen pallon ja kepin perässä aika hauskaa pitäen.
Mutta koiran vauhdilla ja ehdoilla. Jos ei halua uida niin antaa olla : )
MissFields

Viestimäärä: 729
Koiran uittaminen
Musta olisi kuitenkin hyvä totuttaa koira uimaan vielä pentuna. Vaikka se ei mielellän uisi niin esim. vanhemmalla iällä vesikuntoutus ei tarvittaessa onnistu, jos koira on vesikammoinen. Eikös se olisi kuitenkin vähintään vesikammosta opittava pois pentuna. Ja helpompihan se nyt olisi kuin sitten aikuisiällä-
Sitäpaitsi uiminen on koiralle tosi hyvä liikuntamuoto, jos ei esim. lenkkeily terveyd. syistä onnistu.
Eikös ne ole vanhemmat pistänyt aikoinaan lapsensa hiihtämään vaikkei se aina kivaa ollut, kun hyvää se vaan tekee ;))
Nella3

Minun koirani on jo aikuinen. =) ( Nella on 3-vuotta) Mutta Nella oppii aina kaikkea uutta nopeasti! Kiitos vinkistäsi! =)MissFields kirjoitti:
Tässäkin puhutaan koiran uimisesta:
Koiran uittaminen
Musta olisi kuitenkin hyvä totuttaa koira uimaan vielä pentuna. Vaikka se ei mielellän uisi niin esim. vanhemmalla iällä vesikuntoutus ei tarvittaessa onnistu, jos koira on vesikammoinen. Eikös se olisi kuitenkin vähintään vesikammosta opittava pois pentuna. Ja helpompihan se nyt olisi kuin sitten aikuisiällä-
Sitäpaitsi uiminen on koiralle tosi hyvä liikuntamuoto, jos ei esim. lenkkeily terveyd. syistä onnistu.
Eikös ne ole vanhemmat pistänyt aikoinaan lapsensa hiihtämään vaikkei se aina kivaa ollut, kun hyvää se vaan tekee ;))
eepi78

Viestimäärä: 5693
tsindi

Viestimäärä: 37
Meillä koira oppi uimaan vähän yli vuoden iässä. Sitä ennen se uskalsi korkeintaan kahlata. Kävimme mahdollisimman säännöllisesti rannalla, leikitin sitä leluilla matalassa, niin että sai tuntumaa veteen. Itsekin kahlaan vedessä silloin. Pikkuhiljaa koira uskalsi yhä syvemmälle lelun perässä. Loppusysäyksen hommaan antoi, kun joku toinen koira, oikea uimamaisteri näytti mallia miten uidaan. Silloin mun koira vähän niinkuin vahingossa rupesi uimaan, koska hinku saada lelu haettua oli niin kova.
Eli myös uivan koiran malli voi olla avuksi!
Lavinia

Viestimäärä: 56
Nella3

Minäkin kokeilen josko hellejakson aikana koirani olisi jo vähän pidemmälle mennyt... =)Lavinia kirjoitti:
Joo, mun sakemannilla oli viime vuonna vähän sama ongelma. Se ei uskaltanut tulla uimaan kuin hetkeksi ja heti kun sen jalat eivät ottaneet pohjaan niin johan alkoi hirveä hyppelehtiminen vedestä rannalle. Tuota se viime vuonna teki, ui tavallaan mutta heti kun jalat eivät ylttäneet pohjaan niin se hätääntyi jokseenkin ja halusi heti rantaan. Tänä vuonna koitan sitten hellejakson alettua joko se uskaltaa uimaan kun on kohta 2 vuotta vanha :)
doggdogg

Viestimäärä: 52

Pakottaminen ei auta. Silloin jos koiralla on jokin pelko, se ei lähde kovin helpolla pois. Koira onkin saanut pelkonsa juuri pakottamisen takia, kun kerroit että joku perh.jäsenestä oli vienyt sen järveen. Kuten jo Jagster ja joku muukin sanoi, ei sinun tarvitse saada koiraasi uimaan vain sen takia, että se olisi sinusta hurjan kivaa. No, olisihan se ja uiminen on mahtava liikuntamuoto koiralle, mutta koirasi tulee luultavasti vaatimaan aika paljon aikaa tottuakseen uimiseen. On hieno homma, jos saat lopulta koirasi uimaan, mutta se vaatii paljon kärsivällisyyttä! Etene rauhassa ja yhdistä uimis-tapahtuma vaikka johonkin kivaan leikkiin. Heittele vaikka aluksi palloa rannassa eli vielä ihan kuivilla ja joku kerta sitten heitätkin pallon rantaveteen ja hyvällä lykyllä koirasi saattaa innostuksissaan mennä ihan huomaamattaan veteen. Heitelkää taas palloa ja välillä taas veteen. Kun yhdistää ikävän tapahtuman johonkin kivaan, koira oppii huomaamaan, että ei se niin kauheaa ollutkaan! On tärkeä asia, että saat koirasi pitämään luottamuksessa.
kadi

Viestimäärä: 839
Lopputulos: Koira oppii oikean uintiasennon, uintikunto ja varmuus lisääntyvät, koiran uintikokemukset ovat ehdottoman positiivisia kun se ei kertaakaan ole edes vähällä hukkua.
Uinti on hyvä laji niin lihasten kuin niveltenkin kannalta :)
SanttuJ

Viestimäärä: 5302

Jos siis koira kammoaa vettä tai arastelee uida niin kannattaa tosiaan hankkia ne liivit kuten kadi tuossa ylempänä jo neuvoki. Ja jos lähipiiristä löytyy uimamaisteri koirakaveri niin ihmeessä kannattaa lähteä yhdessä rannalle. Meilläkin tuli paljon vauhtia veteenmenoon ku oli kaveri vieressä kannustamassa ja näyttämässä mallia. Mut kahdestaan ja rauhassa kannattaa ensin harjoitella, et ei liikaa paineita siitä veteenmenosta tule.
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
double

Viestimäärä: 25
Koiralla käytetään pelastusliivejä, olen leikin varjolla yrittänyt saada koiraa veteen, se kahlaa maksimissaan niin kauas että selkä melkein kastuu, sen pidemmälle se ei mene.
Lelut, kehut, herkut on testattu.
Kuitenkin kun koira on metsällä isäni kanssa ei pienet joet yms haittaa meno ollenkaan, se ui niistä vikkelään yli ilman mitään ennakkoluuloja tai merkkejä kammosta/inhosta.
Toinen koiramme on vesipeto, muttei näköjään edes toisen koiran malli auta.
Olen tehnyt myös virheen ja pakottanut koiran veteen pelastusliivit päällä, tyhmä minä.
Joten, olisiko kenelläkään neuvoja iten saada uiminen koiran mielestä kivaksi?
myrkku

Viestimäärä: 2138

Nella3

Minä kyllä tiesin että koira oli saanut pelon siitä kun perheenjäsen oli laittamut sen veteen.. =)doggdogg kirjoitti:
Tässä nyt tulen varmasti komppaamaan muita, mutta sanonpa silti
Pakottaminen ei auta. Silloin jos koiralla on jokin pelko, se ei lähde kovin helpolla pois. Koira onkin saanut pelkonsa juuri pakottamisen takia, kun kerroit että joku perh.jäsenestä oli vienyt sen järveen. Kuten jo Jagster ja joku muukin sanoi, ei sinun tarvitse saada koiraasi uimaan vain sen takia, että se olisi sinusta hurjan kivaa. No, olisihan se ja uiminen on mahtava liikuntamuoto koiralle, mutta koirasi tulee luultavasti vaatimaan aika paljon aikaa tottuakseen uimiseen. On hieno homma, jos saat lopulta koirasi uimaan, mutta se vaatii paljon kärsivällisyyttä! Etene rauhassa ja yhdistä uimis-tapahtuma vaikka johonkin kivaan leikkiin. Heittele vaikka aluksi palloa rannassa eli vielä ihan kuivilla ja joku kerta sitten heitätkin pallon rantaveteen ja hyvällä lykyllä koirasi saattaa innostuksissaan mennä ihan huomaamattaan veteen. Heitelkää taas palloa ja välillä taas veteen. Kun yhdistää ikävän tapahtuman johonkin kivaan, koira oppii huomaamaan, että ei se niin kauheaa ollutkaan! On tärkeä asia, että saat koirasi pitämään luottamuksessa.
monna

Viestimäärä: 3958
Nella3

Nella3

KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7366 |
Viestejä yhteensä | 548694 |
Uudet käyttäjät tänään | 1 |