Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 19.12.2014 klo 22:11

Uudestavuodesta (toivotonta ja epäreilua)

CarabasinMarkiisi

CarabasinMarkiisi
Viestimäärä: 6

UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Perjantaina, 19.12.2014 klo 22:11  
+
0
Minulla on todella rankkoja kokenut, pahasti traumatisoitunut löytökoira, joka pelkää aivan kaikkia kovia ääniä - viime vuonna saimme omalta eläinlääkäriasemalta uudeksivuodeksi Klorpromania, joka toimi niin että koiran kanssa pärjäsi eikä aiheuttanut sivuoireita. No, puolitoista viikkoa sitten soitin ko. klinikalle ja pyysin lääkäriä määräämään samaa lääkettä, ja sovittiin että haen sen kahden päivän kuluttua kun menen ostamaan ruokaa sieltä - mutta oho, koiralleni olikin määrätty bentsoa!

No, sanoin heti että EI, koirani on TODELLA pelkoaggressiivinen, ja kun se ensimmäinen pamaus tulee, se menee sellaiseen shokkiin ettei se enää tunnista minuakaan, eikä se mene ohi ennen kuin on ollut vähintään 2vrk täysin hiljaista. Tuona aikana koira ei suostu menemään ulos ilman lääkitystä, enkä voi pakottaa sitä, koska jos vähänkin yritän siirtää sitä, se hätääntyy ja puree - joten ymmärrettävästi en halua enää bentsoja lisäämään sitä aggressiivisuutta. Eläinlääkäri lupasi keksiä jonkin ratkaisun ja soittaa viikon sisällä.

No, kun ei mitään kuulunut, soitin ja jätin uuden soittopyynnön aamulla, mutta vieläkään ei kuulunut mitään. Tänään heti kun klinikka aukesi, soitin ja sanoin että nyt se eläinlääkäri puhelimeen - no, sain sen langan päähän ja se sanoi vain että "ei me määrätä enää muuta kuin bentsoja". MIKSI se ei voinut kertoa sitä jo silloin kun sanoin etten voi ottaa bentsoja, ja miksi se ei voinut SOITTAA?

No, tänään soitin kaikki löytämäni 45 eläinlääkäriä läpi, joista reilu 30 oli täysin samaa mieltä tuosta bentsoasiasta, ja olisi määrännyt Klorpromania, mutta koska en ole asiakas, olisi pitänyt varata aika, ja lääkärin viivyttelyn vuoksi kellään ei ollut enää antaa aikoja. Valeriaana yms. käsikauppatuotteet eivät vaikuta koiraani mitenkään, samoin jokin feromonihaihdutin on sille täysi vitsi, se todella pelkää niin että se ei edes tiedä missä on.

Nyt yhtään vaihtoehtoa ei enää ole. Ainoa tapa saada koira ulos, on kantaa se, ja silloin se pääsee puremaan myös kasvoihin. Ei se voi viikkoa sisälläkään olla, kun täällä se rakettien ampuminen alkaa jo päiväkausia ennen uuttavuotta ja jatkuu sen jälkeen! Eli minä joudun joko lopetuttamaan sen koiran tai kestämään ne puremat, ja koiralle se on tietysti aivan yhtä helvettiä koko viikko. No, minulla ei ole sydäntä (eikä rahaa) lopettamiseen, mutta yhtä kauheaa on katsoa sitä koiran silmitöntä kauhua. Ne puremat kyllä kestän, jotenkin.

Kaikki joiden kanssa puhuin, käskivät mennä koiran kanssa jonnekin maalle, rauhallisempaan paikkaan - onko minun tarkoitus telttailla viikko jossain pellolla, kun koko sosiaalinen piirini koostuu neljästä ihmisestä, jotka kaikki asuvat suuressa kaupungissa?

Tekisin valituksen tuon eläinlääkärin toiminnasta, mutta se on hänen sanansa minun sanaani vastaan, ja voiko häneltä odottaa totuudenmukaisuutta, kun se johtaisi vaikeuksiin? Toivotonta.

Koira parka.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Lauantaina, 20.12.2014 klo 09:20  
+
0
^Eikö tuota kyseistä lääkettä saa sitten muualta? Tai jotain muuta vastaavaa? Ihme lääkäri. Ja mikäs vika tuossa toisessa lääkkeessä on?

Mä kyllä soittaisin ihan kylmästi poliisit paikalle jos huomaan että joku paukuttelee raketteja silloin kun ei saisi. Ärsyttää toi ihmisten itsekkyys.

Toi on kyllä tosi hankalaa jos raketteja ammuttaan monta päivää ennen ja jälkeen. Onko sulla autoa jos käyttäisit sen lenkillä jossain rauhallisemmassa paikassa ne pari päivää? Kuonokoppahan on tietysti hyvä estämään puremia, mutta se taas että onko oikein väkisin viedä koiraa pihalle rakettien paukkeeseen jos koira stressaantuu noin kovasti?:( Onkos tuosta paukkuarkuudesta normi elämässä kuin paljon haittaa? Ajattelin että varmaan kannattaa hakea ihan koulutusapua tai itse yrittää saada koira "kuntoon".
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

CarabasinMarkiisi

CarabasinMarkiisi
Viestimäärä: 6

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Lauantaina, 20.12.2014 klo 09:57  
+
0
Lainaan omaa viestiäni:

"soitin kaikki löytämäni 45 eläinlääkäriä läpi, joista reilu 30 oli täysin samaa mieltä tuosta bentsoasiasta, ja olisi määrännyt Klorpromania, mutta koska en ole asiakas, olisi pitänyt varata aika, ja lääkärin viivyttelyn vuoksi kellään ei ollut enää antaa aikoja"

Eli useimmista paikosta saa sekä sitä että muita vastaavia, ja siis bentsothan aiheuttavat helposti koirissa (ja osassa ihmisistäkin) aggressiivisuutta, joten pelkoaggressiivisille koirille niitä ei missään nimessä suositella. Totta, ihme lääkäri tosiaankin, tuo on jo suoranaista laiminlyöntiä.

Viime vuonna soittelin niitä poliiseja, mutta parin kerran jälkeen ne ilmoitti ettei ne voi olla jatkuvasti valvomassa sitä ampumista, ja siis ihan oikeasti se kestää viikon verran ennen kuin ampuminen loppuu kokonaan. Ei ole autoa eikä edes korttia - mutta siis, miten niin onko oikein viedä koiraa pihalle jos se stressaantuu? En tietenkään vie sitä aattona kun se meteli on pahimmillaan, mutta kun se on sen koko viikon ihan yhtä stressaantunut, ja jos sen on pakko tehdä asiat sisälle, se ensinnäkin odottaa ainakin 24 tuntia ennen kuin tekee, mikä varmaan on tuskaa, ja sitten se menee piiloon vielä enemmän kauhuissaan kun kokee tehneensä pahaa.

Normaalisti se pelkää lähinnä ukkosta, eikä sitäkään läheskään niin paljon kuin ilotulitusta, lisäksi läheinen teollisuusalue joskus aiheuttaa meteliä joka sitä lievästi pelottaa, eli eipä siitä ole juuri vaivaa kuin kerran vuodessa. Kun koiran menneisyydestä ei tiedetä mitään, ja tuo ilotulituspelko on todellakin niin silmitön, että se ei tosiaan tiedä mikä, missä ja kenen kanssa se on, niin en oikein usko että mistään koulutuksesta on apua. Mutta sen Klorpromanin kanssa se pärjää ihan, joten tästä lähtien tiedän ainakin olla luottamatta eläinlääkäreihin ja hakea ne lääkkeet jo lokakuussa!

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Lauantaina, 20.12.2014 klo 16:14  
+
0
No jo on kumma jos ei missään ole sen verran tyhjää tilaa että määrää yhden lääkkeen. Kannattaa vielä yrittää ja vaatimalla vaatia. Ja siis sitä vaan tarkoitin tuolla stressaamisella että valita ne ulos vienti ajat tosi tarkkaan, tyyliin aikaseen aamulla/aamuyöstä jos vain mahdollista.

Mites oletko kokeillut sellasta kuinThundershirt? Itellä ei ole kokemusta, mutta välillä on törmännyt netissä pyöriessä tähän ja moni on kyllä kehunut että ainakin jonkin verran vähentää pelokkuutta.

Toivon mukaan joku jolla on kokemusta ja antaa vinkkejä sulle tulis tänne kommentoimaan.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Sunnuntaina, 21.12.2014 klo 08:34  
+
0
Olisiko sinun mahdollista lähteä johonkin maaseudulle tms. rauhallisempaan paikkaan, jossa ei raketteja niin olisi? Itse olen usein ollut uudenvuoden aikaan vaeltamassa jossain kansallispuistossa, löytyy laavuja ja autiotupia eikä raketteja ole koskaan kuulunut. Tai joku vuokramökki?

Sesset

Sesset
Viestimäärä: 210

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Sunnuntaina, 21.12.2014 klo 09:47  
+
0
Paha nyt sanoa kuka on sanonut mitä ja miten asiat on esitetty, mutta nyt puhutaan lääkkeistä, joita ei syödä eikä määrätä kuin Buranaa ja jos haetaan isompaa satsia, kuten ilmeisesti tarkoitus oli, on eläinlääkärillä syytäkin olla hyvin varovainen mihin lääkkeitä käytetään. Jos 45 (?!) eläinlääkäriä kieltäytyy kirjoittamasta reseptiä, sille lienee syynsä, koska kyllä (akuutti)aikoja löytyy sille kun tarvitsee. Ei tässä varmasti ole kysymys lääkäreiden kuttuilun halusta. Kannattaa vastaisuudessa varata aika jo hyvissä ajoin lääkärille ja selvittää asiansä ja pitäytyä samassa, tutussa lääkärissä niin eiköhän ne sopivat lääkkeetkin löydy ajoissa. Harmi koiran puolesta, että nyt kävi näin. Itse noudattaisin Siljasiilin neuvoa ja matkustaisin koiran, jos tilanne todellakin on niin paha kuin kuvailet, jonnekin hornan kuuseen luonnon rauhaan pahimmaksi ajaksi. Ja jos tämä ei onnistu, jättäisin koiran viemästä ulos kokonaan tai sitten rauhalliseen aikaan ihan pikalenkki sen vaan verran että saa hätänsä tehtyä. Tai käyttäkööt sanomalehteä sen tovin kun on pakko. Ei ne raketit ainakaan suomessa yötäpäivää räisky jatkuvalla syötöllä, ulkomailla voikin olla eri juttu. Myös jo mainittua Thunderskirtiä voisi kokeilla muutamien muiden juttujen lisäksi (DAP) plus että järkkää sisätilat sopiviksi, minkä varmaan jo teetkin (?). Todennäköisesti joillan koulutuksellisilla jutuilla olisi mahdollista auttaa koiraa kestämään tilannetta paremmin, ei kyllä välttämättä parantaa kokonaan. Muitakin keinoja kuin paukkuCDt nimittäin on, mutta näistä voisit kysellä lisää pätevältä ammattilaiselta. Yleensä nämä avut vaativat pidempää työskentelyä koiran kanssa ja jo kauan ennen varsinaista H-hetkeä, jotta koira pystyy toimimaan kuten on opetettu.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Sunnuntaina, 21.12.2014 klo 11:31  
+
0
Mä ymmärsin että 30 ellää oli omistajan kanssa samaa mieltä ja olis reseptin kirjoittanut muttei ole aikoja? Vai käsitinkö väärin?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Sunnuntaina, 21.12.2014 klo 12:04  
+
0
Kuulostaa melko erikoiselta, että mihinkään ei saa aikaa, kun nopealla nettiseikkailulla katsoin viisi ensimmäistä klinikkaa, joilla nettiajanvaraus ja jokaiseen oli aikoja tarjolla vaikka kuinka paljon ennen uutta vuotta.

CarabasinMarkiisi

CarabasinMarkiisi
Viestimäärä: 6

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Tiistaina, 23.12.2014 klo 18:46  
+
0
Voisiko ihmiset LUKEA nämä ketjut kunnolla, ennen kuin menee kommentoimaan asioita jotka olen jo selvästi selittänyt? Esim. tämä:

"Kannattaa vastaisuudessa varata aika jo hyvissä ajoin lääkärille ja selvittää asiansä ja pitäytyä samassa, tutussa lääkärissä niin eiköhän ne sopivat lääkkeetkin löydy ajoissa."

KOKO TÄMÄ SOTKU aiheutui, kuten kerroin, siitä että hyvissä ajoin pyysin samat lääkkeet kuin viime vuonna samalta klinikalta, ne luvattiin, kun menin hakemaan, olikin määrätty bentsoja, jolloin eläinlääkäri sanoi että heillä ei ole enää muuta kuin bentsoja, mutta ei huolta, hän keksii jonkin ratkaisun ja soittaa viikon sisällä, kun soittoa ei kuulunut, jätin UUDEN soittopyynnön, johon lääkäri ei edelleen vastannut, seuraavana päivänä soitin ja VAADIN sen puhelimeen jolloin se vasta suvaitsi ilmoittaa että ei tässä minkään muun ratkaisun mahdollisuutta ollutkaan vaan pitäisi vain ottaa ne bentsot - eli MILLÄ TAVALLA tämä johtuu MINUN eikä LÄÄKÄRIN laiminlyönnistä?

Toiseksi kerroin jo ettei ole ajokorttia, autosta puhumattakaan, eikä mitään paikkaa minne mennä. Ja KYLLÄ, täällä alkaa se ammuskelu heti tapaninpäivän jälkeen, ja jatkuu monta päivää uudenvuoden yli - eikä siis ole kyse mistään järjettömästä räiskeestä, mutta kun se ensimmäinen raketti pamahtaa tuossa lähellä niin koira on siitä asti shokissa kunnes täyttä hiljaisuutta on kestänyt pari päivää.

Kerroin myös miten koira kärsii jos joutuu tekemään asiat sisälle, en usko että sitä on koskaan sanomalehdelle opetettukaan kun on löytökoira ja kaikesta päätellen pihakoirana ollut.

Ja sitten vielä, Niii käsitti asian aivan oikein, ja minä en ihan oikeasti sille yhtään mitään voi jos kaupungin + naapurikuntien eläinlääkäreiden kaikki ajat ON varattu, ja olen vaatimalla vaatinut, olen anellut ja rukoillut, olen itkenytkin lopulta, monille soitin kahdestikin, yhdelle taisin soittaa kolmesti...

Joka tapauksessa, millään tällä ei ole enää väliä, koska koiralta oli tarkoitus leikata heti tammikuun alussa kasvain, joka nyt on lähtenyt yhtäkkiä hillittömään kasvuun, ja puhelimessa sanottiin että siinä tapauksessa ennuste on heikko, joten armollisinta koiralle on säästää se siltä uudenvuoden helvetiltä kokonaan, jos kerran toivoa on niin vähän.

Eli lopetus tapahtuu maanantaina. Heikollakin toivolla, minä olisin oikeasti lähtenyt yrittämään sitä 700 euron leikkausta muuten, mutta minä en kykene katsomaan sitä koiran pitkää kidutusta uudenvuoden yli, jos todennäköisintä on, että se lopetetaan pian kuitenkin.

Kiitos niille jotka yrittivät oikeasti auttaa. Nyt vain yritän olla näyttämättä koiralle tunteitani, että se voisi olla iloinen viimeisen viikkonsa eikä huolehtisi minusta. Mutta kun se on poissa, minä en tiedä miten minä jaksan, miten jatkan, miten voin tulla tyhjään kotiin ja tietää etten voi edes saattaa vastuuseen sitä eläinlääkäriä joka välinpitämättömyydellään vei senkin pienen toivon, joka koiralla muuten olisi ollut.

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Tiistaina, 23.12.2014 klo 20:01  
+
0
Pahoitteluni tulevan raskaan päätöksen vuoksi. Pakko silti kysyä, että miten koira tullaan lopettamaan ja kenen toimesta? Ampuuko sen joku, vai miten, jos eläinlääkäreille ei aikaa saa millään keinolla?
(Viestiä on muokattu tiistaina, 23.12.2014 klo 22:54)

CarabasinMarkiisi

CarabasinMarkiisi
Viestimäärä: 6

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Keskiviikkona, 24.12.2014 klo 22:48  
+
0
Pahoittelusi, jotka verhosit tahalliseen ilkeyteen, kiitos vaan, kun tätä ei tahdo muutenkaan kestää. Sinullekin täytyi tulla selväksi ettei joka ikisen eläinlääkärin ajat olleet varattuja, mutta niillä joille aikoja sai, ei määrätty kuin bentsoja. Nopea nettiseikkailusi jolla katsoit ne kaikki viisi klinikkaa joilla aikoja oli, on joko eri alueella, tai jos satut samalla seudulla asumaan, niin olet osunut juuri niihin jotka tarjosivat sitä bentsoa ainoana vaihtoehtona. Huomasin muuten, että mitä isompi ja kalliimpi klinikka, sitä varmemmin aikoja kyllä löytyi, kun taas lääkettä ei.

Eli, menen sille klinikalle joka tämän sotkun aiheutti, jota olen vuosikaudet käyttänyt, koska se on auki myös iltaisin ja viikonloppuisin - mutta takuulla lopetusta ei tule tekemään se eläinlääkäri, joka tämän kaiken aiheutti, ja sen jälkeen en sinne jalallanikaan enää astu, kun joskus surusta sen verran toivun, että voin uutta koiraa harkita.

En ymmärrä sinun kaltaisiasi ihmisiä, joilla on tarve satuttaa vielä lisää, kun muutenkin kaikki on jo liikaa. Että hyvää joulua sinnekin, minä yritän täällä peittää epätoivoni, ettei koiran tarvitsisi olla viimeisiä päiviään stressaantunut tunnetilani vuoksi.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Torstaina, 25.12.2014 klo 19:06  
+
0
Mä en kyllä näe Ridgebackin viestissä mitään tahallista ilkeyttä vaan vilpittömien pahoittelujen lisäksi mielestäni aika perustellut lisäkysymykset lopetukseen liittyen. Yhdestäkään aiemmasta viestistä ei käynyt suoraan selväksi se, "ettei joka ikisen eläinlääkärin ajat olleet varattuja, mutta niillä joille aikoja sai, ei määrätty kuin bentsoja". Päinvastoin kirjoitit, että "kaupungin + naapurikuntien eläinlääkäreiden kaikki ajat ON varattu", etkä sille mitään mahda.

Jos keskustelupalstalta tulee hakemaan neuvoja tai tukea tms., niin pitäisi olla valmis vastaamaan asiallisesti lisäkysymyksiin tai kuulemaan myös eriäviä mielipiteitä asiaan liittyen. Nyt Carbasinmarkiisin jokainen vastausviesti on ollut enemmän tai vähemmän hyökkäävä muiden keskustelijoiden asiallisiin kommentteihin.

Itsekin juuri koiran menettäneenä voin hyvin samaistua suruusi ja toivotan voimia näihin raskaisiin aikoihisi. Mä en vaan yhtään jaksa tollasta marttyyriksi heittäytymistä, millä oikeutetaan oma huono käytös ja muiden mollaaminen..

Niin että hyvää joulua vaan sinnekin.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Torstaina, 25.12.2014 klo 21:16  
+
0
Eikö se eläinlääkäri, jolle olet saanut ajan, voi kirjoittaa sitä reseptiä klorpromaniin?

Jos ei, niin miksi ei?
Ja tämä ei nyt mene läpi, että mihinkään ei saa aikaa. Kun niitä aikoja kuitenkin saa. Jos omaan tai lähimpää naapurikuntaan ei pääse, niin sitten mennä siihen lähimpää kuntaan, jonne pääsee. Ja jos ei ole autoa eikä ajokorttia, niin sitten mennään bussilla, junalla tai pyydetään kyyti joltain.

Millä paikkakunnalla tämä klinikka on? Siis jossa aloittaja on ensin käynyt. Voi laittaa vaikka yv:nä jos tässä ei halua kertoa.

Missä päin sijaitsette? Sitä kyytiapua voi saada vaikka keskustelupalstankin kautta kun on kova hätä koiran puolesta. Siis sellaiselle eläinlääkärille, jolta saisi ajan ja joka kirjoittaa klorproman reseptin.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 26.12.2014 klo 00:26)

CarabasinMarkiisi

CarabasinMarkiisi
Viestimäärä: 6

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Perjantaina, 26.12.2014 klo 08:41  
+
0
Lukeeko täällä näitä ketjuja kukaan ennen kirjoittamista? Tässä tiivistelmä:

Niii kirjoitti: ”Mä ymmärsin että 30 ellää oli omistajan kanssa samaa mieltä ja olis reseptin kirjoittanut muttei ole aikoja? Vai käsitinkö väärin?”

Tähän vastasin: ”Niii käsitti asian aivan oikein, ja minä en ihan oikeasti sille yhtään mitään voi jos kaupungin + naapurikuntien eläinlääkäreiden kaikki ajat ON varattu”

ridgeback kysyi: ”Eikö se eläinlääkäri, jolle olet saanut ajan, voi kirjoittaa sitä reseptiä klorpromaniin? Jos ei, niin miksi ei?”

Tämän selitin jo ensimmäisessä viestissä: ”puolitoista viikkoa sitten soitin ko. klinikalle ja pyysin lääkäriä määräämään samaa lääkettä, ja sovittiin että haen sen kahden päivän kuluttua kun menen ostamaan ruokaa sieltä - mutta oho, koiralleni olikin määrätty bentsoa!” … ”se sanoi vain että "ei me määrätä enää muuta kuin bentsoja". MIKSI se ei voinut kertoa sitä jo silloin kun sanoin etten voi ottaa bentsoja, ja miksi se ei voinut SOITTAA?”

Lisäksi selitin sen UUDELLEEN edellisessä viestissä: ”Eli, menen sille klinikalle joka tämän sotkun aiheutti, jota olen vuosikaudet käyttänyt, koska se on auki myös iltaisin ja viikonloppuisin - mutta takuulla lopetusta ei tule tekemään se eläinlääkäri, joka tämän kaiken aiheutti”

Tokihan nuo toisten viestit olisi olleet asiallisia, jos ei olisi vain kyselty sitä minkä olin jo selittänyt, jolloin olisin myös vastannut asiallisesti. Ei tässä ole tarkoitus käydä kenenkään kimppuun, jos ei minun kimppuun käydä ensin – ja pahoittelen jos kuulostin turhan aggressiiviselta, epätoivo tahtoo aiheuttaa sitä.

Ja ridgebackille vielä – voimat ei kertakaikkiaan enää riittäneet sen toivottoman tilanteen ja koko päivän soittelun ja anelun jälkeen, kun joulu ja varsinkin tämä joulu on minulle aina ihan kauheaa aikaa... Tiedän että pitäisi jaksaa, mutta kun oikeasti tunnen vain kolme ihmistä, joista yhdellä on auto, ja joka tuskin töiden takia olisi päässyt kuskiksi, ja minulla taas on paha hahmotushäiriö, jonka vuoksi julkisilla meno täysin vieraaseen paikkaan on ihan hirvittävää... Olisin kai jaksanut, jos koira olisi ollut terve, mutta kun siinäkin vaiheessa mahdollisuudet toipumiseen oli enemmän vastaan kuin puolesta, ja olen jo melkein vuodeksi veloissa klinikkamaksuista (entisillä koirillani oli luojan kiitos vakuutukset, mutta tälle ei saanut, kun ei tiedetä ikää), niin ei vain... En voi sanoin kuvata miten lopussa olen, kun luulin olevani totaalisen lopussa jo silloin.

Kiitos neuvosta että täältäkin voi saada kyytiapua, tiedän sitten jos tulee hätä joskus tulevaisuudessa, jos vielä pystyn joskus koiran ottamaan.

Vielä ihan vilpittömät hyvän uudenvuoden toivotukset kaikille keskusteluun osallistuneille, ja jaksamista niille joiden koirille tuo on vaikeaa aikaa, sekä täältä vielä yhdeltä pörriäiseltä viimeiset terveiset pelkotovereille.

Koitan nyt antaa sille hyvän viimeisen viikonlopun, onneksi sillä ei nyt vielä selvästikään kipuja ole, vaikka tuo kasvain onkin ehtinyt jo kasvaa korvaan asti ja lähestyy uhkaavasti silmää. En tiedä, jotenkin on surullisempaa lopettaa ILOINEN koira, kuin koira joka kärsii – mutta pitää jaksaa ajatella niin, että sitten sen ei tarvinnut missään vaiheessa tuntea kärsimystä.

Sesset

Sesset
Viestimäärä: 210

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Perjantaina, 26.12.2014 klo 11:13  
+
0
Luin kyllä viestisi ja sen, mitä vastasin kirjoitin tarkoituksella. Sille, että tällainen määrä eläinlääkäreitä kieltäytyy syyhyn X vedoten kirjoittamsta ko lääkettä, jota halusit, koiralle useammaksi päiväksi, on varmasti syynsä. Siitä syystä sun kannattaisi keskustella eläinääkärin kanssa, koska tällainen palsta ei ole sille oikea paikka.

Toistan edelleen itseäni että ikävää että koiran tilanne on mikä on. Lopettaminen lienee nyt sen elämänlaadun kannalta paras ratkaisu.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Perjantaina, 26.12.2014 klo 11:27  
+
0
^^Voi että, olen kovin pahoillani:neutral: Meidänkin ajokoira piti lopettaa kasvaimen takia ihan vastoittain, ärsyttää niin paljon kun vasta 8v ja täysin terve noin muuten, mutta pois sitä ei saanut leikattua kokonaan ja kasvoi niin nopeasti vielä takaisin.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Perjantaina, 26.12.2014 klo 18:18  
+
0
Tässä jutussa on nyt jotain outoa. Ja sanon tämän ihan silläkin uhalla, että aloittaja kietoutuu vieläkin enemmän itsesääliinsä.
Minulle on herännyt enemmän kysymyksiä sitä myötä, mitä enemmän aloittaja kirjoittaa.

Missä aiheenaloittaja asuu, jos omalta ja naapurikunnista löytyy 45 eläinlääkäriä? Tämä on jo melkoinen määrä ja minä en edelleenkään usko, etteikö yksikään näistä 30 eläinlääkäristä voi ottaa teitä vastaan. Eli mistä paikkakunnasta on kyse?
Melko erikoista on myös se, että noista 45 lääkäristä, vain just niillä olisi ollut aikoja, jotka määrävät vain bentsoja ja just niillä 30 lääkärillä, jotka olisivat voineet määrätä klorpromania, ei löydy yhden ainoaa aikaa. Juu, minä en tätä usko, tässä väitteessä on nyt jotain pielessä.

MIKSI sen käyttämänne eläinklinikan eläinlääkärit eivät kirjoita klorproman reseptiä? Ensimmäinen kieltäytyi ja aika on varattu saman klinikan toiselle lääkärille koiran lopetusta varten. Missä tällainen klinikka sijaitsee, jossa eläinlääkärit mielummin lopettavat koiran, kuin kirjoittavat reseptin lääkkeeseen, joka on jo todettu koiralle toimivaksi? Vai onko koira jo niin sairas, ettei klorpromania sille enää uskalleta kirjoittaa? Siis mikä on se syy etteivät eläinlääkärit kyseistä lääkettä kirjoita?

Ja sitten, aloittaja kertoo, että ei ole autoa eikä ajokorttia eikä julkisilla voi matkustaa. Millä se koira olisi sitten viety jollekin näistä 30 lääkäristä, jos niistä jollekin olisi ajan saanut?

Aloittaja kertoo myös, että tuntee ainoastaan 4 ihmistä koko maassa. Eiku kolme. Ja niistä yhdellä olisi se auto, mutta siltä ei voi pyytää apua, kun se käy töissä. Käykö se siellä töissä 24/7? Kai sekin joskus vapaalla on? Miksi ei ole voinut edes kysyä tältä autolliselta ystävältä, että voisiko hän auttaa?

Ja outoa on myös se, että ensin todetaan, ettei koiraa haluta lopettaa, eikä siihen ole rahaakaan. Mutta sitten kuitenkin rahaa olisi ollut laittaa 700 euroa leikkaukseen tammikuussa. Ja nyt sitten onkin rahaa lopettaakin se koira.

Jotain outoa tässä on. Jos koira on sairas eikä sitä kannata enää hoitaa, niin sitten se on viisainta lopettaa. Olipa se paukkuarka tai ei.
Jos taas ongelma on oikeasti se, että olisi ollut haluja ensin hakea koiralle lääkitys uuden vuoden yli ja sitten tammikuussa lähteä yrittämään sitä leikkausta, niin sitten ongelma on siinä että lääkitystä ei saa ja tähän ongelmaan voisi löytyä ratkaisu, mutta kun ei jaksa ja on paha mieli.

Juu ei, minulta ei heru sääliä aloittajaa kohtaan. Säälillä ei saa mitään aikaiseksi. Lemmikkien omistaminen on toisinaan raskasta ja työlästä. Silloin tartutaan härkää sarvista ja jos tilanne on epätoivoinen, niin silloin pitää yrittää käyttää hyödyksi kaikki pienetkin mahdollisuudet joita voi vaan olla olemassa. Silloin ei käperrytä marttyyrinviittaan että kun tämä on niin raskasta.
Jos aloittaja voisi kertoa missä asuu ja on todella valmis ottamaan apua vastaan, niin minä voin varata sen ajan ja viedä aloittajan koirineen lääkärille, joka kirjoittaa klorpromania. Siis jos aloittaja asuu inhimillisen matkan päässä.

Jättääkö aloittaja nyt kertomatta jotain ja paljon? Vai onko tässä nyt muunneltu totuutta? Vai mistä tässä oikeasti on kysymys?
Kaikki vaihtoehdot mitä tässä on ehdotettu ja kysytty, on tyrmätty täysin. Ei voi kouluttaa, kun ei usko että siitä on apua. Ei voi mennä minnekään, kun ei ole paikkaa. Ei voi kulkea kun ei ole autoa. Ei voi pyytää kyytiä keneltäkään, kun vain yhdellä on auto. Ei voi sitä ja ei voi tätä. Miksi mikään ei kelpaa? Miksi sitä apua ei voi edes pyytää? Tai ottaa vastaan?

Joo, mä tiedän jo miten aloittaja tulee tähän reagoimaan. Kirjoitan tämän tähän silti.

Lisään vielä, että onko tässä nyt siis kuitenkin kyse siitä, että koira on niin sairas, että toivoa ei ole? mahdollisesti paukkuarkuus onkin nyt täysin toissijainen juttu? Aloittaja on nyt niin väsynyt sairaan koiran kanssa, että aloittaja tekee sitä luopumisen tuskaa tätä kautta?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 26.12.2014 klo 18:43)

CarabasinMarkiisi

CarabasinMarkiisi
Viestimäärä: 6

VS: UUDESTAVUODESTA (TOIVOTONTA JA EPäREILUA) - Perjantaina, 26.12.2014 klo 21:17  
+
0
Tässä oli ensin kyse siis vain siitä, että en tiennyt miten pärjään sen koiran kanssa uudenvuoden, kun lääkettä ei saanutkaan, ja siitä ettei siitä tosiaan syystä, jota EN käsitä, voitu kertoa ajoissa. MUTTA sitten se kasvain yhtäkkiä lähti ihan hirvittävästi kasvamaan, ja tilanne muuttui kesken tätä koko juttua. Oli tarkoitus päättää koko keskustelu sillä kun oli pakko tehdä se lopetuspäätös. Ja mitä siihen rahakysymykseen tulee, se oli koko ajan vähän epäselvää, että saanko joltakin lainattua, otanko pikavipin, tai mitä teen. Mutta tähän halusin vielä vastata:

"MIKSI sen käyttämänne eläinklinikan eläinlääkärit eivät kirjoita klorproman reseptiä? Ensimmäinen kieltäytyi ja aika on varattu saman klinikan toiselle lääkärille koiran lopetusta varten. Missä tällainen klinikka sijaitsee, jossa eläinlääkärit mielummin lopettavat koiran, kuin kirjoittavat reseptin lääkkeeseen, joka on jo todettu koiralle toimivaksi? Vai onko koira jo niin sairas, ettei klorpromania sille enää uskalleta kirjoittaa? Siis mikä on se syy etteivät eläinlääkärit kyseistä lääkettä kirjoita?"

Tämän minäkin haluaisin todella kovasti tietää, ja kysyin sitä kaikilta joiden kanssa siellä puhuin, lääkäri joka sitä viime vuonna kirjoitti, oli nyt ulkomailla, ja tämä uusi lääkäri, joka ilmeisesti on sillä välin jonkinlaisessa johtavassa asemassa, ei suostunut sanomaan muuta kuin että hänestä se on huono lääke. Puhuin kahden muun klinikan eläinlääkärin kanssa, joista sain irti sen verran että eivät halua puuttua tähän asiaan. Luulin jo että tuli pelastus, kun soitin johonkin satunnaisesti netistä löytämääni numeroon, ja tämä eläinlääkäri sattui tekemään kaksi päivää viikossa töitä juuri tuolla klinikalla, oli lähdössä sinne, lupasi että tottakai hän kirjoittaa ko. lääkkeen kun pääsee paikan päälle ja näkee koirani tiedot koneelta, sanoi soittavansa viimeistään kahden tunnin päästä. Kun soittoa ei kuulunut, soittelin ilman vastausta, ja lopulta tuli vain tekstiviesti, että pahoittelut, ei hän voikaan määrätä. En TODELLAKAAN tiedä mistä tuossa kaikessa on kyse.

Ja siis, iso kaupunki, monta lähikuntaa, soitin läpi klinikoiden lisäksi kaikki mahdolliset numerot, jotka vain eläinlääkärihaulla löytyi. En mene tuota klinikkaa nimeämään tässä, tulee vielä jokin syyte. Ja ei, koira ei ollut liian sairas, tämä Klorpromanin kirjoittamisesta kieltäytynyt lääkäri oli tutkinut sen reilu kuukausi aiemmin, eikä puhunut mitään yksittäistapauksesta, vaan nimenomaan että ei sitä lainkaan määrää enää.

Mitä tulee siihen, että PITÄÄ jaksaa, niin ymmärrän kyllä tuon pointin, mutta entä sitten kun ei ihan oikeasti enää kertakaikkiaan jaksa, vaikka tietää että pitää? Kun on itsekin pahasti sairaana kaikkensa yrittänyt, ja se niistä kolmesta ihmisestä jotka tunnen (se, että useimmilla ihmisillä on laajat sosiaaliset piirit, ei tee mahdottomaksi sitä, että jollakulla niitä ei käytännössä ole lainkaan, etenkin kun on työkyvyttömyyseläkkeellä, ja jos ei tunne ketään on paha tutustuakaan kehenkään) joka näitä asioita osaa hoitaa, on tehnyt parhaansa auttaakseen, eikä siltikään kukaan voi asialle mitään tehdä, niin mitä silloin tehdään? Oikeasti, minä olen kuvaillut tässä subjektiivisen umpikujan, toisinsanoen minulta on voinut jäädä jokin ulospääsy näkemättä totaalisen uupumuksen takia. Niin, ja lähikunnat on senverran tuttuja, että niissä olisin osannut kulkea julkisillakin, kun täällä koko ikäni olen asunut.

Olen kertonut kaiken mitä tiedän luultavasti hirvittävän sekavasti, mutta kun minäkään en ymmärrä miten tämä meni näin, ja kaikki on vielä niin monimutkaista ja minä olen niin lopussa. Mutta ihan totta, miksi millään tällä on enää väliä? Koiran selviämisen mahdollisuudet on niin mitättömät ja elinaikaa niin todennäköisesti senverran vähän, että on turhaa kidutusta pakottaa sitä kestämään sitä uuttavuotta. Kauheaa se on sille sen Klorpromanin avullakin, mutta silloin se sentään ei mene sokeaan shokkiin, ja sitä on mahdollista käsitellä ja se pystyy käymään ulkona silloin kun pahin räiske ei ole päällä. JOTEN jos se leikkaus olisi ollut toiveikkaampi, niin olisin lainannut ne rahat osan sieltä, toisen täältä, jotenkin.

Voidaanko jo antaa olla? Minulla on vielä yksi päivä koiran kanssa, en jaksa viettää sitäkin ahdistuen siitä mistä kaikesta minua vielä täällä syytetään. Jos olisin tiennyt että tulee lopetus, en olisi koko keskustelua aloittanutkaan, mutta kun EN SILLOIN TIENNYT, ja minulle siinä oli kyse nimenomaan siitä että lääkäri toimi käsittämättömästi. Mutta kun sillä ei ole enää väliä.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 19:30)