Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 29.10.2011 klo 15:28

Valjaiden/kaulapannan vaikea laitto

iidagrau

iidagrau
Viestimäärä: 3

VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Lauantaina, 29.10.2011 klo 15:28  
+
0
Onko teillä sitä ongelmaa, että koira ei anna laittaa valjaita tai kaulapantaa vapaaehtoisesti ?
Jos jollain on ratkaisu, miten saisi koiran 'innostumaan' valjaista, nii voisko kertoa ? :shifty:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 29.10.2011 klo 15:30)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Lauantaina, 29.10.2011 klo 18:45  
+
0
Itse olen opettanut koiralle "temppuna" että se itse pujottaa päänsä pantaan/valjaisiin. Tuore Kaimion kirjassa Pennun kasvatus on tähän erittäin perusteelliset ohjeet. Alussa palkkasin nameilla, nyt jo pelkkä ulospääsy riittää "palkkioksi".

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Sunnuntaina, 30.10.2011 klo 09:34  
+
0
Meillä ainakin vaikuttaa se, millainen panta/valjaat on kyseessä. Jos jotain täytyy pujottaa pään läpi, ei naksuttelut eikä kivaksi tekemiset ole auttaneet. Koira luimistelee, ja jää mielummin sisälle. (Epäilin korvatulehdusta tmv, mutta näin ei ell:n mukaan ole.) Ollaan suurin osa ajasta kuljettu sellaisilla vermeillä, joita ei pujotella pään läpi, eikä tehty asiasta sen isompaa numeroa. Tuolta Tuire Kaimion kirjasta tosiaan löytyy hyvät ohjeet opettamiseen, pienin askelin eteenpäin :)
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Tiistaina, 01.11.2011 klo 13:02  
+
0
Minun kumpikaain koira ei pitänyt sadeviitan pukemisesta ja menivät aina karkuun kun näkivät ne minun kädessä.
Sitten otin namit avuksi. Otin namin sormien väliin ja pujotin käteni sadeasun kaula-aukosta samalla tarjoten makupalaa koiralle. Siinä vaiheessa kun pää oli kunnolla kaula-aukosta tullut läpi kehuin ja annoin namin.
Oppivat nopeasti, että saavat namia eikä sadevaatteen pukeminen ole enää ongelma, vaikka eivät saa palkkiota enää. Vain pienet kehut.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

Reipas

Reipas
Viestimäärä: 23

VS: VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Torstaina, 03.11.2011 klo 14:45  
+
0
Meillä oli/on vähän edelleenkin sama ongelma, mutta saimme pentukurssilla ollessamme hyvän vinkin, saman itse asiassa jonka Triikki tuossa ylempänä mainitsikin. Houkuttelet siis koiran pannan luokse namilla pitämällä namikättäsi pannan läpi ja koiran lähestyessä vedät sitä hiljalleen taaksepäin, jolloin koira seuraa ja lopulta pujottaa päänsä itse pannasta läpi. Ja tosiaan namin saa vasta, kun panta on kaulassa. Sama toimii valjaiden kanssa.

Klipsillinen panta on tämän harjoitteluun vähän hankala, kun sitä joutuu sitten löysäilemään ja kiristelemään jatkuvasti, joten suosittelen puolikuristavaa taikka sitten juurikin niitä valjaita. Me ollaan myös yritetty yhdistää tähän vihjesana sanomalla aina "panta" kun lähdemme houkuttelemaan pentua pantaa/valjaita kohti, mutta ainakaan vielä näin kuukauden jälkeen pentu ei ilman namia tai huijausnamia ole suostunut päätään niistä pujottamaan..

Vuorisumu

Vuorisumu

VS: VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Torstaina, 03.11.2011 klo 21:53  
+
0
^Siksi kannattaakin kouluttaa se koira pujottamaan päänsä itse pantaan eikä käyttää houkuttelua. (Hyvä esimerkki siitä kuinka houkutteluun jää usein jumiin niin koira kuin kouluttajakin.)

Reipas

Reipas
Viestimäärä: 23

VS: VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Perjantaina, 04.11.2011 klo 08:15  
+
0
Vuorisumu, miten tämän voisi mahdollisesti opettaa?

Vuorisumu

Vuorisumu

VS: VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Perjantaina, 04.11.2011 klo 15:54  
+
0
^Siirtymällä lahojomisesta ja houkuttelemisesta palkitsemiseen. Namit siis piiloon ja palkkio koiralle vasta kun se tekee vaaditun asian. Aluksi vaadittu asia voi olla pelkkä katse kohti pantaa, sitten kriteeriä nostetaan siihen, että se ottaa askeleen kohti pantaa, jota pikkuhiljaa nostetaan siihen, että koiran pää on pannan vieressä, sitten kriteeriksi nostetaan se, että koiran kuono on läpi pannasta, sitten pää silmiin asti, sitten korviin asti ja lopulta se, että koira pujottaa koko päänsä pantaan.
Harjoittelun ollessa kesken ulkoilutetaan koira jossain muissa vermeissä kuin siinä, minkä pukemista harjoitellaan. Jos koiralla ei ole mitään pahoja traumoja asian suhteen niin koulutus tuskin vie paria päivää pidempään, kun harjoitellaan pienissä 5-10 kymmenen toiston sarjoissa, joita sitten tulee pitkin päivää monta.
Palkkion antopaikka kannattaa aluksi ollaa pannan keskellä ja harjoitusten edetessä siirtää sitä sen mukaan missä kuonon halutaan olevan silloin kun vaadittu kriteeri täyttyy.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: VALJAIDEN/KAULAPANNAN VAIKEA LAITTO - Torstaina, 10.11.2011 klo 17:00  
+
0

Reipas kirjoitti:

Klipsillinen panta on tämän harjoitteluun vähän hankala, kun sitä joutuu sitten löysäilemään ja kiristelemään jatkuvasti, joten suosittelen puolikuristavaa taikka sitten juurikin niitä valjaita. Me ollaan myös yritetty yhdistää tähän vihjesana sanomalla aina "panta" kun lähdemme houkuttelemaan pentua pantaa/valjaita kohti, mutta ainakaan vielä näin kuukauden jälkeen pentu ei ilman namia tai huijausnamia ole suostunut päätään niistä pujottamaan..

Meillä käytetään pää-osin klipsillistä pantaa, eikä ole tarvinnut jatkuvasti kiristellä ja löysäillä. Meillä on alkanut pelätä kaikkea pään yli menevää kun kokeilin kuonopantaa vetämiseen. Nyt on hiljakseen yritelty saada pois, mutta suurta muutosta ei ole saatu aikaan. Tosin tuo pikkuhiljaa houkuttelematta voisi toimia.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28951
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä7366
Viestejä yhteensä548694
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään4
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös266248
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.04.2025 klo 08:45)