KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 10.07.2010 klo 09:41
Vanhempi uros astuu nuorempaa
Lara

Viestimäärä: 2
Hei,
pakko kysyä neuvoa seuraavaan asiaan:
3-vuotias uroksemme astuu 18 vkon ikäistä urospentuamme. Pieniä päälle nousuja on tapahtunut siitä asti kun pentu tuli taloon, mutta eilisestä asti vanhempi koira on ollut aivan hysteerisesti nuoremman kimpussa. Hetkittäin antaa nuoremman olla rauhassa, mutta jatkaa sitten taas. Kysymys kuuluukin että mikä olisi oikea tapa reagoida tähän? Tuo astuminenhan käsittääkseni on alistamisen merkki, mutta onko normaalia että se jatkuu näin pitkään?
Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa antaa neuvoja.
pakko kysyä neuvoa seuraavaan asiaan:
3-vuotias uroksemme astuu 18 vkon ikäistä urospentuamme. Pieniä päälle nousuja on tapahtunut siitä asti kun pentu tuli taloon, mutta eilisestä asti vanhempi koira on ollut aivan hysteerisesti nuoremman kimpussa. Hetkittäin antaa nuoremman olla rauhassa, mutta jatkaa sitten taas. Kysymys kuuluukin että mikä olisi oikea tapa reagoida tähän? Tuo astuminenhan käsittääkseni on alistamisen merkki, mutta onko normaalia että se jatkuu näin pitkään?
Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa antaa neuvoja.
kadi

Viestimäärä: 839
Nella3

Viestimäärä: 290
Tuo on aika samanlainen juttu kuin minun ja serkkuni narttu koirat (kummatkin on 3-vuotiaita) Nalle niminen koira astoo Nellaa kokoajan (tai no ei kokoajan ,mutta aina kun Nalle tulee meille) Ja tuo alkoi siitä kun Nella ja Nalle olivat pieniä.. Nella alistuu nytkin heti toisille koirille ja niin oli pentunakin.. Ensinäkin Nalle alistoi Nellan pentuna heti,omiakseen meidän talot yms. Mutta kun meillä oli vielä Roosa (Nellan äiti) jäi Nalle heti toiseksi. Ja kun Nella on jo tottunut Nallen jatkuvaan astomiseen,ei Nella reakoi siihen mitenkään.. Eli siis meillä ainakin se johtuu pelkästään alistamiseen.. =) Ja vaikka kuinka yritän torua Nallea astomisesta.. Ei se reakoi mitenkään.. Tuo on ihan luonnollinen asia koirien keskuudessa alistaa toinen astomisella.. Ja se ei lopu ennemmin kun toinen on alistunut. Tai noin ainakin meillä on.. "huoh" =)
Nella3

Viestimäärä: 290
Fay

Viestimäärä: 1275
En usko että meillä taas olisi kyse ole vain alistamisesta, tai sitten se on todella perusteellista alistamista. Meidän koira astuu lähes kaikkia aikuisia koiria ellei sitä kielletä ja astumista tapahtuu aivan niin kauan kunnes kielto tulee. On myös hypännyt perheemme poikien selkään (alistamista?) ja jopa kanin vieressä on yrittänyt nytkyttää. Ei oikein osaa leikkiä toisten koirien kanssa. Ja jos ei astu, ei kiinnitä mitään huomiota toiseen koiraan.
Pentukoirien kanssa on toinen juttu ja ollaan päästy jopa leikkiin asti. Suosittelen teilläkin vain kieltämään liiallisen selkään hyppimisen, sillä vaikka olisikin kyse "vain" johtajuusaseman määräämisestä, liika on ehdottomasti liikaa.
Pentukoirien kanssa on toinen juttu ja ollaan päästy jopa leikkiin asti. Suosittelen teilläkin vain kieltämään liiallisen selkään hyppimisen, sillä vaikka olisikin kyse "vain" johtajuusaseman määräämisestä, liika on ehdottomasti liikaa.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..
Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11
Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11
Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
Lara

Viestimäärä: 2
Tiukalla komentamisella nyt on ollut aamupäivä hieman rauhallisempaa, mutta edelleen pyrkii selkään kun silmä välttää..
Jalat yms. ovat saaneet olla rauhassa, ei ole koittanut jalkaa astua kuin muutaman kerran koko ikänsä aikana.
Jalat yms. ovat saaneet olla rauhassa, ei ole koittanut jalkaa astua kuin muutaman kerran koko ikänsä aikana.
kadi

Toi nylkyttäminen voi olla uroskoirilla ihan vaan opittu tapa. Meille kasvattaja sanoi pentua hakiessa että heti pois sellanen käytös. Ei saa antaa nylkyttää mitään. Ikinä. Koskaan. Ja kun se järjestelmällisesti kiellettiin sillon heti seitsenviikkoisesta eteenpäin, ei ole jätkä edes murkkuiässä nylkyttänyt peittoja, ei nalleja, ei ihmistä, ei toista koiraa. Ei mitään.
Kun koira on sitä hommaa saanut joskus harrastaa, sillä kestää kyllä takuulla aikansa oppia siitä pois. Joten pitkää pinnaa ja selkeitä sääntöjä.
Lara kirjoitti:
Tiukalla komentamisella nyt on ollut aamupäivä hieman rauhallisempaa, mutta edelleen pyrkii selkään kun silmä välttää..
Kun koira on sitä hommaa saanut joskus harrastaa, sillä kestää kyllä takuulla aikansa oppia siitä pois. Joten pitkää pinnaa ja selkeitä sääntöjä.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.07.2010 klo 14:10)
PINNI

Viestimäärä: 151
Mitä täytyisi tehdä kun meillä 5v shelttimme astuu nuorempaa 2v shelttiämme ?
Tänään alkanut ihan yllättäen kun pesin ja harjasin tuon nuoremman? Ei siis mikään vanha tapa. En käyttänyt muuta kuin vettä pesemisessä. Ei varsinaisesti astu nuoremman päälle vaan jos nuorempi esim makaa niin menee viereen heiluttelemaan takapäätä
Tänään alkanut ihan yllättäen kun pesin ja harjasin tuon nuoremman? Ei siis mikään vanha tapa. En käyttänyt muuta kuin vettä pesemisessä. Ei varsinaisesti astu nuoremman päälle vaan jos nuorempi esim makaa niin menee viereen heiluttelemaan takapäätä
kadi

PINNI

Viestimäärä: 151
Onko tosiaan noin ehdoton? Olen itse ehkä vähän löysä enkä kauheasti rankaise koiriani. Tietysti jos käyttäytyvät tosi huonosti mutta yleensä ovat ihan normaaleja sessejä.
Meillä tosin loppui jo ennenkö ehdin puuttua siihen kun nuorempi murhati.
Meillä tosin loppui jo ennenkö ehdin puuttua siihen kun nuorempi murhati.
Rorys

Viestimäärä: 5244
Sonik

Viestimäärä: 4809
Meillä toi 4,5kk ikäinen poitsu astuu peittonsa tämän tästä.
Onko tuokin syytä lopettaa heti, vaikka tuolla ei koiralle ainakaan mitään seksuaalista merkitystä vielä voi olla?
Ja miten tuollainen uros jolta on astuminen tyystin kielletty koko iän, niin onnistuuko siltä astuminen sitten "oikeassa" tilanteessa normaalisti?
Onko tuokin syytä lopettaa heti, vaikka tuolla ei koiralle ainakaan mitään seksuaalista merkitystä vielä voi olla?
Ja miten tuollainen uros jolta on astuminen tyystin kielletty koko iän, niin onnistuuko siltä astuminen sitten "oikeassa" tilanteessa normaalisti?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15
If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15
If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.07.2010 klo 15:18)
Rorys

Viestimäärä: 5244
^ Kyllä mun mielestä kannattaa lopettaa, koska opittu tapahan se on.
Oon itse kai aika jyrkkä tämän mielipiteeni kanssa, mutta oon vähän sitä mieltä että ellei uros kykene astumaan jos sitä on nylkyttämisestä koko ikänsä ajan kielletty, niin sitä ei ehkä kannattaisi käyttää jalostukseen. Kyllä sen lisääntymisvietin pitäisi sieltä silti löytyä ja koiran tajuta että "ei" on "ei" tietyissä tilanteissa.
Oon itse kai aika jyrkkä tämän mielipiteeni kanssa, mutta oon vähän sitä mieltä että ellei uros kykene astumaan jos sitä on nylkyttämisestä koko ikänsä ajan kielletty, niin sitä ei ehkä kannattaisi käyttää jalostukseen. Kyllä sen lisääntymisvietin pitäisi sieltä silti löytyä ja koiran tajuta että "ei" on "ei" tietyissä tilanteissa.
Tigru
moderaattori

Viestimäärä: 2736
Sonik kirjoitti:
Meillä toi 4,5kk ikäinen poitsu astuu peittonsa tämän tästä.
Meillä on aina kielletty astumasta niin ihmisiä, leluja kuin toisia koiriakin. Myöskään narttuja ei ole saanut astua ja ankarasti on kielletty/nostettu pois selästä.
Eikä ollut mitään ongelmaa astumisessa sitten kun oli oikea tilanne.
Mondial

Viestimäärä: 1013
Vois kuvitella että joku tosi pehmä uros, jolla on vähän hermorakenteessakin huomauttamista saattais pelästyä niitä kieltoja niin että tositilanteessa ei pystyis suorittamaan. Mutta en usko että tervepäinen uros välittää juuta tai jaata aiemmista kielloista, kun edessä on kiimanen narttu, eikä omistajakaan ole välissä ärisemässä ;D
Olen kieltänyt tolta junnu-urokselta astumisen ja nostanut pois selästä, jos käy jotain toista koiraa nylkyttämään. En oo tehnyt siitä mitään suurta numeroa, tai huudellut vihaisesti ja ärissyt. Kunhan olen keskeyttänyt tilanteen ja joskus "harhauttanut" koiraa unohtamaan puuhansa. Tiukasti mutta rauhallisesti.
Kyllä mullekin sanottiin ton pentuaikoina, että älä kiellä astumista jos suunnittelet koiran käyttämistä jalostukseen. Pyh ja pah.. Kyllä toi kävis edelleen ihan halukkaasti ja rinta rottingilla nartun kimppuun, ei huolta siitä ;D
Olen kieltänyt tolta junnu-urokselta astumisen ja nostanut pois selästä, jos käy jotain toista koiraa nylkyttämään. En oo tehnyt siitä mitään suurta numeroa, tai huudellut vihaisesti ja ärissyt. Kunhan olen keskeyttänyt tilanteen ja joskus "harhauttanut" koiraa unohtamaan puuhansa. Tiukasti mutta rauhallisesti.
Kyllä mullekin sanottiin ton pentuaikoina, että älä kiellä astumista jos suunnittelet koiran käyttämistä jalostukseen. Pyh ja pah.. Kyllä toi kävis edelleen ihan halukkaasti ja rinta rottingilla nartun kimppuun, ei huolta siitä ;D
Dior

Viestimäärä: 20
Kyllä pitäisi koiran tajuta, että ei on ei tietyissä tilanteissa. Samaa mieltä kuin Rorys, jos ei "tosi toimiin" uros pysty niin turha käyttää jalostukseen.
Kyllähän esimerkiksi bordercollieilta yms. kielletään autojen, ihmisten jne. paimentaminen mutta kuitenkin ne pystyvät lampaita paimentamaan.
Kyllähän esimerkiksi bordercollieilta yms. kielletään autojen, ihmisten jne. paimentaminen mutta kuitenkin ne pystyvät lampaita paimentamaan.
turhautunut

Viestimäärä: 75
Meilläkii tuota astumista havaittavissa, 1v uros yrittää nylkyttää 8v urosta, vanhempi antaa sen nylkyttää joskus ja sitte toisinaan heti murahtaa jos yrittää hyppiä selkään. Nuorempi ei yritä astua mitään muuta, ei peittoja, tyynyjä, ihmisiä yms..ainoastaan vanhempaa urosta, pitäskö tää nyt sitte kieltää vai antaa vaan mennä niinku ennenkii eli vanhempi uros siis kieltää pentua joskus, ovat siis isä ja poika..Minua se ei haittaa mutta ällöttää vaan kun ruokapöydän ääreen tulee nylkyttämään toista urosta tai ihan nenän alle. Vanhempi uros antaa kyllä kunnolliset lähtöpassit jos yrittää astua joskus jopa nuorempi ulahtaa mutta eipä yritä toista kertaa heti. Puutunko ite asiaan vai annanko olla? Seropeita molemmat siis..
Elvis 10.5.2004
Veeti 15.12.2010
Veeti 15.12.2010
Remux

Viestimäärä: 389
Mondial kirjoitti:
Vois kuvitella että joku tosi pehmä uros, jolla on vähän hermorakenteessakin huomauttamista saattais pelästyä niitä kieltoja niin että tositilanteessa ei pystyis suorittamaan.
Jos on noin pehmeä ja hermorakenteessa vikaa niin ei tarvitse pystyäkään astumaan edes oikeasti.
KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28951 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7364 |
Viestejä yhteensä | 548691 |
Uudet käyttäjät tänään | 1 |
Viestiketjuja aloitettu tänään | 2 |
Viestejä kirjoitettu tänään | 2 |
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkki | Sipulu |
Peukkuja ylös | 266248 |
(Tilastot päivitetty viimeksi 21.04.2025 klo 07:00) |