Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 20.04.2010 klo 14:28

Vapaana pitäminen ja luoksetulo

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 26

Windy

Windy
Viestimäärä: 153

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Keskiviikkona, 14.09.2011 klo 15:00  
+
0
Cloudy tulee jo todella hyvin luokse, lähes aina jo ensimmäisestä kutsusta, joka on mielestäni riittävän hyvin, kun tuo otus on vasta puolivuotias. Nykyään tottelee myös vapaana ollessa sitä, jos kiellän menemästä sitä johonkin. Hyvin totteli maastossa, kun valvoin sitä hevosen selästä käsin ja eihän sitä tarvinnut oikein valvoakkaan, kun pysyi koko ajan ihan lähellä. Ihana koira. :love:

Luoksetulo on siis sujunut jo todella hyvin vapaana metsässä. Saa nähdä, miten sujuu kun mennään kentälle. Kesällä tuota vapaana pitämistä harjoittelin mökillä, niin pidin makupaloja mukana ja palkitsin aina kun se tuli luokse. Nopeasti tuo oppi, kun on perso ruualle. (:
http://treenikaverit.blogspot.fi/

Shetlanninlammaskoira Windy 3/2010
Eurasier Cloudy 2/2011
Bordercollie Dacu 3/2006

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Keskiviikkona, 14.09.2011 klo 21:25  
+
0

Dara kirjoitti:

Onko kenelläkään omistajalla tälläistä "ongelmaa": Minä en ainakaan yksinkertaisesti uskalla päästää Peppiä irti, pelkään aina että se lähtee jonnekin jonkun hajun perässä. Nyt olenkin päättänyt että kun juoksu-aika on ohi, niiin rupeamme menemään monta kertaa vko metsään irti. Ja kun asumme metsän keskellä, toki naapureita, mutta joka yö ja päivä pihassa kulkee peuroija, hirviä, jäniksiä.. Vaikka Peppi antaa niille haukut.
auttakaa, luoksetulo sujuu, mutta kaikki muu!?


Vapaana olemista ei koira opi kun vapaana olemalla. Pelottaako sua siis, et koira lähtee riistan perään vai mikä?

Luoksetulokäskyä ei kannata käyttää turhaan. Jos koiran saa luokse jollain toisella tavalla niin sitä parempi. Koira, joka osaa itse pitää silmällä omistajaa ja käydä omatoimisesti välillä luona, on huomattavasti mukavampi lenkittää kuin semmoinen epeli jota saa olla vähän väliä huutamassa luokse. Mua ei ainakaan oo ikinä oikein innostanut ajatus, et joutuu koko lenkin tuhraamaan koiran silmälläpitämiseen. Lienee laiskuutta ja mukavuudenhalua.

Ylläolevaan toimintaan on meillä päästy ihan muutamilla kikoilla. Jos koira lähtee lenkillä liian kauas, mä hyppään pusikkoon piiloon tai lähen kävelemään täysin päinvastaiseen suuntaan. Kaikista omitoimisista luoksetuloista ensalkuun palkka, myöhemmin sitten satunnaisesti kun käytös on jo varmaa. Jos koira on kovin itsenäinen niin maasta voi löytää välillä aarteita (tiputtaa ruokapalkkaa johonkin ja koiran kanssa sitten etsitään ne yhdessä) tai ihan vaan juosta ja pelleillä sen koiran kanssa. Nälkäisen koiran kanssa on mukavampi lenkkeillä kun sellaisen joka on jo päivän pöperönsä syönyt. Nälkä on hyvä motivaattori totteluun.

Jos koira lähtee riistalle niin ei tästäkään kannata mitään stressiä repiä. Jos koiralle on opetettu jokin äänne tai sana kertomaan väärästä toimintamallista (meillä älähdys) niin merkkiä perään jos se sinne riistalle lähtee. Tässä kohdin on turha pilata hyviä käskyjä huutelemalla niitä, koska ei se koira siinä hurmoksessaan kuule. Jos kuulee niin on pirun tottelevainen koira. Kannattaa vaan joko lähteä painattamaan niin paljo kun kintuista lähtee ihan päinvastaiseen suuntaan tai vaan tyynesti odotetaan, et koira herää horroksesta. Jos se ei täysin riistaviettinen koira ole niin kyllä se siinä vaiheessa takaisin tulee kun se saalis katoaa näkyvistä. Kannattaa myös miettiä miten oma koira oppii nopeiten. Jotkut koirat unohtaa huonot käytösmallit parhaiten niin, ettei niitä huonoja tapoja huomioida mitenkään. Verrataan tätä nyt vaikka turhaan piippamiseen tai kerjäämiseen. Jos siitä tekee numeron niin sen merkitys kasvaa suhteettoman suureksi.

Jos koira on vähän ollut irti, eikä sen käytöksestä ole takuita, niin kannattaa valita ihan uus ympäristö missä ei ole liikennettä tai muita vaaratekijöitä turhan lähellä. Tuttu ja turvallinen paikka saa koirat helposti sikailemaan tavallista enemmän.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 15.09.2011 klo 20:11  
+
0
Voi kiitos SanttuJ
Ok, tuota rupeamme harjoittelemaan heti kun juoksut ovat ohi. Mutta juuri se riistan mukaan lähteminen huolestuttaa :/ ei oikeastaan mikään muu. Jos koiran jätän kokeeksi jollekin kaverilleni ulkona ja kävelen pois niin se rupeaa kiljumaan täyttä kurkkua, mitään eroahdistusta se ei ole vaan jotain "perään perään" -höpötystä. Ei ongelmia olla yksin kotona.
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 15.09.2011 klo 20:11  
+
0
Voi kiitos SanttuJ
Ok, tuota rupeamme harjoittelemaan heti kun juoksut ovat ohi. Mutta juuri se riistan mukaan lähteminen huolestuttaa :/ ei oikeastaan mikään muu. Jos koiran jätän kokeeksi jollekin kaverilleni ulkona ja kävelen pois niin se rupeaa kiljumaan täyttä kurkkua, mitään eroahdistusta se ei ole vaan jotain "perään perään" -höpötystä. Ei ongelmia olla yksin kotona.
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 22.09.2011 klo 20:10  
+
0
Mua pikkasen ahistaa. Pentu on aivan mahtava ja sen luonteessa on paljon sellaista, jota olisin Hipullekin toivonut. Mutta se on niin pirun itsenäinen!

Hippu on oppinut luoksetulon ja lähellä kulkemisen juuri tuolla SanttuJ:n systeemillä. Se ei lähde kauas ja sen luoksetulo on lähes satavarma. Myös pysäytyskäsky toimii sillä melko hyvin. Mutta toi kakara! Hippu ei ole vanhempanakaan tehnyt tuollaisia irtiottoja mitä pentu tekee nyt 5 kuukauden ikäisenä! Vaikka Hippu kiehnää meidän jaloissa niin tää painelee menemään. Me kuljetaan paljon niin että koirat on irti ja Hippua voikin pitää irti lähestulkoon missä vaan. Tällä hetkellä tuntuu, että tuolle pennulle toimii koko se ympäröivä metsä vahvisteena paljon paremmin kuin lauma tai ruoka. Hipun kanssa se leikkii, ihmisten kanssa lenkillä aika hintsusti (kentällä kyllä).

Ollaan pyritty juuri siihen, että pentu on irti niin paljon kuin mahdollista. Nyt sitä ei vaan yksinkertaisesti uskalla enää pitää irti niin monissa paikoissa kuin ennen. En halua ottaa riskiä, että se törmää kierroksillaan johonkin villieläimeen, toiseen koiraan tai koiria inhoavaan ihmiseen (toisaalta ehkä kunnon kurinpalautus ulkopuoliselta saisi sen pysymään lähempänä meitä... :viheltel: okei ehkä ei). Ihan bensankulutuksenkin takia joka päivä vaan ei voi ajaa sitä 25 km suuntaansa että koira saa olla iri sellaisessa alueella, joissa riskit em. tilanteisiin ovat vähäisiä. Onneks kohta tulee pimeät illat, silloin noissa lähimetsissäkin sai ainakin viime talvena olla rauhassa. Siihen asti pitänee pitää pentua liinassa ja harjoitella luoksetuloa sen turvin ja antaa olla kunnolla irti sitten vain oikeasti pois kaupungista... Ja olisi varmaan oikeasti syytä ulkoiluttaa koiria erikseen myös irti.

Jostain syystä olen löytänyt nössö-Hipun luonteesta viime päivinä todella paljon hyviä puolia. :lallati:

Muoks. pari lisäystä
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.09.2011 klo 20:12)

orcidea

orcidea
Viestimäärä: 110

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 23.09.2011 klo 12:34  
+
0
Osaiskohan joku auttaa miedän ongelmassa. Meillä on vajaa puolvuotinen paimenkoira, joka ei välttämättä tule luokse, kun sen irti päästää. Nykyään roikkuu hihna perässä aina kun metsään mennään, mutta koirapa tietää jo, kuinka pitkälle hihna riittää eikä tuu tarpeeks lähelle, että saisin napattua sen kiinni.

Eli neiti saattaa tulla pari kertaa luokse, jollon sitä palkataan lelulla tai nameilla ja muutenki kehutaan ja päästetään takasin juoksemaan. Yleensä jossain vaiheessa koiran korvat katoaa, se hyppii pisin pensaikkoja ja haukkuu jotain nokka maassa eikä tosiaan kuule yhtään mitään. Välillä saattaa vilkasta, että mitä se/ne nyt huutelee, mutta ei tuu luokse. Välillä kiertelee parin metrin päässä, mutta ei varmana anna ottaa kiinni, lähtee juoksemaan poispäin ja lällättelee, että otappa vaan kiinni, jos saat. :pyssyt:

Mua ärsyttää ihan toden teolla se jatkuva haukkuminen ja ympärillä pörrääminen veemäisellä asenteella. Metsä on melko suosittu paikka muidenkin ihmisten keskuudessa ja pelottaa, että tuo joutuu joskus vaikeuksiin, kun ei anna ottaa kiinni. Liinako tässä pitäis ottaa käyttöön? Se on ollut käytössä jossain vaiheessa, mutta se on tällä hetkellä niin p*skanen, ettei siihen voi koskea (joo, se on menossa pesuun). Asiaa ei yhtään auta mun äkkipikanen luonteeni ja annankin todella napakan muistutuksen, mutta se nyt tuntuu vaan pahentavan asiaa. Ollaanko me vaan liian tylsiä ton koiran mielestä, vai mikä tässä mättää? Voiko jotain murkkuilua olla jo nyt? Mua harmittaa niin paljon tää, koska tykkäisin ton kuitenki vapaaksi päästää.

Hyvänä esimerkkinä toimii varmaan tän päivänen täysin pilalle mennyt metsälenkki (meinasin lähteä hihnalenkille, koska mennään illemmalla juoksuttamaan ja tapaamaan toista koirakaveria). Nyt toivon, että oisin vaan mennyt hihnalenkille. Elikkä koira tuli ihan normisti luokse pari kertaa, palkkasin leikillä, koska nameja ei mukana ollut. Tän parin kerran jälkeen koiran mielenkiinto mua kohtaan ilmesesti katos, rupes juokseen pisin metikköä pensaikoissa huutaen (väyväyväy.....). Sain sen kyllä tässä kohtaa melko helposti vielä luo ja kiinni, mutta kotiin mennessä, mun meni hermo koiran yleiseen käytökseen (hyppii päin, repii hihoja, haukkuu..). Mä näpäytin tota kuonolle, mutta käytös vaan jatku (mikään muu mua ei ärsytä, ku haukkuminen). Mun palo käämi kiinni, heitin hihnan maahan ja marssin takas ryteikköön. Tän jälkeen en koiraa sitte kiinni saanukkaan, vaikka luokse kutsuessa olin mielestäni jo ihan rauhottunu. Lopulta koppasin koiran kiinni niin, että lähdin juokseen karkuun vastakkaiseen suuntaan (koirahan tulee tietysti perässä), sopivassa kohdassa sitten käännyin ja otin kiinni. Ja raivosta kihisten kotiin, kun ei mikään taas onnistunu.

Jos joku jaksaa tän romaanin lukea, niin vinkkejä tarvitaan kipeesti!

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 24.09.2011 klo 11:01  
+
0
Moi!
Täällä kirjoittaa Halti-koiran omistaja. Meillä koiruus pysyy irti tosi hyvin,pitää huolen siitä,että pysyy näköetäisyydellä :)). Olen tosi kiitollinen Haltista sen puoleen. Kun olen sen emäntä,se ei häviä silmistäni minnekkään,jos en itse sitä jätä.

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 18:49  
+
0
Entäs jos koira on lähtenyt esim, rusakon perään. Ja sitten jään odottamaan, mutta koira ei herää hurmoksestaan ja on jossain 4 km päässä eikä löydä minua?!
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 20:33  
+
0
^Onnistuiko näin tapahtumaan vai maalailetko kauhukuvia?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 20:38  
+
0
^Näin ei ole tapahtunut, pelkään tapahtuvan
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 21:40  
+
0
^Kyllä routa porsaan kotiin ajaa :wink: Tässä samassa ketjussa tais olla yks ihminen, jonka koiralla oli tapana kadota kun pieru saharaan. Tyynesti vaan aina lähtivät kävelemään täysin päinvastaiseen suuntaan mihin koira oli kadonnut ja kas kummaa, koiran karkureissut alkoivat lyhenemään kunnes ne loppu käytännössä kokonaan.

Jos sua hirveesti jännittää koiran karkaaminen niin pidä sillä liina perässä. Se liinan olemassaolo tuo sun omaan käytökseen varmuutta, koska sulla on takaraivossa tieto, et sä voit pysäyttää koiran tarvittaessa. Tämä ei tarkota sitten sitä, et sä heti tartut siihen liinaan tai astut sen päälle kun tulee tiukka tilanne, vaan sitä, et se vaan on siellä maassa ja pyrit hallitsemaan koiraa muilla tavoin. Liinaan tartutaan vaan äärimmäisen kiperissä tilanteissa. Sit kun sulla alkaa olemaan luottoa siihen koiraan ja siihen, et se on sulla jollakin tavoin hallinnassa niin jätät sen liinan pikkuhiljaa pois.

Liinaahan voi hyödyntää riista perään karkailussa kuten myös muussa koulutuksessa, esim. luoksetulossa. Jos koira karkaa riistan perään niin ärähdetään kielto tai mitä sanaa tai äännettä nyt tykkää käyttää -> nykäistään tarvittaessa liinasta -> aletaan leikkimään koiran kanssa tai palkitaan se ruoalla. Jos koira taas uskoo pelkkää ärkelettä niin heti palkaksi leikki tai ruokaa.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 21:57  
+
0
orcidea: Lähettekö te lenkille nälkäsenä? Ootko kokeillu häätää koiraa pois kun se pörrää siinä ympärillä eikä anna kiinni? Miten oot reagoinu siihen kun koira ei tottele luoksetuloa?

Murkkuilun piikkiin mä tuon käytöksen laittaisin vaikkei se siitä huolimatta sen hyväksyttävämpää ole. Mä lähtisin ensinnäkin koiran kans lenkille niin, et se sais siellä hyvästä käytöksestään päivän ruokansa. Jos koira pörräilis ympärillä ja lällättelis niin häätäsin sen pois. Sit kun se selkeästi hoksaa tulleensa häädetyksi pois laumasta huonon käytöksen takia niin kutsuisin luokse.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

orcidea

orcidea
Viestimäärä: 110

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 26.09.2011 klo 12:23  
+
0
^Kyllä tuolla ainakin pitäs olla nälkä. Se ei saa ruokaa koskaan ennen lenkkiä ja suurin osa ruuasta tulee muutenkin multa eikä kupista hälläväliä-asenteen takia. Ongelmana ruuan kanssa on tuon nirsous. Se oma ruoka ei ainakaan sillon toimi, jos lähellä tapahtuu jotain. Tokihan se saattais kelvata, jos ei ympärillä sen enempiä tapahdu. Mietin, pitäiskö pitää koira päivän paastolla, motivaatio ruokaa kohtaan varmasti nousis. Myös narupalloa oon miettiny, sellanen on tulossa.

Eilen heitettiin liina koiran perään eikä tota ympärillä haukkumista tai muutenkaan pensaikoissa hyppimistä ollut yhtään. Toki tuo varmaan jo tietää, että liina on pitkä ja siitä saa kiinni kauempaakin.

Jos tuo on ruvennut lällättelemään, otan sen kiinni (tavalla tai toisella) ja mennään sisälle. Mitään draamaa tai ylimääräsiä juttuja tossa ei ole. Tokihan se sisälle menon vaikutus varmaan on vähän laimee, koska sieltä on kuitenki jonkun verran sisälle matkaa. Häätämistä kokeilin, kun tuo teki samaa pentuna, mutta silä ei ollu tolle mitään vaikutusta tai sitten tein sen väärin. En siis päästäny luokse vaan häädin kauemmas, ehkä päästin luokse liian aikasin, koska käytös jatkui viimestään seuraavalla kerralla, kun vapaaksi päästin.

Toihan teki samaa pentuna, mutta se loppu jostain syystä ja nyt se on alottanu ton uudestaan.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 26.09.2011 klo 20:51  
+
0
^Leikittekö te lenkillä? Tuli tuosta mieleen ku oot suunnitellu narupallo ostoa. Kun voihan se lällättely + muu olla koiran tapa purkaa tarvetta leikkiä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 26.09.2011 klo 21:11  
+
0
^ Mulle tuli sama mieleen. Avo on aina leikkinyt Hipun kanssa jonkun verran lenkillä, ja Hippu saattaa välillä pyytääkin leikkimään: tuo keppejä ja käpyjä tai "haastaa" takaa-ajoon. Onneksi ei ole koskaan siirtänyt tuota käyttäytymistä kiinni ottamiseen.
tarupi Hippu (9/2009)

orcidea

orcidea
Viestimäärä: 110

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 26.09.2011 klo 21:47  
+
0
^ja^^: Kyllä me leikitään ja narupallojahan tuo rakastaa, seuraava on vasta tulossa, kun entinen pallo meni rikki. Ongelmanahan on tosiaan se, että kun sillä menee haukkumis- ja hyppimisvaihde päälle ni se sokaistuu muulle maailmalle. Se välillä kyllä vilkuilee, etten katoa, mutta sillon ei ole mitään väliä sillä, onko mulla lelua tai namia kädessä. Ainoo tarve sille vilkaisulle tuntuu tosiaan olevan se, että se tarkistaa, etten oo kadonnu näköpiiristä. Mä en vaan jotenkin ymmärrä tota käytöstä. Se ikään ku pitää omaa hauskaa ja haistattelee mulle. Ehkä mä olen liian tylsä? Mä voisin tietysti yrittää olla vieläkin aktiivisempi siellä metsässä ja pistää tuon tekemään hommia ja kattoo auttaako se.

Ihan alunperinhän mä luulin, että toi myyrästää. Siltä se näytti. Tuo höristää korviaan ja tuijottaa intensiivisesti maahan ja sitten se hypähtää siinä kohdassa ja jatkaa sitä loikkimista eteenpäin. Ja haukkuu. Mut mä kyllä totesin aika äkkiä, ettei koko metsä voi olla täynnä jotain jyrsijöitä.

turhautunut

turhautunut
Viestimäärä: 75

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 29.09.2011 klo 17:27  
+
0
Itse koin älyllisen valaistuksen kun luin erään kirjan liittyen koirien toimintomalleihin ja voisin tässä nyt vähä kertoa siitä. Koirat toimii niinkuin sudet, johtaja määrää kaikesta (näin ollen metsässä koira on johtaja ja lähtee saaliin perään) mikä luonnossa tarkottaa sitä että johtaja etsii ruuan, metsä on sellanen luonnollinen elinympäristö koiralle että sillä herää luontaiset, suden aikaset vaistot, eli lähtee saaliin perään, se kyseenlaistaa ihmisen johtamisen (kun ei ihminen lähde saaliin perään niin koira lähtee) eli ottaa johtajan paikan. Kun sitten koiraa kutsuu luokse ja tulee luokse niin näin toimitaan myös susilaumassa, johtaja kutsuu lauman koolle eli tässä vaiheessa taas johtajuus vaihtuu, koirat kyseenalaistaa koko ajan sitä johtajan paikkaa, jos on huono johtaja niin ne kuvainnollisesti polkee jalkoihinsa. Näin kävi itselläni, tein sen saman virheen kun sata tuhatta muuta koiranomistajaa, annoin elää periaatteessa ihan omaa elämääsä aina, hyppivät sohville yms, koska en raaskinut komentaa kun nappisilmät tuijotti takas mutta nyt on meillä hierarkia selvillä ja se kävi yllättävän äkkiä, viikko sitten en uskaltanut nuorempaa laskee vapaaks metsään, tänään kokeilin silläkin uhalla että alkaako uhmaamaan ja karkaa mutta ei, näköetäisyydellä oli koko ajan, välillä kulki vierellä ja sitte taas pinko mettään, oli ehkä puol minsaa "kateissa" ja tuli takas, luokse tuloa en ole opettanut ollenkaan, tuntee kyllä "tänne" sanan mutta ei tarvitse käyttää sitä metsässä ollessa. Ainoa asia jota käytän on samanlainen "naksutus" kielellä kun mitä käytetään hevosilla, muuta ei tarvii. Jos joku minua neuvonut lukee tätä niin koin tosiaan valaistuksen teidän neuvoista ja tuosta kirjasta, hurjia muutoksia on alkanut tapahtumaan ja pääasia on se että mie oon pomo ja mie määrään mitä tehää ja millon, eli syynä oli vain epävakaa hierarkia, kukaan ei tienny että kuka käskee ja ketä.
Elvis 10.5.2004
Veeti 15.12.2010

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 29.09.2011 klo 18:19  
+
0
Pitkää juttua en jaksa kirjottaa, kun lenkille on kiiruhdettava :)
Oltiin Pepin kanssa 5½ kilsan mettä lenkillä jja koko ajan irti, pysyi nökäetäisyydellä. Luokse tulee HETI kun käsken. Välillä menee about. puolen minsan "karkuteille" ja sitten juokseen takaisin mun luo ja kehun.
_Loistavaa_
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

pampulainen

pampulainen
Viestimäärä: 455

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 01.10.2011 klo 09:54  
+
0
Kun voihan se lällättely + muu olla koiran tapa purkaa tarvetta leikkiä.
Kyllä se on koiralta ihan tarkoituksellista. Se voi myös haluta leikkiä, mutta tuolloin se ota omistajaa tosissaan.

puolen minsan "karkuteille" ja sitten juokseen takaisin mun luo ja kehun.
Ei pitäisi kehua. Kehutaan vain siitä kun koira tule kerta kutsulla luokse, oikeasti luokse, ei ohi tai hyppimään vasten. On itsestään selvää että koira pitää kirjaa muun lauman menosta. Koiraa ei kannata kutsua vähän väliä, vaan antaa se kulkea rauhassa. Koira helposti alkaa ennakoimaan/kiihtymään, jännittyy, ja itse luonnossa kulkeminen unohtuu jos sitä käskytetään yhtenään. Jos kutsuu koiraa ja palkkaa paljon silloin kun se on aina kaukana, sen kannattaa ajautua kauemmas. Kutsumiset siis läheltä.
Koira on tullut omistajan vuoksi omistajan luokse, jos se antaa omistajan rauhallisesti silittää pään yli, siitä niskaa pitkin ja lapojen yli(älä puhu, rapsuttele tai mene alisteisille aluelle, äläkä anna koiran istua varpaille tai nojata). Jos koirasi ei anna tehdä tätä 10 kerran rauhallista silitystä, ei koirasi halua sinun dominoivan. Koiraa ei siis saa pitää kiinni jotta se pääsee näyttämäään pitääkö se kosketuksesta vai ei. Se kenen koira rauhoittuu ja nauttii ja pysyy seisoma tai istuma-asennossa ilman että yrittää keksiä muita juttuja, nauttii omistajan dominoivasta kosketuksesta. Tämä täytyy tehdä niiin että koiralla ei ole luvassa palkkioita. Toista sama 2min. kuluttua uudestaan niin asia varmistuu, saatko mitä haluat. Ne kenellä ei homma toimi niin koiranne näyttää mielipiteensä. Ne ketkä saavat nauttia koiran hyväksynnästä, onneksi olkoon.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 01.10.2011 klo 10:07)

orcidea

orcidea
Viestimäärä: 110

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 01.10.2011 klo 14:52  
+
0
Koiran omatoiminen pensaikoissa hyppiminen sekä lällättely on viime aikoina jääny pois. On ollu liina, narupallo sekä jauhelihanappulasekotus mukana. Tänään oli pelkkä hihna kiinni eikä se siltä näyttäny, että olis ollu ees lähössä sinne pusikoihin. Ehkäpä tilanne lähtee tästä paranemaan, kun ahkerasti harjotellaan ja pidetään tavarat mukana :aurinko:

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28098
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 13:45)