Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 20.04.2010 klo 14:28

Vapaana pitäminen ja luoksetulo

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 26

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 13.05.2010 klo 21:45  
+
0

ousa kirjoitti:

Huomasin juuri, että unhodin äskeisessä viestissäni sanoa, että välillä Minttu tulee itse (erittäin harvoin) luokseni kesken leikin, ilman kutsua ja heti palkitsen siitä.



Tämä pisti nyt mulla silmään. Mä jättäisin palkkaamatta omaehtoisesta luoksetulosta, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Tällöin koiralle saattaa tulla mielikuva, että se saa itse päättää, milloin tulee luokse kutsusta ja milloin ei, ja saa silti aina palkan. Eli jos ei huvita tulla kutsusta luokse, niin siinä ei menetä mitään, koska sitten kun huvittaa, koira voi tulla luokse hakemaan sen palkkansa.

Ymmärrän myös Rezin kannan ja toteutan sitä myös omalla koirallani ohitustilanteissa, mutta onhan koiralle opetettava myös se luoksetulokäsky niitä hätätilanteita varten, ja sitä koira ei opi muutoin kun harjoittelemalla.

Mun mielestä kuitenkin ousan tilanne kuulostaa kuitenkin siltä, että koiran luoksetulo ei ole vielä tarpeeksi vahva, ja sitä on alettu harjoitella (liian paljossa) häiriössä liian aikaisin. Minä vastaavassa tilanteessa vahvistaisin luoksetuloa ilman häiriötä paljon, eri ympäristöissä (koirapuisto, metsä, kotipiha, missä vaan uskaltaa). Samoin lievässä häiriössä voi harjoitella, jos siellä kerta sujuu. Vaikka koira tulisikin ilman häiriötä luokse reippaasti, jos se ei toimi häiriössä, on edetty liian nopeasti, ja on helpotettava harjoitusta. Monelle pennulle toisten kanssa leikkiminen on niin mieluista puuhaa, että ei millään malttaisi totella silloin.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 13.05.2010 klo 22:08  
+
0
Nostan rezille hattua. Vastaehdollistaminen on ehkä koirankoulutuksen työläimpiä osuuksia ja vaatii ehdotonta tarkkuutta, johdonmukaisuutta, äärimmäisen paljon aikaa ja treeniä, luodinkestäviä hermoja ja rohkeutta. Itsellä ei todellakaan taidot vielä sen touhuamiseen riittäisi (en tunne omia refleksejäni niin hyvin), mutta tyyli on ehdottoman toimiva. Ja suosittelen kaikille, joilla edellämainittuja ominaisuuksia omasta itsestä löytyy. Koiraksi kelpaa mikä vaan pentu, rotuun tai kokoon katsomatta.

Mä palkkaan vapaaehtoisesta luoksetulosta aina vähintään kehuilla. Välillä ruuallakin. Kutsutusta luoksetulosta palkkaan aina. Pallolla tai patukalla. Yleensä patukalla. Meillä kutsuna on vihellys, mutta tottelee nuo mm. tennispallon kopauttamis-ääntä ja sitä rasahdusta mikä kuuluu treeniliivin patukkatarranauhasta... :D Mä kutsun noita luokse pitkin metsälenkkiä. En pelkästään silloin kun on hätätilanne. Jos lähtevät liian kauas, käännyn muualle tai katoan mahdollisimman hiljaa näköpiiristä. Näin ne pysyvät jatkuvasti lähellä. Yritän myös itse katsella kauas, jotta näen vastaantulijan tai jäniksen tai linnun ennen koiria ja ehdin reagoida ennenkuin tilanteesta tulee koiralle liian hankala päätös. Varsinkin kun koiria on kaksi on oltava tarkkana että molemmat tulee.

Minnamiina

Minnamiina
Viestimäärä: 41

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 13.05.2010 klo 22:23  
+
0
Kiitos Rez kun jaksoit selventää tuota kantaasi. Mielenkiintoista, en ole koskaan aikaisemmin lukenut tai kuullut tuosta metodista. Homman nimi on siis, että koira ei saa ruokaa muulla tavalla ollenkaan? Miten käytännössä toimii ruuan roudaaminen lenkillä, voisin kuvitella, että kuivat nappulat ovat kätevimpiä tässä, mutta silloinhan täytyy kuitenkin myös vettä olla mukana. Ja entäpä, jos haluaa ruokkia koiraansa tuoreella koti- tms. ruualla tai turvotetulla nappulalla. Jossa on joukossa lihalientä, öljyä yms... hankalaa, vaikka uskon, että tehokasta.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 13.05.2010 klo 22:30  
+
0
^ Eihän sitä vettä tarvitse olla, jos ei jotain useamman tunnin metsälenkkiä tee? En mä ole ikinä roudannut vettä mukana lenkeillä, vaikka usein syöttelen koiralle nappuloita pitkin lenkkiä. Koira pääsee juomaan, kun tullaan lenkiltä. Mä tein joskus lihapullia koiralle. Niihinhän voi sekoittaa vaikka mitä, kananmunaa, öljyä, miksei kasvistakin, mahaa jne. Työläämpää toki, mutta toimii! Vähän luovuutta vaan peliin ;) Tää taitaa mennä kyllä jo ot:n puolelle?
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 14.05.2010 klo 09:51  
+
0
^^ En ehdi nyt pitempää sepostusta kirjoittamaan, mutta mä syötän koirilleni sekaruokaa eli vaihdellen nappuloita, lihaa, kalaa, kasviksia ja hetelmiä, siipiä jne. Tuo kelpie on niin pieni ja söi puolivuotiaaksi saakka kolme kertaa päivässä, minkä vuoksi ruuat oli tosi helppo ottaa aina ulos mukaan. Kippoon vaan ja kippo taskuun. Jos vähän tuli nestettä tms. läpi, niin ei se ainakaan mun maailmaa kaatanut.

Niin ja mä turvotan aina nappulat, koska käytän niitä ihan tottiksessakin. Pureskelu veis liikaa aikaa. Lisäks toi syö siihen malliin (ei pidä ruokaa itsestäänselvyytenä) että kuivat papanat röhähtäis äkkiä väärään rööriin. :nauru: Jos tolle lyö ruokakupin naaman eteen, se imuroi sapuskat kitaan alle viiden sekunnin.

Niin ja olihan tämä raskasta ja paaaljon enemmän olis voinut vielä kiristellä, mutta ei ne halutut ärsykkeet vaan aina osu kohdalle jne.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 14.05.2010 klo 09:53  
+
0
Kinoko : Pitääpä kokeilla tuota, että siitä omaehtosesta en sitte palkitsiskaan, en ainakaan nameilla. Kehut ja rapsutus saa riittää (ne ei oo oikeen hyviä palkitsemiskeinoja Mintulle ku se ei aina oikeen niitä ees tajua, kattoo vaan että missä mun nami viipyy :nauru: ). Enemmän meillä onki just näitä rauhallisessa tilassa ja vähäisessä häiriötilassa olevia luoksetulo harjotuksia. Ja niitä jatketaan koko ajan. Ja neki menee paremmin ja paremmin. Näköjään tolle riiviölle jää jotaki päähänki. :hymy:
Se on aivan ihanaa katsella kun Minttu leikki toisen koiran kanssa, näkee kuinka oikein nauttii olostaan.. Silläkin juuri harjoitellaan (jo näinkin varhaisessa vaiheessa) luoksetuloa leikistä, koska Mintulla menee joskus ihan niin överiksi, että kaveria sattuu tai kaveri haluaisi levätä hetken. Mintulla ku ei oo ku off/on-nappula :viheltel: Kerran kun oltiin yökylässä paikassa, jossa oli koira, niin Minttu ois leikkiny koko päivän (ja melkeen tekikin niin) ja toinen koira oli jo ihan väsy ja ois halunnu levätä. Piti sitten välillä pitää eri huoneissa, että saavat (Mintun kohdalla muistaa!) kummatki levätä välillä
tassun jälkiä seuraten..

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 14.05.2010 klo 14:39  
+
0
^jos leikki menee siihen pisteeseen, että toista sattuu tai toinen ei tahtoessaan pääse tilanteesta pois, on aivan turha tuhlata sitä luoksetulokäskyä. Siinä tilassa koira ei ole vastaanottavainen enää millekään, vaan toimii täydellisen ylikierroksilla. Leikki pitäisi ehdottomasti lopettaa ennen sitä. Jos kuitenkin koirat pääsevät villiintymään, oma on haettava sieltä pois. Ei se kutsumalla tule vaikka käskyn osaisikin.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 14.05.2010 klo 15:23  
+
0
^ Jep, muutenkaan sitä luoksetulokutsua ei kannata jatkuvasti viljellä. Meillä käsky "loppu" tarkoittaa, että leikki saa luvan päättyä. Tuo naspooli kun kurmuuttaa tuota vanhempaa joskus ihan huolella, niin on kätevää ettei tarvi homman mennä siihen räjähdyspisteeseen saakka. Myös pelkkä mun kohti kävely/sormen heristys riittää jos kyseessä on vieras koira.

Suosittelisinkin, että noihin ns. ylikeittämistilanteisiin olis ihan eri käsky kuin luoksetulokäsky. Ja niinhän se on, että vaikka luoksetuloa miten harjoittelis paljon ja säännöllisesti tuolla perinteisellä tyylillä, koiralla on niissä tilanteissa aina päätösvalta. On vaan sattuman kauppaa millon se ottaa hatkat ja millon ei.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 14.05.2010 klo 20:49  
+
0
Mulla on käytössä sana "rauha" ja se yleensä toimii. Eli siis en överiksi menon aikana pyydä luokse. Aina en kuitenkaan ehdi huomata ennen kuin kunnon riehuminen alkaa. Oon jonku kerran käynyt hakemassa Mintun pois ku on mennyt liian rajuksi. Pyrin luoksetulolla siihen, että saisin Mintun käymään luonani ennen kuin menee ihan överiksi. Siis että rauhoittuisi siinä samalla sitten. Kesken leikin en edes pyydä Minttua monesti luokse vaan sillon tällöin ja pyrin aina kutsun ajoittamaan sellaiseen hetkeen, jossa Minttu ei ole "kiinni kaverissa" vaan on ns pieni tauko (muutaman sekunnin) leikissä. Saikohan tosta mun viimesestä lauseesta nyt mitään selvää..? :kieli:
tassun jälkiä seuraten..

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 14.05.2010 klo 21:05  
+
0
Tuossa meidän lähellä on pieni nurmikenttä, ja olen nyt ajatellut että ehkä olisi aika löysätä hieman ja päästää koira vapaana sinne nuuskimaan (ennen ollaan pidetty vapaana vain koulutusmielessä). Ollaan parisen päivää treenattu sellasta ihan vaan olemista, että istuskelen itse rauhassa jossain ruoholla, en käske koiraa mitenkään (en toru jos se tulee luokse/käske pois enkä kehu jos pysyy luonani/lähtee pois) ja koira yleensä pysyy siinä vähän aikaa mutta kun se tajuaa että sillä on lupa mennä, se menee parin metrin päähän nuuskimaan pusikoita. Tarkoitus nyt kuitenkin olisi, että jos koira menee liian kauas, saisin sen käskystä takaisin. Mitä useimmin tämä toimii, mutta noin 9/10 kerroista se tapahtuu n. puolen minuutin viiveellä. Karkaa se ei eikä juokse kauemmas, ylipäätään se ei yleensä edes ilman käskyä lähde viittä metriä minusta poispäin, mutta pyytäessäni sitä luokseni esimerkiksi laittamaan hihnan se pysyy siinä kuin ei kuulisi mitään. Tämän ei pitäisi liittyä flexiin millään tapaa sillä se ei ole osoittanut mitään vastenmielisyyttä sen laittamista kohtaan ja valjaat ovat päällä sen juostessa vapaana. Tottelemattomuus ilmaantuu ihan tyhjästä - yleensä se tulee kesken nuuskimisen ihan mukavasti, sitten yhtäkkiä ei millään. En ole lähtenyt hakemaan koiraa luokseni ettei saa sitä käsitystä että tottelemattomuus on sallittua koska haen sen silti. Näytän vain sille namia ja annan viimeisen mahdollisuuden tulla, ja jos ei onnistu, odottelen että se n. puolen minuutin päästä tulee. Sitten vaan hihnaan ja pois eikä namia tai kiitosta heru, ettei taasen luule että luokse voi tulla kun itseä huvittaa. Onko koulutusmetodi millään tapaa oikeanlainen, onko olemassa jotain tehokkaampaa ja miten tämän tavan saisi kitkettyä pois?

Vastausta nopsaan, kiitos :) kaikki kommentit on tarpeen.
no you don't know what it's like
welcome to my life

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 14.05.2010 klo 22:16  
+
0
^Mää teen ite silleen Mintun kanssa kun ollaan mettässä kävelemässä ja kun pyydän luokse ja Minttu ei tuukkaan, niin mää alan joko höpötteleen ihan mahottomasti, lähen juoksemaan/kävelemään pois päin koirasta tai sitte meen piiloon. Nykyään melkeinpä riittää kun sanoo "hei hei" ja kääntää selän. Kerkeän ottaa vaan muutaman askeleen ku kuuluu jo juoksua takaapäin. Minttu on oppinu sen, että kun sanotaan "hei hei", niin se tietää sitä, että sillon on parempi tulla tai jää kokonaan pois matkasta.
tassun jälkiä seuraten..

pnkd

pnkd
Viestimäärä: 1295

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 14.05.2010 klo 23:03  
+
0
^^ Mielestäni koiraa ei pitäisi ikinä "rangaista" siitä, että se tulee luokse (hihnaan ilman palkkiota) - eli itse palkitsisin koiran vaikka se tulisikin luokse viiveellä.

edit. Ja itse harjoittelemme luoksetuloa usein ilman sen kummempaa syytä, jotta luoksetulo tarkoittaa vain harvoin hihnaan joutumista ja ennemmin pelkkää palkkaamista ja jälleen vapautusta.
Petit Brabancon "Mökö"
(Viestiä on muokattu lauantaina, 15.05.2010 klo 08:48)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 15.05.2010 klo 07:54  
+
0
Agitem: Jos koiran luoksetulo on epävarmaa, hommaa sille sellainen koulutusliina. Meillä on käytössä 10m liina, joka varsinkin tasaisella ruohokentällä toimii hyvin. Älä koske liinaan käsin, koska jos koira lähtee rempaisten matkaan, polttaa se liina kämmennahkat verille. Mutta liina on sitä varten, että jos koira meinaa liian kauas matkata eikä 'seis' käsky toimi, voit talloa liinan maata vasten ja koiran matka pysähtyy.

Tuosta itse luoksetulosta vielä. Älä anna koiran odotuttaa. Kerran käsket, jos ei tule, niin lähde pois. Käännät koiralle selän ja kävelet poispäin koirasta. Tai juokset. Kyllä se sieltä siinä vaiheessa tulee. Ja sit kehu, koira kiinni ja pois kentältä. Mutta jos koira alkuun aina toimii ja sitten vasta alkaa matelehtia, voi olla ettei palkkio ole tarpeeksi hyvä. Jokaisesta (ainakin käsketystä) luoksetulosta palkan pitäs olla niin hyvä ettei maailmassa ole mitään sen korvaavaa asiaa. Sellainen, että kun koira kuulee käskyn 'tänne' se ei ajattele, että 'nyt pitäs mennä luo', vaan yhdistää käskyn esim. palkkiona käytettävään palloon ja tulee sen takia.

Ja kannattaa tehdä luoksetuloharjoitukset ihan niinkuin muutkin treenit, että vain muutama toisto ja aina lopetetaan onnistuneeseen suoritukseen.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 15.05.2010 klo 07:55)

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 15.05.2010 klo 16:51  
+
0

Agitem kirjoitti:

En ole lähtenyt hakemaan koiraa luokseni ettei saa sitä käsitystä että tottelemattomuus on sallittua koska haen sen silti. Näytän vain sille namia ja annan viimeisen mahdollisuuden tulla, ja jos ei onnistu, odottelen että se n. puolen minuutin päästä tulee.



No tässä nyt ei oo järjen hiventäkään. Ensin houkutellaan namilla luo, koira katsoo 'jaa taas tota samaa mönjää' ja jatkaa nuuskuttelua, joka on sille selkeästikin paljon palitsevampaa kuin ruoka mitä saa kotona muutenkin. Itse toteat 'jaa, ei sitten' ja jäät odottelemaan josko se koira minuutin päästä jaksais raahautua jonnekin päin. :eek: Taas saa koira päättää mitä tekee, missä ja milloin, eikä saa edes palkkaa luoksetulosta saati toruja tottelemattomuudesta.. Jeps.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 15.05.2010 klo 20:58  
+
0
^ siinä tapauksessa taidan vain itse olla niin toimintakyvytön idiootti etten kykene ymmärtämään tuosta palkitsemistsydeemistä mitään :) mutta tuota, olisi tosi kiva tietää, että jos tämä tapa on kerran läpeensä huono, niin millä lailla sinusta pitäisi menetellä?

Nimittäin hyvät neuvot on _aina tarpeen.
no you don't know what it's like
welcome to my life

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 15.05.2010 klo 21:03  
+
0
^mielestäni annoin vaihtoehtoisen toimintatavan tuossa rezin kirjoítuksen yläpuolella...

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 15.05.2010 klo 21:11  
+
0
^ tottakai, mutta olisi kiva kuulla myös rezin mielipide :)
no you don't know what it's like
welcome to my life

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 15.05.2010 klo 21:22  
+
0
^rezin luoksetuloperiaatteet on luettavissa tämän topikin ensimmäisen sivun viidenneksi alimmasta viestistä. Toimintatapa on erittäin varma, mutta täydellisen erilainen kuin normiluoksetulo. Joten siihen jos lähdet, hanki etukäteen tietoa ja taitoa runsaasti. Mielellään myös opettaja. Se on pitkä ja vaikea, mutta palkitseva tie.

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 15.05.2010 klo 21:26  
+
0
^ selvä, no kiitosta vinkistä. Käväisen katsomassa.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 21:07  
+
0
^Täällä on musta tosi hyviä ohjeita luoksetuloon, varsinkin sellasille, joilla on ongelmia koiran hitaan tottelemisen kanssa.

Lisäksi täällä on hauskoja luoksetuloleikkejä, joilla saa vauhtia luoksetuloon.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 16.05.2010 klo 21:23)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 19:15)