Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 20.04.2010 klo 14:28

Vapaana pitäminen ja luoksetulo

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 26

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:35  
+
0
Kiitos! :)

Ei varmasti saakkaan jahtaamalla kiinni, sen uskon kyllä. :jjei:
Sekarotunen Rocky 2010

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 28.08.2010 klo 16:59  
+
0
Mun mielestä fiksuin tapa palkata koira luoksetulosta on leikki tai nami, joka piileskelee ennen palkkaamista. Eli miten itse toimin, nami taskuun esimerkiksi edeltävänä iltana aamulenkkiä varten ja sitten nukutaan yön yli -> mikäli koira huomasi, että laitoit nannaa/lelun taskuun, se on varmasti jo unohtanut sen. Namit jotain herkullista, ei kovin voimakkaan tuoksuista, ja vetoketjullinen tasku tottakai kiinni niin haju ei paljasta kätkettyä aarretta. Kun koira lenkillä kutsutaan, palkkaa ei esitellä ollenkaan ennen luoksetuloa vaan se otetaan esiin vasta koiran jo ollessa luona. Joten koira oppii, että nami tai lelu tulee yhtä todennäköisesti myös silloin, kun sitä ei ennalta näe, ja näin voidaan palkata, mutta ei jäädä sen palkan "näkyvyydestä" riippuvaiseksi, ts ei tarvitse houkutella sillä jotta koira tulisi. Ja treeniä kun on jatkettu jonkun aikaa, koira kyllä kestää semmoset 2-3 luoksetuloa peräkkäin ilman palkkaakin, mutta onhan sen kanssa hyvä aina säännöllisesti vahvistella.

Siinä vaiheessa kun luoksetuloa vasta treenataan, kutsuja kannattaa esittää vain yksi per lenkki/päivä, riippuen miten koira yhdistelee asioita (jos yhden lenkin jälkeen koira selkeästi seuraavallakin tietää saavansa namia ja kerjää, kannattaa jättää seuraavaan päivään, sillä treeni on onnistunein kun koira ennalta tavallaan luulee, ettei sulla ole mitään mukana). Sen jälkeen kun koira on kutsuttu ja palkattu, se jokatapauksessa tietää, että sulla on jotain mukana, eikä se sitten ole enää yhtä tuloksekasta, koska tämähän on melkein sama kuin houkuttelisit namilla. Ensimmäiset pari viikkoa kannattaa treenata vaan yhdellä kutsulla per lenkki/päivä, yhdellä palkalla ja sitten kotiin. Kun koira alkaa tulla ainakin lähes jokaisesta kutsusta luo (namia tai leluja ei edelleen esillä) voi vaihtoehtoisesti alkaa tehdä myös useampia luoksetuloja lenkissä/päivässä, niin että osaa kohden koira myös tietää sinulla olevan namia mukana. Harjoitus on kuitenkin tehokkaampi mitä suurempi osa kutsuista tapahtuu "piilopalkalla".

Näin koira ei siis tule riippuvaiseksi palkasta, mutta luoksetulo on silti mukava kokemus :-)
no you don't know what it's like
welcome to my life

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 02.09.2010 klo 01:43  
+
0

Agitem kirjoitti:

Mun mielestä fiksuin tapa palkata koira luoksetulosta on leikki tai nami, joka piileskelee ennen palkkaamista. Eli miten itse toimin, nami taskuun esimerkiksi edeltävänä iltana aamulenkkiä varten ja sitten nukutaan yön yli -> mikäli koira huomasi, että laitoit nannaa/lelun taskuun, se on varmasti jo unohtanut sen. Namit jotain herkullista, ei kovin voimakkaan tuoksuista, ja vetoketjullinen tasku tottakai kiinni niin haju ei paljasta kätkettyä aarretta. Kun koira lenkillä kutsutaan, palkkaa ei esitellä ollenkaan ennen luoksetuloa vaan se otetaan esiin vasta koiran jo ollessa luona. Joten koira oppii, että nami tai lelu tulee yhtä todennäköisesti myös silloin, kun sitä ei ennalta näe, ja näin voidaan palkata, mutta ei jäädä sen palkan "näkyvyydestä" riippuvaiseksi, ts ei tarvitse houkutella sillä jotta koira tulisi. Ja treeniä kun on jatkettu jonkun aikaa, koira kyllä kestää semmoset 2-3 luoksetuloa peräkkäin ilman palkkaakin, mutta onhan sen kanssa hyvä aina säännöllisesti vahvistella.

Siinä vaiheessa kun luoksetuloa vasta treenataan, kutsuja kannattaa esittää vain yksi per lenkki/päivä, riippuen miten koira yhdistelee asioita (jos yhden lenkin jälkeen koira selkeästi seuraavallakin tietää saavansa namia ja kerjää, kannattaa jättää seuraavaan päivään, sillä treeni on onnistunein kun koira ennalta tavallaan luulee, ettei sulla ole mitään mukana). Sen jälkeen kun koira on kutsuttu ja palkattu, se jokatapauksessa tietää, että sulla on jotain mukana, eikä se sitten ole enää yhtä tuloksekasta, koska tämähän on melkein sama kuin houkuttelisit namilla. Ensimmäiset pari viikkoa kannattaa treenata vaan yhdellä kutsulla per lenkki/päivä, yhdellä palkalla ja sitten kotiin. Kun koira alkaa tulla ainakin lähes jokaisesta kutsusta luo (namia tai leluja ei edelleen esillä) voi vaihtoehtoisesti alkaa tehdä myös useampia luoksetuloja lenkissä/päivässä, niin että osaa kohden koira myös tietää sinulla olevan namia mukana. Harjoitus on kuitenkin tehokkaampi mitä suurempi osa kutsuista tapahtuu "piilopalkalla".

Näin koira ei siis tule riippuvaiseksi palkasta, mutta luoksetulo on silti mukava kokemus :-)



Öö.. miksi vaan 1 kutsu/lenkki? Mun mielestä harjottelu vaiheessa voi tehdä useitakin toistoja. Mää saatan kutsua lenkin aikana koiraa monta kertaa luokse ja taas vapauttaa. Joskus mennään pitkiä matkoja, tai koko lenkki niin etten kutsu. Vähän mitä milloinkin. Välillä palkkaan nameilla, välillä kehuilla... En houkuttele namilla vaan kun koira on tullu luokse niin heitän sille namin ja vapautan. Välillä jos se hakee kontaktia itsenäisesti niin saatan sillonkin heittää sille namin.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 02.09.2010 klo 14:57  
+
0
Koska sen jälkeen kun luoksetulo on suoritettu ja palkka annettu onnistuneesti, koira tietää että sinulla on mukana jotain eikä harjoitus ole enää yhtä tehokas, tavallaan sama kuin sinulla olisi se palkka siinä esillä kun kutsuisit :) mutta jos kokee tarpeelliseksi/tehokkaaksi tehdä toistoja enemmänkin, mikäs siinä. Itse koen meidän kohdalla tehokkaimmaksi kun harjoitusvaiheessa toistoja tehdään vain yksi per lenkki, jolloin palkka siis tulee ihan oikeasti siten, että koira ei ennalta tiedä minulla olevan sitä, ja harjoitus on tehokkain ja kertoo koiralle että se palkka voi olla mukana, se todennäköisesti on mukana ja sen saa, kun tulee käskystä, vaikka omistaja ei kutsuessaan näyttäisikään sitä/houkuttelisi sillä.

Sitten kun koira alkaa selkeästi tajuta harjoituksen ytimen ja tulee luokse jokaisesta kutsusta (sama kuin muussakin luoksetuloharjoittelussa; aluksi kutsutaan silloin kun luoksetulo on todennäköisintä ja pikku hiljaa koiran nuuskiessa tai tehdessä jotain muuta) vaikka palkkaa ei olisi näytetty (=koira tietää saavansa palkan, vaikka sitä ei näy) voi toistoja alkaa tehdä useampia.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 02.09.2010 klo 18:05  
+
0
Minä katsoin yks päivä Victoria Stilwelin koiran koulutus ohjelmaa (Kehuvat tuon naisen koiran koulutusta toko agissakin) Ja siinä sanottiin: Jos koira ei tule luo, huuda nimeä ja juokse pakoon koiraa (Myös sanottiin: Koira rakastaa jahtaamista ja tulee helposti luo tällä konstilla.) Toinen keino on taas (Samalta kouluttajalta): Huuda koiraa nimellä ja tee korkeita ääniä (Koira kuulee helpommin korkeat äänet)ja heiluttele käsiäsi. Huuda esim. korkealta kvaak kvaak! Sekä tee käsillä ylös ja alas liikettä.. Voit halutessasi juosta pakoon. =))

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 02.09.2010 klo 19:08  
+
0
Nuo yllä mainitut on kyllä lähes koiran kuin koiran kohdalla takuuvarma keino saada luokse mutta eivät varsinaisesti millään tapaa opeta koiraa tulemaan luokse nimenomaan siitä käskystä, ei siis käsien huitomisesta ja kiljumisesta. Keino on kyllä kätevä jos koira esimerkiksi karkaa autotielle ja se on saatava nopeasti takaisin eikä luoksetulokäsky toimi, mutta helpoimmalla ja fiksuimmalla selviää opettamalla koiralle luoksetulokäskyn, sillä ajan mittaan huitominen ja muu kyllä menettää tehonsa kun koira tajuaa, ettei se omistaja mihinkään lähde vaikka poispäin juokseekin.

Minusta on hiukan hassua että muutamissa lukemissani artikkeleissa luoksetulon opettamisesta vannotaan nimenomaan tämän ns huijaamisen nimeen, eli koira huijataan tulemaan luokse mitä omituisimmin keinoin: ei aina vain huutamalla tai juoksemalla, toisinaan jopa tekokuolemalla tai kävelemällä käsillään. Artikkeleiden kirjoittajat hehkuttavat ladeltuaan ohjeet huijaukseen (miten kannattaa kaatua kuollessa tai mitä voi tehdä jos ei osaa kävellä käsillään) että näillä koira tulee varmasti luokse. Joo, uskon sen, mutta silloin ongelman ydin jää kokonaan piiloon.

Koiralle pitäisi opettaa luoksetulo käskystä jolloinka se tietää omistajan tahtovan sen luokseen ja tekee näin silloin kun sitä kutsutaan, koska tietää mitä siltä halutaan ja mistä sitä kiitetään palkalla. Huijaaminen perustuu vain siihen että koira huijataan tulemaan luokse eikä se koskaan opi ymmärtämään, miksi niin tehdään. Ja todennäköisesti kyseinen koira olisi oppinut luoksetulon hienosti ja nopeasti kunhan se olisi edes yritetty ehdollistaa siihen.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 02.09.2010 klo 22:12  
+
0

Agitem kirjoitti:

Koska sen jälkeen kun luoksetulo on suoritettu ja palkka annettu onnistuneesti, koira tietää että sinulla on mukana jotain eikä harjoitus ole enää yhtä tehokas, tavallaan sama kuin sinulla olisi se palkka siinä esillä kun kutsuisit :) mutta jos kokee tarpeelliseksi/tehokkaaksi tehdä toistoja enemmänkin, mikäs siinä. Itse koen meidän kohdalla tehokkaimmaksi kun harjoitusvaiheessa toistoja tehdään vain yksi per lenkki, jolloin palkka siis tulee ihan oikeasti siten, että koira ei ennalta tiedä minulla olevan sitä, ja harjoitus on tehokkain ja kertoo koiralle että se palkka voi olla mukana, se todennäköisesti on mukana ja sen saa, kun tulee käskystä, vaikka omistaja ei kutsuessaan näyttäisikään sitä/houkuttelisi sillä.

Sitten kun koira alkaa selkeästi tajuta harjoituksen ytimen ja tulee luokse jokaisesta kutsusta (sama kuin muussakin luoksetuloharjoittelussa; aluksi kutsutaan silloin kun luoksetulo on todennäköisintä ja pikku hiljaa koiran nuuskiessa tai tehdessä jotain muuta) vaikka palkkaa ei olisi näytetty (=koira tietää saavansa palkan, vaikka sitä ei näy) voi toistoja alkaa tehdä useampia.



Eihän sitä palkkaa tarvii koiralle näyttää, kun koira osaa luoksetulokäskyn. Mutta jos harjoittelet, joka päivä niin, että kutsut koiraa luokse sen yhden kerran ja se saa palkan niin se on mun mielestä sama asia vaikka sen kutsuisi useammankin kerran, jos kuitenkin tietää saavansa palkan, vaikkei ois sitä nähnykään. :) Mutta se onkin vaan mun mielipide. Mulla ainakin on koira usein vapaana ja joudun kutsumaan sitä luokse useammankin kerran lenkin aikana jos mennään esim. kävelytien yli (metsäpoluilla yleensä kuljetaan) ja joku tulee vastaan.

Täällä on taidettu aiemminkin mainita jo siitä, että kannata hyödyntää se, että koira ainakin pentuna kulkee omistajan lähelle (tai ainakin useimmat pennut :) ), jolloin voi opettaa koiran siihen, että sen tulee tarkkailla mihin suuntaan omistaja liikkuu, eikä sitä tarvii koko ajan huudella. Siinä tapauksessa, että koira huitelee jossain ja se täytyy saada tulemaan luokse, on toi koiraa karkuun juokseminen ja pöhkö äänteleminen ihan toimiva keino, jos luoksetulokäsky ei ole vielä hallussa. Kun luoksetulokäsky on harjoitteluvaiheessa niin sitä ei kannata käyttää kun varmoissa tilanteissa, kuten agitem tossa mainitsikin. Luoksetulokäsky kuluu puhki kun sitä käytetään tilanteissa, jossa sitä joutuu toistelemaan kun koira on ihan muissa maailmoissa.

Tolla aiemmin mainitsemallani jahtaamisella viittasin siis siihen, että koiraa ei saa kiinni niin, että juoksee itse sen perässä. Koiran mielestä se on todennäkösesti vaan hauskaa leikkiä. :)
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 05.09.2010 klo 13:13  
+
0
^ no tietysti koira muutaman toiston jälkeen alkaakin tajuamaan jutun juonen, mutta sanotaan että ihan ekoina päivinä itse kutsuisin vaan sen kerran, jos koiralle on aikaisemmin ollut selvää että palkka tulee jos se näytetään. Kun koira alkaa selkeästi tajuta jutun juonen ja luoksetullessaan olettaa selkeästi saavansa palkan, voi kutsumakertoja lisätä. Mutta siis jokainen tietää itse parhaiten mikä omalle koiralleen sopii ja toimii sen mukaan :)
no you don't know what it's like
welcome to my life

tyhmä_tyyppi

tyhmä_tyyppi
Viestimäärä: 29

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 13.09.2010 klo 22:09  
+
0
tällä palstalla on aiemminkin tästä mainittu, mutta minäpä mainitsen nyt uudelleenkin :) Pertti Vilanderin ns. laumasta häätö.. Eikö se ole ihan toimiva keino, tietenkin palkitsemisen ym. yhteydessä. Elikkä siis koira tulee aina luokse, ja useimmiten saa palkkioksi lelun/namin, mutta sitten, jos ei tule muutaman kutsun jälkeen, vaan jatkaa matkojansa (esim. jos näkee koiran), niin silloin kääntyy pois. Sitten ku koira tulee luokse (ja tästä sitten yleensä kehutaan..), niin sitä ei päästetäkkään luokse (periaatteella: jos et tullu, ku käskin, niin älä tule ollenaan!!). Kun se yrittää tulla, niin kääntyy ja huutaa esim. pois! ja sitten tarvittaessa voi heittää kolinapurkin. Koirahan tätä säikähtää ja ihmettelee, mutta yrittää luultavasti uudelleen. Sillon ärähdetään taas "pois" tai "häivy" ym. ja ei päästetä sitä. Sitten ku koira luovuttaa yrityksensä, niin voi kääntyä taas koiraa päin ja kutsua luokse. Luultavasti koira aluksi tulee varovasti, mutta kun sitä kehutaan, niin kohta se syöksyy onnessaan luokse. Sitten se tuskin enää jättää tottelematta käskyä, kun tietää kerran sen, että jos ei tottele, niin ei pääse mukaan laumaan... En ole itse sitä kokeillut, mutta olisiko teidän mielestä syytä kokeilla? Alan myös kouluttamaan koiraani nyt naksuttimella, joten luoksetulo saattaa jo pelkästään sillä parantua. Mutta ainakin nyt se ei tuu välttis, jos se näkee koiran lenkillä ja se on vapaana.. En uskalla oikeen kokeillakkaan, kun en usko että ihmiset tykkää, jos irti oleva koira juoksee päin.. Eihän toi vihanen oo mut silti..
Koirani on aika pehmeä, joten vähän mietin tota laumasta karkoitusta, mutta toisaalta oma on koiran vika, jos ei halua tulla, niin ei sitten ole pakko olla ollenkaan omistajan kanssa (siis tarkoitan niinku sitä hekeä, kun se ei suostu tulla ja sitte ei pääsekkään mukaan "laumaan") Onko teillä tästä mielipiteitä, vai onko syytä yrittää ainakin vielä tolla naksuttimella vahvistaa luoksetuloa ennen ku tollasta lähtisin ees koittaan? (muutenkin aion siis vahvistaa sitä luoksetuloa tolla naksuttimella, kun saan sen käyttöön)...
*2008 Belgianpaimenkoira groenendael Nera

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 02:55  
+
0
Agitem: Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko koirasi oppinut varman luoksetulon edellä mainitsemallasi tavalla? Miten aloitit opettamaan luoksetulokäskyä, eli kun koira ei vielä ymmärtänyt käskyn merkitystä?

Tyhmätyyppi: Laumasta karkotus voi varmaan toisilla koirilla olla tosi tehokas, ja toisille liian raju keino... Koiraasi tuntematta en uskalla sitä suositella, enkä itse ole kokenut myöskään tarpeelliseksi kokeilla. Mun mielestä vois ainakin ensin kokeilla alkaako luoksetulo tulla varmemmaksi naksuttimen avulla. Miten olet tähän asti opetellut luoksetuloa?
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 03:41  
+
0
Agitem: En vielä ole ymmärtänyt mitä tuo sinun menetelmäsi hyödyttää? Mullla on kääpiösnautseri narttu, joka on todella älykäs ja osaa kyllä päätellä kannattaako käydä emäntää katsomassa.
Jos oikein ymmärsin miten tuota sinun menetelmääsi käytetään, niin mun koira ei olisi lähellekään niin tottelevainen kuin mitä on nyt, väittäisin koiran käyttäytyvän lähes silleen kuin sitä ei olisi ollenkaan koulutettu. Paljon on vaatinut työtä tuon koiran motivointi sekä oikean palkan etsiminen.

Olen aina palkannut koiraa siitä, jos se hakee itsenäisesti kontaktia tai tulee omasta aloitteestaan kävelemään viereeni ja yrittää ottaa katsekontaktia, ja siis välillä tämä on lähes tokon-seuraamista mitä tulee tekemään viereeni.
Itse uskon siihen runsaaseen vahvistamiseen alussa, koska koiralle on annettava riittävän kannattava syy toimia niinkuin omistaja käskee/pyytää. Myöskin jatkossa palkka tulee epäsäännöllisesti ja se voi olla eri kerroilla eri esim. lelu, kehu, rapsutukset ym.

Meillä koira tietää lähes aina, että mulla on jotakin namia taskussa ja joskus jopa annan namin taskusta juuri ennen kuin menemme rapun ulko-ovesta ulos, koska haluan, että koira tietää palkkaa olevan taskussa, jos toimii oikein.

Tyhmätyyppi: Itse ainakin aloittaisin koiran luoksetulon vahvistamisen kotona tai muualla häiriöttömässä tilassa. Muistat ensin opettaa koiralle mitä naks tarkoittaa.
Itse olen opettanut koiralle ihmisten ohittamisen naksuttimella ja oisko oppinut silloin ihan muutamassa viikossa kunnolla. Opetin tämän juoksujen aikana ja koiralle se oli ensimmäinen asia minkä opetin naksuttimella. Mahtavaa nähdä työnsä tuloksia niinkin nopeasti.
Tämä siis opetettiin uudelleen reilun vuoden vanhana, kun koiran hyökättyä koirani kimppuun, se haukkui kaikkea ulkona.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 20:04  
+
0
Meidän Nella saa olla yksin tai ydessä irti pihalla.. =) Ei ole koskaan karannut!

tyhmä_tyyppi

tyhmä_tyyppi
Viestimäärä: 29

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 18.09.2010 klo 12:31  
+
0
Juu hylkäsin täs viikon kuluessa ton laumasta hylkäämis idean. Alan naksuttimella kouluttaan paremmaksi tuota luoksetuloa. Uskon, että nakuttimella saa luoksetulosta niin varman, että tulee aina, kun ei ole ärsykettä, tai jos on vaan pieni ärsyke. Mutt jos tulee joku ärsyke, esim. toinen koira, niin ei välttämättä tule, vaikka olisinki naksuttimella kouluttanut luoksetuloa paremmaksi.. Niimpä aattelin tässä tota Rez: n metodiaa. Ymmärsin sen kyllä, mutta jäin vähän ihmetteleen vielä tota yhtä juttuu. Siis ymmärsin sen, että koira on ehdollistunut tulemaan aina ärsykkeen nähdessään, siis jo ärsykkeen näkeminen laukaisee luoksetulon, ja että jos se ei heti tuliskaa nii singaali ääni. Mutta en tajuu sitä, että voiko se singaaliääni olla vaikka "tänne", jota käytän muutenki, esim jos harjoittelen tokoa, tai oon kotona, tai vaikka jos koira on vapaana ja menee liian kauas, vai pitääkö sen olla joku ihan eri, esim vihellys, tai joku muu sana??
*2008 Belgianpaimenkoira groenendael Nera

EnkeliVarjo

EnkeliVarjo
Viestimäärä: 110

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 19.09.2010 klo 16:40  
+
0
Olen tuolla pentupalstalla tästä jo nurissut, mutta laitetaanpa nyt tännekin.. :hymy:

Ollaan harjoiteltu/vahvistettu luoksetuloa (siis tottakai ollaan jatkuvasti harjoiteltu, mutta nyt oikein urakalla), koska neiti 6kk on keksinyt karkaamisen ja luoksetulo -käskyn ignooraamisen. Ei se luoksetulo tietenkään vielä tässä vaiheessa ole muutenkaan ollut 100% varmaa, mutta kuitenkin..
Muutaman kerran on käynyt niin, että hihnan lukko on pettänyt ja neiti on päässyt viilettämään vapauteen. On myös karannut kerran vanhempieni omakotitalon pihasta ihan kunnolla omille teilleen, vaikka tähän asti koskaan ei aiemmin ole. Eikä puhettakaan, että näissä tilanteissa olisi korvia päässä. No tämä nyt on sinänsä "ymmärrettävää", pentu kun on vielä.

Ollaan harjoiteltu luoksetuloa myös metsälenkillä. Olen odottanut, että neidillä on katsekontakti minuun ja sitten vasta kutsunut luokse ja palkannut. Eilen viimeksi oltiin metsässä ja luoksetulo toimi hyvin, kun harjoiteltiin. Kunnes neiti tekikin niin, että lähti tulemaan luokse mutta juoksikin täysiä ohi omille teilleen. Toinen mönkään mennyt kerta oli se kun kutsuin, niin neiti lähtikin vain viipottamaan muualle toiseen suuntaan. Näissäkin tilanteissa oli hyvä katsekontakti ja periaatteessa luoksetulon olisi pitänyt olla varma. Tuntuu, että neitiä ei vain kiinnostanut ollenkaan. Olen palkannut sekä lelulla että namilla.

Jotenkin varmaan pitäisi saada estettyä tämä vaihtoehtoinen toiminta, mutta miten?
Mietin myös, että pitäisikö sisällä ollessa olla huomioimatta neitiä enemmän, (koska nyt sitä tulee kyllä löllyteltyä... :nolo:) jotta olisin ulkona kiinnostavampi?
En tiedä...vai stressaanko turhaan, koska pentu vielä kuitenkin kyseessä...vinkkejä kiitos :hymy:
Cockerspanieli Taika, s. 7.3.2010

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 19.09.2010 klo 18:46  
+
0
^Liina on mun mielestä hyvä apuväline tuon kaltaiseen käytökseen. Jos koira juoksee luoksetulon yhteydessä ohi, niin astuu joko liinan päälle tai nappaa siitä kiinni. Meillä on liinaa käytetty apuvälineenä jos koiran käytös on todella epävarmaa.

Varmaankin olette jo tehneetkin sitä, että juoksette karkuun jos koira ei tottele luoksetulo käskyä? Tätä keinoa voi tehostaa sillä, et kun koira juoksee ottamaan omistajansa kiinni, ei heti päästä sitä lähelle. Pentua siis voi hellästi pukkia vähän kauemmas ja estää sitä pääsemästä heti omistajan luo. Kun pentu luovuttaa hölmistyneenä, kutsutaan sitä iloisella äänellä luokse ja palkataan vasta tästä onnistuneesta luoksetulosta. Myös piiloutumista kannattaa käyttää, koska se opettaa koiraa pitämään tarkemmin "laumaansa" silmällä. Kiinnostava omistaja myös löytää satunnaisestii aarteita maasta :wink:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 19.09.2010 klo 18:52)

EnkeliVarjo

EnkeliVarjo
Viestimäärä: 110

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 19.09.2010 klo 19:48  
+
0
^ Liinan voisi kyllä varmaan hankkia. Tosin uskaltaako sitä käyttää metsässä... :mietiskel:
Karkuun ollaan joo juostu, mutta tuolla tuuppimisella voisi kokeilla tehostaa. Piiloutumistakin on kokeiltu, mutta tuo taitaa olla sen verran pönttö ettei osaa etsiä... lähti kerran juoksemaan ihan väärään suuntaan ja olisi painellut ties minne jos ei olisi hihkunut mitään äänimerkkiä... :roll:

Hoh. Itsellä on nyt älytön angsti päällä, kun äskeinen hihnalenkkikin meni päin peetä. Sama vaikka olisin tanssinut ripaskaa päällä seisoen, niin siltkin kaikki muu oli kiinnostavampaa. Miksen ole yhtä kiva ulkona, kuin sisällä :eitietoo:
Cockerspanieli Taika, s. 7.3.2010

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 19.09.2010 klo 23:01  
+
0
Enkelivarjo:
Oletko kokeillut vaihtaa nameja, jotka olisivat kiinnostavampia?
Koiralla voi olla murkkuvaihe meneillään ja kokeilee rajojaan. Liinan voi ottaa metsään, koska siihen se on suunniteltu, kun jälkikoirillakin pidetään liinaa metsässä. Niitä on erilaisia ja eri mittaisia sekä eri materiaaleja.
Meillä ainakin ollaan käytetty liinaa silloin kun ei voitu olla varmoja kovinkaan usein, että koira pysyy lähellä tai kuuntelee. Liinan avulla sai enemmän aikaa reagoida, koska sitä oli useampi metri koiran perässä.
Kannattaa vaikka piilotella nameja metsään ja antaa koiran etsiä niitä, samalla koiralla energiaa kuluu, koska nenätyöskentely on aika energiaa kuluttavaa, jolloin koiran sellainen "hössötysenergia" ainakin vähenee ja jaksaa ehkä paremmin keskittyä tottelemiseen. Kannattaa myöskin miettiä missä ja milloin antaa koiralle ruokaa. Koira joka on nälkäinen, kuuntelee paremmin, koska saa ruokaa palkaksi.
Tässä nyt muutamia asioita, joita tuli mieleen.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 19.09.2010 klo 23:09)

EnkeliVarjo

EnkeliVarjo
Viestimäärä: 110

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 20.09.2010 klo 19:16  
+
0
^ Täytyy tuo liina sitten hommata, kerran metsässäkin voi sitä pitää :hymy: Tosin siltikin pitää sitten odottaa sopivaa tilaisuutta jolloin neiti on suht lähellä, koska muuten se liina on todennäköisesti solmussa jossain pusikossa...

Meillä mennään tosiaan käsiruokinnalla, juurikin motivaation kasvattamisen vuoksi. Nyt nappulat jo kelpaa lenkillä, ennen ei yhtään. Namit on siis omaa nappulaa, mutta näissä luoksetuloharjoituksissa herkkuna on lihapulla ja meetvurstia olen nyt myös kokeillut. Vapaana oleminen taitaa vain olla kivempaa.. metsässä saattaa tulla hakemaan namia, mutta välillä on niin kova kiire, että ei ehdi edes suuhun asti ottamaan palkkaa... :roll:
Minusta tuntuu myös, että tässä on jotain kokeilumieltä ja alkavaa murkkuikää. Toivottavasti "vain" sitä (eikä koulutuksen puute), sillä olisihan se mukava pitää koiraa vapaana tietäen, että se myös tulee takaisin käskystä.

Muoks.
Kävin kurkkaamassa teidän blogia, hattua täytyy nostaa Wilman taidoille :peukku:
Cockerspanieli Taika, s. 7.3.2010
(Viestiä on muokattu maanantaina, 20.09.2010 klo 19:19)

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 20.09.2010 klo 21:18  
+
0
enkelinvarjo:
kannattaa kokeilla paljon erilaisia nameja, esim. yhdessä vaiheessa keksisin paistaa kanafileitä koiran palkaksi ja ne toimi todella hyvin.
Voin sanoa, että olen tehnyt tuon koiran kanssa paljon töitä, että on niin upea kuin on nyt.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Rox

Rox
Viestimäärä: 17

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 20.09.2010 klo 21:35  
+
0
Se murkkuhan nyt on sitten uudelleen hiipinyt tänne oikein urakalla... Ihan päivittäin saa päätä hakata seinään kun tuo pelleilee - varsinkin, kun 3kk se jo uskotteli minulle ja minä itselleni, miten ihana, täydellinen ja upeasti totteleva koira siitä on tullut. Tiesinhän minä että tämmöinen saattaa vielä tulla, mutta olisi myös saanut jättää tulematta :mad:

Suurin ongelmahan meillä on juuri tämä ainainen ja ikuinen: vapaana pitäminen. Helppohan se nyt on sanoa, että kyllä se OLI täydellistä - U kulki ilman remmiä kauniisti vierelläni, totteli pienintäkin kuiskausta ja käyttäytyi muutenkin sopuisasti ja rauhallisesti. Kuukausi-pari sitten se kaikki katosi jonnekin, ja tilalle tuli painajainen: karkailu (ei ole vielä karannut kunnolla, mutta on jättänyt tulematta ja antamatta kiinni), juoksentelu todella kaukana, välinpitämättömyys sekä minua, nameja ja lelujani kohtaan, tottelemattomuus, kamala riehuminen ja järjetön kiinnostus muihin koiriin. Ainahan tuo on koiria nähnyt ja niiden kanssa oleillut, ohituksia on harjoiteltu ihan pienestä saakka (niiden kanssa ei nyt suurta ongelmaa jos remmissä, koputan puuta) ja ollut muutenkin niistä kiinnostunut, mutta nyt se on mennyt ihan överiksi - ei kuule mitään, näe mitään tai muutakaan, jos se näkee toisen, etenkin vieraan, koiran. Ei syö vaikka tunkisi kissanruokaa suuhun, ei innostu vaikka kiljuisi ja heiluttelisi palloa, ei kuuntele eikä siis myöskään tottele, ei edes leiki sen tutun koiran kanssa jos näkee toisen koiran menevän jossain. Vapaana ryntäisi taatusti luo jos saisi tilaisuuden, ja jos ei pääse (varsinkin jos on irti, aita välissä ja minä kauempana) räkyttää eikä kuuntele. Aggressiivinen ei siis kuitenkaan missään määrin ole, mutta räksyttää.

Olen tehnyt tuota, että heti kun näkee toisen koiran - naks/hyvä + nami, mutta luovuin siitä kun ei ne kuuluisat palkkiot kiinnosta. Onko muilla ollut samaa ongelmaa, miten saatu pois (juu tiedän kyllä tuo huomion kiinnittäminen ennen toisen koiran näkemistä, kauemmas meneminen jne, mutta jos olisi jotain toimivampaa, hyvää keinoa) vai onko mennyt myös iän myötä? Tietysti aion tuolle tehdä jotain vaikka menisi pois iänkin myötä, ettei kuitenkaan jää tavaksi. Nyt yritän kieltää, yritän välttää kyseisiä tilanteita enkä kutsu luokse, kun tiedän että se menettää vain merkityksensä. En pidä enää/vielä irti vaan vain liinassa (paitsi jos aidatulla alueella), ettei saa tilaisuutta karata toisten luo eikä häiritse muita.

Toisena ongelmana on myös pois ryntääminen/liika itsenäisyys, joka on myöskin ilmaantunut nyt kuukauden-kahden sisällä. Ennen meni paniikkiin jos jatkoin matkaani 3m eteenpäin jos se jäi haistelemaan, nyt ei ole enää niin väliäkään vaikka katoaisin kokonaan jonnekin. Pentuajoista asti olen piiloutunut välillä, mennyt omia menojani, palkinnut aina kun on kävellyt vieressä ja antanut mennä vasta luvan jälkeen. Nyt on hankala tehdä noita, kun tämä typerä akka ei vain kiinnosta. Jos rauhoittuu tarpeeksi se tulee kutsuttaessa ja syö namit, pinkaisee takaisin jonnekin eikä välitä vaikka namitarjoilu jatkuisi vaikkapa treenauksen muodossa. Olen leikkinyt, treenannut mieluisia liikkeitä ja hauskoja temppuja, juossut yhtäkkiä jonnekin, kaivanut maahan namia, kaivanut maasta namia, jättänyt huomiotta, tehostanut liinalla käskyjä ja mitähän vielä, mutta minkäs sille voi kun ei teiniä kiinnosta :roll:

Ongelmahan ei siis ole välttämättä mitenkään ylitsepääsemätön ja tiedän että johtuu myös iästä ja sen tuomasta itsenäistymisestä, saisin ehkä ajan kanssa tuota paremmaksi harjoittelemalla ja harjoittelemalla, mutta ennemminkin kysyn nyt jotain hyvää, "mullistavaa" ajatusta/kokemusta joltakin, joka tietäisi mitä kannattaisi tehdä paremmin ja mitä ei ehkä kannattaisi tehdä ollenkaan?
Lpkn Mökötuvan Yön-Uudi "Uudi" - s. 28.9.2009

Uudin blogi


  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28098
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 13:15)