Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 20.04.2010 klo 14:28

Vapaana pitäminen ja luoksetulo

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 26

Avim

Avim
Viestimäärä: 6

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 15:22  
+
0
Olen opettanut luoksetulon pillillä nimenomaan paljon vapaana kulkeville koirille, ja se toimiikin loistavasti.

Ihan aluksi seistään koiran edessä, puhalletaan pilliin (ei tarvitse lujaa jottei koira pelästy), ja heti palkitaan. Parin kerran jälkeen astut pari askelta taaksepäin koirasta, puhallat pilliin, ja koiran tullessa luoksesi taas palkitset. Päästä koirasi aina luoksetulon jälkeen menemään, jolloin koira tajuaa ettei luoksetulo tarkoita kaiken kivan loppua, vaan se on todella palkitsevaa. Pikkuhiljaa voit alkaa juoksemaan kauemmas, puhallat taas pilliin, ja palkitset.
Toistojen lomassa vähitellen siirrytään haastavampaan paikkaan: ensin tutuissa paikoissa kuten kotipihalla, sitten tyhjässä koirapuistossa, ja kotimetsässä. Odota että koira huomaa tai haistaa jotakin kiinnostavaa, ja kutsu koira luoksesi seisoessasi koiran edessä muutaman askeleen päässä. Muista jokaikinen kerta palkita koira onnistuneesta luoksetulosta.

Siirryttäessä haastavampaan menkää koirapuistoon toisen koiran kanssa. Koirien leikkiessä kutsu oma koirasi luokse, palkitse, ja päästä jatkamaan. Toista tätä. Joskus koira on helpompi saada toisen koiran luota ollessasi lähempänä, joten kauemmas voidaan joutua siirtymään vähitellen. Seuraavaksi kokeilet monen koiran kanssa koirapuistossa olemista, sitten voitte siirtyä vieraampaan metsään, ja voit kutsua koiran luoksesi myös vieraiden tullessa kotipihallenne.

Tärkeää on luoda paljon erilaisia, helposti koiran toteutettavissa olevia mutta vähitellen haastavampia skenaarioita. Onnea! :)

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Keskiviikkona, 27.04.2011 klo 17:08  
+
0
Elikkä, itelläni on 30.4 tulossa poikakoira.
Ajattelin kysyä teiltä semmoista asiaa,että välittävätkö koiranpennut yleensä muista koirista? Kun naapurissa on kaksi (täysikasvuista) koiraa,tai ainakin pentuvaiheen ovat jo ylittäneet. Naapurissa koirat ovat häkissä. Niitä on 2. Niin sitä että kiinnostaisikohan sitä ne kaksi isompaa koiraa? "Pelkään" myös sitä että meijän pentu karkaa sinne naapuriin niitten koirien luokse. Miten yleensä koiranpennut suhtautuvat isoihin,tai muihin koiriin? Tätä olen jo aika kauvan miettinyt, ja nyt sitten pääsin tänne kyselemään :peukku:

DobberGirl

DobberGirl
Viestimäärä: 89

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 03.05.2011 klo 17:42  
+
0
Sain 10kk pennun jota ei ole koulutettu lainkaan.. Luoksetuloa ollaan harjoiteltu vähäisen mutta koska annan koiran ensin kotiutua niin en vielä hirveästi,siis joitain kymmeniä minuutteja viikossa. Helpoitenhan vissiin voisi aloittaa sillä että kun koira tulee oma-aloitteisesti luokse,palkitsee sen mutta koska toinen koirani on niiiiin ahne että kulkee 24/7 perässä jos on herkkuja taskussa. Olen kouluttanut pentua viimeksi 15 vuotta sitten ja korjannut tässä 1,5vuotta muiden tekemiä virheitä toisen koirani kohdalla., Rohkeutta ja varmuutta tarvis kummallekin osapuolelle lisää..
Menossa mukana seropi pätkis..
Suom.ajokoira x Sakemanni Homppu

In memorian Seropi Eetu. 96 -09
Dobermann Taikaviitan Qikka Qikattaja 28.6.011

Alfalfa

Alfalfa
Viestimäärä: 38

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Torstaina, 12.05.2011 klo 12:52  
+
0
Onko kukaan kokeillut kauko-ohjattavaa sitruunapantaa toiseten luokse karkailevalle koiralle? Onko tuloksia tullut?

Joo ja tiedän että luoksetuloa pitää vahvistaa myös positiivisesti, lähinnä tuo sitruunapanta siihen kun kutsun koiraa, kutsu menee kuuroille korville, huudan ei ja sitruunapannasta suihkaus, ja uusi luoksetulokutsu. Että saa sen koiran jollain tavalla hidastamaan vauhtiaan ja kuuntelemaan.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Perjantaina, 13.05.2011 klo 18:17  
+
0
Olen itse nähnyt positiivisen tuloksen, jossa koira sai suihkun nenilleen, kun ei totellut luoksetuloa ja oppi, että tottelemattomuudesta seuraa ongelmia, kun taas luoksetulosta seurasi nami. Koira oppi tulemaan luokse välittömästi.
Tiedän myös paljon koiria, jotka tulevat luokse aina silloin, kun suihkepanta on kaulassa, mutta muuten ei. Eli koira oppii yhdistämään pakollisen luoksetulon ja tottelemattomuudesta seuraavan rangaistuksen suihkepantaan.
Internet palstoille myös jotkut ovat kertoneet, että koira on alkanut pelkäämään luoksetuloa.

Alfalfa

Alfalfa
Viestimäärä: 38

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 14.05.2011 klo 21:51  
+
0
Hmm, sitruunapanta ei varmaan ole tosiaan kovin hyvin silloin jos koira vain puuhailee omiaan eikä tule luokse. Meillä koira tekee sitä, että kun saa pienenkin vainun toisesta koirasta vaikka 100 metrin päästä (itse en pysty millään näkemään sinne asti), se lähtee juoksemään täysiä sinne eikä kuule mitään. Siinä vaiheessa ehkä tuo sitruunapanta tehostamaan kieltoa, ja sen jälkeen luoksetulokutsu. Muissa tilanteissa koira tottelee, rusakonkin perästä tulee pois, mutta toisesta koirasta pienikin vainu niin mulla ei ole mitään valtaa siihen :/

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 14.05.2011 klo 22:01  
+
0
Minä suosittelen unohtamaan vippaskonstit, koska suihkepannan vaikutus ei ole varma, eikä välttämättä aiheuta toivottua reaktiota/ tulosta. Kannattaa ennemmin harjoitella sellaisia tilanteita liinan kanssa. Eli opetellaan sellaisessa tilanteessa luoksetulo uudelleen, liina estää koiraa karkaamasta ja sillä voi tarvittaessa auttaa koiraa luoksetulossa. Liinoja löytyy lemmikkitarvikekaupoista, mutta asian ajaa myös pyykkinaru tai auton hinaus-/ vinssiliina.

Ladaatti

Ladaatti
Viestimäärä: 123

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 15.05.2011 klo 15:08  
+
0
Mitä pitäisi tehdä kun koira aina leikittyään muiden koirien kanssa a) ei tule luokse ja b) kun sen saa kiinni, lähtee pois ja päästää vapaaksi parin sadan metrin päässä se karkaa takaisin?
Muutenkin karkailee toisten koirien perään, ym. Saako/onko järkeä koiralle huutaa "EI"tä silloin kun se lähtee? Vai kannattaako opettaa joku ns. luopumiskäsky? Nero karkailee erityisesti kahden tietyn (narttu) koiran luokse. Pitäisikö rajoittaa kyseisten koirien kanssa leikkimistä? Ollaan myös käytetty pitkää liina karkailun estona, mutta leikkiessä en viitti ettei tule mitään hirveetä sotkua. Liina toimii sinänsä, koska sillä saa opetettua/osoitettua, että karkaileminen ei ole oikein. Kannattaako harkita piiliä?
Parsonrussellinterrieri
♥Arbor Vitae Fantasos "Nero".
s. 9.4.2010

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 15.05.2011 klo 15:11)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 23.05.2011 klo 23:25  
+
0
^Mitä tuosta luoksetulon tottelemattomuudesta on tähän mennessä seurannut?

Voihan sitä koiraa kieltää menemästä toisten luokse tai toisin sanoen opettaa jättämisen, mut kannattaa huomioida, et käsky menettää nopeasti tehonsa jos tottelemista seuraava palkka on koiralle huonompi kuin se mitä se saa tottelemattomuudesta.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.05.2011 klo 23:26)

Ladaatti

Ladaatti
Viestimäärä: 123

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 24.05.2011 klo 10:11  
+
0
^ Se on mennyt leikkimään niiden toisten koirien kanssa ja (mä ainakin luulen, että) se pitää sitä ns. palkkana. Sen lisäksi ne joiden luo se on karannut on vaan päästänyt oman koiransa leikkimään, niin että lopulta mulla on mennyt kymmenen minuuttia ennen kuin olen saanut koiran kalstettua takaisin hihnaan.

Luoksetulosta olen pyrkinyt antamaan parempaa palkkaa ja mielekästä tekemista, mutta ei ole (ainakaan vielä) tuottanut juuri tulosta.

En sitten tiedä johtuuko esim. murrosiästä tai jostain, koska se voi hyvinkin olla päivästä kiinni milloin tottelee ja milloin ei. Ja pahimmillaan se on tosiaankin noiden kahden koiran kanssa...
Parsonrussellinterrieri
♥Arbor Vitae Fantasos "Nero".
s. 9.4.2010

Kondo

Kondo
Viestimäärä: 363

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 24.05.2011 klo 12:47  
+
0
^ Ne on ilmeisesti tuttuja kavereita, joiden luokse koirasi karkaa? Voisiko omistajalle sanoa, että karkoittaa sinun koirasi, mikäli se rikkoo sinun luoksetulo/kieltokäskyä? Silloin se ei saisi palkintoa karkaamisesta. Ja niin siksi, että se todella palkkaantuu joka kerta kun se pääsee toisten luokse leikkimään omatoimisesti. Sun pitää saada sille kerrottua, että niin ei toimita. Vain sun luvalla leikitään.

Mun mielestä kannattaa ensiksi kieltää menemästä toisten luokse, kun koira pysähtyy, luoksetulokutsu ja iiiisot palkat. Ja kiellon kanssa on hyvä ennakoida, kiellät jo silloin kun näet koiran ajattelevan karkaamista.
WeCoCaN
WeCoCaU

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Lauantaina, 11.06.2011 klo 20:50  
+
0
Mulla on 3kk vanha koiranpentu,jota piän irti joka päivä pihalla (häkkikin on olemassa),mutta on silti hyvä juoksennella irtikin,ettei masennu,sillä koiratkin voivat masentua,jos niiden kanssa ei ole tai jos ne ovat jossain pienessä tilassa,eivätkä pysty kunnolla juoksemaan yms.. Minullakin on sama ongelma,kuin jollakin muulla oli tuossa edellä: koirani karkaa naapurien koirien luokse orapihlaja-aidan väliistä,kun sepä ei tietenkään ole kasvanut umpeen,mutta onneeksi näyttää kasvavan aika hurjaa vauhtia,sitten pentuni varmaan menee niiden koirien luokse,ja se voi aiheiútttaa jotain,jos ne ovat vaikka vihasia,mutta ne naapurin koirat haukkuvat kyllä aivan hirveesti! (Itse ne ole nähnyt tätä tilannetta mutta naapurin täti kerran sitten tuli tuomaan sen meijän ovelle:eek:). Ja sitten kun niillä naapureillakin on sitten ne kaks täysikasvuista koiraa,niin ne ei tajua,että tuommonen pieni koiranpentu voi karata koirien luokse:heristel:. Ne on muutenkin aina vähän äkäsiä meille:roll:.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 12.06.2011 klo 17:44  
+
0
_lappalaishullu_ Olen sanonut sinulle jo useamman kerran, että sinun koirasi on vielä aivan vauva. Tuossa iässä koiralta on turha odottaakaan mitään erikoisia tuloksia vaan kaikki tapahtuu leikin varjolla ja pennun ehdoilla. Vain siten koira voi joskus oppiakin jotakin. Jos sen ei anneta olla pentu ja tutustua maailmaan ihan rauhassa, sen kanssa on aikuisena ongelmia. Siinä missä rauhassa ja kärsivällisyydessä kasvatetusta koirasta kasvaa tasapainoinen, itsenäinen ja tervepäinen aikuinen koira, hätiköiden ja kiirehtimällä kasvatettu pentu jää aikuisenakin pennuksi - siitä ei tule itsenäistä, itse ajattelee ja tasapainoista koiraa.
Ensinnäkin, aitaa piha. On silkkaa hulluutta pitää pentua, valvomatta, aitaamattomalla pihalla kaupungissa/ taajamassa. Tottakai pentu lähtee omille reissuilleen, se on varma asia. En ole tavannut yhtäkään koiran tai kissan pentua, joka ei lähtisi huitelemaan hajujen ja makujen perässä. Jos tahdot pitää koiraa pihalla irti, sitä täytyy valvoa, koko ajan.
Luoksetulosta on jo keskustelu ja siellä on pitkät tarinat mitä erikoisimpien tilanteiden hallinnasta ja korjaamisesta. Perusluoksetulo opetetaan niin, että odotetaan milloin pentu ei touhua mitään sitä kiinnostavaa vaan on mahdollisesti kuulolla. Huudetaan koiraa iloisesti nimellä ja käskyllä, ehkä innostetaan koiraa ottamalla itse poispäin pari juokseaskelta. Kun pentu tulee luokse, se palkataan ruhtinaalisesti. Sitten uudestaan. Käsky sanotaan vain kerran ja huolehditaan, että pentua yleensäkin kiinnostaa kuunnella mitä sille sanotaan. Luoksetuloa voi opetella myös hihnassa - pitkä hihna, 10-20 metriä, ja samalla tavalla. Jos koiraa ei todellakaan kiinnosta, sitä voidaan auttaa ohjaamalla hihnalla.

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Sunnuntaina, 12.06.2011 klo 22:59  
+
0
Uusimassa Canis lehdessä on 10 hyvää vinkkiä varmaan luoksetuloon. Monet niistä on monelle varmasti tuttuja, mutta kannattaa muistaa että ei itse tingi toistoista tai odota kohtuuttomia koiralta liian nopeasti, koska näinhän romutetaan toimintoja käsky.

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 13.06.2011 klo 13:08  
+
0
Niin kyllä me stiä aina valvotaan. Mutta toivottavasti ajanmyötä oppii.
Meillä on harkinnassa ottaa beaglen pentua,sen takia kun veli metästää ja myös että ois sitten myös häkissä seuraa ja kaveri Haltillakin. Mutta minä olen miettiny tuota irtipito hommaa,kun pysyykö sitten semmoinen beaglen pentu irti pihalla luovutusikäsenä? Ja onko sillä valmiina se metästysvietti jo 7vk-8vk? Entä sitten,pystyykö koiraa pitää irti täysikasvuisena,kun eikö se lähde jänisten perään (ainakin beaglethan niistä tykkää)? Mutta olen ajatellut,että voiko sen opettaa silleen että metällä lähtee vain niitten jänisten perään,ja sitten pihalla pysyy irti,ettei lähe pihasta minnekkään? Olisin kiitollinen jos vastaisitte nuihin kysymyksiin. Ja kovat kiitokset etukäteen vastaajille! <3:aurinko:.

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 13.06.2011 klo 14:31  
+
0
Me ollaan pennun kanssa harjoteltu aina niin, että tiedän sen tulevan luokse. Asutaan kaupungissa, joten tosiaankaan täällä betoniviidakossa ole päivittäin mahdollista pitää vapaana, mutta tuttujen yms. omakotitalojen pihalla / metsässä silloin kun en näe ketään muita, niin pieni matka mennään vapaana ja hyvin tulee luokse. Jos naapurissa on koiria, niin en edes yritä. Luoksetulot on tähän asti sujuneet hyvin ja jatketaan hyvin hiljalleen häiriön lisäämistä - mielummin hitaasti ja varmasti kuin nopeasti ja paljon epäonnistumisia :wink:
Myös sisällä usein kutsutaan luokse, josta saa palkkioksi erittäin iloista leikkimistä tai namia.
Mies on hieman taas kärsimättömämpi ihminen. Eilen just ihmetteli, et miks pentu ei tuu sen luokse kutsusta, mut mulla tulee aina. No vastaushan on siinä, ettei joka kerta palkkaa, vaan esim. alkaa ottaa sisällä valjaita pois kun on kutsunut pennun luokse. Noh, täytyypä senkin alkaa taas ihan kunnolla treenailemaan.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 13.06.2011 klo 15:11  
+
0
_lappalaishullu_
Opeta ensin tämä pentu kunnolla ja miettikää vasta sitten toisen pennun hankintaa. Ei pahalla, muttei erikoisen hyvälläkään - sinun tietosi ja taitosi pennun kasvatuksesta on melko puutteellista ja vaatii paljon opettelua, kirjojen lukemista, opetusvideoiden katseluja, koulutuskentällä käyntejä, informaation ja tiedon hakemista, jotten todellakaan puolla ajatusta tässä vaiheessa minkäänlaisen toisen lemmikin hankinnasta.
Pentu ei ole ohjelmoitu tottelemaan, eikä se tiedä mitään käskyjä entuudestaan. Pieni pentu karkailee, se pissaa sisälle, pureksii tavaroita jne. Koira syntyy koiraksi, jolla on tietyt synnynnäiset ominaisuudet ja taipumus johonkin ja ajan mittaan siitä kehittyy metsästyskoira, vartijakoira, verijälkikoira, lintukoira, vetokoira jne. Esimerkiksi erinomainen vartijakoiran pentu vartioi jo pari kuisena ja on käyttökelpoinen työkoira puolivuotiaana. Primitiiviset rodut harvoin tarvitsevat ohjausta vaan ne syntyvät tiettyä tehtävää varten, kun taas kovin jalostetut näyttely-, metsästys-, käyttö- jne linjaan jakautuvat rodut saattavat toisinaan tarvita opastusta tehtävään. On rotuja, joiden käytöstä voi muokata pois siitä alkuperäisestä tehtävästään, mutta pääsääntöisesti metsästyskoira on metsästyskoira, lintukoira on lintukoira jne. Vihikoira on jo nuorena kiinnostunut hajuista ja varmasti lähtee jo pentuna sitä seuraamaan, sama pätee useinpaan rotuun.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Maanantaina, 13.06.2011 klo 16:07  
+
0

_lappalaishullu_ kirjoitti:

sitten pentuni varmaan menee niiden koirien luokse,ja se voi aiheiútttaa jotain,jos ne ovat vaikka vihasia,mutta ne naapurin koirat haukkuvat kyllä aivan hirveesti! (Itse ne ole nähnyt tätä tilannetta mutta naapurin täti kerran sitten tuli tuomaan sen meijän ovelle:eek:). Ja sitten kun niillä naapureillakin on sitten ne kaks täysikasvuista koiraa,niin ne ei tajua,että tuommonen pieni koiranpentu voi karata koirien luokse:heristel:. Ne on muutenkin aina vähän äkäsiä meille:roll:.



Tämän kirjoituksen perusteella ainakin mulle tulee mielikuva, että pentua ei ihan kovin tarkalla silmällä vahdita, jos kerta tilanne ehtii edetä niin pitkälle, että naapurit joutuvat itse palauttamaan pentua teille. Ärsyttäisi kyllä itseänikin, jos omakotitaloalueella naapurin koirat alkaisi pyörimään meidän pihassa. se on vain ja ainoastaan teidän tehtävänne huolehtia siitä, ettei pentu karkaile naapurin puolelle tai minnekään muualle. Naapurilla ja naapurin koirilla on täysi oikeus olla äkäisiä siitä, että teidän pentunne karkailee heidän puolelleen.

Ja mitä liikuntaan tulee, niin kyllä olet oikeassa, koiran tulisi päästä useamman kerran päivässä ulkoilemaan häkin/kodin ulkopuolelle. Itse olen myös sitä mieltä, että 3 kk vanhan pennun tulisi viettää runsaasti aikaa ylipäätään ihmisten seurassa eikä nököttää yksin häkissä.

Beagle tosiaan on metsästyskoira ja voi olla hyvin hankalaa tai jopa mahdotonta opettaa sitä pysymään pihassa ilman valvontaa, edes taitavalle kouluttajalle. Ja kuten Volkadav sanoi, kannattaa ensin kouluttaa yksi pentu yhteiskuntakelpoiseksi aikuiseksi koiraksi ennen kuin alkaa kovin suuresti haaveilemaan toisesta pennusta.

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 14.06.2011 klo 16:29  
+
0
Kyllä me sitä silmällä pietään joka kerta,kun se on irti. Sulla on nyt väärä mielikuva. Mutta niin kai se sitten on parempi,että ensin yhen koiran kouluttaa kerrallaan ja sitten vasta toisen. Kyllä me ollaan ajateltu etttä vasta korkeintaan puolen vuojen päästä,että pääsis Haltin kasvukin vähän vauhtiin (vaikka se kyllä kokoaja kasvaakin),mutta silti,ettei heti 2 kuukauven päästä toista oteta,kun eka kora on tullut. Enkä ole vielä edes varma,että saadaanko me ylipäätää sitä,mutta se on nyt harkinnassa.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: VAPAANA PITäMINEN JA LUOKSETULO - Tiistaina, 14.06.2011 klo 16:36  
+
0
Minulle ei mene jakeluun, jos koira on koko ajan valvovan silmän alla, miten naapuri sitten kiikuttaa koiran ovelle ja kertoo, että koira löytyi heidän pihaltaan... :mietiskel:
Itse, jos ja kun valvon koiraa tai koiria, tiedän missä ne ovat, mitä ne tekevät ja minne menevät. Ei pääse vahingossakaan syntymään tilainnetta, vaikka koiria olisi valvottavana useampi, että naapuri toisi koiran meille, koska se on karannut heidän pihaan, ja nimenomaan kun minun on pitänyt koiria vahtia.
Sinänsä asia on se ja sama, mutta viestit, joita olet kirjoittanut, herättää joitakin epäilyksiä, ainakin omalla kohdallani.

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545427
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 11:30)