Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 12.04.2010 klo 22:20

Vastaantulijoiden ohittaminen

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 39

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Maanantaina, 12.04.2010 klo 22:20  
+
0
Minun täytyy tulla tänne hehkuttamaan (erityisesti, jos innna sattuu olemaan kuulolla), että tänään sain ohituksessa Väinön kokonaista kolme (3) kertaa katsekontaktiin saman ohituksen aikana! Tai oli tämä vähän "leikkiohitus", koska koirakko oli vastakkaisella puolella tietä, tosin eteni samaan suuntaan kuin me, mutta kaikki lasketaan. :) Tämä ei välttämättä kuulosta paljolta, mutta on suurensuuri edistysaskel meille.

Eli, aikaisemmalla foorumillahan kerroin ohitusongelmistamme. Toisen koiran nähdessään Väinö naulitsee katseensa toiseen koiraan, jonka jälkeen alkaa hirvittävä kiskominen toisen koiran luokse. Koira ikään kuin unohtaa muun ympäröivän maailman ja näkee vain sen toisen koiran. Onneksi sentään poitsu ei ole remmirähjä, korkeintaan vain yli-innostunut muista koirista. Aikaisemmin olen yrittänyt saada ohittamista kuntoon pitämällä koiraa katsekontaktissa mahdollisimman pitkään, mutta ilman mainittavaa edistymistä. Katsekontakti on mennyt aina rikki koko ohituksen ajaksi.

Otimme muutama päivä sitten innnan ehdottaman taktiikan käyttöön, jossa Väinön spotatessa toisen koiran katkaisen tilanteen vaihtamalla suuntaa. Sitten koira uudelleen kontaktiin ja uusi lähestymisyritys, jota seuraa uusi uukkari, jos kontakti menee rikki jne. Nyt voi jo sanoa, että tämä vaikuttaa varsin lupaavalta, koska koiralla oli nyt huomattavasti pienempi kiire toisen koiran luokse. Se selkeästi vieläkin kiihtyi tilanteesta, eli meni vähän kiskomisen puolelle (tosin ei kiskonut lainkaan tätä toista koiraa kohti (!), vaan vain eteenpäin), mutta tarjosi myös katsekontaktia pyydettäessä, mitä ei aikaisemmin tehnyt samassa tilanteessa. Tottakai se katsekontakti vielä särkyi, kun jouduin pyytämään sitä uudelleen, mutta pääasia, että se ylipäänsä onnistui. Eli samalla tavalla jatketaan ja toivotaan, että jossain vaiheessa kaikki ohitukset sujuvat sivistyneesti. :)

Yleisestikin jo tällä muutaman päivän harjoittelulla katsekontakti on alkanut luonnistua lenkillä toisen koiran läsnäollessa paljon paremmin kuin aikaisemmin. Ohitustilanteen katkaiseminen suuntaa vaihtamalla auttaa ilmeisesti siihen, että koira ei saa vedettyä itseään hirveille intokierroksille ennen ohitusta ja katsekontaktikin onnistuu siten paremmin. Ja tietysti kaikenlainen katsekontaktitreeni muiden koirien läsnäollessa vahvistaa kontaktia niissä tilanteissa.
kääpin uros -09
shelam uros -16
(Viestiä on muokattu maanantaina, 12.04.2010 klo 22:27)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Maanantaina, 12.04.2010 klo 22:28  
+
0
Voisin tänne itsekin vastailla onnistumisista: puistosta tullessa Mindi oli jo suurimman energian purkanut ja kun kotimatkalla ohitettiin jopa kolme eri koiraa Mindi pysyi kaikkien kohdalla katsekontaktissa mutta heti kun toinen koira oli ihan kohdalla alkoi hyökit ja örinä.

Kaipailisin silti neuvoja ja kokemuksia, tuo suunnan vaihdos ei onnistu enää koska kontaktissa ärinä alkaa vasta toisen kohdalla ollessa joten en edes yritä ja lähden vain reippaasti kävelemään pois päin. Kannattaako jatkaakin näin? Mindin kiihtymys on todella suuri ja örinää pomppimista (usein minua päin kun hihnan pidän tiukalla siinä vaiheessa) ja jatkaa tätä puhkumista vielä n.100metrin ajan ainakin. Jos kuvailla pitäisi sanoisin että kuulostaa kiihtyneeltä härältä.

Noh, pitää silti jatkaa ja mennä vaan.
Onnea teille sliippi! Hienolta edistykseltä kuulosta kun muistan edelliseltä palstalta ongelmanne.

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Maanantaina, 12.04.2010 klo 22:32  
+
0
^^Hienoa! Hyvä, että on löytynyt lupaava metodi. :hymy:

Meillä kyllä mennään ihan hienosti katsekontaktissa toisten ohi, mutta kun koira tapittaa mua niin kovasti, mulle jää vähän epäselväksi, tajuaako se edes, että lähellä on toinen koira. Haluaisin nimittäin, ettei koira haukkuisi niille muille koirille silloinkaan, kun ei ole kontaktissa - ihan jo niiden tilanteiden vuoksi, jolloin toinen koirakko tulee yllättäen vaikka jostain kulman takaa eikä kontaktia ehdi ottaa. Mutta hyvin on täälläkin silti edistytty.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 12.04.2010 klo 22:32)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Tiistaina, 13.04.2010 klo 13:27  
+
0
Jes! Hyvä sliippi ja Väinö! Siitä se lähtee!
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Nanaki

Nanaki
Viestimäärä: 469

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:50  
+
0

Toisen koiran nähdessään Väinö naulitsee katseensa toiseen koiraan, jonka jälkeen alkaa hirvittävä kiskominen toisen koiran luokse. Koira ikään kuin unohtaa muun ympäröivän maailman ja näkee vain sen toisen koiran. Onneksi sentään poitsu ei ole remmirähjä, korkeintaan vain yli-innostunut muista koirista.


Minun koira on juurikin tällainen.

Viime palstalla kerroinkin, että koirakoulussa on alettu Soran kanssa käymään, ja siitä todella on ollut apua. Katsekontaktia sielä kaikista eniten harjoitellaan, sekä siihen yhdistettynä tietenkin muiden koirien ohitukset. Näissä juurikin ongelmia, eli hyvä kun tuonne mentiin.

Koiria ohitetaan nykyään hieman paremmin, vieläkin on niitä päiviä kun menee ohitukset ihan keturalleen, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Katsekontaktin treenausta ja palkkana siitä jotain hyvää (=nakkeja), niin koirani jopa joskus unohtaa sen toisen koiran ja keskittyy minuun (ja nakinpalaan). Joskus aikoinaan ei nameista ollut hyötyä ollenkaan, kun sitä koitettiin, joten kyllä vain katsekontaktin ja vierellä kävelyn opettelusta on ollut hyötyä.

Tänäänkin lenkillä ohitettiin yhteensä kolme koiraa, kaikki sujui niiiin hyvin! Sekä toissa päivänä tuli muistaakseni kahdeksan koiraa vastaan, kuusi ohitettiin hienosti.
Ei ne mitään täydellisiä ohituksia ole olleet, mutta mulle riittää tällä hetkellä se, että ohitetaan se toinen koira ilman kiskomista ja muuta riekkumista.
Some things will never ever change, like you and your ugly face.

_nimimerkki_

_nimimerkki_
Viestimäärä: 3

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 21:48  
+
0
Meillä on ainakin niin että koira rähisee pääasiassa vaan itseään pienemmille koirille. :nolo: Tietäiskö joku jotain hyvää vinkkiä miten saisin koiran huomion itseeni vaikkei mitään makupalaa sattuisi taskussa juuri silloin olemaankaan?

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 23:33  
+
0
Meillä mentiin pitkään kontaktilla niin, että käskin koiran kontaktiin. Koirani näki toisen koiran ja käskin ottaa kontaktin. Ottihan se, mutta saattoi tehdä juuri tuon, että toisen koiran ollessa kohdalla, menetti kontaktin. Tästä käännyttiin ja yleensä mentiin toisella tai kolmannella ohi.
Olen sitä tyyppiä, että minua ei kiinnosta, mitä toinen ihminen ajattelee minusta. Voi pitää ärsyttävänä ja kimpaantua. Sittenpähän pitää.

Tämä ei kuitenkaan tuntunut toimivan. En halunnut, että koira pääsee ensimmäisellä kerralla haukkumaan ja sitten toisella tai kolmannella onnistunut ohitus.

Otettiin sitten naksutin käyttöön. Sitä siis käytetty muutenkin koulutuksessa eli koiralle tuttu juttu. Alkoi tapahtua ihmeitä.

Aina, kun koira näki toisen koiran, NAX ja nami. Ensin pidin pidempää välimatkaa. Siirryin esim tien toiselle puolelle. Koirallani on tapana tulla tottisseuraamaan lenkilläkin käskemättä ja tätä se tarjosi taas ja NAX. Jos koira katsoi toista koiraa ja pysyi rauhallisena NAX. Remmin pidin koko ajan löysällä. Jos koirani jäi katsomaan toisen perään, jatkoin matkaa ja NAX, kun koira kääntyi suuntaani.

Koirista tuli mukavia asioita, joiden kohdalla on mahdollisuus saada paljon nameja. Nyt mennään parilla NAXulla ohi. Välillä riittää yksi NAX, jonka teen juuri ohituksen aikana. Namin koira saa heti ohituksen jälkeen ja matka jatkuu.

Ja naksutin ja nameja on jokaisella lenkillä taskuissa mukana. Nyt, kun ei kylmä ole, pidän naksutinta koko ajan toisessa ja nameja toisessa kädessä. Koira ja naksutin vasemmassa, namit oikeassa kädessä. Näin ai tule tehneeksi "valmisteluja" aina toisen koiran tullessa näköpiiriin. Koira oppisi silloin kuvion, että naksutin ja namit tulevat esiin -> jossain on koira. MISSÄ?!

Pyrin juuri siihen, että ohituksessa en muuttaisi käytöstäni lainkaan. Kävelen samalla tavalla ja pidän remmiä samalla tavalla enkä missään nimessä katso sitä toista koiraa. Jos toinen koira on todella raisu ja räyhäävä, käytän rauhoittavia signaaleja. Koirani reagoi niihin hyvin. Haukottelen ja koirani kääntyy tarkistamaan, että jaha, tässä ei ole siis mitään outoa.

Naksuttimessa etu on myös siinä, ettei tosiaan tule käskyttäneeksi koiraansa hermostuneesti. Ei ole käskyjä. Etu myös siinä, kuten joku mainitsikin, että joskus toisia koiria tulee puskasta. Silloin ehtii naksauttaa. Mutta jos itse hätkähtää, oma ääni on todella erilainen ja koira aistii sen heti. Tästä koira voi helposti päätellä, että nyt ei kaikki ole kunnossa.

Koirani on sekarotuinen uroskoira.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

ait

ait
Viestimäärä: 13

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Torstaina, 15.04.2010 klo 09:49  
+
0
Itse omistan kaksi lapinkoiraa joista toinen osaa ohittaa todella mallikkaasti ja hakee kontaktia (ikääkin tulee pian 8v.) ja toinen on 10kk uros pentu joka pikkuhiljaa.
Pentu alkaa selvästi vähän kokeilemaan rajojaan..Se ei ole remmi rähisijä, sen on vain saatava ainakin kerran haukahtaa vastaantulevalle. Tästä on kuitenkin päästävä eroon hyvissä ajoin.

Aluksi "pahimmillaan" pentu haukkui enemmän,mutta sain sitten opetettua 'vierellä' joilloin koiran on tultava vierelle ja katsottava silmiin. Haukkumiset on jääny yhteen haukkuun, ja joskus mennään ilman haukkua ohi,mutta silti huomaan kiiihtymyksen koirasta että tekisi mieli kajauttaa muttei sitten kajautetakkaan.

Meillä on kokeiltu sumutinpullot,räminäpurkit,karjumiset jne.. Muttei niistä mikään auttanut..
Nami palkoilla ollaan päästy hyviin tuloksiin tai sitten jos ei ole namia niin sitten kun on hyvä suoritus takana niin lähdetään innoissaan yhdessä juoksemaan tai muuten painitaan tms.. Nämä tuntuvat kaikkein tehokkaimmilta..

Aikoinani opetin vanhemmalle koiralleni ohitukset niin että pidin sitä oikealla puolella ja kun se lähti vetämään (apaut kohdilla) toisen koiran luokse,niin valmistautuu jo itse ottamaan todella pitkiä askeileita,jolloin se ei vaan pääse sinne ja estää sen aikeet.. Muutaman kerran jälkeen se toimi (kun keksin sen) ja sitten ollaan otettu juuri nuo namit käyttöön..

Jos taas olen pennun kanssa kaksistaan lenkillä,niin silloin se ei hauku kenellekään,vain jos vanhempi koirani on mukana.. Oon tässä pohdiskellu että tuoko vanhempi koira sille enemmän rohkeutta avata suunsa muille?
Pienet koirat ja keskikokoiset menee ihan hyvin ohi,mutta suuret koirat on helpompi huomata ja niille on sanottava kova sana.. Ehkä me ajan kanssa saamme koiramme kuosiin ;)

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Torstaina, 15.04.2010 klo 20:55  
+
0
Minulla löytyy siis 1½v parsonpoika ja lähestulkoon kaikki edellämainitut ohistustavat olen kokeillut läpi. Kaikki ovat toimineet aikansa, mutta jossain vaiheessa nami ei ole kyllin maukas, kääntyminen ei auta koska koira riekkuu pää taaksepäin vaikka kotiin saakka ja katsekontakti ei pysy yllä koska vieras koira vie voiton. Ongelmana oli ettei koira seurannut minua. Se saattoi tehdä jonkin tempun koska siitä sai palkan, mutta se ei ehdollistunut missään vaiheessa rauhalliseen käytökseen, mikä on onnistuneen ohituksen perusedellytys. Jos tämä rauhallinen käytös (=onnistunut ohitus jossa koira ei vedä eikä katso toista koiraa) saavutetaan namilla, naksuttimella, lelulla tms. niin hieno homma! Keinoja on monia eikä yksi välttämättä ole toista perempi tai huonompi.

Mielestäni koiran pitää kuitenkin seurata vain taluttajan esimerkkiä, eikä siihen ihannetilanteessa tarvita mitään temppua. Koira yksinkertaisesti toteaa että edessä on lajitoveri, katsoo omistajaa ja lukee tämän käytöksestä miten vastaantulijaan tulee suhtautua. Tämä siis ihannetapauksessa. Itse uskon, että tälläinen käytös saavutetaan kokonaisvaltaisesti koiraa johtamalla. Perusidea kävelyllä on, että koira kävelee omasta halustaan omistajan vierellä, rauhallisena ja alistuvana. Sitten kun tämä onnistuu, on lähes kaikki muu toiminta kiinni vain omien hermojen hallinnasta. Jos hermostut ja jännityt kun vastaan tulee koira, koira käyttäytyy samoin ja pahimmillaan pitää sinua heikkona ja omaksuu johtajan paikan.

Kävelyllä näkee paljon koiria, jotka selvästi johtavat omistajiaan (kävelevät häntä pystyssä fleksissä 5m omistajan edellä) mutta eivät välttämättä kiinnostu muista koirista lainkaan. Ongelmana kuitenkin on, että muut vastaantulevat koirat provosoituvat moisesta käytöksestä ja saattavat alkaa rähjätä.

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Torstaina, 15.04.2010 klo 23:01  
+
0
whisperd
Olen osittain samaa mieltä kanssasi. Tiedätkö Fennellin ja hänen oppinsa ja teoriansa koirien laumadynamiikasta ja miten sitä tulisi soveltaa?

Kerronpa tässä, miten meillä sujuu arkielämä.
- En ikinä mene koirani luokse silittämään tms. sitä. Kutsun koiran aina luokseni, jos haluan sitä rapsutella.
- Leikit alkavat ja loppuvat aina minun aloitteestani.
- Koirani ei tule lähelleni kutsumatta. Pysyy poissa jaloista ja väistää, jos on "tiellä". Sitä ei tarvitse tähän komentaa. Se väistää automaattisesti.
- Koirani ei vedä lenkillä. Se kävelee korvat takana,"alistuneena", mutta kuitenkin rennosti vieressäni tai vähän takanani.
- Koirani saa haistella lenkillä, kun annan siihen luvan.
- Käytän eleruokintaa eli "syön" koirani kiposta ennen kuin laitan sen lattialle ja annan koiralleni luvan syödä.
- Koirani päästää vetoleikeissä aina irti, kun niin käsken.
- Koirani tulee aina minun jälkeeni ovista ja rappusissa.
- Kotiin tullessani koira ei ikinä tule luokseni riehumaan. Se odottaa korvat takana n. 5:n metrin päässä. En huomio koiraani vaan otan ulkovaatteet päältäni ja teen omia juttujani. Siihen asti, että koirani on rentoutunut. Yleensä painaa päänsä etukäpäliensä päälle ja päästää syvän huokauksen. Silloin kutsun koira luokseni ja voi sitä iloa, kun koira saa tulla luokseni.

Ja näin teemme joka päivä.

Mutta: Koiran käytökseen vaikuttaa muukin kuin laumadynamiikka. Koirani eli ensimmäiset 13 vuotta saaressa eli kirjaimellisesti metsässä. Siellä ei ollut muita koiria, liikennettä, ihmisvilinää yms. Pentuaika on koiran kehityksen kannalta ensiarvoisen tärkeää. En tiennyt 8-vuotiaana. Koirani on toiminut myös suurimman osan elämästään metsästyskoirana. Ajettu on mäyrää, supikoiraa sekä jänistä. Nämä asiat vaikuttavat valtavasti koiran käytökseen.

Hyvänä johtajana osoitan, että syytä ei ole hätäillä. Minulla on homma hallussa. Jos johtaja ei hermostu, ei laumankaan tule hermostua. En koe kuitenkaan, että osoittamalla koiralleni, että muut koirat ovat myönteisiä asioita, horjutan johtaja-asemaani. Koira on ollut ihmisen parissa niin kauan, että sen käyttäytymistä ei voi suoraan verrata suden käyttäytymiseen. Susien tulkitseminen autta koirien kanssa, mutta kaikki tulkinta on kuitenkin ihmisen kehittelemää. Sitä ei pidä unohtaa. :wink:
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Perjantaina, 16.04.2010 klo 11:00  
+
0
Minullaon kriteeri ohituksissa nykyään, että toisen koiran luo ei saa pyrkiä (ei hihnassa eikä vapaana), ei saa äännellä ja käskyt pitää totella jos sellaisia annan. Aiemmin yritin opettaa kontaktiohitusta, ja lähti sujumaankin hyvin, mutta koin liian vaivalloiseksi jokaisen koiran kohdalla.
Nykyään toimii hyvin tämä systeemi. Koira tietää, että muiden luo ei saa mennä ilman lupaa. Katsoo kyllä mielenkiinnosta toista, ja jos toinen rähjää, niskakarvat pörhistyy säikähdyksestä, mutta jos käsken kontaktiin tai muun käskyn, tekee moitteetta. Aina en sano mitään, vaan saa mennä rennosti ohi, ja silloin pysyy tien laidassa tai tulee lähemmäs minua. Välillä taas otan käskyn alle ohittamaan.
Meillä käytin tekniikkana sitä, että kun koira osasi muualla ja muissa tilanteissa kontaktikäskyn, käskin kontaktiin jo kun huomasi toisen koiran, ja heti kun kontakti katkesi, signaali ÄP ja suunnanvaihto. Kun vastakkaiseen suuntaan kulki taas kauniisti kontaktissa, suunnanvaihto haluttuun eli koiraa kohti. Vaikka kontakti katkesi vasta toisen koiran kohdalla, sama juttu; ÄP ja rivakka suunnanvaihto. Näin kunnes päästiin ohi kontaktin katkeamatta. Tätä on vielä helpompi harjoitella ensin paikallaanolevan kohteen kanssa. Eli esim. kiinni oleva koira, tai koirapuisto. Koirapuistoon pääsi vain kontaktissa. Aluksi joutui tekemään monta käännöstä, sillä aina jossain vaiheessa katse herpaantui. Mutta lopulta pääsi palkinnoksi leikkimään. Meillä auttaa myös, että koira tietää saavansa mennä muiden luo vain kontaktia ottamalla ja ansaitsemalla lupasanan (vapaana ja hihnassa sama sääntö). Eli koirat ovat sille palkintoja siinä missä namit, puput, lelut, kepit ym. kaikki kiinnostava. Tosin ongelma tässä on se, että koiraa ei voi useinkaan palkita vaikka kuinka hienosti toimisi, koska toisen koiran luo ei voi aina päästää (kysyn aina itsekin luvan). Silloin koira saa toisarvoisen palkan; se saa luvan merkata, tai namin tai leikin. Nykyään toimii hyvin merkkaaminen; koira ottaa kontaktia saadakseen luvan merkata eli viestiä toiselle koiralle olevansa macho :D
Meillä ohitusta vaikeutti traumat mitä koira oli saanut muista koirista. Pihasta kimppuun rynniviä koiria yms. Joskus oli todella vaikea saada siihen kontaktia ohituksessa, koska muut pelottivat niin paljon. Vaikka muuten totteli kuin unelma. Mutta on saatu korjattua, vaikka traumat on edelleen. Ainut, että inhoan itsekin rähjääviä koiria. Etenkin vasta yllättäen juuri kohdalla vetäviä ja rähjääviä. Pitäisivät omistajat edes kunnolla lyhyellä, tai varoittaisivat kauempaa :( On kurjaa, että kapealla tiellä pehmeä ja traumatisoitunut koira joutuu säikähtämään ja pelko vain vahvistuu. Sysillä on siitä kurja, että kun joku haukkuu yhtäkkiä, se säikähtää ja nousee karvat pystyyn. Sen jälkeen nousee jonkin aikaa kaikille koirille karvat vaikkeivät haukkuisikaan. Muut jännittää ja epäilyttää. Jos on käskyn alla, ei karvat nouse eikä kontakti katkea. Silloin tietää olevansa turvassa, ja tietää ettei saa reagoida muihin. Mutta vapaalla ohitettaessa säikähtää. Esim. eilen kun ohitettiin pyörällä, säikähti kunnolla kohdalla rähjäävää koiraa joka melkein ylsi sen luo, ja sen jälkeen karvat nousi kaikille muillekin eikä ottanut niin hyvin kontaktia. Käskystä piti kontaktin, mutta korvat luimussa :( Odotti hyökkäystä jostain ja vapaalla pälyili korvat luimussa ja häntä alhaalla.
Nuo tilanteet on vielä niin yllättäviä, etten itse ehdi suojella koiraa. Siksi olisi minusta reilua, jos rähjäävien koirien omistajat pitäisivät vähintäänkin koiran lyhyellä ja ottaisivat tien puolimmaiselle sivulle, ja mielellään estäisivät haukkumisen (kuonokopalla tai pitämällä koiraa pannasta/kuonosta kiinni). Tai mikä parhainta; kouluttaisivat koiriaan jotta muut eivät kärsisi..
Mutta kaikki eivät vaivaudu tekemään mitään..

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Perjantaina, 16.04.2010 klo 16:32  
+
0
Myway:lle: Fennel on tuossa hyllyssä mutta en ole vielä saanut luettua. Millania oon nyt lukenut ja kuvailemasi perusteella hyvin pitkälle samalla linjalla olen. Työ on kyllä vasta alussa, mutta edistystä on kyllä jo nyt havaittavissa. Pennusta asti linja on ollut sama, eli toisille koirille ei haukuta eikä hihnassa vedetä; sängyssä ei nukuta eikä sohvalle hypitä. Keinot tavoitteiden saavuttamiseksi ovat useasti vaihtuneet ja lähestymistapaa on ollut pakko vaihtaa koska käytös on mennyt takapakkia. Itse heräsin johtamiseen valitettavan myöhään, ja koira oli jo pentuaikansa ohittanut, joten ehdollistaminen vaatii nyt enemmän toistoa. Koira kuitenkin elää aina hetkessä, joten käytöstä on aina mahdollista korjata ja traumoista päästä eteenpäin.

Leikeistä sen verran että itse pyrin tukemaan jatkossa leikillä koiran rotumaisia vaistoja. Parson on jalostettu ketunmetsästykseen, eli se juoksee, jäjestää, kaivaa, möyrii luolassa ja haukkuu saadakseen ketun ulos luolasta. Jotain tämänkaltaista koitn jäljitellä esimerkiksi piilottamalla esineitä tai nameja sisälle tai ulos, ja päästän koiran etsimään niitä. Uutena ajatuksena on lievittää kaverin lintuihin kohdistuvaa pakkomiellettä frisbeetä heittämällä. Vaikkei noutaja olekkaan, tavoite on että koira tuo kiekon omistajalle. Muiden koirien kanssa seurustelua pidän ensiarvoisen tärkeänä koiran identiteelille, ja meillä on (onneksi) muutamia tasapainoisia kavereita joiden kanssa touhuta.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Lauantaina, 17.04.2010 klo 11:35  
+
0
Meillä ovat toisten koirien ohitukset alkaneet yhtäkkiä sujua toosi hyvin. Koira tuskin huomaa toisia koiria, haukkuvat ja rähisevätkin vaan katsastetaan ja sitten jatketaan matkaa, ei puhettakaan, että vastaisi rähinään. :jjei: Enkä edes tiedä mitä tein, että kaikki alkoi sujua näin hyvin. Ennen koira hyökkäsi vastaantulevaa koiraa kohti, joko innoissaan tai raivoissaan, etenkin jos tilaa oli vähän, mutta nyt voidaan ohittaa vaikka metrin päästä ihan ongelmitta. Käytän kyllä vielä herkkuja, jottei nyt tulisi kauehaa takapakkia, mutta ennen eivät ne herkutkaan kiinnostaneet, kun tuli toisia koiria vastaan. Ja koira reagoi myös omaan nimeensä ja kaikenlaisiin komentoihin!

Kuienkin nyt ongelmaksi ovat muodostunet ihmiset. :shifty: Koira kyräilee vastaantulevia ihmisiä ja pyrkii heidän luokseen. Ohi-käskyllä sekä lyhyellä hihnalla vierelle otettuna ohittaa nätisti, mutta mä haluaisin päästä tuosta eroon, rasittavaa hokea kokoa ajan "ohi" ja kerätä koira vierelle, kun ihmisiä tulee kuitenkin aika paljon vastaan... Koira on erittäin ihmisrakas, ja sen mielestä kaikki ovat kivoja ja potentiaalisia leikkkavereita, arka tai aggressiivinen se ei ole koskaan ollut ihmisille. Viimeksi tänään lenkillä, leikitin koiraa patukan kanssa, ja hihna oli tietysti löysällä. Vataan tuli ihminen, jota en huomannut ennen kuin kohdalla :nolo: , ja kora oli salamana ihmisen luona, tuli onneksi myös salamana pois, kun karjaisin "ei", mutta luulen, että koira ei tiedä, että vastaantulijoiden luokse meneminen on kiellettyä. Toisaalta tuossa tilanteessa koira oli myös korkeasa viretilasa ja sekin voi vaikuttaa, normaalisti ei ihan noin vikkelään pyri vieraiden luokse. Onko edes mahdollista saada todella ihmisrakasta (ja impulsiivista) koiraa välinpitämättömäksi vastaantulijoita kohtaan? Kuinka saisin oppetettua koiralle, että vastaantulijoiden luokse ei saa mennä, vaikka siihen olisikin mahdollisuus. Vastaantulijoita ei ole koskaan terveditty oikeastaan. :eitietoo:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Lauantaina, 17.04.2010 klo 12:58  
+
0
Kirjoitin äsken pitkän jutun, mutta se hävisi bittiavaruuteen. yritän muistaa siitä edes osan.

Mutta kuitenkin kirjoitin siitä, että omani haukkuu pääasiassa kaikki koirat ulkona, ennen haukkui kaikki ihmisetkin, mutta nykyään pääsemme aika usein ihmisten ohi hiljaa. Sitten ei päästä hiljaa ohi, jos joku ihminen alkaa puhumaan koiralle jotain tai tuijottaa pitkään.
Koirani kimppuun on hyökännyt toinen koira silleen, että oma koirani oli kaverini kanssa ja koko ajan kiinni ja kontaktissa selkä hyökkäävään koiraan päin ja hyökkäävä koira oli vapaana.

Joten ennen hyökkäystä oltiin juuri saatu ihmisten haukkuminnen ulkona todella hyväksi. Ja hyökkäyksen jälkeen meni useampi kuukausi ennenkuin uudestaan päästiin ihmisten ohi hiljaa edes ajoittain. Meillä ainakin on koulutus kesken ja yritän parhaani kouluttaa koiraani.

Minua kanssa ärsyttää ihmiset jotka väkisin lenkillä päästävät koiransa liian lähelle. Tai haluavat väkisin päästää koiransa tapaamaan omaani.
Meillä on ollut alusta asti, että hihnassa ei tavata vieraita koiria. Ainoastaan tuttuja koiria.

Kun meidän neiti oli pentu, niin mun piti pistää se metrin päähän itsestäni kun yksi mies koiransa kanssa väkisin änkivät tapaamaan, kun sitten olivat kohdalla ilmoitin, että meillä on koulutus kesken.

Mutta sysikoira: miten olet opettanut koirasi, että hihnassa on turvassa vierelläsi?

Meillä ollaan menty 2-3 viikon aikana joitakin kertoja koirien ohi hiljaa, yleensä agilityhallin läheisyydessä' ja varsinkin onnistunut hyvin agilityn jäähdyttelylenkillä.
Meillä ainakin on käytetty naksutinta apuvälineenä. Sen avulla sain ihmisten haukkumisen vähemmäksi.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

enzkiz

enzkiz
Viestimäärä: 8

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Lauantaina, 17.04.2010 klo 14:11  
+
0
Mitä mun pitäis tehdä, kun koirani VERTTI kanssa, Kun olemme lenkkillä niin se jähmettyy istumaan tai pistää maaten, aina kun tulee sellainen viemärin kansi, niin se ei tule sen ohitse pysähtyy vähän matkan päähän, eikä suosutu liikkumaan.. Mistä se johtuu?? Mitä sille voisi tehdä??

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 18:22  
+
0
kiharapää83:
kysyit, miten oon opettanu koiran että se luulee olevansa turvassa hihnassa. En oikeastaan tarkoittanut, että hihnassa kokee olevansa turvassa sen enempää kuin vapaanakaan, vaan enemmänkin käskyn alla sillä on turvallinen olo. Eli kun olen antanut jonkin käskyn, se luottaa ettei mitään ikävää tapahdu eikä esim. niskakarvat nouse vaikka koira vieressä rähähtäisikin. Sen olen ehdollistanut niin, että olen pitänyt huolen että kun koira on käskyn alla, mitään ikävää ei pääse tapahtumaan. Treenaan silloin, kun ei näy irtokoiria eikä koira pelkää. Ja palkkaan, mikä myös lisää luottamusta. Niinpä käskyn alla kaikki pelottava ja muu on koiralle vain häiriötä, se ei reagoi niihin. Esim: jos koira on hihnassa/vapaana ja nuuskii maata, ja ohittava koira rähjää, sen karvat nousee pystyyn ja koettaa mennä vain huomaamattomasti ohi koska luulee että toinen hyökkää. Mutta jos on paikallaolossa tai muun käskyn alla, ei karvat nouse koska luottaa ettei kukaan iholle tule, vaan saa palkkaa siitä kun huomio ei herpaannu. Tietysti olis kiva, ettei vapaalla ollessaankaan säikkyisi, mutta sitä en ole saanut pois koska en ole saanut kaikkia ikäviä tapauksia estettyä. En ole aina ehtinyt häätää irtokoiraa, vaan on juossut suoraan iholle räyhäten jostain nurkan takaa tai pihasta.. Siksi koirani säikähtää, kun kuulee räyhäämistä. Käskyn alla ollessaan ei ole ikinä tapahtunut mitään ikävää, joten on ehdollistunut että silloin on turvassa.

Sysikoira

Sysikoira
Viestimäärä: 89

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 18:26  
+
0
Kinoko: koiraa voi kyllä opettaa, että muiden luo ei saa mennä ilman lupaa. Sen voi ihmisrakaskin koira oppia. Opeta, että ihmiset ovat palkka työstä. Käske istumaan, kun ottaa kontaktin, anna vapautussana ja päästä rapsuteltavaksi. Anna olla hetken, ota pois ja uudestaan muutama toisto. Eri ihmisten kanssa, ohjeista vastaantulijoita että eivät silitä ilman lupaa. Vasta kun koirasi ottaa kontaktin sinuun, se saa vapautuksen. Jos yrittää mennä ilman lupaa, kielto ja nyppäys jos ei tottele. Eli muiden luo pääsee vain luvan kanssa. Jos olet opettanut pyytämään lupaa ruokakupille, käytä samaa logiikkaa :) Pikkuhiljaa vaikeutat, eli koiran pitää vaikka tulla luoksesi, istua, mennä maahan jne. ja vasta sitten pääsee luo. Ja älä päästä kaikkien luo, vaan vain välillä, silloin kun itse pyytää lupaa. Tässä nyt lyhyesti.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Tiistaina, 20.04.2010 klo 18:12  
+
0
Kertokaa nyt viisaammat että olenko toiminut väärin:

Meidän junnu ohittaa hienosti kaiken muun paitsi vastaantulevat koirat. Joskus koiratkin onnistuvat, kakara kyllä kiihtyy, mutta kävelee reunassa, hiljaa ja ohi. No, näen siitä heti jos se aikoo kiinnostua vastaantulevasta ja käännyn sen eteen. Sikäli kun se ei siinä vaiheessa vielä ota kontaktia ja yrittää ohittaa minut toisen koiran luo, 'jyrään' sen reunaan. Eli kävelen sen päälle. Silloin yleensä viimeistään löytyy katsekontakti ja päästään jatkamaan matkaa ja vastaantulija unohtuu.

No sain tänään aika tiukkaa kommenttia vastaantulevan koiran omistajalta, kuinka tällainen toiminta on väkivaltaista ja että koiraa ei saa missään tapauksessa näin kohdella. Mielestäni vältin kaikkea mitä väkivallaksi voidaan kutsua, en edes koskenut koiraan käsilläni (mitä vältän yleensä muutenkin jos tarvitsee antaa negatiivista palautetta), en riuhtonut sitä remmistä/pannasta, en huutanut, enkä potkinut.

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Tiistaina, 20.04.2010 klo 21:45  
+
0
Kadille: kuulostaa minusta täysin järkevältä ja loogiselta tavalta puuttua koiran kiinnostumiseen. Näihin sankareihin törmää aina välillä kadulla, Oman koiran kannalta tietysti on parasta jos ei hermot mene siinä tilanteessa, muuten oma kiihtymys vahvistaa sitä koiran ei-toivottua käytöstä. Jos koira selvästi kiihtyy lähestyessä vaikka tungetkin sen eteen, voit vielä kääntyä ympäri ja kävellä poispäin koirasta ja estää samalla koiran taaksepäin tuijotuksen. Tämä siksi, että kiihtyminen on hyvä saada myös pois vielä, kun tilanne on noinkin hyvä ettei koira hauku.

Itse varmaankin päivästä riippuen purisin hammasta ja jatkaisin matkaa, toteaisin rauhallisella äänellä muutaman kauniin kirosanan vastaantulevan äidistä tai näyttäisin saman vain kohteliaalla elekielellä (.I..).

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: VASTAANTULIJOIDEN OHITTAMINEN - Tiistaina, 20.04.2010 klo 22:29  
+
0
Kadi: kuulostaa kyllä ihan hyvältä toimintamallilta. Missähän pumpulissa kyseisen koiraihmisen hurtta elää :D

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 39
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545427
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 11:45)