Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 17:51

Vetäminen

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 19

Suippo

Suippo
Viestimäärä: 1

VS: VETäMINEN - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 14:40  
+
0
Meillä auttoi vetämiseen kuonopanta ja kärsivällisyys. Kyseessä 14kk hoffi, uros, ja vetohalut oli mahottomat vielä joitakin kuukausia sitten ja itsellä kärsivällisyys nolla. Kuonopanta auttoi hallitsemaan isoa koiraa, joten ei tarvinnut käsien tutista voimakamppailuissa vaan pystyi ennemminkin keskittymään omiin hermoihin. Pikku hiljaa samaa taparutiini esim. "odota" käsky, samalla pieni nykäisy, jos ei tehoa, pysähdy ja käske viereen. Ja aikaa!!!

Luulin, että meillä ei veto lopu koskaan, mutta nyt on menty jo useampi kuukausi ilman kuonopantaa, vetoa on välillä, mutta se loppuu alun touhotuksen ja käskyjen jälkeen. Toki välillä tulee joitain spurtteja (kun näkee jotain kivaa), ja silloin koira käskyllä viereen ja odotellaan tovi...

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: VETäMINEN - Maanantaina, 28.06.2010 klo 15:32  
+
0

Lavinia kirjoitti:

[quote=Nella3]Kun koira vetää pysähdy ja mene kyykkyyn ja odota että koira tulee luo.. Älä anna minkäänlaista äänimerkkiä koiralle, että se tulisi luokse.. Ja kehu ja anna herkku kun koira tulee luo! (Ensin kannattaa harjoitella kotipihassa) Kun koira tulee luo hyvin kyykyssä voit siirtyä toiseen vaiheeseen ja se on: Kun koira vetää pysähdy (Älä mene kyykkyyn) ja jos koira vetää edelleen vedä sitä itseesi päin (Jos se vetää hirveästi) Ja kun koira pysähtyy/tulee luokse, kehu ja anna nami! =) Tuo toimi ainakin minun koirani kohdalla. =) Ja myös se olisi hyvä että opetat koiran tuomaan vaikka pallon ja ennen lenkkiä viet pallon sisällä johonkin ja käsket tuomaan pallon. (monta kertaa kannattaa tehdä tämä) Tuossa koira väsyy ja ei vedä enää hirveästi hihnassa.. =)



Voi kiitos! Tuo tepsii aivan oikeasti! Minun koirani veti hirveästi,mutta kun kokeilin tuota juttua koira ei vetänyt ollenkaan! =)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.06.2010 klo 15:33)

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: VETäMINEN - Maanantaina, 28.06.2010 klo 15:35  
+
0

Suippo kirjoitti:

Meillä auttoi vetämiseen kuonopanta ja kärsivällisyys. Kyseessä 14kk hoffi, uros, ja vetohalut oli mahottomat vielä joitakin kuukausia sitten ja itsellä kärsivällisyys nolla. Kuonopanta auttoi hallitsemaan isoa koiraa, joten ei tarvinnut käsien tutista voimakamppailuissa vaan pystyi ennemminkin keskittymään omiin hermoihin. Pikku hiljaa samaa taparutiini esim. "odota" käsky, samalla pieni nykäisy, jos ei tehoa, pysähdy ja käske viereen. Ja aikaa!!!

Luulin, että meillä ei veto lopu koskaan, mutta nyt on menty jo useampi kuukausi ilman kuonopantaa, vetoa on välillä, mutta se loppuu alun touhotuksen ja käskyjen jälkeen. Toki välillä tulee joitain spurtteja (kun näkee jotain kivaa), ja silloin koira käskyllä viereen ja odotellaan tovi...

Koirat eivät pidä kuonokopasta yms. Koiria täytyy kouluttaa hellästi ja kuonokopat, vedonesto valjaat ovat koiralle vastenmielistä! =)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: VETäMINEN - Maanantaina, 28.06.2010 klo 17:11  
+
0
Kuonopanta ja kuonokoppa on kaks eri asiaa.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

_Nepa

_Nepa
Viestimäärä: 15

VS: VETäMINEN - Lauantaina, 10.07.2010 klo 00:41  
+
0
Kuonopannasta: Kuonopantahan auttaa hyvin ison koiran hallitsemisessa sen takia koska sen on pakko kääntää päänsä sinua kohti. Ja näin se kiinnittää huomiota siihen.

Meidän tekniikka: Veetin opetin vetämisestä näin (kun normi harjoitukset ei auttanut) että asetin itsestäni rajan selkeän rajan joka oli ensin selkäni takana. Laitoin koiran taakseni kävelemään ja kun se yritti ohitseni tein äkkinäisen käännähdyksen ja kimeän äänen / ei sana jolloin koira hieman säikähti ja samalla kun käännyin ja äännähdin peruutin myös koiraa päin niin että se pelästyksissään hyppäsi oikein pois tieltä. En käyttänyt mitään potkimisia tai huutamista. (Eka kerta on tärkein) Sen jälkeen kun Veeti peruutti ja teki oikean reaktion kun ei tullut "rajani" yli, jatkettiin vain ihan normaalisti matkaa....

Kun koiruus yritti jälleen ohitseni ei muutakun 1. Käännähdys 2.äännähdys 3. ja peruutus koiraakohti jolloin koirakin peruuttaa. Muista että kun koira on luovuttanut ja kävelee takanasi se on kehumisen aika aina!! Sen jälkeen siirretään rajaa eteenpäin eli viereen olkapään kohdalle ja koira kävelee rinnakkain kanssasi. Ja jälleen jos koira yrittää pyrkiä ohi tehdään nuo kolme edellä mainittua asiaa ja kehutaan kun kävelee aina nätisti. Koiraahan voi myös tarvittaessa tönäistä (vahingoittamatta tietty) Jos se pistää jääräpääksi...

Tämän tekniikan avulla koirani kävelee nykyään aina vierelläni paitsi viellä treenattavaa koirien ohituksissa... Mikäli välillä hieman vahingossa unohtuu se oma paikka niin sitten olen pyytänyt sivulle ja istumaan pysähtyen. Luulen että labbiksesi oppii nopeasti sen verran älykkäitä ovat. Veetikin oppi samalla lenkillä asian, ja minä oikein koulupäivänä odotin että pääsis testaamaan että "onks se totta et se koira kävelee nätisti"

Mukavia kävely hetkiä =D
Kun kesätuulet puhaltavat, jo setteritkin pauhaavat. Kun kesäpellot kukoistavat niin setterit vain vilahtavat. Kun kesälomat alkavat niin setterit vain suukottavat, ja kun oma lauma koossa on niin alkaa leikki riemuton!

_Nepa

_Nepa
Viestimäärä: 15

VS: VETäMINEN - Lauantaina, 10.07.2010 klo 00:44  
+
0
Ainiin ja opeta koira kävelemään aina sinun vasemmalla puolellasi ja niin että se ei pääse ohitsesi livahtamaan oikealta puolelta koska se on kiellettyä aluetta, ettei jää auton alle =) Hieman pitkää tekstiä pahoittelen!
Kun kesätuulet puhaltavat, jo setteritkin pauhaavat. Kun kesäpellot kukoistavat niin setterit vain vilahtavat. Kun kesälomat alkavat niin setterit vain suukottavat, ja kun oma lauma koossa on niin alkaa leikki riemuton!

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: VETäMINEN - Lauantaina, 10.07.2010 klo 01:22  
+
0

Nella3 kirjoitti:

Koirat eivät pidä kuonokopasta yms. Koiria täytyy kouluttaa hellästi ja kuonokopat, vedonesto valjaat ovat koiralle vastenmielistä! =)


Juu, eivät varmasti pidä. Oppivat vain sietämään. Itse en halua miettiä kaikkien neljän koiran mukana ollessa että meneeköhän toisten koirien/ihmisten ohitus nyt nappiin vai ei. Ennemmin pelaan varman päälle ja käytän tätä tuolla 55 kiloisella rotikalla joka käyttäytyy usein suorastaan agressiivisesti niin koiria kuin ihmisiäkin kohtaan. Kun tuo koiralla päällä, ei tarvitse miettiä että mitä jos en saakkan sitä pidettyä ohituksissa. Tuolla takaan kanssakulkijoiden turvallisuuden. Ja on meillä kuonokoppakin mutta on ollut käytössä tasan kerran.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.07.2010 klo 01:22)

_Nepa

_Nepa
Viestimäärä: 15

VS: VETäMINEN - Lauantaina, 10.07.2010 klo 12:36  
+
0
Suoraan sanoen järkevää!! Hyvä että kytketään mahdolliset vaaratilanteet pois ennenkuin niitä tapahtuu...
Kun kesätuulet puhaltavat, jo setteritkin pauhaavat. Kun kesäpellot kukoistavat niin setterit vain vilahtavat. Kun kesälomat alkavat niin setterit vain suukottavat, ja kun oma lauma koossa on niin alkaa leikki riemuton!

jennae

jennae
Viestimäärä: 3

VS: VETäMINEN - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 00:06  
+
0
Itse olen käyttänyt näitä: kun koira vetää, pysähdy ja kun hihna löystyy matka jatkuu. Ja jos koira vetää olen nykyissyt sitä hihnasta ja on palannut viereen. Nämä on toiminut täällä :)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.07.2010 klo 00:07)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VETäMINEN - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 14:43  
+
0
Meillä taktiikka "pysähdy aina kun hihna kiristyy" opetti koiran kulkemaan hihnassa nykien. Siis: hihna löysällä -> vauhti kiihtyy ja hihna kiristyy -> koira löysää hihnan -> vauhti taas kiihtyy ja hihna kiristyy... Tätä pahimmillaan koko lenkki. Ja mulla ei ole haisuakaan, kuinka opettaa koira pois tästä. Eihän se nyt varsinainen ongelma ole, mutta ärsyttävää joka tapauksessa.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: VETäMINEN - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 17:49  
+
0
^ kuulostaa ihan meidän lenkkeilyltä. Ainakin ennen se oli just tollasta ärsyttävää nykimistä, mutta ei mitään kunnon vetämistä kuitenkaan.
Tilanne korjaatui vähitellen, kun vaadin aina koiraa tulemaan kunnolla luokse, ei vain löysäämään hihnaa tai vähän kääntymään kohti. Lisäksi älähdän koiralle, jos se menee liian kovaa kyytiä. En halua että se ottaa kolme vauhdikasta askelta ja palaa luokse-kolme askelta-luokse-kolme askelta jne. Jos mennään vähän hitaammin, niin sitten mennään hitaammin, ja huomautan heti jos koira lähtee viilettämään.
Nykyään koira kuuntelee kyllä hihnassa todella hyvin, eikä sitä tartte sanallisesti käskeä. Pieni hymähdys tai oman tahdin hidastaminen riittää. Koetan välttää hihnalla ohjailua, eli kaikkea nykimistä, vetämistä, hihnan heilutusta tms, koska sitten koira vaan tottuu siihen, että juu menen miten menen, kyllä tuo sitten nykii hihnasta kun sitä alkaa ärsyttää.

Eniten on kuitenkin auttanut aika :D Kyllä se junnukoira vaan jaksaa temppuilla ja nenä vie menojaan. Puoltoista vuotiaaksi asti se käveli hihnassa parhaimmillaankin "ihan kivasti" ja sillon tällön raivostutti mua hihnakäytöksellään. Piti vaan jaksaa ja nauraa koiralle (ja itselleen..).
Rento asenne ja johdonmukaiset ohjeet koiralle niin kyllä se siitä! Viimestään sitten alkaa toimia kun koira kasvaa ja viisastuu.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VETäMINEN - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 22:17  
+
0
^ Meinaatko, että pysähdyt, ja sit koira tulee luokse, jonka jälkeen matka jatkuu? Voi, kun oliskin se riittävä kärsivällisyys tehdä noin joka kerta kun hihna kiristyy :D ehkä pitäisi vaan ottaa niskasta itseään kiinni. Kummasti se motivaatio laskee, kun on joku ongelma, joka ei itseä niin suuresti haittaa...

Toisaalta sit juostessa, jos koira ei oo ihan into piukeena menossa, niin hihna on ihan löysä.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VETäMINEN - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 23:42  
+
0
Meillä on ilmennyt vetämistä vain oikeastaan koiran ollessa innostunut, ja jokaisessa tällaisessa tilanteessa olen pyrkinyt opettamaan sitä pois. Ollaan tehty niin että kun koira innostuu ja alkaa vetää, pysähdyn, annan paikallaolokäskyn ja tulen koiran vierelle (koira tulee käskystä vierelle itsekin jotenkuten, mutta innostumistilanteissa sillä on jo täysi työ keskittyä pysymään paikallaan ja toinen käsky sekoittaa sen --> koira jatkaa riuhtomista, eli olemme päätyneet vaatimaan koiralta vain järkkymätöntä paikallaanoloa, ei muuta)Astun koirasta pari askelta eteenpäin ja annan rauhallisesti luvan lähteä liikkeelle. Mikäli koira yrittää kiihdyttää, kiellän ja estän toiminnan astumalla sen eteen. Kun koira rauhoittuu ja löystää hihnaa, annan sen kävellä edelleni ja siellä se on tähän asti ollut rauhassa, mikäli vetomeininki jatkuisi, uusi pysäytys. Koira siis "pääsee vetämään" kulkiessaan pysäytyksen jälkeen takanani rauhassa, mutta vetäminen edessä johtaa taakse palautukseen. Eikä tuo ole yhden pysäytyksen jälkeen enää koskaan jaksanut vetää.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: VETäMINEN - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 23:51  
+
0
^^ jep, hihna loppuu, mä pysähdyn ja koira tulee luokse. Mutta en kyllä oo ollut siinä sellainen neutraali ja seissyt vaan odottamassa. Aluksi opetin koiralle sen takas tulon ihan innostamalla ja palkkaamalla. Joskus kun se katsahti mua, lähdinkin takaperin innokkaasti hölkkäämään ja koirahan tuli heti perässä (tätä on kyllä helppo innostaa ja se auttaa). Ja sitten taas jatkettiin yhdessä eteenpäin. Eli se mun vieressä tuleminen oli kivaa jeejee.
Ja koska en tosiaan tee sitä pysähtelyä siihen neutraaliin malliin, mitä usein neuvotaan, niin multa tulee myös ärähdys jos vetää tai menee liian vauhdilla. Koira on kyllä oppinut ja tietää hyvin, että kun hihna on kiree niin luokse tullaan vikkelästi ja mukisematta, koska oon sen sille opettanut niin. Joten jos se jää sinne hihnan päähän tuijottelemaan eteenpäin tai muuten haaveilemaan, niin tulee sitä keppiä eikä porkkanaa. Toisaalta kehut tulee siitä nopeasta paluusta luokse.

Ja juu, on meillä yritetty sitä neutraaliakin tapaa, jossa vaan pysähdytään ja ollaan ihan patsaita kunnes "koira tulee ihmettelemään". Kyllästyin, meni koko elämä siinä seistessä.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VETäMINEN - Torstaina, 15.07.2010 klo 14:17  
+
0
^ Mä olen välillä tehnytkin noin... Mutta ei se tietenkään auta, jos ei sitä tee johdonmukaisesti joka kerta :roll: Ootko käyttänyt palkkana pelkkiä kehuja vai jotain muuta? Jos tuo sitten oppiikin, että kun hihna kiristyy, ja tulee luokse, niin saa herkkua... Ehkä kehut riittäisi. Tai sit palkkana voisi toimia vaan se, että matka jatkuu.

Vai oliskohan helpompaa ja järkevämpää opettaa koira kulkemaan vierellä niin, että palkkaisin sitä silloin, kun se kävelee vetämättä ja nykimättä mun vieressä? Ennen kuin hihna edes ehtii kiristyä.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: VETäMINEN - Perjantaina, 16.07.2010 klo 11:10  
+
0
^Periaatteessahan voit koska tahansa palkata koiraa, kun hihna ei ole kireellä. Eli palkkaat, kun hihna löystyy, kun koira on vierelläsi, kun koira kävelee nätisti hihna löysällä jne. Sama logiikka toimii mm. luoksetulon opetuksessa. Ei kannata kutsua koiraa vain ja ainoastaan silloin, kun se on kaukana, jos haluaa, että koira oppii, että myös lähellä on kiva kulkea. Jos kutsuu koiraa myös silloin, kun se on lähellä, se ei opi, että pitää mennä kauas, jotta saa luoksetulokutsun ja namia. Vetämisessä sama juttu. Jos koira oppii, että hihnan pitää kiristyä hetkellisesti, jotta saa namia, se oppii väärän toimintamallin.

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: VETäMINEN - Torstaina, 22.07.2010 klo 15:57  
+
0
^^ Onkohan Kinoko sun koira sillä lailla samanlainen kuin toi mun, että aina pitää mennä kiireellä eteenpäin.. Se nimittäin on tän ongelman synnyttänyt, että koiralla on aina aina AINA kiire eteenpäin. Jotkut koirat ne lönköttelee rauhassa eteenpäin ja nuuskii maata lepposasti. Juu ei tuo meidän tapaus.. Vauhtia on sata lasissa, eikä se tykkää kävellä hitaasti eteenpäin, vaan sen luonnollinen askel on rivakka ravi.
Olen toisaalta ihan tottunut jo hommaan ja hyväksynyt sen, että mukava lenkki (koiralle) on sellainen, jossa mäkin kävelen vauhdikkaasti eteenpäin. Ja jos haluan itse löntystää hitaasti, koira nykii, koska me mennään niin eri tahtia ja sen on vaikea kävellä hitaasti mun rinnalla.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VETäMINEN - Torstaina, 22.07.2010 klo 18:33  
+
0
^ Juuri noin meilläkin! Harvoin pysähtyy pitkäksi aikaa, useimmiten on jo liikkeellä, kun jalka on vielä ilmassa pissaamisen takia.. Eikä ainakaan ikinä kävele hihnassa. No pysyypähän oma kunto hyvänä, kun kävelee reippaasti koiran kanssa :nauru:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Ladaatti

Ladaatti
Viestimäärä: 123

VS: VETäMINEN - Perjantaina, 23.07.2010 klo 10:03  
+
0
_Nepa onko tuo käännähdys siis koiran eteen vai? Eli käännähdys koiraa kohti ei peruutus ja matka jatkuu? jos on näin käännytäänkö myös silloin kun opettaa kulkemaan vieressä koiran eteen ja peruutetaan siinnä?

Ja vielä että meillä on ollut aina niin että valjaita käytetään vain vetäessä. Flexi meillä on esim. hiitoon tai luonnon suojelu alueella/pesimä rauha aikana, että koiralla olisi edes hiukan vapautta.
Parsonrussellinterrieri
♥Arbor Vitae Fantasos "Nero".
s. 9.4.2010

(Viestiä on muokattu perjantaina, 23.07.2010 klo 10:06)

Neputin

Neputin
Viestimäärä: 35

VS: VETäMINEN - Maanantaina, 26.07.2010 klo 19:01  
+
0

Nella3 kirjoitti:

Koirat eivät pidä kuonokopasta yms. Koiria täytyy kouluttaa hellästi ja kuonokopat, vedonesto valjaat ovat koiralle vastenmielistä! =)



Vedonestovaljaat oikein puettuna on ok. meillä toiminut eikä x-narttu ole koskaan moittunut niitä. ennemmin moittisin esim kuristuspantoja. Niitä ei pitäisi kaikille antaa käyttöön. väärissä käsissä tekee pahaa jälkeä.
---x---x---x---

Tanskandoggini oppi kävelemään lenkillä perinteisellä hihnakiristyy-pysähdys-kontakti-nami-matkajatkuu -taktiikalla. Hyvin on toiminut. Tosin vastaantulijoiden mielestä tuo oli varmaan välillä vähän lystikkään näköistä harjoittelua. Saatoin välillä joutua istumaan kadulla, muuten toi "pikku tyttö" olis vienyt mua 6-0.
Toki tuo kuonopanta olisi ollut helpompi tie "helppoon lenkkeilyyn" mutta kun niitä ei myydä vaaleanpunaisina timantein koristeltuina :nauru:

Meillä on suorastaan "laissa kiellettyjä" välineitä;
-Normaalit valjaat (henk.koht en tykkää niistä. aikaisemmat koirat oppivat vetämään pahemmin valjaissa ja pannat on muutenkin kätevämpiä.)
-kurkkarit
ja ne saamarin Flexit!
Flexi käytössä vain ja ainoastaan pihan perällä kusetusreissulla. aamen.


Korjasin lainauksen. -maddy
Rakkaat karvakorvat;
- Cockerspanieli / u. / Zimbalo's Fallingstar / Rekku / s.2001
- x-rotu / n. / Dina / s.2006
- Tanskandoggi / n. / Evanesence Vom Napoleonstein / Neela / s.2009
- Cavalien King Charles Spaniel / u. / Cavannes Ben's Surprise / Roxy / s.2010
----- R.I.P.------
- Labradorinnoutaja/Saksanpaimenkoira-Mix / u. / Jesse / 1998 - 2010 <3
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.07.2010 klo 22:53)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 19
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545429
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 16:45)