Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 25.06.2018 klo 17:37

Vinkkejä puolitoistavuotiaan koiran kouluttamiseen?

Karhu

Karhu
Viestimäärä: 1

VINKKEJä PUOLITOISTAVUOTIAAN KOIRAN KOULUTTA... - Maanantaina, 25.06.2018 klo 17:37  
+
0
Kyseessä serkkuni perro, jonka kouluttamisen ja sosiaalistamisen hän jätti retuperälle silloin kun sen aika oli. Koetettiin alussa tehdä yhdessä lenkkejä koiriemme kanssa. Ajan myötä oon alkanut huolestua nähdessäni miten serkkuni koira on alkanut räyhätä hihnassa, ilmeisesti pelosta tai kyvyttömyydestään suhtautua vieraisiin koiriin. Lisäksi hihnassa vetäminen ja karkailu ovat ongelmia. Vetäminen ja räyhääminen ovat hieman lieventyneet serkkuni ruvettua kouluttamaan ja käyttämään valjaita, mutta karkailulle, mikä ilmenee autojen eteen säntäilynä ja spurtteina pitkin teitä ennen kuin palaa takasin, ei osata kumpikaan tehdä mitään.

Oon koettanut auttaa serkkuani viemällä hänen koiraansa omani kanssa koirapuistoihin, josko senkin sosiaaliset taidot siitä karttuisivat. Pientä tasaista kehitystä on tapahtunut mutta monesti edelleen serkun koira käpertyy palloksi jalkoihin ja pakoilee jos toiset koirat koettavat tutustua. Sentään noissa tilanteissa ei ole aggressiivinen. Oma koirani on ainut ketä se ei vierasta. Perheen ja tuttavien kesken hänen perronsa on silti todella rakastava ja uuttera kaveri, mikä on motivoinut mua auttamaan.
Vastuun kantaminen serkkuni mokista koiransa suhteen ei silti kuulu mulle, enkä voi loputtomasti sitä tehdäkään. Oon silti surullinen perron puolesta jos tilannetta ei saada helpotettua, sillä tässä tapauksessa kyse on myös serkkuni asenteesta. Hiljattain hän on jo alkanut spekuloimaan että jos kastraatio saisi hänen perrostaan helpomman vaikka on selvää ettei kyse ole mistään testosteronin aiheuttamasta aggressiivisuudesta. Hänen mielestään tää koira on kuulemma "liian jäärä", "mahdoton kouluttaa koska ei kuuntele" ja "namit ei motivoi sitä tottelemaan" johon serkkuni yritykset monesti kaatuvatkin.

Osaatteko sanoa miten saataisiin epäjohdonmukaisen serkkuni ja hänen "jäärän" koiransa välillä homma pelaamaan tehokkaammin? Etenkin toi karkailu ja teille säntäily on ehdottomasti saatava kuriin ja monia perusjuttuja pitää vielä tehostaa jo koiran omaa hyvinvointia ajatellen. Sosiaalistamiseen tartteisin vinkkejä mitä voisin sitten käydä serkkuni kanssa läpi, josko hän motivoituisi sinne koirapuistoon välillä itsekin.

Kiitos näin etukäteen.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 25.06.2018 klo 17:40)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 11:00)