Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 08.03.2017 klo 20:51

Voiko koira olla

Talvi

Talvi
Viestimäärä: 1

VOIKO KOIRA OLLA - Keskiviikkona, 08.03.2017 klo 20:51  
+
0
Mulle tuli rescuekoira ulkomailta pari vuotta sitten. Mulla on ollut ja on tälläkin hetkellä muita rescueita, joten tiedän kyllä, että se luonteiden kirjo on ihan laidasta laitaan ja pärjään kyllä, mutta tuon koiran käytös on alusta asti ollut jotenkin erikoista, että se oikeasti erottuu, vaikka isoja persoonallisuuksiahan nämä kaikki ovat aina olleet.

Se oli tullessaan noin vuoden ikäinen ja todella arka. Ei halunnut edes liikkua ulkona, jähmettyi ihan täysin paikalleen ja tuijotteli vain kulmiensa alta. Ajattelin, että se nyt on tavallista arempi tapaus. Alussa taisin pistää kaikki erikoisuudet kulttuurishokin piikkiin. Ulkoiluun se tottui, joten ajattelin, että kyllä se tuosta tasoittuu muutenkin sitten ajan kanssa.

Mutta nyt tässä vaiheessa ei voi oikein pistää enää murkkuilun tai kulttuurishokin piikkiin :D

Tuo koira on siis luonteeltaan jotenkin yksinkertainen. Se ei ole yhtään perillä koirien elekielestä. Itsehän se on todella vähäeleinen. Se heiluttaa häntää tyytyväisenä ja saattaa vingahdella jos on kärsimätön tai erityisen innoissaan, muuten se ei ääntele. Siinä missä se itse ei ilmaise olojaan ja tuntojaan, niin sitä vähemmän se osaa lukea muita koiria. Oma lauma on onneksi todella suvaitsevaista sakkia, että ei ole tullut yhteentörmäyksiä. Se esimerkiksi tuijottelee todella paljon. Se saattaa vain tuijottaa muita silmääkään räpäyttämättä. Välillä saatan itse havaihtua tekemisistäni, kun on vähän painostava olo ja kun nostan katseeni, niin se istuu jossain parin metrin päässä ja tuijottaa mua todella keskittyneesti. Ja se voi tehdä sitä todella pitkään!

Se on todella pehmeä eikä kestä ollenkaan esimerkiksi jos korotan ääntäni. Se menee heti jotenkin lukkoon. Sen kanssa pitää toimia todella tasaisesti ja yksinkertaisesti. Meillä on sen kanssa ollut alusta asti tarkat rutiinit, että mitä tehdään milloinkin ja miten. Se on tasoittanut tuota arkuutta jonkin verran, mutta on edelleen herkkä luonteeltaan.

Tuntuu, etten osaa edes kuvailla tarpeeksi hyvin sitä. Tuo pitäisi oikeasti nähdä, että tajuaisi mitä tarkoitan, kun sanon sen olevan hyvin erikoinen käytökseltään. Kaikki sen tavanneet ovat sanoneet niin (spekuloitiin itseasiassa kaveriporukalla, että sen on pakko olla ulkoavaruudesta tai jotain). Se ei ole aggressiivinen tai muutenkaan mikään ongelmakoira. Mutta eihän se siis ihmisiäkään tervehdi. Kun mä tulen töistä kotiin ja muut tulevat vastaan, niin se nukkuu kerällä tyynyllään. Sama jos tulee vieraita. Sitä ei oikein kiinnosta mitä ympärillä tapahtuu. Ei se kai apaattinen ole, välinpitämätön vain. Aika kissamainen itseasiassa hyvin monessakin asiassa. Muhun se tietysti on leimautunut ja tulee välillä viereen istuskelemaan, mutta ei hae huomiota muilta ihmisiltä.

Kuulo ja näkö pelittävät hyvin, ei ole motorisia häiriöitä tai kipuja.

Olen itse pyöritellyt päässäni pariakin vaihtoehtoa; joko se on vieroitettu ihan liian nuorena emostaan (täysin mahdollista; se tuli tarhalle todella nuorena yksin eikä ole tietoa missä sen emo on tai milloin se on joutunut eroon emostaan) tai joku sikiö- tai pentuaikainen vamma. Miten esimerkiksi vesipää oireilisi?

Onko muilla kokemuksia tai ideoita? Sinänsähän tuo ei haittaa sen eikä meidän muidenkaan elämää ja hyvin tullaan juttuun, vaikka toki sen kanssa toimiminen ja eläminen onkin tosi erilaista. Mutta olen jäänyt miettimään, että voiko tuossa olla takana jotakin? Kyllähän koira voi olla luonteeltaan arka tai pehmeä, mutta tuo on jotenkin niin ääripäästä...

urpo

urpo
Viestimäärä: 171

VS: VOIKO KOIRA OLLA - Tiistaina, 14.03.2017 klo 22:14  
+
0
Mielenkiintoinen tapaus. Kyllä vaikuttaa siltä että korvien välissä jotain vikaa on. Joko synnynnäistä tai varhaista vammautumista. Mutta hyvähän se on, että laumassa pärjää eikä muut ala sitä ojentamaan. Eihän me ihmisetkään kaikki ihan täyspäisiä olla. Syystä tahi toisesta.

Häntä_heilumaan

Häntä_heilumaan
Viestimäärä: 3

VS: VOIKO KOIRA OLLA - Lauantaina, 18.03.2017 klo 11:53  
+
0
Mielenkiintoista tosiaan. Jotkin koirat ovat luonteeltaan vain itsenäisempiä eivätkä halua välttämättä olla muiden kanssa paljon tekemisissä. On myös mahdollista, että koira ei ole ollut paljon tekemisissä ihmisten tai koirien kanssa, tai sillä on ollut ikäviä kokemuksia, ja se saattaa yhä arkailla niitä jossain suhteessa. Jotkin koirat näyttävät pelkonsa pelkästään välttelemällä pelkonsa kohdetta, ja jos se toimii niin koiralla ei ole edes syytä näyttää pelkoaan muuten. Voi myös olla että se on oppinut pitämään muut koirat loitolla tuijottamalla. On hyvin mahdollista että se ei ymmärrä muiden koirien elekieltä ollenkaan, ja pysyisi mieluummin loitolla. Kuulostaa myös siltä, että se saattaa arastella ihmisiä, jos ei mene tervehtimään ollenkaan. On hienoa, jos se tosiaan saa olla rauhassa jos se haluaa, eli ihmiset tai koirat eivät mene sen luo "häiritsemään" vaan antavat sen tulla luokse jos sitä huvittaa.

Onko koiralla asioita, joista se erityisesti nauttii? Onko se iloinen tai innoissaan useinkin, vai onko se suurimman osan ajasta vetäytyneenä jonnekin, eikä kiinnostu paljon mistään? Mietin vain, että voiko se olla tavallaan "masentunut", tai vetäytynyt itseensä? Kipu tai muu terveysongelma tuli myös mieleen, mutta jos se on jo eläinlääkärillä tarkastettu ja terveeksi todettu, niin se on aika epätodennäköistä. Jos se ei ole käynyt eläinlääkärin tarkastuksessa niin se voisi olla ihan hyvä idea, koirat voivat olla todella taitavia peittämään kipunsa.

Onko tietoa mistään koiran taustoista? Kadulta varmaan löytynyt? On siis ihan mahdollista että jotain varhaisena pentuaikana tai jopa myöhemmällä iällä on tapahtunut, mikä on vaikuttanut sen käyttäytymiseen. Olen kuullut esimerkiksi pentutehtaassa syntyneistä koirista, jotka käyttäytyvät hyvin samalla tavalla, eli eivät ole oikein kiinnostuneita ihmisistä tai muista koirista. Eli hyvin mahdollista, että jotain on pentuaikana ollut pielessä.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545427
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 10:15)