Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 03.09.2010 klo 22:51

Yksinolemisen ongelma

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 20

jokkis

jokkis
Viestimäärä: 5

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Keskiviikkona, 07.12.2011 klo 21:58  
+
0
Nyt olisi kiva saada vinkkejä etten sössisi tätä. Eli vihdoinkin sain itseäni niskasta kiinni ja lähdin alusta asti opettamaan koiraa olemaan yksin, eli vähän kerrassaan menin ulos ja takaisin sisään. Nyt olen uskaltanut jättää koiran yksin 20min ajaksi. Tänä aikana koira kyttää ovea ensimmäiset 10min jonka jälkeen asettuu makuulle katselemaan ovea.. Ensimmäisen 10min aikana pientä vinkumista ja tuhistelua.
Eli onko järkevää jatkaa tosta niin että vaikka 5min kerralla lisään poissaoloaikaa. Missä vaiheessa voin olla ns. luottavaisin mielin, että koira osaa rauhoittua olemaan yksin.

husky10

husky10
Viestimäärä: 4

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 22.12.2011 klo 14:34  
+
0
Moikka! Meillä ongelmaa aiheuttaa myös tämä yksin olo. Kyseessä on 1v1kk ikäinen husky uros. Pentuaika puolivuotiaaksi meni hyvin, ei ulissut kotona kun jäi yksin koulu/työpäivien ajaksi eikä tuhonnut kuin omia lelujaan. Muutimme sitten keväällä kahdestaan ja jatkoimme samoja rutiineja, kunnon lenkit ja ruoat ennen lähtöä, jätin samat tutut lelut ja tavarat koiralle. Alkuun kaikki meni hyvin mutta sitten alkoi tuhoaminen, kaikki tavarat joita oli jäänyt esille, kuten kengät, takit, pesualtaista astiat nyhdetty lattioille ja purtu yms. Päätin sitten että kerätään aina vain kaikki tavarat pois kun tilanne ei rauhoittunut. Sitten koira pääsi kesällä 3kk mökille, jossa käyttäytyi todella hyvin, ei tuhonnut mitään(ei kyllä ollut yksinkään kauppareissua pidempään) ja sai loikoilla pihalla päivät, ei lähtenyt mihinkään. Kotiin palattiin syksyllä ja alkuun kaikki meni taas hyvin vanhojen rutiinien pohjalta, kunnes tuhoaminen taas jatkui muun muassa lattiamatot puremalla, oven karmit yms. Rajasin aluetta eteiseen ja keittiöön ja otimme käyttöön kuonokopan. Koira kuitenkin saa kuonokopan rautojen välistä mahdolliset tavarat purtua, kuten lapaset, pipot, vaatteet, kengät... Ja uutena villityksenä se on keksinyt että voi repiä kynsillä jo alkuun saatettuja reikiä lattiamatoissa ja jos ei saa mitään tuhottua ilmeisestikin ulisee(naapureilta alkanut tulla valitusta syksyn alusta).:ttou: Olen kokeillut tuttujen tuoksujen ja rauhotteiden käyttöä. Koira myöskin syö onnellisesti etikkaiset ja chiliset tavart, joten voitelutkaan eivät auta. Pentuna eläinkaupasta saatava suihke toimi, mutta nykyään ei reagoi siihenkään. Olisiko kenelläkään hyviä ehdotuksia? Olen yrittänyt aloittaa yksinolokoulutusta alusta, mutta en itse ole ikinä koiran kuullut huutavan vaikka puolisen tuntiakin olen rapussa seisoskellut yms. Onko joku kokeillut tätä häkissä pitoa, itsestäni kuulostaa vaan aika rankalta ratkaisulta? Alkaa vaan tuo tuhojen aiheuttama remonttilasku olemaan sitä luokaa, ettei opiskelijana kykene sellaisiin venymään... Kiitos kaikille jo etukäteen!:heiluti: Vaihtoehtona on mietitty jo omakotitaloon mahdollisesti ulkokoiraksi antamista, mutta se on viimeinen vaihtoehto, kumminkin koira on otettu ja periaatteestakin siitä on pystyttävä silloin huolehtimaan ja onhan tuohon kiusankappaleeseen jo niin kovasti kiinnyttykin että olisi todella surku luopua :suru:

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 22.12.2011 klo 14:41  
+
0
^Sanot että muutitte keväällä kahdestaan asumaan? Oliko koiralla siis enemmän ihmisiä ja/tai koiria ja/tai enemmän tilaa ympärillään silloin?
Husky on tosi aktiivinen rotu (jonka jo varmaan tiesitkin) ja hyvin laumapersoona (viihtyvät lajitoverin seurassa parhaiten). Lenkitätkö ja liikutatko (vedätätkö?) koiraasi tarpeeksi entiseen verrattuna? Mökillä koira sai tosiaan olla vapaana ja liikkuminen on hyvin paljon enemmän kuin kotona yksin ollessaan. Aktivointi ylipäätään on myös tärkeää.

Omaan korvaan tuo nyt tosiaan kuulostaisi tylsyydeltä ja turhautumisen purkamiselta. Myös siltä että kaipaisi seuraa, lajitoveria/ihmistä, varsinkin jos aiemmin on ollut näin.

func

func
Viestimäärä: 37

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 22.12.2011 klo 14:47  
+
0
Pari kysymystä:
Onko koira opetettu olemaan huomioimatta ympäristöstä kuuluvia askeleita yms? Varsinkin kerrostaloissa kenen tahansa asukkaan kulkiessa koira voi saada valtavan energiapuuskan ja keksii jotain tekemistä itse energianpurkamiseen.
Miten lähdet kotoa ja missä tilassa koira on? Mahdollisimman rauhallisesti koiraa juuri huomioimatta ja koiran pitäisi itse istua tai maata myös rauhassa. Tavallaan menee "lepotilaan" kunnes tullaan takaisin. Jos koira tunkee ovesta ulos, haukkuu, hyppii jne, tuhoa tulee varmasti jos sen jättää yksin.

Web-kamera on muuten hyvä, nauhotus päälle kun lähtee ja palatessa katselee. Eikös yleensä puremiset ja riehumiset tule ekan puolen tunnin aikana ja sit rauhotutaan.

husky10

husky10
Viestimäärä: 4

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 22.12.2011 klo 15:08  
+
0

myrkku kirjoitti:

^Sanot että muutitte keväällä kahdestaan asumaan? Oliko koiralla siis enemmän ihmisiä ja/tai koiria ja/tai enemmän tilaa ympärillään silloin?
Husky on tosi aktiivinen rotu (jonka jo varmaan tiesitkin) ja hyvin laumapersoona (viihtyvät lajitoverin seurassa parhaiten). Lenkitätkö ja liikutatko (vedätätkö?) koiraasi tarpeeksi entiseen verrattuna? Mökillä koira sai tosiaan olla vapaana ja liikkuminen on hyvin paljon enemmän kuin kotona yksin ollessaan. Aktivointi ylipäätään on myös tärkeää.

Omaan korvaan tuo nyt tosiaan kuulostaisi tylsyydeltä ja turhautumisen purkamiselta. Myös siltä että kaipaisi seuraa, lajitoveria/ihmistä, varsinkin jos aiemmin on ollut näin.




Yksi ihminen oli silloin enemmän, mutta liikunta ei ole vähentynyt siitä, ennemminkin lisääntynyt ja tilatkin ovat vain kasvaneet siitä. Vedätystä emme ole harrastaneet. Kuulin jo kasvattajilta että jollain oli aiemminkin ollut ongelmaa, joka oli lakannut toisen koiran tullessa, mutten tiedä onko se nyt tilanteeseen sopiva ratkaisu. Kiitos sinulle ajatuksista!

husky10

husky10
Viestimäärä: 4

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 22.12.2011 klo 15:12  
+
0

func kirjoitti:

Pari kysymystä:
Onko koira opetettu olemaan huomioimatta ympäristöstä kuuluvia askeleita yms? Varsinkin kerrostaloissa kenen tahansa asukkaan kulkiessa koira voi saada valtavan energiapuuskan ja keksii jotain tekemistä itse energianpurkamiseen.
Miten lähdet kotoa ja missä tilassa koira on? Mahdollisimman rauhallisesti koiraa juuri huomioimatta ja koiran pitäisi itse istua tai maata myös rauhassa. Tavallaan menee "lepotilaan" kunnes tullaan takaisin. Jos koira tunkee ovesta ulos, haukkuu, hyppii jne, tuhoa tulee varmasti jos sen jättää yksin.

Web-kamera on muuten hyvä, nauhotus päälle kun lähtee ja palatessa katselee. Eikös yleensä puremiset ja riehumiset tule ekan puolen tunnin aikana ja sit rauhotutaan.



Koira ei aiemmin ainakaan ole reagoinut rapusta kuuluviin ääniin, ei reagoi edes ovikellon soittoon. Koira jää nätisti makaamaan jääkaapin eteen, toisinaan ei edes vilkaisekaan kun lähden, sen takia asia ihmetyttää kun koira jää niin rauhallisesti odottamaan ja yleensä on nukkumassa myös kun tulen kotiin.

Täytyy varmaan tuommoinen webkamera hommata jostain, kun ei edes roskia toisinaan pysty ilman tuhoja viemään ja tylsää on tuon kuonokopan pitäminenkin sekä laatikoiden ja jääkaapin lukisteminen lyhyimmänkin poistumisen ajaksi. Kiitos ajatuksestasi!

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 22.12.2011 klo 15:21  
+
0
Niin, en siis ajatellut että toista koiraa hommaisit, vaan nimenomaan että jos olisi ollut entisessä kodissa toinen koirakaveri, voisi nyt ilman sitä olla hankalaa. Näin ei siis kuitenkaan ole. :)

Itse en ole eroahdistuneista koirista kärsinyt, joten sinänsä neuvoa en osaa antaa, nämä asiat vain tulivat mieleen :)

toivottavasti ongelma ratkeaa, funcin neuvomat kerrostaloääniin totuttamiset on aika hyvä neuvo.

muruset

muruset
Viestimäärä: 3

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Lauantaina, 11.02.2012 klo 13:48  
+
0
Moi. Mulla on ollut pentu nyt viikon ja olen tehnyt tosi pieniä yksinoloharjoituksia Murulle. Mulla on sellainen kutina, että mulla on ongelmia edessä, sillä tosi kovaäänistä uikutusta jo pienimmästäkin oven ulkopuolelle menosta. Kun käyn vessassa ja suihkussa (ovi tietty kiinni) hän on melko ok. Lisäksi on oppinut merkistä pysymään keittiön ulkopuolella kun teen ruokaa. (Ja vessasta myös, kun esim laitan pyykkejä tai muuta ovi auki) En siis poikkeuksetta käske pysymään poissa. Osaa käskyt alas ja ei tehoaa myös riippuen mielentilasta. Luoksetuloa ja istumista harjoittelen. Eilen jouduin tekeen kauppareissun (50min) ja kuulin alaovelle (kaksikerroksinen kerrostalo) uikutuksen ja kimeän haukkumisen. Mietin hyviä vinkkejä, miten mun pitäisi edetä...??

Tuntuu, että ei ymmärrä mun oven takana käynti - harjoituksia ja että on herkkä saamaan eroahdistuksen. Olen ekaa kertaa kasvattamassa pentua... :eitietoo:

Haukkuminen (ja murina) on myös silloin Murulla todennäköistä, kun on väsynyt (leikkii itsensä ylikierroksille) muttei osaa mennä nukkumaan ( ei siis simahda ihan helpolla) ja kiellän tekemästä jotain. Myös mun syöminen häiritsee ja haukututtaa/murisuttaa. Mutta näihin olen saamassa jo kontrollia.

Muru on nytte siis yhdeksän viikkoa vanha.
Lisäkysymyksiin vastaan mielelläni.
*husky-malamuutti-itäsiperian laika-lapin porokoira-karhukoira-saksanpaimenkoira ja vähän labradorinnoutajaa - pentu omistajineen etelä-haagassa (helsinki)* ((Kuvassa lapsuuden muisto))
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.02.2012 klo 13:50)

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Lauantaina, 11.02.2012 klo 14:51  
+
0
En olisi huolissani tuosta uikutuksesta. Koira on kuitenkin vasta 9vkoa, eli täys napero :enkeli: Jatkat vaan sitkeesti poistumista, eli elät normaalia elämää. Menet ja tulet, muista kuitenkin ettet huomioi koiraa lähtiessäsi ja tullessasi kotiin. Kaikki silitteleminen ja jutustelu tullessasi saattaa aiheuttaa "erostressiä" .. Yleensä tuo loppuu aikanaan, kun pentu saa enemmän itsevarmuutta sekä itsenäistyy ja asia on jo niin arkinen että se ymmärtää sun palaavan takaisin.
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

muruset

muruset
Viestimäärä: 3

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Lauantaina, 11.02.2012 klo 15:58  
+
0
Ok. Haukkuminen kiellettyjen leikkien yhteydessä menee myös luultavasti sitten iän piikkiin. Kannattaako katsoa silmiin silloin? Reagoi siihen parilla voimakkaammalla haukulla ja sitten hiljenee hiljalleen.. Ja sama koskee sitä, kun alan syömään myös..?

Tuo on semmoinen tapaus, että saa puuskan, että nyt teen kaikkea kiellettyä ja sitten myös semmoisen enkelimoodin osaa :) :enkeli:

Sitä siis tässä oon miettiny, että jos Muru sitten 'ehdollistuu' siihen haukkumis/ulvomis itkuun, ja sitä ois vaikeampi opettaa siitä pois. Mutta lähden huomisesta lähtien 20 min vähintään per päivä pois. (ja sitten pidempiä aikoja myöhemmin) Jos itkee koko ajan (oon siis työtön.. ..kuuntelen rappukäytävässä) ja meen sisälle siihen aikaan, nii oon lukenut, että se antais semmoisen viestin, että haukkumisella mut saa nopeammin takas. Mielummin pitempi aika ja mahdollinen hiljaisuus...? hmm... taidan vaan olla ihan öönä.. ja lisäks sydän sykkyrällä..! (+kerrostaloasukki)
*husky-malamuutti-itäsiperian laika-lapin porokoira-karhukoira-saksanpaimenkoira ja vähän labradorinnoutajaa - pentu omistajineen etelä-haagassa (helsinki)* ((Kuvassa lapsuuden muisto))

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Lauantaina, 11.02.2012 klo 16:53  
+
0

muruset kirjoitti:

Ok. Haukkuminen kiellettyjen leikkien yhteydessä menee myös luultavasti sitten iän piikkiin. Kannattaako katsoa silmiin silloin? Reagoi siihen parilla voimakkaammalla haukulla ja sitten hiljenee hiljalleen.. Ja sama koskee sitä, kun alan syömään myös..?

Tuo on semmoinen tapaus, että saa puuskan, että nyt teen kaikkea kiellettyä ja sitten myös semmoisen enkelimoodin osaa :) :enkeli:

Sitä siis tässä oon miettiny, että jos Muru sitten 'ehdollistuu' siihen haukkumis/ulvomis itkuun, ja sitä ois vaikeampi opettaa siitä pois. Mutta lähden huomisesta lähtien 20 min vähintään per päivä pois. (ja sitten pidempiä aikoja myöhemmin) Jos itkee koko ajan (oon siis työtön.. ..kuuntelen rappukäytävässä) ja meen sisälle siihen aikaan, nii oon lukenut, että se antais semmoisen viestin, että haukkumisella mut saa nopeammin takas. Mielummin pitempi aika ja mahdollinen hiljaisuus...? hmm... taidan vaan olla ihan öönä.. ja lisäks sydän sykkyrällä..! (+kerrostaloasukki)




Mitkä on niitä kiellettyjä leikkejä?
Itse tossa syömistilanteessa joko käskisin koiran pois keittiöstä kun aloitan syömisen tai sitten en kiinnittäis mitään huomiota koko olentoon :D Koira oppii kyllä nopeesti että jos mitää ei heru niin lopettaa turhan kerjäämisen ja huomionhakemisen. Lue vaikka lehteä/katso telkkaa kun syöt ja älä anna vilaustakaan koiraa kohti.
Tuo kielletyn tekeminenkin voi juontaa siitä että se hakee sinulta huomiota, ja sitähän se saa jos joudut usein kieltämään. Joko todella napakka, nopea kielto ja tarvittaessa nipistät niskasta. Näytät että sulle riitti ja tekemisen pitää loppua nyt eikä kohta. Tai sitten olet kun se alkaa "riiviöimään" nii heittäydyt kuurosokeaksi. Tämä riippuu ihan siitä mitä se kielletty tekeminen on.

Parempi että olet huomioimatta lähtiessä ja takaisin tullessa. Se itku helpottaa kyllä ajan kanssa niinkuin aikaisemmin sanoin. Ei tartte odotella huudon loppumista (koira tietää kyllä että olet oven takana, koska tunnistaa askeleet ja hajut -> sillon hiljenee) vaan menet ja tulet ihan kuin ennen koiraa. Kunhan et huomioi sitä ennen kuin se on rauhoittunut.
Meillä pentu itki ja ulvoi myös aikansa mutta se loppui kyllä kun yksinolosta ei tehty numeroa. Lähdin kun halusin (puin vaatteet ja laitoin vaan oven kii, en jutellut koiralle mitään) ja kun tulin kotiin niin kävelin suoraan esim. purkamaan kauppakasseja. Koira hyppi ja heilutti häntää ympärillä mutta en huomioinut. Sitten kun meni rauhoittumaan niin pyysin luo ja sit pussailtiin ja "jutusteltiin". Nykyään saa tulla rauhassa kotiin ja osaa rauhottua jo kun olen lähdössä.

Ymmärrän ton huolen , asun itsekin kerrostalossa :D Mutta voithan sä fiksusti sanoa naapureille (laittaa vaikka lappua) että olet pahoillasi mahdollisesta melusta, harjoittelette yksinoloa.
Tsemiä! Kaikki yleensä menee omalla painollaan kun ei turhaan tee isoa numeroa. :peukku:
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.02.2012 klo 16:54)

muruset

muruset
Viestimäärä: 3

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Lauantaina, 11.02.2012 klo 18:10  
+
0
Kiitos vastauksestasi näin alkuun. Kielletty leikki on siis mun housunlahkeet ja (raajoista se ei pahemmin yritä kovaa purra, ja tiiän siis että se kuuluu asiaan tunnustella suullaan kaikkea) kaikki huonekalut ja johdot, kengät, takit jne. Vastaanottavainen pikku tyttö on kaiken kaikkiaan ollut sääntöjä kohtaan..

Mä painan ton huomioimattomuuden tarkemmin mieleeni, vaikka siis lähtiessä ja poistuessani oon sitä tehnyt, mutta ton haukun leikin yhteydessä olen tainnut hoitaa vähän väärin, kun oon sanallisesti yrittänyt kieltää. Laitan enemmän olemusta peliin. (ja ei katseella 'haastaminenkaan' tunnu kovin fiksulta)

Asustelen yksiössä, niin pikku ruokapöytä on tässä samassa kuin olkkari/makuuhuone, Mutta tosiaan päivä kerrallaan mun vauvahauva tuntuu ymmärtävän paremmin.

Kiitos tsemistä ja oli mukava jakaa huolensa jonkun kaa. :nolo: Ja esittäydyttyäkin tuli :heiluti:
*husky-malamuutti-itäsiperian laika-lapin porokoira-karhukoira-saksanpaimenkoira ja vähän labradorinnoutajaa - pentu omistajineen etelä-haagassa (helsinki)* ((Kuvassa lapsuuden muisto))
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.02.2012 klo 18:12)

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Lauantaina, 11.02.2012 klo 18:34  
+
0

muruset kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi näin alkuun. Kielletty leikki on siis mun housunlahkeet ja (raajoista se ei pahemmin yritä kovaa purra, ja tiiän siis että se kuuluu asiaan tunnustella suullaan kaikkea) kaikki huonekalut ja johdot, kengät, takit jne. Vastaanottavainen pikku tyttö on kaiken kaikkiaan ollut sääntöjä kohtaan..

Mä painan ton huomioimattomuuden tarkemmin mieleeni, vaikka siis lähtiessä ja poistuessani oon sitä tehnyt, mutta ton haukun leikin yhteydessä olen tainnut hoitaa vähän väärin, kun oon sanallisesti yrittänyt kieltää. Laitan enemmän olemusta peliin. (ja ei katseella 'haastaminenkaan' tunnu kovin fiksulta)

Asustelen yksiössä, niin pikku ruokapöytä on tässä samassa kuin olkkari/makuuhuone, Mutta tosiaan päivä kerrallaan mun vauvahauva tuntuu ymmärtävän paremmin.

Kiitos tsemistä ja oli mukava jakaa huolensa jonkun kaa. :nolo: Ja esittäydyttyäkin tuli :heiluti:




Ole hyvä :)

Itse en kyllä leikin ohessa kieltäisi haukkumisesta. Toiset koirat vaan innostuu niin samalla alkaa haukkuminen.. Ellei se haukunta ole sitten komentamista. Niinkun toi mein koira komentaa kissaa pehva pystyssä ja haukkuu, kissa vaan kattoo hölmönä eikä eväänsäkään räväytä ;)
Eli jos se on leikkiin komentamista niin suostuisin aina välillä, ja toisinaan en.. Eli aina kun itseä sattuu hotsittamaan :D

Ja jos yksiössä asut niin sitten vois toimia ruokailun aikana täys huomioimattomuus. Syöt ja keskityt omiin juttuihis etkä vilkasekkaan koiraa. PAITSI jos se tulee "iholle", esim tuuppimaan kuonolla, hyppimään vasten niin nopea ärähdys (olkoon vaikka ä-ää! tai sitten mitä itse käytän nii murahdan "ärh!") ikäänkuin että "menehän kettuus siitä, minä syön". Ja sen jälkeen jatkat huomioimattomuutta. :)

Mutta tosiaan, kokeilemalla löytyy mikä omalle sopii. Te vasta tutustutte toisiinne kuitenkin ;)
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 12.04.2012 klo 20:06  
+
0

noorapoora kirjoitti:

Eli minulla on siis nyt 2-vuotias koira, joka kärsii kovasta eroahdistuksesta. Se haukkuu ja tekee naapurit hulluiksi, kun en ole kotona. Nyt sillä on haukunestopanta(jota en haluaisi käyttää, mutta pakko mikä pakko), joka toimiikin ja haukkuminen on loppunut. Nyt on sitten tulossa uusi pentu kotiin ja mietinkin, että mitä kuuluisi tehdä sen uuden pennun kanssa. Kuuluisiko mun:

A) Pitää vanhalla koiralla pantaa päällä ja uudella ei. Jos pentu haukkuu tai ulvoo, niin eikös se sitten ruiskuta sitä nestettä vanhan koiran kuonoon? Enkä nyt tosiaan haluaisi viatonta rankaista toisen haukkumisesta

B) Ostaa pennullekin oma panta ja käyttää molemmilla pantaa, jotta pennun mahdollinen haukkuminen antaa ruiskauksen pennulllekin. jotenkin tämä vaihtoehto tuntuu myös julmalta, koska eihän pennulle välttämättä yksinolo tule olemaan ongelma.

C) Vuorotella pannankäyttöä, jotta molemmat saa välillä olla ilman pantaa

D) Jotain täysin muuta??

Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 12.04.2012 klo 20:07  
+
0

Johanna81 kirjoitti:

Ei missään nimessä 8-viikkoiselle pennulle haukunesto pantaa.
Aloitat heti yksinoloharjoitukset kun pentu saapuu (Tuire Kaimio Pennun kasvatus opas ->hyviä neuvoja), samalla vanhempi koira saa yksinoloharjoituksia. Ehkäpä vanhempi koirakin lopettaa haukkumisen kun saa pennun seurakseen. Videoi tilanteita niin näät mitä tapahtuu.

Onko vanhemmalle koiralle tehty toistuvia yksinoloharjoituksia, aktivointia, lisää itsevarmuutta lisääviä harjoituksia, lääkitystä ym?

Koulutus palstalla on eroahdistus keskusteluja lisää.

Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 12.04.2012 klo 20:08  
+
0

vems kirjoitti:

Itse olisin hoitanut vanhemman koiran eroahdistuksen kuntoon, ennen kuin olisin edes miettinyt uuden pennun ottoa, kun riskinä on aina se, että kohta sulla on kaksi eroahdistunutta koiraa. Toisaalta, ehkäpä toisen koiran läsnäolo auttaa vanhemman koiran yksinolossa ja eroahdistuksen kuntoutus onnistuu paremmin. Nyt kannattaapi ennen pennun tuloa harjoitella rutkasti vanhemman koiran kanssa yksinoloa!

Itse en suosi missään nimessä haukkupannan käyttöä eroahdistustapauksissa, kun se ei yleensä auta juurikaan ahdistukseen, vaan estää ainoastaan haukkumista. Ensisijaisesti siis eroahdistuskoiran kuntoutuksessa tulee pyrkiä siihen, että koira oikeasti pystyy olemaan rennosti yksinoloajan. Näihin löytyy tosi hyviä vinkkejä tuolta koulutuspuolelta, suosittelen lukasemaan ne ihan ajatuksella läpi! Itse olen ainakin hyötynyt niistä paljon, kun pari vuotta sitten kamppailin oman koiran eroahdistuksen kanssa.

Meillä on vanhemmalla koiralla ollut käytössä haukunestopanta, tosin ei missään vaiheessa silloin, kun oli eroahdistunut. Haukkupannan valitsin siksi, kun Väinö tuppaa toisinaan ihan huvin vuoksi vaan haukkumaan enkä saa itse annettua palautetta tarpeeki nopeasti ja tehokkaasti. Ongelmaksi on juuri muodostunut se, kun nuorempi koira haukahtaa tai vaikkapa itse komennan koiraa kovemmalla äänellä, panta saattaa reagoida näihin ääniin ja suihkauttaa turhaan koiran nassulle. En käyttäisi missään nimessä haukkupantaa pennulla, vaan opettaisin sen muilla tavoin hiljaiseksi.

Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Torstaina, 12.04.2012 klo 20:08  
+
0

noorapoora kirjoitti:

Me harjoitellaan jatkuvasti yksinoloa ton kanssa. Tuo panta nyt oli meidän viimeinen vaihtoehto. En siis missään nimessä halua sitä käyttää, mutta ennen kun ollaan saatu tuo ahdistus pois, niin pakko :( Harjoitellaan ton kanssa yksinoloa ulkona, niin että jätän koiran johonkin tolppaan kiinni ja menen itse piiloon. Kun on hiljaa, niin käyn palkkaamassa ja kehumassa. Sisällä harjoitellaan niin, että lähden ovesta ulos ja tulen takaisin kun on hiljaa. Ongelma alkaakin olla se, että tuo pystyy olemaan hiljaa ihan hyvin jo tovin, kun kuuntelen oven takana. Ilmeisesti kuitenkin jossain vaiheessa alkaa sitten aina haukkumaan, kun olen töissä. Se on yksin viisi päivää viikossa yhteensä noin 8,5 tuntia kerrallaan. Mitä muita harjottaita voitaisiin tehdä? Lääkkeitä en aio nyt enkä koskaan tuolle antaa...

Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Johanna81

Johanna81
Viestimäärä: 96

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Keskiviikkona, 18.04.2012 klo 12:55  
+
0
Niitä harjoituksia tarvitaan pitkään ja paljon (riippuu tietysti koirasta). Kyllä meilläkin edelleen harjoitellaan, joskus yksinolot sujuu paremmin joskus huonommin. Aikaa ja kärsivällisyyttä tää vaatii (mitä ei välttämättä ole sitten naapureille, jotka sitä möykkää kuuntelevat).

Perusharjoituksia on kenkien ja ulkotakin pukeminen päälle ja riisuminen samantien, avainten kilistys, näitä tehdään ja paljon. Välillä istutaan sohvalla takki päällä, kilisytetään avaimia, noustaan kävellään, istutaan. Ym ym.
Joillakin koirilla vaan kestää pidempään, niinkuin esim meidän koiralla.
Mä jätän meidän koiralle sen ruuan, joka on kongissa pakastettuna, ja välillä jäisiä lihaluita, heittelen myös jotain esim lihapullan palasia pitkin kämppää joita se joutuu nenää käyttäen etsimään. Nämä on meillä jonkun verran auttaneet.
Radio on päällä aina.
15 minuuttia ennen lähtöä noin koira ei saa huomiota ja sama kun tulen kotiin (ulos voi toki viedä, mutta ei silitetä ja muutenkaan anneta huomiota). Olen myös tehnyt niin, että koira ei saa yleensäkkään huomiota kuin minun aloitteesta, ei saa seurata joka paikkaan.
Tehdään myös juttuja mitkä lisäävät koiran itsevarmuutta, ja aktivoivat koiraa agilityä, etsimis leikkejä, uusia temppuja, ollaan myös tehty omalla tavalla jälkeä. Ja sitten olen opettanut koiraa olemaan kärsivällisempi. Käsken olla paikalla, heitän lelun ja saa mennä hakemaan vasta kun saa luvan. Alkuun tämä ei meinannut sujua ollenkaan, mutta nyt jo menee oikein hyvin .

Ne on monet asiat, mitkä vaikuttavat koiran yksinoloon, eli tarvitsee lisää itsevarmuutta, aktivointia, rauhallista puuhaa, turvallisuuden tunteen ja sen luottamuksen omistajaan.

(Jotkut sanovat, ettei koiraa saa jättää yksin ennen kuin se osaa olla, mutta mitäs teet kun töihin on mentävä, eikä ole ketään tai mitään hoitopaikkaa, pakkohan se on jättää, ellei sitten irtisano itseään töistä).

On olemassa myös luonnonlääkkeitä Serene um ja sellaista ruokaa joka lisää serotoniin tuotantoa Royal canin calm (myynnissä ainoastaan eläinlääkärillä), sitten on myös uusi luonnonlääke Zylkene joka auttaa ahdistuksessa.
Clomicalm (reseptilääke) ei myöskään ole mielestäni paha, vaan se auttaa koiraa ahdistuksessa ja silloin se voi helpommin oppia (kun tehdään tiiviisti harjoituksia) olemaan yksin. Eli pelkkä lääkitys ei riitä vaan silloin on tehtävä harjoituksia koko ajan.
Milo 04/2011

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.04.2012 klo 13:03)

cada

cada
Viestimäärä: 875

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Perjantaina, 27.04.2012 klo 19:31  
+
0
Mä jo ehdin luulla, että tolla penskalla sujuu yksinolemiset hyvin. Ei tuhoa mitään ja saa aktivointipallon ja joskus luun lähtiessä. Hiljaa on kun lähden ja ihan hiljaista on kun tulen kotiin. Tänään kuitenkin naapuri kertoi, että koira vinkuu perääni ja haukkuu kuulemma jatkuvasti... Postille haukahtaa muutaman kerran ja jos rapussa metelöidään niin haukahtaa. Naapurin jutut ovat toivottavasti osaksi liioittelua, mutta toi ulina häiritsee.

Kokeilin äsken istua rapussa 30min ja kolistelin, tungin postiluukusta tavaraa ja soittelin ovikelloa. Ei haukkunut juuri yhtään, mutta ulisi senkin edestä. Vinkuminen saattoi välillä loppua hetkeksi, mutta alkoi pari kertaa uudestaan. Sisälle tulin vasta kuin oli hiljaista.

Tässä ketjussa on kyllä tosi hyviä ja kokeilemisen arvoisia vinkkejä! Ainakin tota huomioimattomuutta alan käyttämään ahkerasti ja viikonloppuisin treenaillaan yksinolemista niin, että menen aina hetkeksi rappuun ja sitten takasin kun koira on jo hetken ollut hiljaa. Jotain lääkettä tai DAP-juttuja voisin myös kokeilla, koska en todellakaan halua häätöä koiran metelöinnen takia :suru:
A house is not a home when I'm alone here....

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: YKSINOLEMISEN ONGELMA - Tiistaina, 10.07.2012 klo 14:05  
+
0
Murkkuikä vissiin ahdistaa meillä Sumua ja nyt se on alkanut tehdä tihujaan yksinollessa.
Ensin alkoi kengät kulkeutua eteisestä olkkariin ja nauhat oli poikki järsittynä, no ne siirrettiin portin taakse. Sitten se äkkäs pöydältä lehdet ja aina melkein jostain löytää ja ylettyy jotakin paperia ottamaan ja tuhoamaan (no nää nyt on suht pientä) Nyt on sit alkanut olohuoneen maton möyhääminen, sitä ei syö, tekee siitä vaan kasan mutta parvekkeen oven edessä oleva matto maistuu kyllä.

Pahin on ilmeisesti tilanne kun mä lähden aamulla töihin. Käytän koirat ulkona ja just ennen lähtöä ruokin ne. En juuri huomioi niitä siinä aamun aikana.
Tyytyväisenä noi aina jää kotiin, ei metelöi tai muuta sellaista, jää yleensä makoilemaan olohuoneeseen, joskus Sumu jopa lähtee alakertaan, kun huomaa mun tekevän lähtöä.
Eli mitään suoraa eroahdistusta tai sen oireita tuossa en näe.
Ja on ihan sama onko koirat keskenään 5min vai 6h "tuhot" on samat.

Pitäiskö tuolta vaan kaikki tuhottava nostaa ulottumattomiin ja toivoa että menee iän myötä ohi, vai miten tuohon vois puuttua?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28157
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6320
Viestejä yhteensä545645
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265818
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.04.2024 klo 11:45)