Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 15.12.2014 klo 03:34

koska rupeatte opettamaan

nemo112

nemo112
Viestimäärä: 5

KOSKA RUPEATTE OPETTAMAAN - Maanantaina, 15.12.2014 klo 03:34  
+
0
koska te rupeatte opettamaan käskyjä niin kuin istu maahan sivulle seuraa yms. ? minulla on pentu joka on 2kk ja 2viikkoa vanha, onko liian aikaista?

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: KOSKA RUPEATTE OPETTAMAAN - Maanantaina, 15.12.2014 klo 08:54  
+
0
Ei ole liian aikaista. Tai no itse oon vasta tuossa iässä opettanut pikkuhiljaa namilla houkutellen niitä liikeratoja lähinnä, mutten vielä itse käskyä välttämättä. Sitten kun menee sujuvasti, niin oon alkanut liittää siihen käskyn mukaan. Mut siis joo, melkeinpä hetihän näitä perusjuttuja voi jo aloitella. :hymy:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: KOSKA RUPEATTE OPETTAMAAN - Keskiviikkona, 17.12.2014 klo 13:01  
+
0
Meillä kyllä ihan pennun oppimisen mukaan on opetettu asioita. Ihan ekasta viikosta lähtien on oppinut istumaan (tai jo kasvattajalla), ja maahan-menon, ja joka viikko opetellaan jotain uutta ja vahvistetaan vanhoja. Sivulle tuloa aloin opettaa vasta reilusti yli 3kk ikäisenä, mutta enpä paljoa sitäkään, kun siinä joutuu kenottamaan niska jäykkänä pää ylöspäin..

Nyt 4 kk iässä tämä nuorempi osaa jo aika hyvin odottaa paikallaan ovea avattaessa lupaa mennä sisään/ulos, odottaa ruokaa paikallaan, tulla luokse jotta laitetaan kaulapanta, tulla sivulle käsiavulla, tulla luokse nimellä, mennä maahan, istua, antaa tassua, seurata (samalla sivu-sanalla) muutaman askeleen, koskettaa kuonolla kättä, olla jahtaamatta kissoja vaikka ne juoksee, pyytää ulos, osaa kantaa puukalikoita mulle (noutokoulutus) jne.. on periaatteessa aivan sama mitä opetat, samalla tavalla koira oppii ihan arkijuttuja kuin tokoliikkeitäkin. Kai niitä arkijuttujakin opetetaan heti pennun tullessa kotiin.

En ainakaan itse ota paineita tuosta opettamisesta, se oppii ihan omassa tahdissa, ja opetan omassa tahdissa.

Eli aloittele vaan perusjuttuja, mutta muista että pennun keskittyminen voi olla hataraa, ja harjoitukset kannattaa pitää lyhyinä/sellaisina että pentu ei menetä mielenkiintoaan opetettavaan asiaan.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 17.12.2014 klo 13:01)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KOSKA RUPEATTE OPETTAMAAN - Torstaina, 18.12.2014 klo 08:39  
+
0
Joka päivä oppii jotakin, ilman tiukkaa "koulutustakin". Mulla on ollut pennun kanssa aina nameja mukana joka paikassa, ja palkkaan asioista, joita haluan vahvistaa. Vaikkapa ulkona ollessa palkitaan aina, kun pentu oma-aloitteisesti tulee luokse, tai leikkiessä palkitaan, kun pentu tuo lelun luokseni. Pikkuhiljaa aletaan lisäämään "käskyjä" näihin toimintoihin ja voidaan pitää lyhyitä koulutushetkiä, jolloin varta vasten harjoitellaan. Kannattaa hankkia munakello/sekuntikello tai laittaa kännykästä ajastin päälle kun harjoitellaan "vartavasten" jotakin asiaa, toinen vaihtoehto on ottaa valmiiksi esim. 10 namia esille. N. 1min on hyvä aika kerrallaan, sitten pidetään pieni tauko vaikkapa leikkien, sitten lelu pois ja taas 1min, ja taas leikki, ja sitten vielä 1min.

Suosittelen Tommy Wirenin "hienosti hihnassa" ja "onnistu koirasi koulutuksessa" -kirjoja. Youtubesta löytyy myös "hienosti hihnassa" videoita, joissa asiaa seuraamisesta, luopumisesta, ym. koulutusasiaa. :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28162
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545653
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 08:15)