Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Tiistaina, 27.04.2010 klo 18:43

Loma

BlueFightingCat

BlueFightingCat
Viestimäärä: 1

LOMA - Tiistaina, 27.04.2010 klo 18:43  
+
0
Kuinka vanha pentu pitää olla ennenkö se olisi fiksua jättää muiden hoidoksi. Anoppi on lupautunut hoitamaan koiraa kun käydään joskus lomalla tai työmatkalla. Mutta tässä alkuvaiheessa ollan vähän huolissaan siitä että miten se vaikuttaa pentuun ja sen koulutukseen.

Tarkoitus on sosiallisoida pentua mahdollisimman paljon ja että se olisi tutustunut anoppiin jo moneen otteeseen jotta on sitten tuttua jos jää siinne ilman meitä.

Onko neuvoa tai kokemuksia tästä asiasta?

BFC

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: LOMA - Tiistaina, 27.04.2010 klo 20:09  
+
0
^Riippuu siltä kuka hoitaa ja millainen pentu on luonteeltaan. Nuorempi koirani oli ollut meillä alle viikon, kun se meni veljelleni hoitoon. Jos hoitaja taitaa pennut ja pentu on reipas ja avoin, niin se tuskin hoidossa olosta hirveästi kärsii. Arka pentu taas saattaa stressata enemmänkin, jos ihmiset sen ympärillä vaihtuvat tiuhaan.

Ramon_A

Ramon_A
Viestimäärä: 13

VS: LOMA - Tiistaina, 27.04.2010 klo 21:32  
+
0
Nimenomaan riippuu myös pennusta. Itse en jättäisi pentua hoitoon mihin tahansa vaan pitäisi olla varmasti kokenut jos pentu on vastikään kotiutunutkin. Mulle tulossa tilanne, että pentu kerkeää olla mulla muutaman viikon ja tulee muutaman päivän reissu. Lähellä ei ole ketään niin asiansa osaavaa, että pennun hoitoon jättäisin. Jos en saa hommaa hoidettua niin että pentu pääsee mukaan menee mun reissu sitten ohitse.

Lellutuuli

Lellutuuli
Viestimäärä: 26

VS: LOMA - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 23:36  
+
0
Mielestäni pennun voi jättää hoitoon ihan milloin vain, kunhan asiallinen hoitopaikka löytyy. Meilläkin on ollut pentuja hoidossa ihan luovutusiästä lähtien. Ja samoin myös omat koirat ovat olleet hoidossa, silloin kun hoidolle on ollut tarvetta, riippumatta koiran iästä tai luonteesta.

Hanzku

Hanzku
Viestimäärä: 3

VS: LOMA - Perjantaina, 11.06.2010 klo 20:51  
+
0
Kuinka pian olette lähteneet ensimmäiselle lomamatkalle pennun kanssa? Meille on tulossa pentu 23.6. Varmaan riippuu miten nopeasti pikkuinen kotiutuu, mutta toiveena olisi lähteä käymään anoppilassa ja kesämökillä vielä tämän pennun kotiutumisesta alkavan 3,5 viikon "äitiysloman" aikana.

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: LOMA - Tiistaina, 15.06.2010 klo 16:29  
+
0
Kyllä mun mielestä pennun voi jättää luotettavaan paikkaan hoitoon, kunhan vaan on saanut hetken kotiutua uuteen kotiinsa ja oppinut tuntemaan "laumansa". Pennut ovat kuitenkin melko sopeutuvia (itsellä kokemusta vain nopeasti sopeutuvista yksilöistä) ja tyytyvät kohtaloonsa :) En itse omista arkaa koiraa, enkä sellaista tunnekkaan.. mutta mielestäni arankin koiran voi jättää anopille hoitoon, jos he ovat toisiinsa tutustuneet ja anoppi pysyy pennun tukena ja turvana. Uskon että pentu oppii nopeasti luottamaan anoppiisi ja pitää tätä vara perheenä. En tiedä kuinka pitkistä reissuista on kyse (?) mutta en usko hoitoon viemisen vaikuttavan koulutukseen, jos olette anoppisi kanssa sopineet yhteisistä pelisäännöistä koiran suhteen. Tämä on nyt taas tälläistä maallikon höpötystä.. faktaahan en osaa kertoa :D

Hanzku

Hanzku
Viestimäärä: 3

VS: LOMA - Tiistaina, 15.06.2010 klo 18:32  
+
0
Olinpas kehnosti muotoillut kysymykseni, nyt vasta huomasin itsekin... Eli tarkoituksena on tehdä lomamatka pennun kanssa! Eli pentu otetaan lomailemaan mukaan anoppilaan, kesämökille ym. paikkoihin joissa vieraillaan muutenkin usein.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LOMA - Tiistaina, 15.06.2010 klo 22:04  
+
0
Mä tein pennun kanssa ekan matkan Suomessa kun se oli 11-viikkoinen. Mentiin Keski-Suomeen mökille junalla, eli n. 5h yhteensä junassa, kaksi junan vaihtoa ja pitkät odotukset. Hyvin meni reissu ja pentu nukkui lähes koko matkan. Sen jälkeen on saman matkan matkustanut joka kesä jo vanhalla rutiinilla. Mä aloin kulkemaan sen kanssa julkisissa jo kun oli 9-viikkoinen, ihan vaan sen takia ettei mulla ole ajokorttia eli kaikki reissut on pakko tehdä julkisilla. Ja vaihtoehtona ei ole se etten pääse liikkumaan koiran kanssa mihinkään. Pienen pennun kanssa on vielä helppo matkustaa kun se nukkuu niin paljon. Hädät teki junan vaihtojen yhteydessä ja syötin ja juotin myös samalla kun vaihdettiin junaa. Suurin pelko oli se, että pentu tekee hädät junaan, sitä varten oli muutama pyyhe varmuudeksi mukana sekä talouspaperirulla.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: LOMA - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 15:19  
+
0
Anteeksi Hanzku, en huomannut vastata ollenkaan sinun kysymykseesi.. vaan "vastaukseni" olin osoittanut lähinnä BlueFightingCat:lle.

Nyt siis Hanzku sinulle. Minusta on varsin suotavaa, jopa pakonomaista ;D viedä pentu niin moneen paikkaan kun keksit ja laki sallii. Kun pentu tottuu moneen ympäristöön jo heti pienestä pitäen, se osaa käyttäytyä ja tietää "vierailuiden olevan normaaleja" vanhemmallakin iällä. Pennut ovat hyvin sopeutuvaisia, joten lomamatkalle anoppilaan vaan mukaan ilman muuta! Ja mielestäni pennun voi ihan hyvin ottaa sinne anoppilaan jo sen ensimmäisen 3,5 viikon äippäloman aikana, koska uskon, että pentu on jo siinä ajassa ehtinyt kotiutua hyvin teille ja on tottunut teihin. Tärkeää siis mielestäni on, että pentu on varmasti kotiutunut ja luottaa teihin.. sen jälkeen olette valmiita mihin vain :) -Esim. me vierailimme tänään pankissa, ja vaatekaupassa, ja kaupungin keskustassa. Olemme olleet vanhemmillani, anoppilassa, mummulassa ja tädilläni. Kävimme eilen koiraseuran kentillä katsomassa Toko harjoituksia. Koira on lähinnä mielissään kun näkee uutta.. ei ole ollut vierailuista moksiskaan. Pentumme on siis vähän reilut 10-viikkoa ja ollut meillä 3-viikkoa.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545685
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 12:45)