Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 16:26

Mitä tarvikkeita pennulle tulee hankkia valmiiksi?

Siirry sivulle: 1 2 3 4

Carotte

Carotte
Viestimäärä: 262

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Maanantaina, 03.05.2010 klo 22:30  
+
0
Tämä alko nyt vähän ihmetyttämään, että miks tuo PetNetStoren paketti on uroskoirille, onko siinä jotain mikä ei sopisi nartulle?Tää menee nyt vähän ohi aiheen muttamutta...?

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Tiistaina, 04.05.2010 klo 06:45  
+
0
No ei se oo kun väritykseltään sininen. Toki sieltä löytyy vaaleanpunainen sit nartuillekkin. :)
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Ponchik

Ponchik
Viestimäärä: 1

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Perjantaina, 20.08.2010 klo 00:18  
+
0
Viestiketju näyttää katkenneen jo jokin aika sitten , mutta kun aihe itselle nyt ajankohtainen niin tulin lueskelemaan.
Olen tehnyt itse paljon tarvikkeita esim.kaulapantaa ja talutushihnaa, pedin ja vaatteita. Ei ole niin vaikeaa tai aikaavievää kun voisi kuvitella ja saa juuri sellaisen kuin haluaa. Ehkä jopa säästää muutaman euron, kun näyttää että nykyään koirien vaatteilla käydään aikamoista bisnestä :D

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Perjantaina, 20.08.2010 klo 10:16  
+
0
Alkuun pääsee hyvin vähällä. Alussa välttämättömimmät taitaa olla panta, hihna ja kynsisakset. Vanha viltti toimii hyvin makuualustana ja ruoka- ja juomakupeiksi kelpaa periaatteessa kippo kuin kippo. Tosin, jos pentu tykkää leikkiä vedellä, kannattaa juomakupiksi hankkia sellain kuppi mitä se ei saa kaadettua.
Luita on hyvä olla naskalihampaille kaluttavaksi. Oikeita luita kannattaa antaa pikkuhiljaa, ellei kasvattaja ole jo tottuttanut pentua luiden syöntiin.
Turkinhoitovälineiden määrä riippuu sitten tulevasta karvoituksesta. Lyhytkarvaisille ei välttämättä tarvitse mitään. Kasvattaja osaa varmasti neuvoa, mitä välineitä alussa tarvitsee.
Leluja voi tietenkin hannkia mielin määrän, mutta vanha pyyhe käy hyvin repimislelusta ja pahvilaatikosta saa yllätävän paljon iloa irti. Pesupallo taas oli toisen koiran suosikki pentuna.
Jos pentua aikoo myöhemmin pitää tai kuljettaa häkissä, on se hyvä totuttaa siihen jo pienestä pitäen. Auton penkillä matkustava pentu taas tarvitsee turvavaljaat, mieluiten tietenkin sellaiset, joissa riittää säätövaraa aikuiseksi asti.
Lyhytkarvainen talvipentu tarvitsee usein jotain vaatetusta suojakseen, mutta nopeasti kasvavalle pennulle ei mielestäni kannatta hankkia mitään kovin kallista vaatetusta. Ensihätään pennulle voi askarrella lämmittävän manttelin vaikka vanhan villapaidan hihasta leikkaamalla siihen aukot etutassuille.

Vuosien varrella erilaista koirasälää tuppaa sitten kertymään kuitenkin, mutta alkuun tosiaan pääsee hyvinkin vähällä. Nykyisiin nurkista löytyy jos jonkinlaista pantaa, hihnaa, valjasta, lelua ja vaatetta.

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Torstaina, 26.08.2010 klo 21:46  
+
0
Anteeksi nyt, jos menee aiheen vierestä, mutta osaisitteko suositella jotain hyvää koirien lääkärikirjaa? Minulle on se ihka ensimmäinen pentu tulossa ja kirjahyllystä puuttuu hyvä opus koirien terveydestä. Niitä on vaan niin pilvin pimein, että vertailun tekeminen on mahdotonta, varsinkin tällaiselle aloittelijalle. Onhan toki google ja netin ihmemaailma, mutta minusta mikään ei voita kunnon kirjaa. :)
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Stella3

Stella3
Viestimäärä: 129

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Tiistaina, 28.09.2010 klo 18:57  
+
0
Hei pienen koiran pennulle pitäisi ostaa panta/valjaat. Voiko ostaa pannan pienelle pennulle vai pitäisikö olla valjaat? Ja jos voi ostaa pannan niin käykö sellainen jota voi käyttää kun se kasvaa vai onko parempi hankkia ns pentupanta? Thanks :)
Kääpiöpinseri Rico 23.11.2010 ->

Ricon blogi

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 09:42  
+
0
Pienenkin koiran pentu kasvaa vauhdilla joten pennulle ostetut valjaat jäävät nopeasti pieniksi. Itse olen ostanut valjaat vasta kun pentu on ainakin lähes täysikokoinen, valjaiden kun tulisi aina olla sopivan kokoiset. Pannoissa on usein enemmän säätövaraa, joten penulle ostettu panta saattaa sopia sille vielä aikuisenakin. Tosin pantoja saa usein jopa vain muutamalla eurolla, joten pentupanta ei sinänsä ole kovin iso sijoitus.

Stella3

Stella3
Viestimäärä: 129

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 09:53  
+
0

Stella3 kirjoitti:

Hei pienen koiran pennulle pitäisi ostaa panta/valjaat. Voiko ostaa pannan pienelle pennulle vai pitäisikö olla valjaat? Ja jos voi ostaa pannan niin käykö sellainen jota voi käyttää kun se kasvaa vai onko parempi hankkia ns pentupanta? Thanks :)



Niin mutta entäpäs pannasta? VOIKO sille laittaa pannan vaikka se onkin pienen rodun pentu, vai meneekö sen niskat?
Kääpiöpinseri Rico 23.11.2010 ->

Ricon blogi

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 16:20  
+
0
Yksi juttu kannattaa myös olla kunnollinen siinä vaiheessa kun pentu tulee taloon ja se juttu on siivoustarvikkeet. Pissaa ja sotkua kun tulee väistämättä pennun kanssa, niin ei vain jaksa takuta minkään monimutkaisen systeemin kanssa.

Oma pentu on ollut talossa kuukauden ja hermot meni vanhalla lasta+rätti systeemillä, kun kädet piti uittaa siinä pesuvedessä joka päivä (ja välillä monta kertaa päivässä) ja sit piti kumarrella ja laitella rättiä lastan ympäri ja blääh... Reilu viikko sitten ostin Viledan sangon ja liuskamopin (tällaisen) ja voi vitsit, miten ihanaa voi siivoaminen olla!
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 16:26  
+
0
Minä olen pikkupennuilla pitänyt valjaita. Y-valjaat hyvällä säätövaralla niin mahtuu jonkin aikaa pennulle ja näin pentu kerkeää opetella hihnakäytöksen alkeet valjaissa, niin ei kaulalle tule nykäisyjä kun pentu ampaisee hihnassa jonnekkin. Kun pentu kasvaa ulos näistä pentuvaljaista, on se oppinut perusjutut hihnassakulkemiseen siirrymme pantaan. Ja sitten kun taas koira on kasvanut suurinpiirtein aikuiskokoon, ostamme aikuisvaljaat. Itse suosin Y-valjaita, sillä omien kokemuksieni perusteella ne saa paremmin sopimaan säädöillä kasvavalle koiralle, kuin rintaremmivaljaat. Koirat minulla aikuiskoosaan tuollaisia keskikokoisia, hilkun yli 50cm korkeita ja tämä pentuvaljassysteemi on sopinut näille hyvin.

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 29.09.2010 klo 16:27)

AinoKo

AinoKo
Viestimäärä: 100

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Torstaina, 30.09.2010 klo 14:45  
+
0
Kiitos, boxerowner, siivousvinkistä! Meilläkin tuolla ikivanha, harmaaksi kulunut narumoppi nojaa seinään.. Mietinkin jo eilen siivotessani, että saakohan tuolla enää mitään puhtaaksi.

Lisäksi ajattelin hankkia nimenomaan koiran jätöksille tarkoitetun pesuaineen, jolla saa virtsanhajun pois paremmin kuin tavallisilla aineilla. Ja siis sen takia, ettei pentu enää hajun tuntiessaan tekisi samaan paikkaan uudestaan!

Riittääköhän perus-ensiapulaukku näin aluksi, vai oletteko mitä kaikkea hankkineet hätätapausten varalta? Mitä antaa pennulle sitten, jos se syö jotain sopimatonta? Tai jotain muuta..
4.10. Eläinten päivänä saapui meille welsh corgi pembroke -uros Kulkurin-Tähden Elonkerjuu, "Letu"

Stella3

Stella3
Viestimäärä: 129

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Torstaina, 30.09.2010 klo 18:14  
+
0

Sarahia kirjoitti:

Minä olen pikkupennuilla pitänyt valjaita. Y-valjaat hyvällä säätövaralla niin mahtuu jonkin aikaa pennulle ja näin pentu kerkeää opetella hihnakäytöksen alkeet valjaissa, niin ei kaulalle tule nykäisyjä kun pentu ampaisee hihnassa jonnekkin. Kun pentu kasvaa ulos näistä pentuvaljaista, on se oppinut perusjutut hihnassakulkemiseen siirrymme pantaan. Ja sitten kun taas koira on kasvanut suurinpiirtein aikuiskokoon, ostamme aikuisvaljaat. Itse suosin Y-valjaita, sillä omien kokemuksieni perusteella ne saa paremmin sopimaan säädöillä kasvavalle koiralle, kuin rintaremmivaljaat. Koirat minulla aikuiskoosaan tuollaisia keskikokoisia, hilkun yli 50cm korkeita ja tämä pentuvaljassysteemi on sopinut näille hyvin.



Kiitos vastauksesta! Aikaisemmin on ollut dalmiksia joille pysty pistään pannan samantien ja sitte taas vanhemmilla on nytten yorkki jolle ei voi pantaa laittaa ollenkaan kun niska on niin herkkä katkeamaan, joten kun nyt on oma ensimmäinen koira tulossa joka on kääpiöpinseri, olen vähän hakuteillä tän pantakäyttäytymisen kanssa :D
Kääpiöpinseri Rico 23.11.2010 ->

Ricon blogi

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Torstaina, 30.09.2010 klo 22:32  
+
0

AinoKo kirjoitti:



Lisäksi ajattelin hankkia nimenomaan koiran jätöksille tarkoitetun pesuaineen, jolla saa virtsanhajun pois paremmin kuin tavallisilla aineilla. Ja siis sen takia, ettei pentu enää hajun tuntiessaan tekisi samaan paikkaan uudestaan!



Etikka on myös hyvä hajunpoistaja, jos haluaa halvalla selvitä. :wink: Itse laitoin suihkupulloon noin puolet vettä ja puolet etikkaa. Kun pentu lirauttaa väärään paikkaan, kuivaan pissat pois ja sitten suihkautan etikkaa. Pienen hetken päästä (siis ihan joku puoli minuuttia) kuivaan talouspaperilla pois. Vähän aikaa haisee etikka, mutta kun haju on haihtunut, ei pissan hajuakaan enää ole. Ilmeisesti ei koirankaan nenään tunnu, koska on toiminut tämä temppu.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Perjantaina, 01.10.2010 klo 00:46  
+
0
^ Kiitos vinkistä, vaikkei suoraan mulle ollutkaan vinkattu. Täällä meinaa olla sitä ongelmaa, että pissataan kerta toisensa jälkeen samaan kohtaan. Jos sais vähenemään tuolla etikalla. :hymy:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

johku

johku
Viestimäärä: 146

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Perjantaina, 01.10.2010 klo 08:54  
+
0
Voi apua! Pentu tulee jo 4 viikon päästä:jjei: Mulla on pennulle valmiina panta ja hihna. Vanha matala koiranpeti käy varmasti pesäksi. Leluja on tosi paljon jo tuolla isommalla pojalla ja ne on tosi tärkeitä sille. Mietinkin että pitäisikö pennulle ostaa jotain omia, ettei tule mustasukkaisuutta. Vauvaportit puuttuu vielä rappusista. Sähköjohdot isäntä on saanut jo kouruihin piiloon ja kukille on löytynyt paikat ylempää. Mitähän muuta pitäis muistaa. Onneks tässä on vielä aikaa.
Sakemanni uros -Taisto *10
Sakemanni uros -Ukko *08
Sakemanni narttu -Kalinka *11

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Maanantaina, 04.10.2010 klo 12:16  
+
0
Oletteko muuten ostaneet pennulle jo valmiiksi, ennen se tuloa, pannan/valjaat vai vasta pennun tultua? Oletteko siis arvioimalla ostaneet sopivan pannan/valjaat vai kokeilleet pennulle ennen ostamista? Jostain olen kuullut/lukenut, että kannattaa odottaa pennun tulemista kotiin, jotta voi kokeilla pantaa/valjaita ja saada varmasti sopivat, mutta toisaalla taas neuvotaan, että panta/valjaat pitäisi olla valmiina ennen pennun tuloa...

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Maanantaina, 04.10.2010 klo 12:20  
+
0
Mä oon ostanut molemmilla kerroilla ennen pennun tuloa ja molemmilla kerroilla on panta ollut auttamattomasti liian iso pennulle, ekalla kerralla liian raskas ja tokalla kerralla ympärykseltään liian pitkä. Sitten kun oli sopiva, niin oli jo liian heppoinen..

Bettina

Bettina
Viestimäärä: 58

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Lauantaina, 23.10.2010 klo 08:40  
+
0
Edellä mainittujen lisäksi ostin valmiiksi tälläisen ea-laukun koiralle. Ajattelin, että semmonen on hyvä olla kaiken varalta valmiina, vaikka koiraa ei vielä näy mailla eikä halmein. :-D Ajattelin hakea vielä korvien puhdistukseen aineet nekin valmiiksi. Niin ja joitain nameja ostin myös, että on jotain millä palkita. Aktivointipallo oli myös ostoslistalla (kaikenlaisen ylimääräisen lisäksi...), mutta pennulle sopivat luut (ja shampoo) puuttuu vielä... Sanomalehtiä täytyy varmaan ruveta niitäkin jostain pian haalimaan. ;-)


Ja kiitos tuosta etikkaa suihkepulloon -vinkistä! :-)
Nata-tyttö 26.10.2010

Yleisesti koiran tulisi näyttää koiralta, ainakin pääpiirteittäin. Joskus sekarotuinen koira voi muistuttaa myös jotakin muuta eläintä, mutta jos sekarotuisesta koirasta kuitenkin näkee, että se ON koira, niin se riittää. Etelä-Suomen Seropit ry, Seropin rotumääritelmä

Seropi

Seropi
Viestimäärä: 23

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Sunnuntaina, 24.10.2010 klo 18:19  
+
0
Kannattaa kysyä neuvoa eläintarvike myymälöistä. Siellä varmasti neuvotaan mitkä olisivat parhaat tavarat tulevalle pennulle. Ruokamerkkejäkin voi kysyä, ja suositteluja saattaa tul-
la. Hyvä ruoka koiralle on sellainen, missä on paljon (suosittelu: vähintään 30 %) lihaa.
Kannattaa ostaa ruoka ja tarvikkeet ihan eläintentarvike myymälöistä, eikä esim. lähikauppojen
"roskaa". "Roskalla" tarkoitan, ettei löydy hyvää lihaisaa ja ravinnokasta ruokaa, vaikka tuote-
selosteessa lukisikin niin. Myös pennun tultua eläinlääkäriltä voi kysyä jatkoravinnosta ja muus-
ta pentuun liittyävästä. Eläinlääkäri auttaa varmasti!

romsu

romsu
Viestimäärä: 25

VS: MITä TARVIKKEITA PENNULLE TULEE HANKKIA VALM... - Maanantaina, 25.10.2010 klo 16:16  
+
0
Minä tilasin netistä pentupaketin (sis. pissialustat, kynsisakset, panta, lelu, harjoja, herkkuja, vitamiineja, suihke ettei pure huonekaluja, heijastimia, kakkapussit) ja ostin sitten vielä pedin, jotain leluja, ruokakupit, pannan ja hihnan. Ja kasvattajalta sain ruoat, leluja, kynsisakset, puruluita :)
Niin ja tilasin juuri "toppatakin", ettei raukka jäädy kun tulee pakkasia. =)
~ Tiibetinspanieli Roomeo 19/07/2010
http://www.lasileija.blogspot.com

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 17:30)