Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Maanantaina, 01.02.2016 klo 20:41

Miten minulle kävi näin?

Lapa

Lapa
Viestimäärä: 15

MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Maanantaina, 01.02.2016 klo 20:41  
+
0
Odotimme innolla koko perhe koiraa. Minulla onkin ollut aikaisemmin lapsena koiria ja muistan sen ajan ihanana. Oli mukavaa, kun oli kaveri kotona. Muistan toki vain ajan vanhempien koirien kanssa, en pentuaikaa.

Olemme liikunnallinen lapsiperhe ja valitsimme nyt roduksi labbiksen. Uroskoiramme on nyt kohta 11 viikkoa vanha ja saimme sen 9 viikkoisena. Minä olen aivan järkyttynyt omista tuntemuksistani. Koen ahdistusta, suurta stressiä ja tuntuu, että elämäni meni piloille koiran tulon jälkeen. Toki se on suloinen ja ihastuttava ja lapsemme palvovat sitä jo nyt. En vain muistanut, että työmäärä olisi aivan tällainen. Lapsena käytimme koiraamme toki kolme kertaa ulkona, mutta se nukkui myös todella paljon ja siinä välissä teimme ihan omiamme (kävimme kaupungilla, harrastamassa jne.). Tämän pennun kanssa on oltava KOKO ajan tai pelkään, että se alkaa tekemään pahojaan. Onko näin?

Pentu on oppinut pissaamaan 7/10 pissasta sanomalehden päälle. Se on pärjännyt jo yhden viikon verran 4 tuntia itsekseen eikä vaikuta olevan siitä moksiskaan. Nyt minua on vain alkanut ahdistaa tämä leikittämisen määrä. Onko tarkoitus leikittää pentua koko sen hereillä olo aika ja olla sen kanssa koko ajan läsnä, kun se on hereillä?

Meidän rytmimme perheessä on niin, että lapset pääsevät koulusta viimeisään kahden jälkeen ja käyttävät koiran ulkona. Minä tulen 15.30 ja käytän koiraa ulkona. Onko aivan väärin, jos tässä jonakin iltana pentu joutuu kuitenkin olemaan illalla taas 1 h 40 minuuttia yksin harrastuksen takia?

Kuinka paljon aikuiset koirat ovat ihan oikeasti seurassa? Ovatko ne koko ajan kiinni teissä?

Tutuu, että ei minusta ole tähän seuraavaksi 15 vuodeksi olemaan jonkun kanssa koko ajan leikkimässä. Koen itseni niin huonoksi:(

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Maanantaina, 01.02.2016 klo 22:53  
+
0
Josko nyt ottaisit pari askelta taaksepäin ja huokasisit syvään.

Täysin normaaleja tunteita - mutta epärealistisia suurinosa.

Ensinnäkin pennussa on työtä. Niin se vaan on. Mutta johdonmukasuudella se helpottaa jo nopeasti kun opitte tuntemaan pennun ja pentu oppii tuntemaan teidät ja tapanne.
Se, että tekeekö pentu pahojaan kun jää yksin niin on vaikea sanoa mitään. Aina ne jotain tuppaavat tekemään, mutta rajatkaa alue? Vaikka vain kylpyhuone kun on yksin. Tai vain makkari. Porttia tai kompostihäkinpalasta käyttöön. Tästä huoneesta sit kaikki ylimääränen tavara pois. Lisäksi huoneeseen sallittua järsittävää; luita, tyhjiä maitotölkkejä tai pahvilaatikoita joissa nameja sisällä.

Lapset nyt tottakai leikittää koiraa ja antaa leikkiä vaan, mutta koiran ehdoilla. Kun koira väsyy, sen pitää antaa nukkua rauhassa. Ei ole tarkoitus leikittää kokoajan, koiran pitää oppia myös toimimaan rauhassa yksin tai vain makoilemaan seuraten muitten toimia. Meillä oli aina häkki auki olohuoneen nurkassa ja usein annoin pienen luun syötäväksi sinne niin sai "omaa rauhaa" ja koira oppi olemaan rauhassa ilman omistajia. Lisäksi erilaiset aivopelit juuri edelläminitsemieni maitotölkkejen, pahvilaatikoiden, voirasioiden, munakennojen jne kanssa on mukavia. Namit sisään, kiinni ja pennulle tekemistä.

Sitten muutenkin tuosta yksinolosta ja seuran pitämisestä. Jos otit koiran, on sen totuttava teidän arkirytmiin. Ei ole väärin, vaikka se joutuisi joskus olemaan myös illalla yksin. Kannattaa vain myös aktiivisen viisaan labbiksen kanssa pitää huolta, että saa tarvittavan fyysisen JA henkisen liikunnan.

Turhaan tunnet huonoa omatuntoa. Kyllä se arki siitä alkaa sujumaan eikä kukaan vaadi, että sun pitäisi 15v KOKOAJAN olla leikittämässä koiria.
Nimimerkillä 4 koiraa, jotka käytin just 30min lenkillä, ovat tänään päässet kaksi kertaa 5min nopealle pissalle ja syöneet yhdet luut ja makoilevat nyt tyytyväisinä ympäri huonetta :wink:
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314
(Viestiä on muokattu maanantaina, 01.02.2016 klo 22:56)

Bender

Bender
Viestimäärä: 126

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Tiistaina, 02.02.2016 klo 09:51  
+
0
Eivät liene yhtään ainutlaatuisia tuntemuksia pennunomistajalla. Itse murehdin tosi kovin etukäteen onko minusta koiran omistajaksi ja jääkö yhtään vapaa-aikaa ja täytyykö koiran kanssa olla 24/7. Kyllähän tuollainen käy nyt jo ahdistamaan ketä vaan. Luin täältä ja keskustelin jo etukäteen tosi paljon asiasta, täälläkin paljon keskusteluja asiasta. Silti pelkäsin että ahdistus iskee. Parin ensimmäisen päivän jälkeen tuli lievänä fiilis että pakko päästä johonkin neljän seinän sisältä. Pelotti jättää alkuun pentua yksin, pelkäsin aiheuttavani sille liian nopealla tahdilla jätettynä eroahdistuksen. :roll: Mutta kappas, heti kun pennun sai opetettua olemaan yksin edes noita pieniä hetkiä niin helpotti. Pennun kanssa oleilusta nauttii kun saa tehdä välillä jotain muutakin.

Itse jätän rajattuun tilaan, itselläkin turvallisempi mieli ettei pennulle käy mitään eikä tee pahojaan. Kuten edellä sanottua, paljon tekemistä koiralle. Itse jätän kongin ja nuuta aivopuuhaa. Ja itse olen kyllä kotona ollessakin pyrkinyt siihen, että koko ajan ei leikitä. Kyllähän tuo ajoittain vonkuu huomiota, mutta kun jättää huomiotta ja jatkaa omia puuhiaan niin käy leikkimään omilla leluillaan. Toki paljon tässä vaiheessa leikitään myös yhdessä ja puuhataan, mutta useita hetkiä päivässä leikkii myös yksin.

Voin kuvitella että teillä tuo huomiotta jättäminen on vaikeampaa kun on useampi perheenjäsen ja lapsia, mutta ehkä olisi hyvä sopia hetkiä että koiran annetaan touhuta omiaan (tai ohjataan touhuamaan omiaan) ja sitä ei leikitetä koko ajan, että oppii rauhoittumaan myös itsekseen. Itse ainakin huomasin kyläillessä, että tuo ei osannut rauhoittua samalla tavalla itsekseen kuin kotona. Porukkaa oli enemmän ja vouhotti koko ajan jonkun perässä. Vein sitten välillä omaan huoneeseen missä kävi heti nukkumaan. Pentuhan tarvitsee paljon unta ja vaikka tuo nukkunee päivällä pois ollessani niin nukkuu silti myös iltaisin vielä pitkiä unia.

Malttia vaan, pentuvaihe vaatii paljon, mutta kun tässä vaiheessa jaksaa panostaa niin saatte hyvän ystävän moniksi vuosiksi :paijata:
Petit brabancon Eino 11/15

Lapa

Lapa
Viestimäärä: 15

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Tiistaina, 02.02.2016 klo 18:31  
+
0
Kiitos vastauksistanne! Olitte tosi kiltejä, kun pysähdyitte arjessanne raapustamaan minulle.

Meillä tämä pentu nukkuu siis omassa huoneessaan, josta on kaikki vaarallinen raijattu pois. Minulla on viikossa jonkun verran lasten harrastuskuskauksia ja mietin, että raahaanko pentua aina autoon mukaan vai jätänkö hetkiseksi nukkumaan illalla omaan huoneeseensa.

Millaista se elämä on reilu vuoden vanhan koiran kanssa? Ovatko ne koko ajan seurassa ja leikkimässä vai seurailevatko perheen touhuja myös välillä?

Meillä on aidattu piha. Uskaltaako pennun jättää sinne yksin touhuamaan vai tarvitseeko se koko ajan vahtimista?

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Tiistaina, 02.02.2016 klo 21:11  
+
0

Lapa kirjoitti:


Millaista se elämä on reilu vuoden vanhan koiran kanssa? Ovatko ne koko ajan seurassa ja leikkimässä vai seurailevatko perheen touhuja myös välillä?



Mulla on kotona kohta puoltoistavuotias sekä 3,5-vuotias koira, ja ne alkavat nyt molemmat olla oikein mukavassa iässä. Energiaa riittää leikkiin, yhdessä touhuamiseen, lenkkeihin ja harrastamiseen, mutta osaavat jo olla itsekseenkin, eivätkä vaadi koko ajan tekemistä ja huomiota, vaikka olisinkin kotona. Olen nyt ollut kolme päivää influenssassa, ja koirat pääsivät tänään ekaa kertaa kunnon lenkille näiden päivien aikana, kun ystävä tarjoutui viemään. Siitä huolimatta minun maatessa sängyn pohjalla koirat ovat lähinnä lepäilleet. Vanhempaa ei olisi haitannut nukkua tänäänkin koko päivä, mutta nuorempi selvästi kaipasi jo muuta. Onneksi sekin osaa leikkiä leluilla tarvittaessa yksin, tai rauhoittua pureskelemaan luuta edes joksikin aikaa, vaikka onkin täynnä energiaa. Lenkin jälkeen söivät ja nyt ovat taas tyytyväisinä unilla, vanhempi mun vieressä ja nuorempi tuossa lattialla.

Sanoisin oman kokemukseni perusteella, että yli vuoden ikäisen koiran kanssa elämä on varsin mukavaa, kunhan pohjatyöt on tehty huolella :)

Mitä yksinoloon tulee, mulla on alusta alkaen, siis myös ihan pentuna, joutuneet kumpikin joskus jäämään vielä työpäivän (8h) yksinolon jälkeen illalla 1-3 tunniksi itsekseen, koska mulla itselläni on muitakin harrastuksia kuin koirat. Eihän se ideaali tilanne tietenkään ole, mutta ei koira siitä kärsi, jos se ei ole jokapäiväistä. Omieni kanssa olen usein tehnyt niin, että edellinen ja seuraava päivä ovat enemmän koiramaisia, ja silloin ne ihan tyytyväisinä jäävätkin tuon oman harrastuspäiväni iltana lepäilemään kotiin.
schippn 08/2012
schippn 08/2014

Lapa

Lapa
Viestimäärä: 15

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Tiistaina, 02.02.2016 klo 21:49  
+
0
Olipa kiva kuulla, että myös sairastaminen hätätilanteessa onnistuu eikä tarvitse 40 asteen kuumeessa tunteja lenkeillä pyöriä.

Minulla oli lapsena mäyräkoira, joka oli aikamoinen sohvaperuna. Se köllötteli mielellään sisätiloissa huonommilla ilmoilla ja aurinoisenakin päivänä loikoili varjossa. Vanha herra kun jo lopuksi oli.

Nyt tämä perheemme uusi valinta labradorinnoutaja mietityttää. Toki olimme ottaneet asioista paljon selvää ja miettineet asiaa, mutta en tiedä onko se tämä pentuus vai rotu, joka on saanut minut kauhistumaan energian määrää. Täytyy kyllä sanoa, että perheessä on muutenkin menoa ja melskettä ja aika usein pennun hereillä olo aikana joku lapsista haluaa sitä hoivata ja sen kanssa leikkiä tai opettaa temppuja.

Sellaista mietin kovasti, että kun tyttäremme taitoluistelee ja aika usein joudun sieltä hallilta häntä hakemaan, niin pärjäisikö tämä labbiksen pentu hetkisen jo takakontissa? Meillä on farmariauto, jossa verkko ja sinne ajattelimme isompana totuttaa matkustamaan. Nyt kun ilmat ovat olleet plussan puolella, niin ehtiikö koiralle tulla viileä 15 minuutissa? Tuntuisi jotenkin kivemmalta ottaa koirakaveria mukaan näille reissuille kuin jättää omaan huoneeseen yksikseen. Kummin te toimisitte?

Lapa

Lapa
Viestimäärä: 15

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Tiistaina, 02.02.2016 klo 21:57  
+
0
Minun piti vielä sinulle Saarameow sanoa, että juuri noin minun realistinen minäni yrittää hokea koko ajan, kuten sanoit, että " Jos otit koiran, on sen totuttava teidän arkirytmiin. "
Minäkin ajattelen niin, että on reilumpaa pennulle opettaa lausta alkaen, että me emme ole jatkuvasti kaikki kotona vaan menemme vähän vuoroissa ja välillä täytyy olla itsekin.

vihe

vihe
Viestimäärä: 3

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Keskiviikkona, 03.02.2016 klo 08:33  
+
0
Meili on kaksi alaskanmalamuuttia.. Olemme kasvattaneet viisi pentuettakin. Sanoisin sinulle, että ota rennosti. Pentu ei mene rikki tai pilalle, jos et koko ajan huomioi sitä. Anna pennun olla seurassanne.. Kun touhuat omia kotijuttuja.. Välillä sinun, välillä lasten. Pentua ei tarvitse mielestäni huomioida koko ajan. Se on tyytyväinen kun saa olla seurassanne. Ei se toivo enempää. Se on koira
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 03.02.2016 klo 08:34)

vihe

vihe
Viestimäärä: 3

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Keskiviikkona, 03.02.2016 klo 08:40  
+
0

vihe kirjoitti:

Meillä on kaksi alaskanmalamuuttia.. Olemme kasvattaneet viisi pentuettakin. Sanoisin sinulle, että ota rennosti. Pentu ei mene rikki tai pilalle, jos et koko ajan huomioi sitä. Anna pennun olla seurassanne.. Kun touhuat omia kotijuttuja.. Välillä sinun, välillä lasten. Pentua ei tarvitse mielestäni huomioida koko ajan. Se on tyytyväinen kun saa olla seurassanne. Ei se toivo enempää. Se on koira

Ota välillä pentu mukaan, välillä jätä kotiin. Sinulla on ihana pentu josta kasvaa ihana aikuinen koira, kunhan sinä otat rennosti

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Torstaina, 04.02.2016 klo 18:32  
+
0

Lapa kirjoitti:

Minun piti vielä sinulle Saarameow sanoa, että juuri noin minun realistinen minäni yrittää hokea koko ajan, kuten sanoit, että " Jos otit koiran, on sen totuttava teidän arkirytmiin. "
Minäkin ajattelen niin, että on reilumpaa pennulle opettaa lausta alkaen, että me emme ole jatkuvasti kaikki kotona vaan menemme vähän vuoroissa ja välillä täytyy olla itsekin.


Juurikin se normaali arki on hyvä totuttaa samantien koiralle. Se mihin sen on totuttava pentuajan jälkeenkin. Minusta yksi iso virhe on ottaa pentu pitkän loman aikana ja sit kökkiä sen kanssa 4vko sisällä sen olematta paljon yhtään yksin ja PAM, yhtäkkiä oletkin 8-9h töissä päivässä ja koiran pitäisi osata olla yksin. Mieluiten normaalia elämää heti ympäristöön totuttelun jälkeen.

Autossa koira pärjää varsin hyvin. Kuitenkin monella on treenejen ajan koira autossa. Pienelle voisi olla turvallista häkki takakontissa, jotta ei pääse hyppiin ja vaelteleen. Sinne vaikka lämmin viltti vielä niin pysyy lämpösenä. Tosi kovilla pakkasilla en jättäis autoon, mutta jos pakko on niin hommaisin takin koiralle kuin koiralle. Kesällä tietenkin asia erikseen autoon jättämisen kanssa. On hieno asia kun koira tottuu olemaan myös autossa rauhassa esim kauppareissun ajan.

Labradori rotuna on energinen ja viisas. Ne jaksaa touhuta vaikka ja mitä. Ihana perhekoira, mutta usea yksilö myös aika vilkas. Kannattaa vaan kiinnittää huomiota juuri siihen energiatasoon eli jos meinaa mennä överiksi touhu, niin leikkiminen tms. täytyy lopettaa, jotta koira ymmärtää missä raja menee. Lisäksi hyppimiset, näykkimiset kannattaa minimoida ja "opettaa" ei suotavaksi tavaksi heti.

Mitä tulee koiran kasvamiseen ja miten sen käytös muuttuu niin meiltä löytyy neljä koiraa; pian 2v, 3v, 3,5v ja pian 6v. Jokainen aikuinen koira osaa olla yksin ja jokainen osaa myös olla parikin päivää rauhallisemmin tekemättä mitään kummempaa. Leikkivät keskenään, me saatamme vähän leikittää, mutta muuten makoilevat jaloissa. Tässäkin tulee se, että mihin koira on opetettu; jos sen kanssa mennään joka päivä 2-3h lenkkejä niin se tottuu siihen ja yksi rauhallisempi päivä esim. kipeenä ollessa saattaa olla hankalampi (riippuen tietenkin yksilöstä). Meillä taas on alusta asti tehty niin, että tietoisesti välillä rauhallisempia päiviä, jotta koirat ymmärtävät sen ettei kokoajan tarvitse olla tekemässä jotain.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

Lapa

Lapa
Viestimäärä: 15

VS: MITEN MINULLE KäVI NäIN? - Tiistaina, 24.05.2016 klo 13:34  
+
0
Hei!

Kun tein tämän aloituksen ja etsin aiheesta samanlaisia kokemuksia huomasin, että tarinat jäivät aina kesken. Minulle ei koskaan selvinnyt, että menikö omistajilta uusien koiranpentujen ahdistus ohi. Niinpä päätin täydentää omaa kysymystäni ja kertoa, että meillä menee nyt paljon paremmin. Koiranpentu on oppinut paljon tässä muutamassa kuukaudessa ja on liittynyt osaksi perhettämme. Edelleen välillä tulee ahdistuksen tunteita, kun jokin asia tuntuu koiralle vaikealta, mutta niitä on jo helpompi käsitellä, koska meitä yhdistää kiintymys koiraamme. Hyvä tyyppi se on!

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545426
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 09:15)