Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Tiistaina, 16.02.2016 klo 11:58

Onko jonkinlainen häkki pakollinen varuste?

Ippana

Ippana
Viestimäärä: 46

ONKO JONKINLAINEN HäKKI PAKOLLINEN VARUSTE? - Tiistaina, 16.02.2016 klo 11:58  
+
0
Täällä meilläpäin pienet kuljetushäkit ovat niin harvinaisia, että täällä "häkillä" tarkoitetaan pihalla olevaa ulkokoiria varten tehtyä häkkiä (tarhaa). :D Olen tässä pähkäillyt, että onkohan se meille kuitenkin pakollinen hankinta kun kuitenkin olisi näyttelyissä tarkoitus käydä ja muutenkin koiraharrastuksissa? Mikä sen häkin tarkoitus siis on, olla koiralle rauhoittumispaikka vieraassa ympäristössä vai mitä? Kun ei kai siinä kovin isoa koiraa voi kantaa, vai miksi monissa kevythäkeissä lukee että kantokahva on vain koossa S ja M? Meillä on farmariauto, eli autoilun vuoksi kai ei olisi välttämätön?

Valaiskaa tietämätöntä. :D Rodultaan meille tuleva pentu on islanninlammaskoira, ja uros. Wikipediasta napattu kokoarvio: Paino 9–14 kg Säkäkorkeus (urokset) 42–48 cm

Verde

Verde
Viestimäärä: 240

VS: ONKO JONKINLAINEN HäKKI PAKOLLINEN VARUSTE? - Tiistaina, 16.02.2016 klo 12:21  
+
0
Meillä oli aikanaan Suomessa asuessa tuplahäkki kiinnitettynä farmarin takapaksiin. Koirat pysyi turvallisesti omilla paikoillaan ja paksiin pystyi näin myös laittamaan mm. kauppakassit tai matkatavarat. Farmarissa pitäis vähintään olla koiraverkko jos ei ole erillistä häkkiä.

Näyttelyissä häkki kait on just rauhoittumiseen ja siihen, että sä saat kädet ns. vapaaksi. Meillä ei muuten ole kaipailtu - lentoboksi on ainoa missä koirat on olleet sen jälkeen. Muistan kuitenkin, kuinka aikoinaan vanha Bichon meillä rakasti kuljetuslaatikkoaan. Se oli lähinnä automatkoja varten, mutta nukkui siellä aina kotonakin.
Paimensukuinen lapinkoira n. Utu 04/11
Paimensukuinen lapinkoira u. Kuru 03/13
Sekatyöläinen bordercollie n. Aura 02/16

Arabialainen täysiverinen o. Ezon 06/09

Pienille ei saa olla pahoja. Isoja ei ole olemassakaan.

innna

moderaattori
innna
Viestimäärä: 4768

VS: ONKO JONKINLAINEN HäKKI PAKOLLINEN VARUSTE? - Tiistaina, 16.02.2016 klo 12:24  
+
0
Pakollisesta hankinnasta en tiedä, mutta onhan häkki kätevä. Häkki on hyvä olla juuri tuota rauhoittumista vieraissa paikoissa varten. Jos tarkoituksena on käydä näyttelyissä, niin häkki on kyllä hyödyllinen. Näyttelypäivät ovat koiralle helposti melko raskaita, ja on reilua päästää koira välillä omaan tuttuun tilaan levähtämään. Ihan viikkoharrastuksissakin koiran kanssa ei yleensä tehdä koko aikaa jotain, ja välillä on ok päästää koira levähtämään häkkiin. Myös häkin pitäminen kotona nukkumapaikkamahdollisuutena on hyvä tapa virikkeistää koiraa. Häkissä ei kannata ehkä yrittää kovin isoa koiraa tosiaan kantaa, toki häkkiin voi hommata pyörät tai erillisen pyörällisen kuljetusalustan häkille.

Olisiko koira farkun peräkontissa siis automatkat?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Ippana

Ippana
Viestimäärä: 46

VS: ONKO JONKINLAINEN HäKKI PAKOLLINEN VARUSTE? - Tiistaina, 16.02.2016 klo 12:41  
+
0
Kiitos vastauksista, kyllähän se ihan hyödylliseltä kuulostaa. Olin vain miettinyt että onko se lähinnä pieniä rotuja varten. En tahtoisi hukkaostoja tehdä :) Entä tarvitseeko sinne auton taakse sitä turvaverkkoa jos koira on häkissä? Tai kai se olisi hyvä, koska olen miettinyt kevythäkkiä ja jos siitä joskus automatkalla pääsisikin läpi niin olisi se verkko kuitenkin.

(Poistin tästä yhden turhan kysymyksen, en näköjään osannut ensin lukea kunnolla ;) )
(Viestiä on muokattu tiistaina, 16.02.2016 klo 13:09)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: ONKO JONKINLAINEN HäKKI PAKOLLINEN VARUSTE? - Tiistaina, 16.02.2016 klo 12:44  
+
0
Kyllähän monet roudailee häkkiä mukana harrastuksissa ja tapahtumissa. Itse olen kisannut vuosia monen koiran kanssa, eikä minulla häkkiä ole. Muutaman kerran olen lainannut, jos oon ollut sellainen missä näiden vuosien varrella se on ollut "välttämätön".

Ei siitä häkistä tietty haittaakaan ole (paitsi vie kotona tilaa), mutta en näe itse sitä pakollisena varustuksena ja periaattessa voit hyvin hankkia sen myöhemmin, mikäli tuntuu, että sille olisi tarvis.


 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 21:00)